Hej allesammen,
Så fik jeg også lavet en skitse til Tøgerns layout. Han skrev følgende i sit første indlæg: ”Min overordnede ide med banen er at der skal være noget "rundfart" med mindst 1 station evt. plus et trinbræt (det giver jo ikke så meget mening kun at kunne stå af på samme station, som man har taget toget fra samt noget industri/rangering. Sceneriet vil være Schweiz epoke V (der kan godt snige sig noget ældre ind - det er trods alt ikke _alt_ der er nyt i Schweiz - kun næsten ”. Her er Litra P's idé til, hvordan noget sådant kunne se ud.
Præmisser
Radius R4 og R5 på den tosporede hovedstrækning, slanke sporskifter på hovedstrækning og såvidt mulig ellers, max. R2 tilladt på skjulte strækninger og sidebane. Max. toglængde ca. 1,70m. Ingen brug af R1 (blev dog nødvendigt et sted). Og denne gang skal der blive plads til en flod og et vandfald
Skyggebanegården
Schweiz har som bekendt venstrekørsel. Derfor kommer togene fra Niveau 1, ned på Skyggebanegården nederst på tegningen. Risten har syv spor, der ville være plads til et mere til højre, men vi skal bruge pladsen øverst på anlægget til noget andet, men det vender jeg tilbage til. Hvis dobbelstrækningen har mulighed for venstre og højrekørsel (findes også i virkeligheden), så kan indgående højrekørende tog vendes i sløjfen, således at de på hjemvejen kører på det venstre spor. Risten er lagt på skrå for at gøre sporene lidt længere og for at skaffe plads til et mandehul øverst til venstre, hvor der skal ligge en helix eller tre. Ved hjælp af en æggeformet helix til højre nås næste niveau et. Bemærk at fordi der er venstrekørsel er den stejleste stigning (eller her "fald") den inderste. Æggeformen er valgt, fordi man så kan udnytte kan udnytte pladsen i hjørnet mod skabet bedre og samtidig bliver strækningen også en smule længere. En ren R2 helix er lige stejl nok efter min mening, i hvert fald hvis togene skal køre opad der. Stigningerne er nu på 2,25% og 2,47% ved otte centimeter frihøjde.
Krydsningsstationen
Efter at have forladt skyggebanegården, kører vi i en blød højrekurve ud i sollyset, kører under en bro med en industri højere oppe. Derefter kører vi ind under stationens indkørsel og kommer op et niveau højere. Jeg har valgt slanke sporskifter på hovedstrækningen og hvor det ellers var muligt. Her er det bestemmende for længden af perronsporene, da en sådan fletning som jeg har lavet tager en del længde. Man kunne også have brugt en R2/R3 kurve bagerst og dermed trukket hele stationen en smule op på anlægget. Dette har jeg ikke gjort, da det optisk ser bedre ud, at der er en smule strækning før stationen.
Stationen er en falsk sækbanegård, med endnu en specialitet indbygget. Den er nemlig foldet sammen. Spor 1 og 2 på stationen kan først nås ved at køre igennem tunellen/sløjfen. Disse to spor er primært beregnet til de gennemgående tog. Der kan altså også køres ”rundt” på banen (præsentationsmodus)
Spor 3 bruges til ankommende tog fra hovedstrækningen. Perronlængden er her knap 1,5 meter hvilket muligør 5 lange vogne og der er stadig plads til lokomotives omløb ad spor 4. Inde under plateauet, der skal bruges til byens huse, har der af pladsgrunde måtte bruges et buet sporskifte (R1), noget jeg ikke er så henrykt for, men med epoken og dennes lokomotiver taget i betragtning er det vel acceptabelt. Spor 3 anvendes også til afgående tog mod skyggebanegården.
Spor 4 kan også anvendes til afgående tog mod skyggebanegården, men kun med efterfølgende højrekørsel. Derfor bliver dette spor primært benyttet til lokaltogene mod bjergstationen. Sporet nord for stationen, der ender i en blød kurve, er stationens udtræksspor. Herfra kører stationens rangerlokomotiv hen og henter de vognstammer, der er kommet ind på spor 3 og 4 og fordeler derefter vognen på de fire opstillingsspor, der står til rådighed. Der kan naturligvis også hentes togstammer fra spor 1 og 2, men så skal man igennem tunellen. Rangerlokomotivet overnatter på stiksporet til venstre for remisen, der har plads til fire strækningslokomotiver. Byens eneste industri ligger uden for byen og har adgang til jernbanen via et spor over den dobbeltsporede strækning.
Bjergstationen.
Bjergstationen nås efter en lang tur op gennem bjergene, to broer skal passeres før man når så vidt. Sporskiftets flittige læsere vil nikke genkendene til broen over ”Bietschtal”. Her bruger jeg den ikke til at samle to halvdele af et anlæg (som vist andetsteds), men til at danne bro over en dyb dal, der skærer sig ned gennem anlægget. Og denne gang er der altså også blevet plads til et vandfald
Bjergstationen er meget enkel, den har et perronspor med et omløbsspor. Et stikspor med en rampe der også kan bruges fra omløbssporet. Der er også et lille spor til en Köf og til Banetjenesten. Måske ville det være en god ide, at gøre lidt mere ud af dette hjørne og placere et stor savværk der. Men så skal der nok plantes nogle flere træer.
Tøgern har det problem, at der ligger et vindue, der hvor stationen ligger, så jeg ville egentligt gøre en del af denne flytbar og ikke lave landskab nedenunder. Dette må være muligt, da stationen ikke er særlig stor. Så bliver landskabet nedenunder også mere harmonisk. Hvordan det kan gøres har en deltager på Stummis Forum vist:
Afsluttende bemærkninger
Jeg skrev i begyndelse, at dette (kun) er en skitse. Jeg har brugt dette ord, fordi jeg ikke selv ville bygge anlægget som det ser ud nu. Der er stadig meget der kan optimeres.
Specielt indkørslen til krydsningsstationen skal nok tænkes grundigt igennem, da der er en del s-kurver der. Bjerget til højre skal også modelleres en smule anderledes, Det ligner lidt for meget en lagkage i øjeblikket .
Men det er interessant at se, hvor meget man egentlig kan få plads til når man går i højden.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Og her er der lige et billede i fugleperspektiv:
svinehunden
det ser super fedt ud... god udnyttelse af pladsen...)
lige et spørgsmål... er alle faller bygningerne lagt ind i wintrack?
/kasper
Litra P
I standardversionen til 100 EUR som jeg har, kan man se en laaang indholdsfortegnelse og bruge alle bygninger i 2D, både Faller og Kibri og hvad der ellers er. Enkelte af tegningerne er også tilgængelige i 3D. Desværre ikke buske og hække :?. Det er egentlig alt for lidt og også grunden til, at man kan benytte sig af megen anden software, hvis man bare vil lave en plan. På nettet kan man dog downloade enkelte modeller gratis.
Alle bygningerne i 3D kan købes på CD i 3D en komplet samling koster yderligere 79,50 EUR, enkelte CDer kan også købes løst til 29.50 EUR.
Eller man kan bestille dem man skal bruge, 20 modeller for 27,50 EUR og yderligere modeller koster så 1 EUR per styk.
Se mere her:
http://www.wintrack.de/
Venlig hilsen
Lars
svinehunden
jeg har lige bestilt den nye 9.0 version af wintrack og håber at alt er med...)
Tøgern
Datalogistuderende
Hej Lars
Det er super cool!
Helt enig!
God forklaring. Jeg finder nok ud af noget ved vinduet - jeg er mere bekymret for varmen fra radiatoren, men ellers må jeg investere i en thermokedeldragt til de mørke tider
Jeg synes at ideen med at udvide bjergbanen til at udnytte hele venstre side, evt. med et savværk, som du forslår, er god og vil stærkt overveje det.
Jeg er ikke sikker på om jeg vil have så meget sne - jeg tror jeg vælger varm sommer som årstid. Der skal nok komme sne på toppen
Nu har jeg en ide om hvilke materialer jeg skal have fat i - så er det bare om at komme igang med at "hamstre" og planlægge rammer/plader, strøm etc.
Iøvrigt, en vigtig ting: wife-factoren er opfyldt
Tusinde tak for skitsen - enormt meget inspiration
- Tøgern
jimmyoldtimer
Hej Lars det er nogle flotte billeder fra den side du har linket til der var mange fine billeder, og det skal nok blive et flot anlæg ,Og ja at bygge i højden ,og nedefter, kan være nødvendigt,hvis man ikke har så meget plads,i vores klub har vi 21m2 i grundflade men vi bygger i 3 lag og får så 63m2 anlæggets lag 1 starter oppe i 178cm,og igen 60cm længere nede lag 2 ,og 60cm mere ned til det nederste afsnit lag 3. Vi vil køre Dansk epoke 4 -5 i kan se vores tegninger her på dette Klub Link se under Modelbanen/ aktuelle sporplaner:
http://www.bechers.dk/train/index.htm
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Tøgern
Datalogistuderende
Hej
Jeg har forsøgt at eliminere disse s-kurver, men har svært ved at se hvordan, da sporene ud stor udstrækning ligger ideelt i forhold til deres funktion.
Jeg har tegnet de spor ind jeg mener ligger ideelt på det vedhæftede billede.
Bjergbanen (rød)kan køre direkte ud fra stationen til helixen uden nogen kurver. Liegeledes kan begge dobbeltspor (grøn og blå) komme ind til en perron uden kurver; og industrisporet (turkis/lyseblå) kan komme ind til remise/opstillingsspor uden kurver.
Der er så nogle sammenflætninger af sporene, som skaber s-kurver. F.eks. fra det yderste dobbeltspor (blå) til remisen og fra industribanen (turkis/lyseblå) til det sidste spor på stationen.
Det sidste kan man fjerne ved at flytte industrispor og vedhæng til højre, så det kan køre direkte ind på stationen, men så bliver det svært at får det yderste dobbeltspor til remisen på en pæn måde, og det vil kræve mere plade, etc.
Er der nogen der har nogen forslag til forbedring af sporenes forløb på denne strækning? Jeg mener selv (med mine uerfarne øjne
at det største problem er den bue det yderste dobbelspor tager for at komme til remisen, hvilken til dels er sat sammen med industrisporets forløb til stationen.
Det kan måske være svært at se på min tilsværtede tegning, men er synligt på et af de billeder Lars har postet ovenfor.
Jeg er p.t. igang med at planlægge hvordan anlægget skal opbygges. Det bliver nok en blanding af plade og rammer. En af de helt store udfordringer, synes jeg, er at placere flere helixer oven på hinanden - måske kan man bygge dem sammen (selve den bærende konstruktion), selvom det ikke er samme spor der kører på dem? Jeg har ikke set det andre steder, nogen erfaringer?
Når jeg har regnet det hele ud og bestemt mig for en foreløbig løsning vil jeg lave en model i balsatræ, som set andetsteds i denne guldgrube af koncentreret viden, i 1:5. Så har jeg mulighed for at kvaje mig uden katastrofale økonomiske konsekvenser
- Tøgern