Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

340cm x 240cm – ”Alpenrand” (D/CH/A)

Så blev jeg færdig med mit forslag til Kenn’s anlæg. Jeg har valgt et enkeltsporet layout med en forholdsvis lille krydsningsstation og en sidebane, der går op i bjergene (epoke 3/4). Vi er i Tyskland, men i princippet kan sporplanen naturligvis også bruges i Schweiz eller Østrig. Hovedbanen er elektrificeret, sidebanen er kun til diesel- og dampdrift. Og jeg har måtte cirkle mig op og ned fra niveau til niveau, dog ikke så intensivt som man kunne have udført designet. Prøv i øvrigt at tælle antallet af s-kurver på den synlige del af anlægget Wink.

Præmisser

Märklin C-spor, ingen R1 (medfører ingen buede sporskifter), kun R2 i skjulte områder og på hovedstrækningen R4 og R5 og R9 (24912) plus en lille smule selvlavet fleksspor. Endvidere er der kun brugt slanke sporskifter på den synlige del af anlægget. Længste perronlængde på krydsningsstationen mindst to meter.

Anlægget

Lad os starte turen i Dunkelstadt, der naturligvis hedder sådan, fordi der er ret mørkt der. Dette er den ottesporet skyggebanegård (niveau Innocent, hvor der yderligere er blevet plads til tre stikspor, der kan bruges til styrevognstog. I alt er der altså plads til 10 togsæt, hvis muligheden for gennemkørsel skal bibeholdes. Ellers naturligvis et togsæt mere. Stationen simulerer egentlig to stationer, således at køreplanskørsel er muligt.

Vi tager en Trans European Express og forlader banegården og kører ud i dagslyset i en blød højrekurve, kører under en bro for kort derefter at køre ind i en tunnel. Ved udgangen af tunnellen kører vi direkte ind på Talstadt station, hvor det er krydsningsmulighed for tog på hovedstrækningen. Der går en fodgængerbro over de to hovedspor, for de gennemgående tog kører stærkt her. Dette er ikke tilfældet mellem spor to og tre, hvor der kan laves en eller to overgange i skinneniveau.

Talstadt ligger på en meget trafikeret strækning og alt, hvad der interessant af togmateriel kører på denne strækning. Hvis tysk forbillede foretrækkes, altså TEE, andre internationale (sovevogns)tog, interregio/ regionaltog, lange gennemgående godstog, stoppende godstog med vogne til lokalbanen plus diverse arbejdstog (overledning & skinnearbejde). Stationen har en lille remise, der bruges til banens BR78 og to mindre stikspor til rangering og henstilling af godsvogne, der kommer med hovedbanens gennemgående godstog. Egentlig skal der være en bygning til stykgods til venstre for stationen. Stationsbygningen er nok også lidt for præsentabel.

Lokalbanens vigtigste kunde er den store maskin- og metalfabrik, der har sit eget spor. Skinnebussen forlænger om morgenen og om aften lokalbaneturen fra Talstadt for at bringe og hente fabrikkens medarbejdere. Godstrafikken til fabrikken er ret betydelig, så den lille Köf på Talstadt station har normalt nok at se til.

Vi tager lokaltoget til Bergdorf, der har ikke rigtig været råd til nyt materiel, så en gammel BR78 og en række ”Umbauwagen” bliver indsat her. Det første stykke kører vi i en tunnel, derefter kommer vi ud næsten en etage højere og har en større skov på venstre hånd. Vi passerer et lille trinbræt, hvor det lokale savværk har til huse (ikke vist, da jeg ikke har nogen 3D-model af dette), og det går stadig opad - igennem en tunnel – ud af et langt lige stykke (der kan gives en krumning eller to, hvis man planlægger 70cm i dybden i stedet for de nuværende 60 centimeter). Du kan også overveje, at bygge en viadukt der og så have en flot baggrund, der kun skal tages væk, når vinduet skal pudses.

Efter endnu en tunnel, når vi Bergdorf, der er et yndet udflugts- og feriested. Dette giver megen trafik særligt om sommeren. Her er der et lille stikspor til stykgodsdepotet og et lidt længere opstillingsspor, samt et kort stikspor med rampe (rampen er ikke indtegnet).

Efter en lang vandretur og et godt glas riesling (OK – en flaske per mand) Cool kører vi videre fra Talstadt og kort før Dunkelstadt II kører vi over en imponerende stålbro (Bietschtalbrücke), der forbinder de to tunger på anlægget.

Håber du synes om min idé Kenn. Jeg har forsøgt at designe et anlæg, der lægger vægt på en blød sporføring uden at klistre det hele til med spor. Samtidig har jeg haft køremulighederne og ”køreglæden” i fokus. Hvis du har Wintrack, sender jeg dig gerne filen per e-mail.

Venlig hilsen

Lars

Kenn_Niveau0

Kenn_Niveau1

Kenn_Talstadt

Kenn_Niveau1-2

Kenn_Bergdorf

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Og et par oversigtsbilleder...

Hilsen

Lars

Kenn_Fugleperspektiv

Kenn_Bagside

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frankks

4100 Ringsted

Indlæg: 149

PB

Hej Litra P.

Meget fint stykke arbejde du har fået udført.God historie og fin ide.

Kan du beskrive højderne, på de enkelte lag og især på broen.

Kan du, evt vedhefte en matrielliste ligesom Märklin gør det?

På forhånd Tak.

__________________

Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Frankks" skrev:
Hej Litra P.Meget fint stykke arbejde du har fået udført.God historie og fin ide.Kan du beskrive højderne, på de enkelte lag og især på broen.Kan du, evt vedhefte en matrielliste ligesom Märklin gør det?På forhånd Tak. ps har ikke Wintrack.

Tak for de venlige ord...

Dunkelstadt = 0cm

Talstadt +20cm

Bergdorf +35cm

Ingen stigninger over 2,5% - synlige stigninger har jeg forsøgt at holde under 2,0% (der er også nogen, der væsentligt lavere).

Med hensyn til i hvilken højde broen ligger, så ved jeg det ikke. Wintrack starter med en eller anden standardhøjde og den ligger ca. 10cm over denne (måske 90 centimeter?). Hvis man ikke har lyst til at bukke sig, hver gang man skal ind i midten og til "kommandocentralen" har Klaus (Moppe) og Flemming givet et par gode tips til hvordan en flytbar bro kan laves driftsikker:

http://www.sporskiftet.dk/node/3602

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frankks

4100 Ringsted

Indlæg: 149

PB

Hej Lars.

Tak for svar og et fint link.

Mit nuværene anlæg måler 3,55 * 2,25 meter.2,25 i den ene side væg, den anden vindue.

3,55 i den ene side fast væg. den anden side med dørhul ca imidten. Ingen dører i.Jeg har lavet plads langs vindue, så man kan komme op, på bagsiden af anlæget.Kører i to lag.Hestesko.

__________________

Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Og et godt billede af broen "in real life" har vi her:

Billede

Den er altså virkelig velegnet til at forbinde to layoutdele med hinanden...

Men omgivelserne får jeg lidt problemer med at få plads til Laughing out loud.

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 669

PB  Hjemmeside

Broen laves i model af Faller.

Flot og spændende bro - også i virkeligheden Wink

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Jeg har forsøgt at designe et anlæg, der lægger vægt på en blød sporføring uden at klistre det hele til med spor. Samtidig har jeg haft køremulighederne og ”køreglæden” i fokus. Lars

Hvor er det en fantastisk plan! Det er meget inspirerende læsning.

Planen tydeliggør også hvor nødvendigt det er med tunneller for effektivt at kunne mase en realistisk togdrift sammen på så lidt plads som de fleste af os har til rådighed.

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kenn

Indlæg: 16

PB

Hej Lars,

Mange tak for dit MEGET fine bud på et layout, billederne -og den tilhørende fortælling.

Det er helt vildt godt tænkt -og ser simplethen absolut super ud! Laughing out loud

Jeg går igang med projektet -og ser så om jeg kan ramme noget der minder om dette, indenfor rammerne af mit anlæg. Det skulle jo være nogenlunde muligt nu...

Rigtigt mange af tingene er allerede (ventene) på plads i skabene, såsom den store fabrik - samlet og klar til indsættelse, de nævnte toge (inkl. det lille Köf), den lille bro og alle rammerne til div. tunneller.

Med de links der er kommet, skulle den noget større "forbindelsesbro" jo også være mulig. Jeg tror dog ikke den behøver at kunne fjernes... jeg kan vist (stadig) godt kravle under. Cool

Du må meget gerne sende mig wintrack filen - du kan sende den til: kenn@raceland.dk

Ligeledes hvis skulle have nogle tips, som du mener kan få mig i den rigtige retning, så er de også meget velkomne Smile

Endnu en gang, rigtig mange tak for din store hjælp - helt fantastisk, Lars! Smile

Mvh,

__________________

Kenn

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er en utrolig flot sporplan og med en spændende trafikide. Og den viser særdeles godt at selv om man ikke har uanede mængder af plads til rådighed (det har de fleste af os jo ikke, som Occam siger det), så kan det altså godt lade sig gøre at få noget fornuftigt ud af det med den rette planlægning Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"boholm" skrev:
Broen laves i model af Faller.Flot og spændende bro - også i virkeligheden Wink

Ja, i øvrigt er broen så bred, at der kan lægges to spor på den. Oprindelig havde broen kun et spor. Fallers model er desværre forkortet (og lige), men dog imponerende nok.

Billede

Billede

Her er der et par links til en der har ændret broen:

http://www.barinmodell.com/de/neu_brucke.htm

http://www.barinmodell.com/de/photos_loop.asp?folder=BLS&Country=de

Det må også være muligt, at eftergøre tunnelindgangene og klippeskrænterne rundt om disse lidt mere realistisk end jeg har gjort det. Problemet er, at det tager sindsyg lang tid at modellere 3D landskaber i WinTrack, hvis ikke man bare tager programmets eget forslag for gode varer.

Broen (Faller 120535) kan købes for 62,98 EUR på amazon.de

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Occam" skrev:
"Litra P" skrev:
Jeg har forsøgt at designe et anlæg, der lægger vægt på en blød sporføring uden at klistre det hele til med spor. Samtidig har jeg haft køremulighederne og ”køreglæden” i fokus. Lars
Hvor er det en fantastisk plan! Det er meget inspirerende læsning. Planen tydeliggør også hvor nødvendigt det er med tunneller for effektivt at kunne mase en realistisk togdrift sammen på så lidt plads som de fleste af os har til rådighed.

Det har du ret i. Og her har man jo et lille problem hvis man kører dansk. Der er jo ikke så mange tunneller i Danmark, så her skal man gribe ned i trickposen, hvis det ikke skal se for fjollet ud.

Følgende ideer videregives her til fri benyttelse Laughing out loud

1) En banegrav muliggør at lade mange spor forsvinde på en gang.

2) En falsk sækbanegård, giver også mulighed for at lade tog forsvinde ubemærket.

3) Et tog kan forsvinde bag en husrække bagerst på anlægget.

4) På fri strækning, kan man lave en skov, der er så tæt, at træerne dækker for synet af sporene.

5) Hvis toget kører ind under en bro kan man lave en skarp kurve inde under denne og lade tog dreje fra der. Kurveforløbet lige før broen forlænges efter broen med skinner der så kan benyttes eller ej.

Er der nogen, der har andre ideer?

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Overdækkede perroner på den store banegård, hvor toget bagtil forsvinder i en skjult opstillingsrist.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"bl" skrev:
Overdækkede perroner på den store banegård, hvor toget bagtil forsvinder i en skjult opstillingsrist.

På industriarealer og i remiser kan man også lade tog (eller lokomotiver) "forsvinde". Hvordan man gør det, er der et (lille) eksempel på her:

http://www.mj-blog.dk/2009/09/et-industrianl%C3%A6g-med-variation/#more-...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Og så har jeg naturligvis også lige lidt kritik af layoutet Laughing out loud .

Der er et par (små) ting, som irriterer mig, men som af pladsgrunde ikke kunne undgås.

Den første kurve op til Bergstadt er meget lang og næsten synlig 360 grader rundt, det er ikke så almindeligt i virkeligheden og ser da også suboptimalt ud. Men man kan jo ikke pakke alle strækninger ned under jorden, specielt ikke hvis man gerne vil kigge på et tog nu og da. Savværkets stikspor ligger følgelig også i en kurve. Heller ikke optimalt.

De to tuneller i hjørnerne på vej op til Bergstadt skjuler ganske vist de skarpe R2 kurver, men de er meget korte, så den opmærksomme iagttager studser nok lidt alligevel. På anlæg med mere plads, kan man lade strækningen dreje en hel runde (eller to) inde i bjerget. Så vinder man også mere højde og det hele bliver lidt mere "bjergagtigt".

Og så glemte jeg at designe en flod og et vandfald ind på anlægget! Og nu kan jeg ikke finde et sted, hvor det ville være logisk at anbringe disse.

Og så skal Kenn naturligvis ved bygningen af skyggebanegården lige checke at 30cm vogne kan komme forbi hinanden. Sporene ligger jo tæt der (regner dog med at det går).

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Og så glemte jeg at designe en flod og et vandfald ind på anlægget!

Næh, de er da under den store bro.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"moppe" skrev:
"Litra P" skrev:
Og så glemte jeg at designe en flod og et vandfald ind på anlægget!
Næh, de er da under den store bro.....Klaus

Ja, og hvis Kenn er lidt fingernem, kan han lave sin egen Jacuzzi der (skitse vedlagt) Cool Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Hilsen

Lars

KennHaHa

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kenn

Indlæg: 16

PB

Hej med jer...

Ja - Sorry, men nu kunne jeg altså ikke dy mig længere Smile

Jeg skal da ha´ vand på mit anlæg, det skal jeg da - naturligvis skal jeg da det!

Og i mangel af bedre placeringer, er Lars´forslag lige sagen. Dét må da klart være målet! helt klart! Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Nå, spøg til side.

Jeg er igang med projektet og det er fedt! Stumperne har jeg jo allerede - i rå mængder, de hhv. står & ligger og nærmest "brænder" på hylderne. Materiellet skal i gang!

I den forbindelse har jeg faktisk kigget lidt både de omtalte kurver, gemt i bjergpartierne -og på målene ifm. vognenes passage af hinanden og af terrænet.

Jeg tror på at det nok skal kommer til at gå...

Mht. kurverne, så tror jeg faktisk godt at jeg kan leve med den løsning jeg for nærværende går med.

Korrekt, det vil da givetvis se bedre ud med en helix (eller et loop) gemt i bjerget - men lige præcis helixer skal jeg altå ikke begå alt for mange af! Jeg tror bare ikke liiiige at det er mig... I hvert fald ikke endnu! :oops:

Og i øvrigt, som Lars er inde på, så er pladsen nok heller ikke til det. Smile

Anyway: Det bliver SÅ godt endelig at komme til lidt køren og sager. Godt at være lidt i gang! Cool

__________________

Kenn

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Vigtigt!

Her er der en række værdifulde tips til dem, der virkelig har tænkt sig at bruge denne bro på deres anlæg.

Det drejer sig om samling af broen, rækkefølge, kritiske punkter (bemærk brugen af vaterpas og opspænding af broen...).

http://stummi.foren-city.de/topic,40861,-vorstellung-bietschtalbruecke-i...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.