Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Akselafstand

Hej

Er der en af jeg der kan fortælle mig hvad der menes når akselafstanden er opgivet på følgende måde 11,55 + 2,00 + 1,85 m?

Jeg har læst det engang men kan ikke finde det igen

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 512

PB  Hjemmeside

"Litra ME" skrev:
Hej Er der en af jeg der kan fortælle mig hvad der menes når akselafstanden er opgivet på følgende måde 11,55 + 2,00 + 1,85 m?

4 aksler.

Afstand mellem 1. aksel og 2. aksel: 11,55 m

Afstand mellem 2. aksel og 3. aksel: 2 m

Afstand mellem 3. aksel og 4. aksel: 1,85 m

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 237

PB  Hjemmeside

Kunne det ikke også være sådan her :

De 11,55 er afstanden mellem bogiernes centertappe, og de 2,00 hhv. 1,85 er akselafstanden på de enkelte bogier.

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Et andet bud kunne være: Boggieafstand, akselafstand og afstand fra yderste aksel til puffer ?

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.806

PB

"Litra ME" skrev:
Hej Er der en af jeg der kan fortælle mig hvad der menes når akselafstanden er opgivet på følgende måde 11,55 + 2,00 + 1,85 m?Jeg har læst det engang men kan ikke finde det igenVh Claus

Hvor stammer målene fra? Og er du sikker på, at de ikke hedder 2,00 + 11,55 + 1,85?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Hej igen det er mål der tilhører Litra ME tallene har jeg fra Wikipedia

http://da.wikipedia.org/wiki/Litra_ME

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.806

PB

Ja, det ser godt nok lidt forvirrende ud! Tallene må stå for tapafstand, akselafstand tredje aksel til anden aksel, afstand anden aksel til første aksel.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

korrekt nu er jeg forvirret Smile

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ulrik D

Indlæg: 126

PB

På DSB's hjemmeside

http://www.dsb.dk/Om-DSB/Virksomheden/Tog-i-drift/Straekningslokomotiver/

kan man læse det samme...??

ODI siger desværre ikke noget og betjeningsvejledningen ej heller....

__________________

Mvh Ulrik D

Leger både med store og små tog.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 237

PB  Hjemmeside

Nu er det vist tid til en tegning Wink

Jeg har markeret de omtalte mål.

Billede

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.806

PB

Tak, Ole!

Altså en kombination af tapafstand og akselafstand.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Hej Ole

Du har ret billeder siger mere end tusind ord Laughing out loud Tak for hjælpen

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Lige lidt malurt til bægeret.....

Litra ME har ikke centertappe, de 11550mm er til/fra midt af bogien. Shock

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

"lekru" skrev:
Lige lidt malurt til bægeret.....Litra ME har ikke centertappe, de 11550mm er til/fra midt af bogien. Shock

Det må du lige forklare? hvad har den så

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Litra ME" skrev:
Det må du lige forklare? hvad har den så

Det må være det tyskerne kalder "Zug-/Druckstangen" og det har været brugt i mange år.

Frem for at lave en kraftig drejetap på bundrammen placere man en kraftig trækstang mellem bogie og chassisramme, dermed overførere kræfterne nede i nivau med hjulene og ikke højere oppe i maskinen.

Her ses trækstangen på en ICE1

Billede

Her en tegning fra en BR 146

Billede

En anden fordel er at nu står chassis direkte på fjedrene (evt luftfjedre) som igen står på bogie.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Ja, sådan Moppe. Det kunne jeg ikke have forklaret bedre. Tak for det.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"lekru" skrev:
Ja, sådan Moppe. Det kunne jeg ikke have forklaret bedre. Tak for det.

Velbekom

Det sjove er at tryk/trækstængerne er en gammel teknik, man glemte i en lang årrække.

De gamle "Krigse-elkoks" (E44 og E94) var begge udstyret med faste stænger mellem de 2 bogies. Ja selv E71 fra 1912 havde det.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Sejt Laughing out loud

jeg går ud fra at noget ligende styre boogien i sideretningen også ?

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Litra ME" skrev:
jeg går ud fra at noget ligende styre boogien i sideretningen også ?

Nej, slet ikke, det er fjedrene og slingredæmperne der ordner det.

Den skal jo kunne give sig i sideretningen (dreje) og der er ikek voldsomt mange kræfter i sideretningen på et sådan lokomotiv.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

"moppe" skrev:
Nej, slet ikke, det er fjedrene og slingredæmperne der ordner det.Den skal jo kunne give sig i sideretningen (dreje) og der er ikek voldsomt mange kræfter i sideretningen på et sådan lokomotiv.Klaus

Ok ja den drejer vel heller ikke mere end et par grader sådan en boogie, men vil det så sige at den vrider lidt i de fjedre (går ud fra det er spiralfjedre) den står på?

P.S. tak for billederne

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Litra ME" skrev:
Ok ja den drejer vel heller ikke mere end et par grader sådan en boogie, men vil det så sige at den vrider lidt i de fjedre (går ud fra det er spiralfjedre) den står på?

Korrekt. Her et flexicol ophæng mens toget er i en kurve.

Billede

Se hvordan fjedrene står skæve.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Sådan Laughing out loud

Vh claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.