Hej alle sammen, nej jeg er ikke ude på at starte en krig men jeg er meget i tvivl om det er bedst at køre med vekselstrøm eller jævnstrøm, hvad angår driftsikkerheden. Det skal siges at jeg agter at bygge en digitalstyret bane på ca. 75 kvm. og at jeg vil køre udelukkende dansk, så der bliver tale om mange forskellige mærker der skal køre sammen. Er der nogen der kender evt. fordele/ulemper ved de to systemer. På forhånd tak...
__________________
Kim S A
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Velkommen til kimsnor
Hvis skinner og hjul bliver holdt helt rene tror jeg det er lige gyldigt om du vælger AC eller DC. Det vigtige ved en bane på 75 kvm er masser af strømtilslutninger.
Kort fortalt er sagen vel om du kan acceptere midterlederne, samt hvor meget du vil arbejde med polariserede hjertestykker i sporskifterne.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Occam
Indlæg: 583
Også velkommen til herfra
Jeg vil også sige, at den største forskel mellem to- og treskinne er sporets udseende.
Man skal dog også være opmærksom på at udbuddet af material er væsentligt større til toskinnesystemet, mens udvalget af skinner er voldsomt større til toskinnesystemet. Hvis du f.eks. vil have en smalsporsbane der enkelte steder deler spor med en normalsporet bane på trestrenget spor, kan det så vidt jeg ved kun lade sig gøre i toskinnesystemet. Lange elegante sporskifter kan også kun fås i toskinne version.
Endvidere er udvalget af digitale styreenheder til DCC-systemet mange gange større end til Märklins MFX-system, men kan kan jo også bare vælge at køre treskinne DCC.
Med venlig hilsen
- Occam
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Velkommen til kimsnor
Hvis du skal starte fra bunden, og ikke er bange for de små ufordringer DC (jævnstrøms) drift giver vedr. vendesløjfer, tilbagemedlings problemer (S88) osv.
Ville jeg helt klart vælge DC, grunden til dette ligger i skinne udvalget som er mega stort her, sporskift i rigtigt slanke former, alle mulige grader, osv osv...
og ikke mindst udseende, som "lige" er en tand bedre end marklin´s k skinner...
Dog er du en lille "fumle" finger til strøm, som jeg, ville jeg straks fare i byen, og købe marklin, for her er alt bare meget simpelt :roll:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Hej og velkommen
Jeg er helt enig med de foregående indlæg.
En anden (og langtfra) uvæsentlig detalje er at to-skinne spor er noget billigere end K-spor. Eksempelvis koster 890 mm Tillig Elite flexspor under 30 kr.
Det har en betydning når man vil bygge 75 kvm.
Iøvrigt super fantastisk størrelse, men er det ikke næsten for meget for en person? Jeg vil da ihvertfald foreslå at du går stille og roligt igang med en station af gangen, for ikke at knække nakken på projektet.
mvh. Dampfmeisteren
kimsnor
Servicemedarbejder
Indlæg: 2
Hej igen alle sammen, tusind tak for de gode tips jeg er ret sikker på hvad jeg nu vil, og for god ordens skyld skal det nævnes, at jeg har mulighed for at bygge en bane på 75 kvm. , men jeg lægger ud med en på ca. 30 kvm. og vil så udvide itakt med at jeg forhåbentlig bliver mere interesseret og selvfølgelig også mere teknisk dygtig
Kim S A
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 997
MAND! At starte med 30 eller 70m2 er da helt vildt?!?!
Ikke fordi jeg skal lyde misundelig, men jeg er ved mit 4. anlaeg, og det naar naesten op paa 30m2. -og jeg er naesten dagligt ved at "braekke halsen" ved at gabe over saa meget!!!
Hvis du ikke har nogen praktisk erfaring, men er indstillet paa at punge ud for at opfylde op til 70m2 med jernbane (MAND det bliver dyrt!) saa synes jeg virkelig at du skulle koebe nogle forskellige startset, og se hvad for system og kvalitet du synes bedst om. At starte et SAA stort projekt basseret paa en haandfuld tilfaeldige meninger er vist ikke helt holdbart...
For ogsaa at komme med en konstruktiv kommentar, vil jeg paapege Märklin-systemets gode maade at lave "gratis" tilbagemelding paa; Da der er 3 skinner, men kun bruger 2 ledere, er den ene skinne "fri" som tilbagemeldingsskinne. Paa et stort digitalt anlaeg kan det vel spare dig en del kroner, selvom om skinnerne er dyere...
Maaske skala 1 (1:32) var noget for dig, men her skal man vist ogsaa have pengepungen i god orden!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.172
Da' Henrik.
Jeg har da lignende planer - dvs. jeg har vel "kun" omkring 60 m2 til rådighed, men det er nu også godt nok.
Men jeg er ikke nødvendigvis enig med dig i det med prisen: Min ambition går i retning af at bygge i 1:87, og så bliver selv en lille landstation altså ret lang. Perronspor skal jo være mindst 1,5 m, helst 2 m, men det bliver det ikke nødvendigvis så meget dyrere af: 1 m Peco flexspor koster ikke det store, så kommer der lidt træ og noget ballast og maling, men jeg har svært ved at se, at det skulle rykke meget i det samlede billede. Der skal jo bruges lige mange signaler og sporskifter og alt muligt andet af det dyre.
MVH
Lars
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 997
Nu ved vi jo ikke HVAD manden vil bygge, eller hvor taet og kompakt, saa det eneste man kan sige, er at der normalt kan vaere NOGET mere materiel paa 75m2 end paa en 2,4*1,2 plade.
Med mine smaa 30m2 og 9(!) niveauer er jeg ihverfald blevet forskraekket over HVOR meget tog det er lykkedes mig at smide ind.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
kasper dér
Møbelsnedker
Indlæg: 15
Hey Kimsnor...
Ka du ik ligge billeder ud på nettet med dine fremskridt? Vil selv til at starte en bane op, så det ku være spændende at kigge lidt med...
/k