Hey!
jeg har kontaktet Ken Rosa fra Hobbykaeden om hvorvidt han kunne skaffe 4.g S-tog til vores respektive anlæg .
Han har svaret tilbage, og fortalt mig at han vilel gå videre med det.
SÅ! Nu skal der meldes ud om, hvorvidt man er interesseret i disse!
Jeg vil efter.. 3 uger fra i dag (torsdag starter jeg) fortælle Ken om interessen.
Jeg har ingen information modtaget, så spørg ikke om hvornår de kommer. Eller OM de kommer, for jeg ved det ikke.
MEN! er du interesseret, så meld dig under fanen NU!
Modeltog skal ikke kimses ad!
Mads.
Frben
Inspektør
Indlæg: 203
Hej Danskmateriel
Jeg stiller mig klar med sparegrisen og hammer.
Vh Frederik
Fantasien sætter ikke grænser, det gør pengepungen
Besøg Faldtsted
stenlille banen
skole
Indlæg: 959
jeg er men har ikke penge lige nu men den kommer vel heller ikke med det samme
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
http://rc-elektronik.dk/
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg vil gerne aftage minimum 2 sæt SA, hvis der kommer dummy'er og/eller SE'er så vil køber jeg mindst et sæt mere.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
alså hvis det kommer til en fornuftig pris er jeg med men det kommer også an på om jeg har råd men har jeg ER JEG MED :twisted:
Hmm hvad kan man skrive?
Rolle
Indlæg: 10
Jeg er på
Mvh.
Rolf
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Er det til at betale, er jeg på
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hvis nok personer viser interesse, kan det godt være, at projektetet har en chance.
Men sporskiftet.dk er næppe det rigtige sted at lufte interessen. Det gøres bedst overfor producenter og forhandlere. Det er, trods alt, ikke alle, der læser med herinde.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Som Willie Garvin skriver, så skal projektet ud til flest mulige. Derfor må du sige til Ken at han også bliver nød til selv at gøre opmærksom på projektet, ved at skrive om det i sine annoncer i Banen og lokomotivet, skrive det på hjemmesiden og tage et par opslag med til DMJUs udstilling i Århus, evt. en folder/side man kan tage med hjem.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Jeg er også med
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
fussi
Indlæg: 29
Her er der en mere der er med på et s tog .
Hilsen Fussi
Danskmateriel
Medarbejder i Rema 1000
Indlæg: 22
Jeg skriver straks til Ken med forslagene!
Modeltog skal ikke kimses ad!
Mads.
Willjax
Indlæg: 179
jeg vil gerne aftage mindst 3 stk!
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Se nu ønsker jeg jo ikke at briste nogens bobbel, men...
Ifølge en tidligere direktør ved DSB S-tog, som jeg fik mine 4.g S-tog fra, vil hverken DSB eller Siemens, som har rettighederne over designet, være med til en almindelig udgivelse.
Selvfølgelig kan de skifte mening, men indtil da, er det en officiel "NO GO" fra de, som har retighederne over togene...
Selvfølgelig kan både Ken Rosa og Kim Møller have fået forhandlet en aftale på plads, men er der nogle meldinger om det, eller formoder de bare, at det ikke bliver et problem?
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Og det er nok sagens kerne.
En nyproduktion fra en producent anser jeg for urealistisk idet det forventede salgstal næppe ville være særlig højt og at udviklingen skulle ske "fra bunden", idet der ikke findes tilsvarende teknik (undervogn) der kan genbruges/modificeres.
En 4-vogns stamme ville let løbe op i 5 - 6000 kr. og det tror jeg ikke der er mange der vil betale.
Så spørgsmålet er om Siemens, som jeg formoder har rettighederne til forme mv., vil tillade en egentlig produktion hos Halling. Jeg ved det ikke men det koster som bekendt ikke noget at spørge.
Men hvad vil prisen så i givet fald blive?
Den interne pris på et 4-vogns sæt var 2500.- (non profit). Hvis vi indregner diverse avancer og moms ender vi nemt på et pris af 3500 - 4000.-
Er det beløbet I vil være villige til at betale.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Ville der ikke være mere fremtid i at formå Heljan til fremstille et almindeligt, umotoriseret plastic-samlesæt?
Det er alligevel de færreste, der har plads til at lave en realistisk S-togsstrækning, mens der sikkert er mange, der gerne vil have en "vitrineudgave" af toget. Så vil der også være plads til, at vore lokale småseriefabrikanter kunne kaste sig over motoriserede undervogne til de inkarnerede.
Revell har jo i mange år lavet (lidt grove) plasicmodeller af tyske lokomotiver, så hvorfor skulle Heljan ikke lave danske?
Selv er jeg selv til epoke III, og har derfor ingen interesse i at investere i en småserieudgave af toget, men en veldetaljeret model som samlesæt til vitrinen vil være velkomment.
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
"Ifølge en tidligere direktør ved DSB S-tog, som jeg fik mine 4.g S-tog fra, vil hverken DSB eller Siemens, som har rettighederne over designet, være med til en almindelig udgivelse."
Så må der næppe heller laves et plasticsamlesæt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Men man kunne måske prøve? Heljan har trods alt lavet adskillige DSB-modeller med tilladelse.
I sin tid ville DB jo heller ikke tillade, at modelbanefabrikanterne brugte deres logo og andet beskyttet materiale på modellerne, men man fandt som bekendt en løsning.
Og hvis Heljan kunne se en forretning i at lave 4. G-toget, men så ikke de ville prøve?
Bjarne
Willjax
Indlæg: 179
ja
Danskmateriel
Medarbejder i Rema 1000
Indlæg: 22
Hvis det er prisen, så er det prisen.
Modeltog skal ikke kimses ad!
Mads.
UTJ
Indlæg: 438
Der er faldet dom for at man gerne må lave skalamodeller af forbilleder, selv om der er rettigheder til designet i fuld størrelse. Det gælder modeltog, modelbiler osv. Vistnok en EF-dom. Merchandise er ikke skalamodeller, men det I taler om er det i hvert fald. Der bliver ikke indhentet tilladelse når der bliver konstrueret modeltog, men for at gøre det korrekt skal man jo have nogle tegninger et eller andet sted fra.....
Brekina skal fx ikke have tilladelse til at fremstille en model-BMW.
Men det er ikke sikkert at diverse DSB-direktører ved det, men så vil de blive vejledt af jurister inden det kommer til en konfrontation.
Vh
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Tak for oplysningen! Så er der altså ingen vej tilbage....
Bjarne
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det skulle da lige være at dem som ejer formene til de østrigsk producerede modeltog, ikke vil være med.
Det vil hjælpe hvis vi kan få gravet dommen frem på papir.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Jonas J
Indlæg: 48
Lige som flere andre her på forum, synes jeg også det kunne være interessant at have et par 4g s-tog på modelbanen, hvorfor det absolut vil være interessant såfremt en industri model vil være at finde på markedet.
Der er i denne tråd umiddelbart rejst to ”issues” eller ”concerns”, om man vil, gående på pris og rettigheder. Jeg vil dog gerne knytte et par kommentarer til den hidtidige debat
Pris
[u]Issue:[/u] Prisen vil blive for høj, og der vil derfor kun være begrænset efterspørgsel
[u]Kommentar:[/u]
Det er velkendt at efterspørgsel på en vare er en direkte funktion af varens pris. Det er dog også velkendt, at der på tværs af varer er forskel på, hvor elastisk efterspørgslen, er i forhold til prisen. Særligt indenfor modeljernbane vil jeg vove at påstå, at efterspørgslen er relativ inelastisk, forstået på den måde, at såfremt en model rammer ”an empty spot”, og ellers i øvrigt holder en fornuftig kvalitet, vil basisefterspørgslen stort set være uændret, uanset om prisen måtte ligge i den højeste ende af prisskalaen for sammenlignelige modeller. Det er klart, at desto billigere en model er, desto større er tilbøjeligheden til at man går ud og køber en dublet. Det ændre dog ikke ved min pointe, at langt størsteparten af de der gerne vil have et 4g s-tog på sin bane, går ud og køber modellen, også selvom modellen er dyrere end sammenlignelige modeller.
[u]Issue: [/u]Prisen for et 4g s-tog vil blive høj
[u]Kommentar:[/u]
Vil prisen på et 4.g s-tog nødvendigvis blive høj? Som jeg ser det, er der flere elementer ved et 4.g s-tog, der gør, at sæt prisen kan holdes nede.
1.
Geometrien i et sæt på 4 vogne gør det muligt hurtigt at opnå en stor skala i produktionen. De to mellemvogne vil umiddelbart kunne produceres på samme form, og vil således blot være simple bemalingsvarianter af hinanden.
2.
Med hensyn til sættets ender kan overdelene helt tilsvarende midtervognene produceres på samme form. Der vil dog være forskel med hensyn til undervognen, idet der skal være træk på akslerne i den ene.
3.
Aksel afstanden på et 4.g s-tog er relativ kort, og toget er ikke monteret med boggier. Dette burde alt andet lige være medvirkende til at reducere ”design” omkostningerne, idet der traditionelt ikke er de store vanskeligheder ved, at få vogne med netop disse karakteristika til at være kompatible med små spor radier.
Sammenligner man ovenstående karakteristika med modeller på markedet vil jeg vove at påstå at mellemvognene kan sammenlignes almindelige personvogne. Tages der samtidig højde for at vognene er lidt mindre, og uden boggier vil jeg mene at de vil koste omkring 300 kr. pr styk.
De to ender kan eksempelvis sammelignes med epokemodellers skinnebus med bivogn (En trækkende enhed, ingen boggier og identisk overdel). Dette sæt ligger vel prismæssigt omkring 3.000.
Samlet pris vil således anslået ligge omkring 3.600 kr.
Tager man i betragtning at toget allerede har været fremstillet i en vitrine udgave, vil en stor del af design omkostningerne allerede være afholdt (og fordelt på de allerede producerede enheder). En eventuel kommercialisering af 4.g s-toget vil således kunne ske uden at indregne at omkostninger til design af overdele osv. i prisen, da formene allerede foreligger.
Det er i bedste fald blot designet af en undervogn med træk på akslerne der udestår, førend en kommerciel produktion kan sættes i gang (til en lavere pris end 3.600). Dette forudsætter dog at en kommerciel version produceres af Halling, der har produceret de første vitrinemodeller.
Rettigheder
[u]Issue: [/u]Siemens og DSB har rettighederne til toget
[u]Kommentar:[/u]
Som det fremgår i tidligere indlæg er Siemens og DSB ikke indehavere af rettighederne til at designe en skalamodel. Dog er der den mulighed/risiko, at DSB og/eller Siemens ejer rettighederne til de forme der er benyttet af Halling i forbindelse med produktionen af vitrinemodellerne. Da der er tale om en relativ lille og begrænset produktion, er det ikke usandsynligt at forme og design efterfølgende er ejet af DSB/Siemens (alt afhængig af hvordan kontrakten struktureret). Såfremt dette ikke er tilfældet kan det kun undre at man som producent ikke har forsøgt udnytte formene til at tjene lidt ekstra ved at udvide produktionen.
Det er således muligt, at Halling som følge af aftalen med DSB/Siemens er afskåret fra at starte en kommerciel produktion.
[u]Issue:[/u] Halling har rettighederne til formene og er begrænset af en kontrakt med Siemens eller DSB
[u]Kommentar: [/u]
Dette kan ikke afskære andre fra at producere nye forme fra bunden. Jeg mener at kunne huske, at Märklin forsøgte at køre en sag imod Piko i forbindelse med design af et ICE togsæt. Märklin mente at Pikos model lignede Märklins…! Ikke overraskende, idet de jo begge var modeller af samme forbillede. Afgørelsen faldt heller ikke ud til Märklins fordel.
Der kan dog opstå problemer med hensyn til rettigheder, såfremt den enkelte producents ”add-on” design kopieres. Med ”add-on” mener jeg det design der ligger udover blot at gengive noget i model. Det kan eksempelvis være integration af koblingskulisser, integration af transmission og motor, indbygning af lys samt strøm optag. Da Hallings model er en ren vitrinemodel, bør der således ikke opstå problemer med hensyn til ”add-on” design idet modellen eksempelvis ikke er selvkørende.
Som det fremgår af ovenstående er jeg ikke enig med de der påstår at pris og rettigheder vil være en begrænsning i forbindelse med en eventuel kommerciel produktion af et 4.g s-tog.
Den opmærksomme/kritiske læser vil dog i min argumentation hæfte sig ved følgende kritisk punkt:
Et 4.g s-tog vil ganske sikkert være ”an empty spot”(idet modellen aldrig har været lavet), men spørgsmålet er hvor stor er denne ”spot” egentlig? Dette spørgsmål vil de fleste producenter sikkert også stille sig selv inden en produktion sættes i gang.
Jeg kan derfor kun anbefale at alle de, der ønsker en model af et 4.g s-tog bakker op om denne tråd, hvor man forsøger at samle opbakning til en produktion. Jeg selv er klar til at aftage et par stykker af en færdig model.
/ Jonas
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hej Jonas
Respekt - sikke en udredning/analyse.
Alt taler for at nogen skal i gang med at producere nogle S-tog.
Jeg kører epoke III og er derfor udenfor mulig kundekreds.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det var ikke kun udvendigt design, men nærmest hele konstruktionen, så som elektrisk ledende koblinger, koblingskulissernes udførsel, målestoksforhold i længde/bredde/højde og transmission.
Begge har den underlige ide at man har en motor gemt i en vogn, der kun trækker på de inderste aksler på hver bogie. Tager du delene i hånden ligner de noget der er lavet samme sted. Det var de vidst også, så vidt vides er det samme kineser der har tegnet og samler dem med enten PIKO eller Märklin mærket på æsken.
For øvrigt er de noget skrammel, når man bygger et rigtigt 8 vogns togsæt, for så er der alt for stor belastning på den (kun!) 2 trækkende aksler og de slider sig selv i stykker.
For øvrigt vil jeg give Märklin ret, det er sku for underligt, men læs selv vedhæftede.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Eller nogen meget gode betragtninger.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Godt så. Du må jo vide noget om de rigtige af slagsen ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
En nydelig udredning der er behæftet med et par faktuelle fejl.
Hallings sæt er IKKE en vitrinemodel men en fuldt funktionel konstruktion med 2 indbyggede motorer.
Dernæst er der ikke ubetydelige forskelle på ende- og mellemvognene, hhv. dørplaceringer og tagindretning. Som jeg ser det kræver det mindst 3, sandsynligvis 4 forme for at lave en korrekt model.
Jeg vedhæfter et billede med de indre detaljer.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Spild af gode kræfter at lave 2 motorer med så små svingmasser. Hellere skære det ned til 1 motor og så sætte en ordentlig svingmasse på bare 1 sted.
Som jeg ser det, er det 3 forme (plus lidt krativitet med hensyn til den ekstra tagmontering) til overdelene ig det samme med undervognene.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Jeg tror det mere er et spørgsmål om kraftoverføring. I det eksisterende layout trækkes kun på 1 aksel pr. motor og det skal i givet fald trække 9 løbeaksler på et fuldt 8-vogns tog. Det kan gå på jævn bane men når jeg læser indlæg her på forummet så er der mange der forventer drift på 36 cm radier og 4 procent stigninger. Det vil aldrig gå godt. Men Hallings model kan, formodentlig grundet de 2 motorer. Han har jo også erfaring med små radier fra sporvognsproduktionen.
Jeg er enig i at mellemvognene formodentlig kan baseres på kun 1 form (som jeg også skrev)
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Som jeg ser det på billedet er der træk på 3 ud af 5 aksler. Findes der en "dummy" uden motor også?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas J
Indlæg: 48
Ok. Jeg kan se nu, at min analyse ikke var baseret på et tilstrækkeligt oplyst grundlag
Det skal formentlig lidt flere forme til, end først antaget. Hvilket naturligvis påvirker prisen i opadgående retning.
Men omvendt, det forhold at man har fundet det rentabelt, at producere end fuld funktionsdygtig model, alene til internt brug, indikere at stykprisen ikke er helt urimelig.
Det er samtidig væsentligt at bemærke, at serien set fra Hallings synspunkt må have nået break-even (når alle omkostninger indregnes), hvilket indikere at serie størrelsen ikke behøver at være enorm, førend det kan betale sig at sætte en produktion i gang.
Man kan grundlæggende lege lidt med nedenstående formel:
Ns= # sæt i specialserien fra Halling
Ps= pris pr sæt i specialserien
Nk= # sæt i en kommerciel produktion
M = Mark-up i % til forhandler/distributør
Pk = Butiksprisen i en kommerciel produktion
Pk= ((Ns * Ps) * (1+M))/(Nk)
Antag at prisen i specialserien var på 7.500 kr. pr. styk (sat pænt højt), og at der er produceret 250 styk (løst gæt). Antag at mark-up er 100% (ikke urealistisk). Antager vi at en kommerciel serie vil være på 1.000 styk (kun 4 gange større end specialserien), giver dette en stykpris (inkl. fortjeneste til forhandlere/distributører) på (7.500*250)*(1+1)/1.000 = 3.750
Min pointe er, at et sådan sæt ikke behøver at være det dyreste i verden.
/ Jonas
Willjax
Indlæg: 179
Vil det ikke være gavnligt hvis, hvem end der tager ansvaret, kunne låne et eksemplar af Hallings 4.g'er, istedet for at fiske efter utilgængelige og formegentlig hemmelige tegninger af modellen?
Jeg tror maksimalt at vi her på sporskiftet vil optage 100 eksemplarer. Det handler altså om at finde forhandlere der optager i omegnen af 900 stk. hvis dit eksempel skal føres ud. Er det realistisk?
Torben Z.
Indlæg: 751
Nix.
Du finder ikke en forhandler som vil have 900 eksemplarer af nogetså specielt som et S-tog liggende på lager.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Jamen jeg tror ikke at vi er uenige, faktisk ligger dit bud på en mulig detailpris lige i det område jeg havde regnet mig frem til..... -under forudsætning af at en produktion kunne ske på basis af de allerede udviklede forme og teknik. Det ville i givet fald forudsætte at Halling skulle stå for det.
Til gengæld forekommer det mig ikke realistisk at en anden producent skulle binde an med at udvikle modellen helt fra bunden. Det er tidligere blevet oplyst at CAD arbejde og formudvikling nemt koster over en ½ mio. Dertil kommer så alle de andre udgifter, rejser til Kina for at kontrollere arbejdet, ændringer og korrektioner undervejs mv. Dette kan nemt betyde at modellen bliver 1000 kr. dyrere ab fabrik og op til 2000.- hos forhandlerne. Så tror jeg der er meget ringe chancer for at sælge 1000 eksemplerer.
Jeg erindrer stadig at Tog og Tekno opgav en produktion af en N-version af Mh på trods af rimeligt mange forudbestillinger (400?)
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Willjax
Indlæg: 179
jeg har observeret interesse for toget i udlandet. På tyske hjemmesider er toget også efterspurgt. Det er jo et sundt tegn eftersom det danske marked er vand i sammenligning med det tyske. Jeg siger ikke at tyskerne kan aftage flere hundrede, men mindre er også godt!
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Willjax
Indlæg: 179
jeg har lige ledt min mail igennem og kan desværre ikke opstøve den samtale jeg havde med en tysker der fortalte det. Men bla. her (ca. en trediedel nede):
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=303135
Flere synes åbenbart det er interessant med København som forbildede
Bo S.
Indlæg: 202
Det ville virkeligt også undre mig hvis der er et marked for det. Men hvis det kan lade sig gøre er det jo kun godt.
http://danskmodeltog.dk
Torben Z.
Indlæg: 751
Hm..
Måske har jeg trætte øjne, men jeg synes nu kun at falde over en enkelt tysker - ham med Høje Taastrup som idé - som manglede et DSB S-tog.
Anden snak om S-tog gik vist på DB-materiel, eller ???
Et S-tog er et københavnerfænomen og vil næppe kunne sælges i større oplag.
Udover et ukendt antal vitrinemodeller vil et S-tog formentlig kun vinde indpas i nogle klubber.
Det er utopi at forestille sig, at nogen forhandler / producent - og slet ikke i disse tider - vi binde an med en produktion på kun 1.000 stk. og så med en forventet udsalgspris på mere end kr. 7.000,-.
For kr. 7.000 kan man i dag købe bl.a. en flok MY'ere / MZ'ere eller et par D-maskiner med laangt større nytteværdi.
Hvor mange kører iøvrigt en epoke som matcher et 4g S-tog ???
Måske bedre at bruge pengene på et 2-vognssæt 2g som Småserie til kr. 3.000.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Willjax
Indlæg: 179
hva...er er projektet gået i stå? Hvem var det der havde kontaktet Ken Rosa? Noget nyt om hans interesse i en produktion? Det må være der den skal samles op
reh
System engeneer
Indlæg: 144
Hej Alle
Jeg er selv meget intresseret i 4g S-tog derfor har jeg undersøgt hvordan det kan lade sig gøre !.
1. Har snakket med Ken Rosa angående de udsagn om at han ville sætte noget igang. Han afviste at have nogle planer og har heller ikke prøvet at kontakte nogen.
2. En anden forhandler har haft kontakt flere gange til den østriske producent men er blevet endeligt afvist hvad angår brug af de forme som kendes.
3. Der er en dansk producent som har lavet et 4 vogns sæt som skabelon i metal til brug for udarbejdelse af forme til plast har desuden også fundet en rigtigt lækker gear unit samt motor.
Jeg har haft en længere snak med ham hvad der skal til for at han vil sætte en produktion igang.
Her er svaret:
1: Mindst 10 færdige sæt + 20-30 byggesæt
2: En garanti for at folk aftager de bestilte sæt og ikke hopper fra !
3: Prisen vil blive Kr 4000 - 6000 for de færdige sæt, byggesæt ???
Så han vil meget gerne producere men vil have en garanti for salg.
Hvad siger i til dette.
Rene'
----------------------------------------------------------------
Rene' Hansen
Medlem af www.rmjf.dk
----------------------------------------------------------------
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg holder fast i min beslutning om mindst to motoriserede sæt. plus et sæt uden motor hvis det kommer.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Først og fremmest tak til René for en god gennemgang af mulighederne som jeg godt vil kommentere på.
1. Det undrer mig ikke at Ken ikke har henvendt sig til en producent mhp. en produktion af 4G - for produktet er ikke kommercielt interessant. Der er ingen der vil starte en nyudvikling uden at have et garanteret afsætningspotentiale på 1000 enheder og det kan et "lokalbane" tog næppe opnå.
2. Det er beklageligt men forventeligt at Halling ikke kan/vil/må medvirke til en egentlig produktion men det bekræfter bare formodningen om at 4G blev lavet som bestillingsarbejde hos Halling og at rettighederne ligger hos opdragsgiveren (er der forøvrigt nogen der har spurgt Siemens?)
3. Tikøb (for jeg formoder det er Tikøb) har ganske rigtigt et 4-vogns sæt stående i forretningen. Jeg har til gengæld også hørt at projektet er sat i stå fordi der er noget målmæssigt galt med de første skabeloner og at arbejdet skal laves om.
Oplagsmæssigt er oplysningerne interessante idet det indikerer at der, selv for en fleksibel småfabrikant, er en startomkostning på omkring 100.000 før projektet giver "smør på brødet".
Men det er måske den farbare vej til et 4G. Men er der kunder til 40 sæt? Og er vi ude i noget "løft i flok" her?
4. Så er der jo muligheden for at gøre det selv, dvs. lave diverse støbeforme på basis af Hallings model og lave sine egne resinstøbninger. Det er klart at en produktion til et egentligt salg ville være en ulovlighed men et samarbejde mellem et antal personer der ønsker en model til eget brug kan måske gå an?
Nu har jeg ikke selv forstand på forme og støbning men jeg kunne da nok overtales til at stille en original til rådighed for en (ikke destruktiv ) kopiering. Skaller og undervogn er rimeligt enkle på originalen og færdiggørelsen skulle så hvile hos hver enkelt.
Er der input til dette?
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Willjax
Indlæg: 179
jeg er naturligvis stadig interesseret. Måske vi skulle betale et depositum til tikøb som tilsagn om at vi ikke hopper fra. når/hvis puljen så er oppe på det aftalte minimun kan der så sættes en produktion igang uden frygt for tab.
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
jeg er naturligvis også interesseret. og som Willjax siger Måske vi skulle betale et depositum til tikøb som tilsagn om at vi ikke hopper fra. når/hvis puljen så er oppe på det aftalte minimun kan der så sættes en produktion igang uden frygt for tab.
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
For den, der er hurtig nok, er der et sæt til salg i Den Blå Avis: 4G S-tog.
MVH
Lars
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Den var solgt i går da jeg forhørte mig på det. Tror bare sælger har glemt at lukke annoncen.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Det kan jeg da ikke forstå. Annoncen var indrykket ca. kl. 15 tirsdag og kl. 18 var den stadig ikke solgt (jeg ringede på den).
Det er den så nu
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -