Picture

mymn

Indlæg: 39

PB

AC og DC på samme bane

Hej,

Jeg kører AC, men vil gerne lave en havnebane i DC, da det bliver pænere at lave skinner i asfalt i DC, da man så undgår "knopperne" i AC-skinner. Jeg har tænkt mig at have ikke-strømførende skinner som et udvekslingsspor mellem AC- og DC-delen, dvs. en K-skinne og en DC-skinne, der ikke er koblet sammen, men som ligger tæt mod hinanden ligesom ifm. en drejeskive. Er det en helt åndsvag idé? Og kan der komme overgang eller anden elektrisk diller-daller, hvis man f.eks. forestiller sig en vognstamme, hvor vognen i den ene ende står på en AC-skinne, og vognen i den anden ende står på en DC-skinne, dvs. vognstammen er længere end udvekslingssporet?

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

I mit hoved lyder det som om, at det burde kunne lade sig gøre. Overgangsstykket skal du så bare sørge for, at gøre længere end den længste akselafstand på dine vogne.

Med venlig hilsen

Jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Det kan ikke lade sig gøre. Märklinvogne vil kortslutte på 2 skinnedelen.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mymn

Indlæg: 39

PB

Tak for hurtige svar.

Hvis man nu forestiller sig, at vognstammen ikke er længere end udvekslingssporet og/eller man udskifter alle AC-hjul med DC-hjul, hvad så? Eller er der andre måder, hvorpå det kan lade sig gøre?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Vil tro der findes andre løsninger, men her er er jeg ikke leveringsdygtig.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Skift hjulparrene til isolerede, så sker der ingen kort slutning Smile

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Vil det sige at hjul til 2 skinnedrift (DC) er rigtige?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Jeps - du skifter bare akslerne. I gamle dag hed det i Märklin terminologi "skift til HAMO-hjul"

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

DC-hjul kan køre på alle slags AC- og DC-skinner. AC-hjul kan kun køre på Märklins skinner, ellers sker der en kortslutning. Så det bliver særdeles vanskeligt at udveksle lokomotiver, men med vogne med DC-hjul, vil det uden videre kunne lade sig gøre.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.150

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
DC-hjul kan køre på alle slags AC- og DC-skinner.

Det er ikke nødvendigvis rigtigt .... afsporinger er sandsynlige p.g.a. forskellig hjulprofil og forskellig hjulafstand på akslen (med mindre den kan justeres på DC-hjulet) - i særlig grad ved 2-akslede vogne med lang akselafstand!

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

"henho" skrev:
Skift hjulparrene til isolerede, så sker der ingen kort slutning Smile

Hej.

Husk, begge hjul skal være isoleret fra akslen.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Begge hjul ? - hvorfor det ?

Da jeg kørte Märklin for mange år siden, var mine 2 Long Tuborgvogne da kun isolerede i den ene side.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"mymn" skrev:
Er det en helt åndsvag idé?

Det kan lade sig gøre, men som andre skriver, vil det kræve, at du udskifter alle hjul på alle vogne, der skal ned på din havn. En DC aksel til en Märklin vogn koster ca. 22 kr., så kan du gange ud, hvad det bliver.

Mit forslag er, at du finder en anden løsning. Jeg tror du bliver træt af en AC/DC løsning i længden. Derudover findes der mange havnebaner, hvor der egentlig ikke er asfalt mellem sporene. Sådan en løsning kan du også overveje.

Jeg har set eksempler på Märklin havnebaner, hvor løsningen har været et stk. ståltråd ovenpå asfalten. Det er muligt det fungerer. Jeg har også set løsninger, hvor punktkontakterne egentlig bare stikker op i asfalten. Uanset, hvordan du vender og drejer det, så bliver det et kompromis.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"henho" skrev:
Begge hjul ? - hvorfor det?

Det er selvfølgelig nok, kun at isolere det ene hjul. Hovedsagen er, at de ikke kortslutter. Det er længe opnået ved blot at isolere den ene side.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Hvad med at lave havnen i brosten, så ses punktkontakterne vel ikke så tydeligt?

mvh

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

"bahnfan.net" skrev:
"henho" skrev:
Begge hjul ? - hvorfor det?
Det er selvfølgelig nok, kun at isolere det ene hjul. Hovedsagen er, at de ikke kortslutter. Det er længe opnået ved blot at isolere den ene side.

Hej.

Nu ved vi jo ikke hvilke vogne der er tale om, men er de forsynet med en bund af metal, skal de isolerede hjul være i samme vognside eller man monterer aksler hvor begge hjul er isoleret.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"PTMadsen" skrev:
Nu ved vi jo ikke hvilke vogne der er tale om, men er de forsynet med en bund af metal, skal de isolerede hjul være i samme vognside eller man monterer aksler hvor begge hjul er isoleret.

Ja, okay, det er så godt nok nogle gamle vogne, hvis det er tilfældet. Det må være undtagelsen, mere end reglen, at isolere i begge sider. Selv mine 25 år gamle Märklin godsvogne har plastikophæng - og dermed fint kørende på almindelige Märklin DC hjul.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"bahnfan.net" skrev:
Det er selvfølgelig nok, kun at isolere det ene hjul. Hovedsagen er, at de ikke kortslutter.

På vogne med metalundervogn skal enkeltisolerede hjulsæt på samme vogne vende til samme side.

Hvis man har ældre vogne med metalundervogn og metalkoblinger og koblingerne ikke er isoleret fra undervognen, kan kortslutning ske gennem koblingerne når de enkeltisolerede hjulsæt på to sammenkoblede nabovogne vender til hver sin side.

Dette var årsagen til at man i "gamle dage" anbefalede dobbeltisolerede hjulsæt ved toskinnedrift.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

mymn

Indlæg: 39

PB

Tak til alle for svar og gode ideer. Der vil ikke blive tale om lokomotivudveksling, men jeg kan forstå, at der vil blive et problem omkring isolering af hjul på godsvognene. Idéen med brosten vil jeg lige tygge på - det kunne være, det var sådan, det skulle laves! Men hvordan laver man brosten? Findes der plader? Endnu en gang tak for hjælpen til alle bidragydere.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

"mymn" skrev:
Men hvordan laver man brosten? Findes der plader?

Du fylder bare det hele op med gips og går i gang med at ridse: Laughing out loud

Stockholms Modelljärnvägsklubb

Man kan naturligvis også købe det færdigt, men så bliver det nok ikke lige så flot:

Real Modell

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Tror den lille husbygger kan hjælpe der...jeg ved jeg har set noget brostenspapir derinde, men kan ikke lige finde det.

Merete...hjæææælp Smile

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

Hejsa Mymn.

Et forslag til et udvekslingsspor kunne også være at du laver det i Märklin K-skinne. Lav det så langt at hele stammen inklusive lokomotiv kan være på skinnen. Sørg for at skinnestykket er isoleret fra både tre-skinne delen og to-skinne delen. Lav så en kontakt i pulten, hvor du kan skifte forsyningen til skinnestykket mellem tre-skinne- og to-skinnedrift.

Så kan du rangere ind på skinnestykket fra begge systemer og helt undgå diverse kortslutninger imellem de to systemer. Fra tre-skinne delen kan du køre ind med et tre-skinne lokomotiv, og når du så har kørt lokomotivet af skinnestykket igen, kan du skifte til to-skinne systemet på skinnestykket og så køre et to-skinne lokomotiv ind på skinnestykket.

Märklins K-skinne kan nemlig godt bruges til begge systemer da der ikke er forbindelse imellem skinnerne.

Et lille kuriosum mere er at hvis du kører digitalt, med dekodere af samme type i alle lokomotiver, kan du styre både dine tre-skinne- og to-skinnelokomotiver fra samme system. Hvis du endda har et digitalsystem som kan klare både Motorola og DCC formaterne er det ligegyldigt hvilke dekodere du har i dine lokomotiver.

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"Duizz" skrev:
Hejsa Mymn.Et forslag til et udvekslingsspor kunne også være at du laver det i Märklin K-skinne. Lav det så langt at hele stammen inklusive lokomotiv kan være på skinnen. Sørg for at skinnestykket er isoleret fra både tre-skinne delen og to-skinne delen. Lav så en kontakt i pulten, hvor du kan skifte forsyningen til skinnestykket mellem tre-skinne- og to-skinnedrift.Så kan du rangere ind på skinnestykket fra begge systemer og helt undgå diverse kortslutninger imellem de to systemer. Fra tre-skinne delen kan du køre ind med et tre-skinne lokomotiv, og når du så har kørt lokomotivet af skinnestykket igen, kan du skifte til to-skinne systemet på skinnestykket og så køre et to-skinne lokomotiv ind på skinnestykket.Märklins K-skinne kan nemlig godt bruges til begge systemer da der ikke er forbindelse imellem skinnerne.Et lille kuriosum mere er at hvis du kører digitalt, med dekodere af samme type i alle lokomotiver, kan du styre både dine tre-skinne- og to-skinnelokomotiver fra samme system. Hvis du endda har et digitalsystem som kan klare både Motorola og DCC formaterne er det ligegyldigt hvilke dekodere du har i dine lokomotiver.

Dette forslag skal stadig have vogne med isolerede hjul for at undgå kortslutning.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

"Himmerlandsbanerne" skrev:
"Duizz" skrev:
Hejsa Mymn.Et forslag til et udvekslingsspor kunne også være at du laver det i Märklin K-skinne. Lav det så langt at hele stammen inklusive lokomotiv kan være på skinnen. Sørg for at skinnestykket er isoleret fra både tre-skinne delen og to-skinne delen. Lav så en kontakt i pulten, hvor du kan skifte forsyningen til skinnestykket mellem tre-skinne- og to-skinnedrift.Så kan du rangere ind på skinnestykket fra begge systemer og helt undgå diverse kortslutninger imellem de to systemer. Fra tre-skinne delen kan du køre ind med et tre-skinne lokomotiv, og når du så har kørt lokomotivet af skinnestykket igen, kan du skifte til to-skinne systemet på skinnestykket og så køre et to-skinne lokomotiv ind på skinnestykket.Märklins K-skinne kan nemlig godt bruges til begge systemer da der ikke er forbindelse imellem skinnerne.Et lille kuriosum mere er at hvis du kører digitalt, med dekodere af samme type i alle lokomotiver, kan du styre både dine tre-skinne- og to-skinnelokomotiver fra samme system. Hvis du endda har et digitalsystem som kan klare både Motorola og DCC formaterne er det ligegyldigt hvilke dekodere du har i dine lokomotiver.
Dette forslag skal stadig have vogne med isolerede hjul for at undgå kortslutning.

Undskyld. Ja selvfølgelig skal vognene have isolerede aksler. Det fik jeg ikke lige skrevet. Idéen var også mest omkring hvordan man kan undgå problemer når stammen skal køre fra det ene system til det andet. Ved at have et skinnestykke som er så langt at hele stammen kan holde på det bliver der ikke problemer med om strømmen fra det ene system kan løbe gennem vognen til det andet. Men det er stadig uundgåeligt at sørge for isolerede aksler på de vogne som skal kunne køre på to-skinne delen.

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.