Hej
Er der en af jeg der kan fortælle mig hvad der menes når akselafstanden er opgivet på følgende måde 11,55 + 2,00 + 1,85 m?
Jeg har læst det engang men kan ikke finde det igen
Vh Claus
__________________
Indlæg: 372
Hej
Er der en af jeg der kan fortælle mig hvad der menes når akselafstanden er opgivet på følgende måde 11,55 + 2,00 + 1,85 m?
Jeg har læst det engang men kan ikke finde det igen
Vh Claus
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
4 aksler.
Afstand mellem 1. aksel og 2. aksel: 11,55 m
Afstand mellem 2. aksel og 3. aksel: 2 m
Afstand mellem 3. aksel og 4. aksel: 1,85 m
mvh. Dampfmeisteren
Ole
Indlæg: 246
Kunne det ikke også være sådan her :
De 11,55 er afstanden mellem bogiernes centertappe, og de 2,00 hhv. 1,85 er akselafstanden på de enkelte bogier.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Et andet bud kunne være: Boggieafstand, akselafstand og afstand fra yderste aksel til puffer ?
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hvor stammer målene fra? Og er du sikker på, at de ikke hedder 2,00 + 11,55 + 1,85?
Bjarne
Litra ME
Indlæg: 372
Hej igen det er mål der tilhører Litra ME tallene har jeg fra Wikipedia
http://da.wikipedia.org/wiki/Litra_ME
Vh Claus
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Ja, det ser godt nok lidt forvirrende ud! Tallene må stå for tapafstand, akselafstand tredje aksel til anden aksel, afstand anden aksel til første aksel.
Bjarne
Litra ME
Indlæg: 372
korrekt nu er jeg forvirret
Vh Claus
Ulrik D
Indlæg: 128
På DSB's hjemmeside
http://www.dsb.dk/Om-DSB/Virksomheden/Tog-i-drift/Straekningslokomotiver/
kan man læse det samme...??
ODI siger desværre ikke noget og betjeningsvejledningen ej heller....
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
Ole
Indlæg: 246
Nu er det vist tid til en tegning
Jeg har markeret de omtalte mål.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Tak, Ole!
Altså en kombination af tapafstand og akselafstand.
Bjarne
Litra ME
Indlæg: 372
Hej Ole
Du har ret billeder siger mere end tusind ord Tak for hjælpen
Vh Claus
lekru
Indlæg: 100
Lige lidt malurt til bægeret.....
Litra ME har ikke centertappe, de 11550mm er til/fra midt af bogien.
Dansk epoke III.
Litra ME
Indlæg: 372
Det må du lige forklare? hvad har den så
Vh Claus
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det må være det tyskerne kalder "Zug-/Druckstangen" og det har været brugt i mange år.
Frem for at lave en kraftig drejetap på bundrammen placere man en kraftig trækstang mellem bogie og chassisramme, dermed overførere kræfterne nede i nivau med hjulene og ikke højere oppe i maskinen.
Her ses trækstangen på en ICE1
Her en tegning fra en BR 146
En anden fordel er at nu står chassis direkte på fjedrene (evt luftfjedre) som igen står på bogie.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
lekru
Indlæg: 100
Ja, sådan Moppe. Det kunne jeg ikke have forklaret bedre. Tak for det.
Dansk epoke III.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Velbekom
Det sjove er at tryk/trækstængerne er en gammel teknik, man glemte i en lang årrække.
De gamle "Krigse-elkoks" (E44 og E94) var begge udstyret med faste stænger mellem de 2 bogies. Ja selv E71 fra 1912 havde det.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra ME
Indlæg: 372
Sejt
jeg går ud fra at noget ligende styre boogien i sideretningen også ?
Vh Claus
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, slet ikke, det er fjedrene og slingredæmperne der ordner det.
Den skal jo kunne give sig i sideretningen (dreje) og der er ikek voldsomt mange kræfter i sideretningen på et sådan lokomotiv.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra ME
Indlæg: 372
Ok ja den drejer vel heller ikke mere end et par grader sådan en boogie, men vil det så sige at den vrider lidt i de fjedre (går ud fra det er spiralfjedre) den står på?
P.S. tak for billederne
Vh Claus
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Korrekt. Her et flexicol ophæng mens toget er i en kurve.
Se hvordan fjedrene står skæve.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra ME
Indlæg: 372
Sådan
Vh claus