.. Det er mig en gåde, hvordan nogle stadig siger og skriver skiftespor om den anordning, der skal bestemme en togvej, når vores fælles interesses hjemmeside hedder sporskiftet.dk...
Mam kan skifte spor i sin tilværelse, hvis man vil lave noget andet end vanligt.
Og man kan stille et sporskifte for en togvej.
Mvh Steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.106
I henhold til Dansk Sprognævn er begge ord lige værdige og kan bruges, som man måtte behage: Det ene er ikke mere korrekt end det andet.
At du foretrækker det ene ord fremfor det andet, berettiger dig ikke til at skose andre, der foretager det modsatte valg. Normale mennesker går heller ikke rundt og taler om "en buks", som de fleste manufakturhandlere ellers gør; ligesom de fleste taler om en vindueskarm, hvor fagfolk ville sige vinduesplade. Det gør hverken folk dumme eller uvidende - der er simpelthen blot to forskellige måder at tale på: En for fagfolk og en for lægfolk.
Jeg kunne meget hurtigt jorde de fleste med IT fagsprog, hvis det var det, jeg ville - men det er bedst at lade være.
MVH
Lars
Erik V. Pedersen
(Ex. DSB).
Indlæg: 182
Hej.
Da jeg begyndte på hobbyen (ca. 1951) sagde man i "model-kredse", at et sporskifte, var det jernbanerne kørte på, mens et skiftespor var det, børnene fik i julegave ! ! !
Erik V.
www.evp.dk
El Capitan
Indlæg: 137
Tjah, jeg har i mange år brugt det engelske ord "turnout" om et sporskifte.
De seneste år har jeg så lært, at i UK hedder det "point", og i USA hedder det i 1:1 verdenen "switch", og "turnout" er et modelbane udtryk.
Sådan er der så meget. Jeg gider ikke være pedantisk mere.
Mvh
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Hej Lars, og andre.
Det er nu heller ikke for at skose, og jeg beklager, hvis nogen føler sig hårdt ramt. Det, der undrer er, at logge på sporskiftet. Dk, og 30 sekunder senere skrive skiftespor.
Pudsigt, det med vinduesplade var også en, jeg bragte op i forbindelse med renoveringen hos en jysk modelbaneklub, og jeg er ikke tømrer...
Mvh og glad modelbanehilsen steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
BoC
Indlæg: 40
Hej
Det er sjovt med sprog. Det hedder sporskifte og sporstop, med spor først. Men ikke sporkryds, nu skal det hedde krydsspor?
MVH Bo
Niels
Ingeniør
Indlæg: 307
Hej
Tillad mig at bringe et citat fra et stykke klassisk jernbanelitteratur. Fra Daxibogen: Pufle, det lille rangerlokomotiv:
".. her og der krydsede sporene hinanden og løb over i et andet spor. Sådan et sted hed et skiftespor, og de mænd, som fik togene til at krydse fra det ene spor til det andet, hed lige det omvendte: sporskiftere!
Fortsat go' aften :)
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Fordelen ved at blive ældre er at man bliver bedre til at ignorere dem der tror de er kloge og har de eneste rigtige svar.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Det er mig en gåde, hvordan nogle stadig siger og skriver skiftespor om den anordning, der skal bestemme en togvej, når vores fælles interesses hjemmeside hedder sporskiftet.dk.
Jeg kan anbefale dig at gøre os selskab i Facebook-gruppen "Sprogbøffer og sprogjuveler", hvor fejl og finurligheder i det skrevne og talte danske sprog, bliver taget under kyndig behandling. Det er ikke altid for sarte sjæle, men hold da op hvor er der meget at lære, hvis man kan acceptere og udholde tonen.
/Jacob
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 238
Må jeg henlede opmærksomheden på en serie af ældre dato fra hovedstadsområdet, hvor afsnittet hedder jert hus skal i bygge, Karla spørger til vindueskarme og arkitekt Christensen prøver at forklare betegnelserne "i en meget kundevenlig tone" det kan ses eller genses på youtube det er ca. midt i afsnittet.
vh Andersen
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Haha ha... Fornyet glæde for huset på Christianshavn.... Dæleme godt....
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Sporskifte, vinduesplade og dørkarm, er fagudtryk, der beskriver specifikke elementer, der indgår i forbindelse med hhv jernbaner og bygningskundskab.
Ikke fagfolk bruger andre udtryk, eller anvender udtrykkene forkert.
At dansk sprognævn godkender både skiftespor og sporskifte er fordi, de der sidder der, ikke er fagfolk på jernbaneområdet, eller vurderer efter andre kriterier.
Det gør det ikke mere fagligt korrekt, men tillader at ikke fagfolk bruger ikke faglige udtryk.
Sådan er det bare.
Og ja;
Jjeg vil sikkert også dumpe i bl.a. EDB fagkundskab.
Og kom så med nogle v-skinner og bøjestykker til min togbane:-)
Vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
MAB
Staten
Indlæg: 548
Ligesom forkert brug af citationstegn og underlige kruseduller som ^—v gør en tekst svær at læse...
Selvom teksten er nok så interessant, men sådan er vi jo forskellige.
Hilsen Martin
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 238
Jeg ved godt at vi bevæger os lidt væk fra modeljernbane, men vil gerne dele en sød historie om køb af bukser til min kammerat. For en del år siden var vi ude for at kikke på bukser og ekspedienten sagde vi har sådan en dejlig buks her, det syntes vi lød sjovt så vi fortsatte på samme måde med ja det er da en skøn buks ja faktisk den flotteste vi nogensinde har set, osv. ekspedienten kunne godt se det sjove så hun grinede af det.
vh Andersen
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hej
Tillad mig at bringe et citat fra et stykke klassisk jernbanelitteratur. Fra Daxibogen: Pufle, det lille rangerlokomotiv:
".. her og der krydsede sporene hinanden og løb over i et andet spor. Sådan et sted hed et skiftespor, og de mænd, som fik togene til at krydse fra det ene spor til det andet, hed lige det omvendte: sporskiftere!
Fortsat go' aften :)
Niels
Den bog må straks forbydes, pga den er politisk ukorrekt. Sådan at kalde banearbejdere for sporskiftere:-) jeg skriver til ombudsmanden
vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 374
Diskussionen bragte mine tanker ind på en Smith & Jones sketch omkring køb af en grammofon.
https://m.youtube.com/watch?v=TxQqWSnsHoA
Er det ikke også sådan at i elektrikersprog er en pære en lampe og et batteri et element?
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.106
Nej, det er ikke rigtigt: En lampe er det, der sidder udenom en pære, hvis vi taler om normale forbrugerartikler. Hvis du køber en ny lampe, skal du også huske at købe en pære, eller får du ikke noget lys.
Det andet punkt er noget mere kompliceret, men et udmærket eksempel: Et element er en dims, der på grund af sin konstruktion giver en bestemt spændingsforskel fra sig. I de gode, gamle dage med tørelementer var det mest normale, at et element var på 1,5V. Med alle de moderne typer, der efterhånden er kommet frem, er det ikke så skråsikkert længere, mange elementer giver i dag kun 1,2 - 1,3 V fra sig. Det ligger dog normalt i dette leje - omkring de 1,5 V.
Et batteri består af flere elementer: Holder vi fast i, at et element er på 1,5 V, vil man f.eks. kunne lave et batteri på 4,5 V - det består af tre elementer. Eller et 9 V batteri, der består af seks elementer. Et bilbatteri på 12 V består af otte elementer - tæl selv propperne, der sidder i toppen til at fylde syre på. Og nej, jeg ved det godt, man putter ikke syre i moderne bilbatterier længere. Det ændrer dog ikke på, at et bilbatteri består af otte elementer, og derfor rammer 12 V.
Så det er altså noget vrøvl at tale om et 1,5 V batteri - det er ikke noget batteri, da det kun består af eet element; men selv om jeg godt ved det, taler jeg selv om 1,5 V batterier i dagligdagen, ellers ville der jo ikke være nogen, der forstod, hvad jeg sagde.
Men igen et udmærket eksempel på, at fagsprog er et, dagligdags sprog noget andet.
Filmen er i øvrigt ganske morsom.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Jeg har tit diskussionen med mine elever, der kalder en led/lysdiode for en pære
Med venlig hilsen
Skott
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
I dag hedder det ikke en pære, men en lyskilde, fordi der erså mange typer.
Rent faktisk kan en traditionel glødelampe til 240v vel næppe købes mere.
Mon ikke den tekniske betegnelse for det stativ, man monterer sin lyskilde i, er "amatur"?
Da jeg lærte fysik i skolen, var en lampe det samme som en pære. Men den bestod af en sokkel og en pære.
Min far, der var svagstrømsingeniør, kaldte også en pære for en lampe, når det var en del i et diagram.
Vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 374
Det dér med lampe og pære var blot noget jeg erindrede fra en gammel diskussion på nettet, som jeg ikke selv deltog i.
Et opslag på ordnet.dk angiver dog, at en lampe også kan være en lille (kulørt) pære eller lysdiode i et instrumentbræt eller kontrolpanel og at kulørte lamper kan være (frithængende) kulørte pærer. (Men skulle én af lamperne være gået, ville man nok spørge efter en ny pære hos elektrikeren).
Nok om det.
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Den der "pære" som flere snakker om er faktisk traditionelt en lampe -nemlig en glødelampe.
Her er et klip fra gyldendals ordbog
"glødelampe, elektrisk lyskilde, hvor lyset kommer fra en glødende tynd tråd, der opvarmes, ved at der går en elektrisk strøm gennem den....."
Resten af teksten der er ganske lærerig er at læse HER.
Min salig far, der var uddannet installatør -og elektroingeniør sagde konsekvent glødelampe frem for pære. Det er selvfølgelig kun de lamper, der har en glødetråd, der falder i denne kategori.
De bedste ordkværulerende hilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 374
Så er den ged barberet.
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Et bilbatteri på 12 V består af otte elementer - tæl selv propperne, der sidder i toppen til at fylde syre på. Og nej, jeg ved det godt, man putter ikke syre i moderne bilbatterier længere. Det ændrer dog ikke på, at et bilbatteri består af otte elementer, og derfor rammer 12 V.
Er det nu jeg skal dryppe lidt malurt i batteriet? Mit bilbatteri har kun 6 elementer (eller celler som de også kan kaldes). Blyceller giver nemlig 2 V stykket.
Peter Nymand
Indlæg: 2
Når vi nu er på vej væk......da jeg i tidernes morgen var 10 år og skulle have briller for første gang, omtalte optikeren dem hele tiden som "en brille". I mit jyske og barnlige sind tænkte jeg: brille....en. Briller.....to. MOR! Skal jeg så gå rundt med monokel ligesom Joakim von And......
MAB
Staten
Indlæg: 548
Den der "pære" som flere snakker om er faktisk traditionelt en lampe -nemlig en glødelampe.
Her er et klip fra gyldendals ordbog
"glødelampe, elektrisk lyskilde, hvor lyset kommer fra en glødende tynd tråd, der opvarmes, ved at der går en elektrisk strøm gennem den....."
Resten af teksten der er ganske lærerig er at læse HER.
Min salig far, der var uddannet installatør -og elektroingeniør sagde konsekvent glødelampe frem for pære. Det er selvfølgelig kun de lamper, der har en glødetråd, der falder i denne kategori.
De bedste ordkværulerende hilsner
Cristian
God pinse
Hilsen Martin
Leif Mikkelsen
Pensionist
Indlæg: 36
Hej Lars
den påstand med 8 celler i en bilakkumulator må jeg trods alt anfægte! - du ved meget, MEN et bilbatteri har altså kun 6 celler!
Sådan ER det!
Venlig hilsen Leif
Modeljernbane i spor-N
Opbygget i moduler
Lige nu: ca. 25 m spor
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.002
Hej
Det er sjovt med sprog. Det hedder sporskifte og sporstop, med spor først. Men ikke sporkryds, nu skal det hedde krydsspor?
MVH Bo
Hvad er et sporkryds?
et Sporkryds antager jeg skal betyde det sted, hvor 2 spor krydser hinanden uden mulighed for at komme over på den krydsende linje
Hvis det er en form for sporskifte med 4 tilslutninger hedder det et "krydssporskifte(spor)" - helt eller halvt
eller en "Englænder" eller en "halv Englænder".
Hvad er et sporstop?
Hvis det er det som de fleste kalder en stopbum, så er den rigtige term "sporstopper" -ikke at forveksle med en sporstoppemaskine, som komprimerer ballasten ved sporarbejde
Åja
"Næst efter kønsdriften, er - af de menneskelige drifter - jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse," sagde folketingsmedlem J. K. Lauridsen helt tilbage i 1900
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.106
Jeg beklager meget, at jeg fik forløbet mig ovenfor omkring et bilbatteri: I har jo fuldstændig ret, og jeg var også selv kommet i tvivl, da jeg havde postet mit indlæg, så jeg var gået i gang med at google for at finde ud af hvor stor spænding, der kommer fra en blycelle. Svaret er jo 2 V, og derfor er der seks celler i et blybatteri. Desværre blev jeg forstyrret og fik ikke rettet mit indlæg - det er jeg naturligvis ked af.
Men når vi snakker om lamper: Har nogen tænkt på olielamper og andre spændende typer lamper? Det er jo ikke alle lamper, der bruger strøm.
Men det er rigtigt, at betegnelsen glødelampe dækker over en klassisk pære, og dermed bliver en elektrisk ting. Jeg synes bare ikke, det samme kan siges om en lampe uden "gløde-" foran.
MVH
Lars
Niels Kroyer
Retired
Australia
Indlæg: 16
Hi Jens
Ordet "turnout" blev opfundet af magasinet Model Railroader i US, hvis jeg husker ret. Grunden dertil er at det rigitige i 1:1 udtryk "switch" for sporskifte (i US), i modelbanehobbyen kan blive forvirret med ordet "kontakt". "Switch" betyder jo ogsaa "kontakt", saa det var forvirrende i modelbane litteraturen at bruge ordet "switch" (om et sporskifte), der kan kontrolleres af en "switch" ("kontakt") - derfor foreslog MR at bruge ordet "turnout" om et sporskifte.
Mvh
Niels (Down Under)
Niels