Hejsa.
Jeg har jo som mange af jer andre store drømme om et anlæg integreret i mit hus men jeg må se mig begrænset af prisen på skinnerne (Märklin). Findes der andre AC-skinner som kan sammenkobles med Märklins og som ligger lavere rent prismæssigt?
Mvh
__________________
gejo
Indlæg: 678
Det hurtige svar er NEJ!
Det lidt længere svar er, at både Peco og Erbert fremstiller løse midterledere til både almindelige skinner og sporskift.
Inden du nu kaster dig over at ændre et 2-skinne sporskift til 3-skinne, skulle du læse lidt i en gammel modelbanebog skrevet af Poul O. Hansen. den hedder Jernbaneanlæg for modelbyggere. Bogen har en meget fin beskrivelse af den elektriske forskel på de to sporskiftetyper.
Hertil kommer så de mekaniske forskelle, som de beskrives i NEM-normerne for henholdsvis 2-skinne og 3-skinne.
Det kan gøres, og jeg har gjort det, ikke for at spare penge, men for at få andre sporskiftetyper, end dem Märklin tilbyder.
Hilsen
Gert
Willjax
Indlæg: 179
øv! Så må man bare "håbe" at en billig kinesisk producent tager sagen op
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tjah, så vil Märklin nok komme efter dem ret hurtigt.
Syntes du at Märklins skinner er for dyre er der kun 1 ting at gøre: Skift til 2-skinne drift.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Så var det sket for længst. Hvis jeg var dig, så vil jeg acceptere, at der ikke er - eller kommer - andre muligheder og bygge videre med det. Du vil aldrig blive rigtig glad, hvis du går og venter. Der findes masser af muligheder for spændende løsninger med Märklins skinnesystem - inkl. C-skinnerne.
Siden her er eksempel på det: http://www.modellbau-scheilo.de/seite_1.htm
Hvis du har store drømme om ultrarealistiske linjeføringer og meget specielle ønsker, så synes jeg du skal overveje at skifte til 2-skinne. De jeg har kender, som har forsøgt sig med alternativer til Märklins system har fortrudt det, da det ofte viser sig, at være vedligeholdelseskrævende og ustabilt.
Hvis jeg kørte 3-skinne, så var det sådan jeg ville forholde mig.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Grundlæggende enig - med denne tilføjelse:
På fx skjulte strækninger kan du fint anvende billige flexskinner og selv tilføje midterleder - se fx http://www.jørnebanen.dk og under 'Opbygningen' skal du nogle billeder frem.
Husk (det er lettest) at anvende M's egne skiftespor.
mvh niels peter
DK-2720
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Her er et link til et af billederne:
http://www.jornebanen.dk/Opbygningen/pic/800/P1030697.JPG
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Willjax
Indlæg: 179
tak for indput! især billederne fra jornebanen er inspirerende! det kan gå an på skjulte trækninger. Men jeg vil ikke skifte til 2-skinne. det vil være død og pine at skulle starte helt forfra med samlingen!
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg vil klart anbefale at holde dig til Märklins C- eller K-skinner. Det er det meste driftssikre og stabile. Og som det kan ses på den side der bliver linket til, så kan det selv med C-skinner gøres fantastisk flot. Har man et anlæg som jornebanen, så det det sikkert godt svare sig at tænke alternativt.
Men med de hjemmeanlæg de fleste af os har plads til, så bliver det ikke skinneudgifterne der bliver det mest kostbare. Men derimod el-tilbehøret, materiellet og dekorationen (gyser allerede ved tanken om prisen på et ordenligt træ....).
Og som du selv siger det, så er det ret kostbart at skifte fra tre- til to-skinnedrift.
Det er heller ikke sikkert man lige kan få det materiel igen, man havde før.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og vil man det stabile, så hedder det C-skinner......
Efter vi for alvor er begyndt at bruge K-skinnerne bliver jeg mere og mere ked af dem. Tungerne mister elektrisk forbindelse, drevene går til ved brug af jævnspænding (langt de fleste digitaldekodere), stålskinnestreng der er besværlig at lodde på osv osv.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nu kører I jo også jævnstrømstog på K-skinner, på et godt benyttet udstillingsanlæg i Hadsten
Mine 5211 Viesmanndecodere er specielt beregnet til Motorola, og regner derfor ikke med problemer med K-drevene her.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Citat:
http://www.digitaltog.dk/Digital/Viessmann_5211.pdf
"Tekniske data
Dataformat: Motorola
Maksimal udgangsstrøm: 2 A
Funktion: 8 impulsudgange, positiv skifteimpuls "
Jo, så bliver de permanet magnetiserede.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg kan godt forstå, at du ikke vil skifte til 2-skinne, hvis du har en større samling. Jeg synes du skal unlade, at forsøge dig med alternative skinner. Skovsøekspressen har ret i, at skinnerne næppe bliver den største udgift.
Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre, men ved selv at bygge midterleder på skinner, risikerer du en nedgang i driftsstabiliteten. Det er bare brandærgerligt, når skinnerne på en modeljernbane ødelægger driftsstabiliteten, det er jo trods alt dem det meste afhænger af. Jeg har set mange anlæg med diverse husmandsløsninger og de er næsten altid evneløse i drift - eksistensgrundlaget for løsningen har altid været "at spare et par håndører", som ejermanden alligevel endte med at bruge på udbedring af følgefejl.
Kort sagt: Jeg vil holde mig til det skinnesystem, jeg nu engang har valgt og acceptere de mangler det nu engang har.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg benytter, som tidligere nævnt, PIKO skinner på skjulte strækninger:
http://www.jornebanen.dk/default.asp?page=Opbygningen/Opbygningen.asp?pic=11&wid=640.
PIKO skinnerne virker mindst lige så godt som Märklins skinner og jeg har aldrig problemer med dem. Det er dog strækninger UDEN sporskifter.
Jeg har på et tidspunkt overvejet at lave 3-leder sporskifter selv, men det var ikke for prisens skyld. Jeg tror et hjemmelavet 3-leder sporskifte bliver væsentligt dyrere end et færdigt Märklin!
Iøvrigt så patinerer jeg mine C-skinner og lægger balast mellem svællerne. Det kommer ikke helt op på hvad man kan opnå med 2-leder, men det nærmer sig.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
gejo
Indlæg: 678
Jeg har med stor fordel ombygget Tillig standard sporskift til 3-skinne. Jeg bruger Tilligs byggesæt og monterer så Peco midterleder, som jeg retter ud og bukker til, så de kan gå op i boret hul i midten af svellen. Eberth har midterledere, der netop passer til Tilligs sporskift, men den løsning er dyrere.
Når jeg vælget Tilligs byggesæt, så giver det mig mulighed for at opbygge sporskiftet elektrisk rigtigt, samt udvide hjertestykkets afstand mellem selve hjertestykket og tvangsskinne med 0,3mm. Dette kan gøres med en nøglefil.
Driftsikkerheden er på denne måde lige så god som Märklins K-skinne.
Når jeg har valgt denne løsning, så er det ikke for at spare penge, men fordi Mârklin mangler et sporskift med radius 60 cm på det afvigende spor.
De slanke sporskift er i mange situationer for pladskrævende på et hjemmeanlæg, og meget materiel kan ikke forlige sig med Märklins sporskift med radius 42 cm.
Dette problem er vokset med C-skinnen, hvor det slanke sporskift er blevet endnu mere pladskrævende.
Med venlig hilsen
Gert
KBAndersen
Indlæg: 180
Jeg køre også Märklin og er godt tilfreds med det. Jo der er en midterleder og den ser måske ikke korrekt ud i sammenligning med 2 leder systemet. Men det virker godt hos mig. Priserne, tjaaa, syntes ikke de er dyre. En 188mm lige skinne kr.15,- ... Er det dyrt?
Der findes tit og ofte gode tilbud på skinne materiel.
Mvh
Kenneth B. Andersen
3-skinne. Ingen hjemmebane, kun værksted. - Banekørsel foregår i klubregi.
Cowi
Indlæg: 315
Du kan hos hobbykæden få 890 mm tillig elite skinne for 34,-
Og er sikker på der nok skal findes endnu bedre tilbud andre steder
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis du laver den direkte sammenligning med et spor i samme kvalitet (PIKO A-spor og Märklin K-spor) så er PIKO sporet noget mere prisgunstigt.
Det hjælper bare ikke, hvis der er slæbesko under alt ens materiel.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Medmindre du er MEGET fingernem og velerfaren, ville jeg klart holde mig til Märklin egne sporskifter.
Dér hvor du kan spare penge, er ved alm. simple straekninger. Isaer i skjulte omraader. (som det allerede er naevnt), hvor udseendet ikke spiller nogen rolle. Midterlederen kan evt. laves v.h.a. den ene skinne fra en ekstra 2-leder flex-skinne.
Dine oplysninger svarer ikke til mine egne praktiske erfaringer, hvor jeg gennem de sidste 6 aar bruger 24Vdc til at skifte K-skifte-drev.
Har du proevet at; nedsaette varigheden af stroemimpulsen (jeg bruger kun ca. 2/10 sekund) og/eller degause drevet?
Kernen i K-drevet er af "bloedt" metal som ellers ikke saa nemt lader sig magnetisere.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Men det sker - odet tager cirka 1-1½ år med vores drift. Så begynder de at gå "træls".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Willjax
Indlæg: 179
er det muligt at bruge märklins m-skinner som supplement på de skjulte strækninger? Kan M klare digitale signaler?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja og ja.
Spørgsmålet er om du på de skjulte strækninger ønsker at bruge de ældste skinner med dårligste egenskaber......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg ville holde mig langt væk fra Märklins M-skinner. I mine øjne er det et produkt af fortiden og der bør det blive. Mange nyere modeller har svært ved at køre på M-skinner og fremførslen af det digitale signal er ikke særlig god.
Jeg vil anvende C-skinner på skjulte strækninger. Egentlig ville jeg anvende C-skinner over det hele, men det er jo smag og behag.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Willjax
Indlæg: 179
Du har ret. Men M skinner kan fås for ingen penge idag så det kunne være en overgangsting imens jeg stille og roligt får skiftet dem ud
Cowi
Indlæg: 315
Og så bruge dem på det skjulte hvor det er sværest at komme til når de skal skiftes?
En anden ting er at geometrien vidst kun indeholder R1 og R2...
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Det kan du fint - find blot tråden om loftsbanen (jeg kan ikke lige søge den frem)
M skinner er en hurtig vej til flere skinner, og er en kortsigtet kortsigtet investering hvis du bliver bidt af hobbyen.
Kortsigtet investering kan godt være det rigtige i din situation.
Hvad er dit mål:
- at lave en midlertidig bane og få erfaring?
- at komme til at køre på lidt længere stræk?
- rangering på banegård?
eller?
mvh niels peter
DK-2720
Cowi
Indlæg: 315
Hvis han er meget meget heldig ja så kan det være at han kan komme til at køre på dem
men man kan lige så let ende med katten i sækken og have at gøre med skinner hvor halvdelen af materiellet ikke kan bruges og det der kan hakker og skubber fordi der ikke er ordentlig forbindelse...
Willjax
Indlæg: 179
mit mål er at køre på længere stræk. Fra et rum til et andet via en diskret men permanent strækning .
Cowi
Indlæg: 315
Lyden af M skinner er langt fra diskret
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
Spørgsmålet er bar hvor meget du spar ved at bruge M-skinner på de skjulte strækninger ?
Og så er de grimme samt forstærker lyden ekstremt.
C- skinner har en super connection, men er også grimme syntes jeg.
Samtidig vil jeg anbefale at bruge flex skinner så meget som det er muligt.
Jeg har selv skiftet til K- skinner og betragtede det som en ny investering.
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
h-thomsen
Indlæg: 40
Prøv at kigge her, emnet har været oppe flere gange
http://www.sporskiftet.dk/node/6170t=
Midtjysk bane, og lidt tysk. 3-skinne K styret af Tams MC. Er igang med skyggebanegården
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Selvom mit eget anlaeg kun benyttes en broek-del af tiden i forhold til moppes super-anlaeg, vil jeg alligevel igen tillade mig at komme med egne erfaringer; Man kan snildt anvende M-skinner til skjulte straekninger. Der vil naeppe vaere problemer med signal og stroemtilfoersel, saalaenge der stroemforsynes hveranden meter.
Derimod kan der vaere problemer med M-sposkifter og afsporinger. -Og hvis du har brug for S88 tilbagemeldepunter á lá 3-skinne systemet.
Ioevrigt er en hammer og en traeklods absolut bedste system til at gen-oprette skaeve M-skinner og sporskifter. Glem alt om fine fornemmelser...
M.h.t. stoej, saa er det (IMHO igen, naturligvis) kun metalvogne mod metalskinner som stoejer. Moderne og semi-moderne lette spalt-vogne stoejer ikke naevnevaerdigt mere paa M-skinner lagt paa kork-underlag, end K-skinner ditto. (Rent faktisk afhaenger stoejen af hvor haardt M-skinnerne er skruet fast paa ramperne, men det er behandlet andre steder her paa forummet)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Kresten
Indlæg: 1.044
Hvorfor skriver du det ? Har Märklin da et eller andet langt-løbende patent på skinner med midterleder ?
I øvrigt vil jeg påstå, at man sagtens kan bruge ikke-Märklin-skinner med påmonteret midterleder. Sådan fungerede min barndoms modeltogsanlæg i masser af år - uden problemer. Vi købte svellemåtter og skinnestrenge i det hedengangne Nyboder Hobby og loddede kobber-midterledning på skruer midt mellem skinnerne. Sporskifter var dog altid Märklins...
Og mens vi nu er ved det, er det "spøjst", at vi stadig kaldes "Märklin-kørere". Det eneste, som vi 3-skinne folk altid bruger fra Märklin, er skinnerne, som vi egentlig er lidt utilfredse med og er temmelig misundelige på 2-skinne folket, som har langt større og mere realistisk udvalg. Mens vores rullende materiel for 3/4's vedkommende er alt andet end Märklin. Men Märklin-kørere er vi altså...
Kresten
Cowi
Indlæg: 315
Du kan nøjes med at kigge så langt som til sidste gang nogle kinesere prøvede at kopiere Lego... Om Marklin direkte har patent på midterledere er nok tvivlsomt, men det er absolut tænkeligt at det kan blive set som plagiat afhængig af hvor tæt andre kommer på deres produkter.... og hvor stor en trussel de ser dem
Personligt håber jeg ikke på billige kinesiske kopier for plagiat er ynkeligt...
Kresten
Indlæg: 1.044
Der er vi - i min logik - i en helt anden verden. For at kopiere Lego skal man fremstille et produkt, der i et og alt ligner Legos klodser.
Men en modeltogsskinne er jo en model af virkelige skinner, som i sagens natur ikke kan se ud på ret mange måder. (og dog - Märklin har jo selv gennem tiderne produceret vidt forskellige skinnetyper). Men så vidt jeg ved, er der endnu ikke nogen, der er kommet efter ham her: http://www.weichen-walter.de/produkte/k-weichen/index.html
Kresten
Cowi
Indlæg: 315
Nej k-skinnerne kunne godt blive svære at få hjem i en retsag, men jeg tror faktisk at det ville være muligt at lægge sag an hvis nogen kopierede c- eller m-skinnerne.
Ja der findes andre skinner med ballast (roco, fleischman etc.) men læg også mærke til at de ud over at have ballast sådan set slet ikke ligner Marklins. Lavede man nogle med samme koblingssystem og ballast i samme farve og med samme dimensioner (og måske geometri) så kunne det godt være at Marklins jurister begyndte at spekulere...
Historien har haft mange interessante sager så selvom det kan virke langt ude er intet umuligt
Rud
Indlæg: 51
Hej. Du kan faktisk godt få c skinner til en langt lavere pris ! - på qxl.dk
Hold øje der - jeg har selv sparret flere tusinde kroner
Mvh Rud
Kresten
Indlæg: 1.044
Der ville jeg nu råde til at gå i f.eks. Kystbanens brugtafdeling. Jeg synes, at sælgerne på qxl efterhånden har en evne til at rette lidt for godt ind efter listeprisen - og med porto oveni kan det sjældent betale sig i forhold til vore gode forhandleres brugtafdelinger.
Men tilbage til det gode spørgsmål: Hvorfor er der mon ingen andre end Märklin, der serieproducerer skinnemateriel med midterleder ? Ihvertfald i denne del af verden, er vi 3-skinne kørere da ikke en overset minoritet. Men til gengæld er "3-skinne teknologi" måske nærmest ikke-eksisterende udenfor Berlin og omegn ?
Kresten
Cowi
Indlæg: 315
Et andet bud er måske at andre mener at Marklins brand er så stærk at man ikke kan hamle op med det? Jeg ville i hvert fald tænke mig om inden jeg udfordrer dem
Rud
Indlæg: 51
Jeg har sparret et sted mellen 5 og 8 tusind kroner ved købe ALLE mine skiner på qxl : O
Og med portoen skal man bare købe hos den samme og meget! De plejer at være flinke til at holde varene indtil det kan svare sig at sende dem. : )
Mvh Rud
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Tyske Ebay er også et godt sted. Jeg har købt adskillige mængder af C-skinner der. De mest almindelige skinner, som kommer fra strippede startsæt, kan fås for omkring 1 euro stykket.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/