Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hvor skal sådan noget lægges ?

Hej og det må så være

til Lars

jeg har en mappe i min PC der indeholder gamle Märklin kataloger

samlet fra nettet på pdf

der er kataloger på forskellige sprog

og Årene 1932, 1950 - 1990, 1994, 1999 og er på 1,91GB

kan den være på sporskiftet og hvor

kunne godt forestille mig at der kunne være interesse for at gense "de unge år" ( delvis citat stjæleri )

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hvad med en WIKI-side: "Gamle Märklinkataloger"?

Og husk nu, Henning, at du ikke behøver at bruge Return"-tasten for at skifte linje, kun ved nyt afsnit. Ombrydningen af teksten sker automatisk.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Bjarne

ja - for det er nok også det rette sted

det er mere mængden 1,9GB der spøger

og den bør jo nok ikke lægges som en stor mappe

men som katalog efter katalog i årsrækkefolge

men jeg kan jo prøve at lægge et par stykker ind

under det wiki navn - du foreslår -

skal så lige at taget ud fra min PC til KmK PC som jeg er på

har ikke fået lave netværk forbindelse mellem min og klubbens endnu

og det er på min PC det store lager ligger

foresten - du skriver om return- tasten - øhøh -

der har vi en af mine mangler - kunne jeg få dig

til at forklare lidt nærmere - så ved jeg jo lidt mere om det

 

med venlig hilsen

og tak

henning h087 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det ser ud som om, at du hver gang, du mener, der skal være et linjeskift bruger returknappen (som den hed på skrivemaskinerne, da det fik vognen til at køre tilbage). Knappen er markeret med en knækket pil, der peger mod venstre.

Her i forum er den alene beregnet til at skifte til nyt afsnit, hvorfor det også automatisk indsætter en dobbelt linjeafstand. Så når du er i gang med at skrive et sammenhængende afsnit, skal du ikke bekymre dig om linjeskift, når linjen er fyldt ud, ombrydningen til ny linje sker automatisk.

Hvis du selv skifter linje med returknappen, kommer indslagene til at fylde ganske meget mere, end det strengt taget er nødvendigt, at det kan gøre dine indslag lidt vanskelige at læse.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

bl skrev:

Her i forum er den alene beregnet til at skifte til nyt afsnit, hvorfor det også automatisk indsætter en dobbelt linjeafstand. Så når du er i gang med at skrive et sammenhængende afsnit, skal du ikke bekymre dig om linjeskift, når linjen er fyldt ud, ombrydningen til ny linje sker automatisk.

Hej.

Hvorfor har man så valgt denne opsætning? I alle kendte tekstbehandlings programmer afslutter man linien ved at taste retur og der springes kun een linie ned.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

lokalbanen

Indlæg: 161

PB  Blog  Hjemmeside

PTMadsen skrev:
Hvorfor har man så valgt denne opsætning? I alle kendte tekstbehandlings programmer afslutter man linien ved at taste shift = retur og der springes kun een linie ned.

Det er faktisk ikke rigtig, det virker som her hvor retur er afsnitsskift, også i Microsoft Word, Word Perfect, Pages eller hvad du nu bruger. Linjeskift laves automatisk når der ikke kan stå mere på en linje, og ønsker man en tvungent linjeskift er det shift-retur der skal trykkes.

De fleste editorer anvender dette, da det har været de-facto standard siden Word Star.

__________________

/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

lokalbanen skrev:

PTMadsen skrev:
Hvorfor har man så valgt denne opsætning? I alle kendte tekstbehandlings programmer afslutter man linien ved at taste shift = retur og der springes kun een linie ned.

Det er faktisk ikke rigtig, det virker som her hvor retur er afsnitsskift, også i Microsoft Word, Word Perfect, Pages eller hvad du nu bruger. Linjeskift laves automatisk når der ikke kan stå mere på en linje, og ønsker man en tvungent linjeskift er det shift-retur der skal trykkes.

De fleste editorer anvender dette, da det har været de-facto standard siden Word Star.

Hej.

På min Microsoft Word samt Openoffice brydes linien og der springes kun een linie ned ved at taste retur. Du har ret i at linieskift laves automatisk når linien er fyldt.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

lokalbanen

Indlæg: 161

PB  Blog  Hjemmeside

PTMadsen skrev:
På min Microsoft Word samt Openoffice brydes linien og der springes kun een linie ned ved at taste retur. Du har ret i at linieskift laves automatisk når linien er fyldt.

Prøv i din Word at ændre de opsætning for Afsnit, så der er f.eks. 40 punkter afstand før eller efter et afsnit, og så brug retur som du siger...

__________________

/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

lokalbanen skrev:

PTMadsen skrev:
På min Microsoft Word samt Openoffice brydes linien og der springes kun een linie ned ved at taste retur. Du har ret i at linieskift laves automatisk når linien er fyldt.

Prøv i din Word at ændre de opsætning for Afsnit, så der er f.eks. 40 punkter afstand før eller efter et afsnit, og så brug retur som du siger...

Hej.

Ved alle de tekstbehandlings software jeg har benyttet de sidste 20 år har opsætningen været som jeg nævner oven for. Dette være sig her hjemme i Danmark, USA, Singapore eller for den sags skyld på mange forskellige skibe. Softwaren har enten været opsat af min arbejdsgiver eller et vilkårligt firma som jeg har besøgt på min vej verden rundt og lånt en computer for at gå på nettet eller skrive rapport.  

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Bjarne og de Herrer

 

tak for oplysningerne - så blev jeg klogere

med venlig hilsen

henning h087                                                                                                                                                                                                                                               

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

lokalbanen

Indlæg: 161

PB  Blog  Hjemmeside

PTMadsen skrev:
Ved alle de tekstbehandlings software jeg har benyttet de sidste 20 år har opsætningen været som jeg nævner oven for. Dette være sig her hjemme i Danmark, USA, Singapore eller for den sags skyld på mange forskellige skibe. Softwaren har enten været opsat af min arbejdsgiver eller et vilkårligt firma som jeg har besøgt på min vej verden rundt og lånt en computer for at gå på nettet eller skrive rapport.

Så har du været heldig at de har fjernet Words standardopsætning, som indeholder en lille ekstra afstand før et afsnit.

 

Hvis du vil indsætteSkal du trykke på
Et feltCtrl+F9
Et linjeskiftSkift+Enter
Et sideskiftCtrl+Enter
Et kolonneskiftCtrl+Skift+Enter
En lang tankestreg (em dash)Alt+Ctrl+- (minustegn)
En kort tankestreg (en dash)Ctrl+- (minustegn)
En blød bindestregCtrl+bindestreg
En hård bindestregCtrl+Skift+bindestreg
Et hårdt mellemrumCtrl+Skift+mellemrum

 

Dette er fra Microsoft website for Office pakken.

__________________

/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

I "gamle dage" udløste enterknappen et enkelt linjeskift, i de nyeste udgaver et dobbelt. Man kan i øvrigt selv bestemme ved hjælp af skabeloner, hvordan man vil have de enkelte ting fungerer i Word.

Så vi er i den heldige situation, at I begge har ret!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

bl skrev:

I "gamle dage" udløste enterknappen et enkelt linjeskift, i de nyeste udgaver et dobbelt. Man kan i øvrigt selv bestemme ved hjælp af skabeloner, hvordan man vil have de enkelte ting fungerer i Word.

Så vi er i den heldige situation, at I begge har ret!

Hej.

Een Tak til Bjarne for en endelig verificering. Nu er jeg og den software jeg bruger ikke af seneste udgave, men den, og jeg har ikke haft driftsforstyrelser af denne grund. 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej til alle

jeg vil ikke blande mig i det ovenstående, - men bare sige tak for oplysningerne

og så må jeg få det lært

nej - det jeg vil sige/skrive - er at I kommer til at vente lidt med at de gamle märklin kataloger kommer på

de er så store ( over 8Mb ) at man så umidellebart ikke selv kan lægge dem ind

derfor har jeg aftalt med Lars S at jeg sender dem til ham og så lægger han dem ind

det var bare det jeg ville sige/skrive

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

lokalbanen

Indlæg: 161

PB  Blog  Hjemmeside

bl skrev:
I "gamle dage" udløste enterknappen et enkelt linjeskift, i de nyeste udgaver et dobbelt.

Hvis du med "gamle dage" mener på skrivemaskiner - så ok.

Men, det er ikke rigtigt at der indsættes dobbelt linjeskift, der indsættes ét skift af afsnit (på engelsk HARD RETURN). Jeg skal ikke udelukke at et afsnit som standard i nye udgaver er sat op til at have en ekstra afstand før teksten så det passer visuelt med en ekstra linje, men som du selv skriver er det noget man bare kan sætte op / ændre.

Men nu fik du mig til at undersøge det, og retur/return/enter knappen har indsat HARD RETURN lige siden WordStar på CP/M i starten af 1980erne, og dermed også alle versioner af WordPerfect, Word, Write og Pages.

Her er en beskrivelse om Microsoft Word 97 (fra 1997):

When you use a typewriter, you press the RETURN, or ENTER, key at the end of each line. This signifies you are done with one line and ready to begin the next. In Word, however, you do not have to do this. When you set up your page margins, Word is programmed to know that when you reach the right margin your text should automatically wrap to the next line.

There may be times, however, when you want to end a line before you get to the right margin. In these instances, you can end a line in either of two ways. The first way is to press the ENTER key where you want the line to end. This results in a hard return being entered in the document. The other way is to press SHIFT+ENTER; this results in a soft return, sometimes called a newline character or line break, being entered in the document. Hard returns are used to signify the end of a paragraph, whereas soft returns simply signify the end of a line.

Altså,

 - et linjeskift, indsættes automatisk når der ikke er plads til mere på linjen, eller brugeren trykker skift+retur
 - et afsnitskift, indsættes når brugeren trykker på retur

Du må undskylde hvis jeg er nærtagende om dette, men netop formatering af dokumenter er noget jeg går meget op i.

__________________

/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Nu skal dette her ikke munde ud i en strid om ord (Word), men et "hard return" i "gamle dage" udløste ikke et dobbelt linjeskift, men et linjeskift "i utide", altså hvis man villa lave et linjeskift før linjen var fyldt ud. Det kunne være praktisk, hvis man f.eks. efterfølgende ville dele teksten op i spalter, så man undgik, at teksterne blev trukket sammen af automatikken. Til gengæld kunne de også lave ravage ved senere ombrydninger.

Og tro mig, jeg har skrevet utallige håndbøger i Dantekst, WordPerfect og Word, så jeg kender lemper og ulemper!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Ja men man kunne jo også holde [Skift] nede medens man trykker på [Enter], så får man et linieskift, når man ønsker det.
Det giver ikke ekstra afstand.

 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.