Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

250cm x 122cm – Fra Dalby til Bjergby – Fra Far til Søn

Dette anlæg har jeg designet til ”Niels og Søn” (her er den oprindelige tråd). Jeg kom sådan til at tænke på den gang jeg selv var barn, så anlægget blev detaljeret helt ud i WinTrack og mange af de ting, som jeg husker var vigtige den gang, er bygget ind i planen. Samtidig er der taget hensyn til det, som jeg og min far glemte og/eller ikke havde mulighed for implementere dengang.

Opbygning

Banen har fået en størrelse på 250cm x 122cm, lidt mere end Niels forestiller sig, fordi lige netop de 25cm ekstra skal man bruge for at kunne realisere banens idé (og her tænker jeg ikke på Niels, men mere på sønnike).

Ved første øjenkast ser sådan et anlæg superkompliceret ud. Dette er er heldigvis ikke tilfældet. Så jeg forestiller mig, at Niels laver en ramme med de ovennævnte mål. Den indkøbte krydsfinerplade saves ud til de to stationer på anlægget (80% af fladen), resten er strækningen mellem disse - der er udformet som en lang stigning - delvis under jorden - delvis over en bro. Niels sagde jo: ”Det (anlægget) må gerne være i to niveauer så toget kan køre over en bro, og gennem en tunnel".

På skrå ned gennem anlægget er der anbragt en 55-60 centimer høj plade, der deler anlægget i to lige store dele, på denne klæbes baggrunden til henholdsvis Dalby og Bjergby.

Layout og idé

En af de ting som morede mig mest som barn var at køre med tog sammen med min far, når han kom kom hjem fra arbejde tidlig lørdag eftermiddag eller om søndagen, hvor der var mere tid. Først var det en rundbane vi kørte med, senere blev det til et sammenfoldet ottetal med eller uden indbyggede vendesløjfer. Det varede dog ikke længe før der var skinner nok til at vi kunne bygge hver sin station og sende tog til hinanden. Der er intet som kørsel fra A til B. Dette er nemlig forudsætningen for en meningsfuld og realistisk kørsel. I virkeligheden kan man ikke se fra den ene station (A) til den anden (B), vi løste dette problem ved at bygge et bjerg af alle de tomme kasser fra skinnerne og vognene (plus en ekstra stor) og lade toget køre gennem dette virvar.

Vi fandt hurtigt ud af at en ren punkt til punkt kørsel (altså fra en sækbanegård til den anden) var temmelig uhensigtsmæssig. Min ”Steppenpferd" kunne ikke vendes, der var ikke råd til en drejeskive endsige to, så løsningen lå lige for. To stationer med hver deres vendesløjfe, så kunne ankommende persontog også sendes direkte tilbage, hvor de kom fra. Enten som gennemgående tog eller efter et kort stop.

Kommunikationen mellem stationerne (Bjergby til Dalby: ”Send venligst snarest et rangerlokomotiv, der er opgaver, der skal løses....”) blev gennemført ved hjælp af en lille strækning med Legobanen, der kørte uden om bjerget med meddelser og senere med vognkort. De kom til da jeg var blevet lidt ældre. Så blev der også kørt med køreplan og det blev checket, at jeg ikke havde glemt noget vigtigt. ”Har du husket det sene nattog med aviserne til provinsen?”, ”Storby har brug for mælk, er der indlagt et mælketog til mejeriet Tusindfryd"? Det var ikke nemt at være barn den gang Laughing out loud.

Konklusionen er, at når man designer anlæg for børn, er der tale om et ”moving target”, så løsningen skal kunne det hele. Fra de lidt simple ting til at starte med til de mere komplekse sager siden hen. Og sidst men ikke mindst skal far også underholdes. Jeg håber, at jeg med dette anlæg kan indfri alle disse krav. Faktisk kan anlægget med lidt god vilje komme til at ligne noget, der ligger fem niveauer over det man normalt forstår ved ”lille Viggo´s bane på en plade”. Men lad os køre en tur....

Anlægget

Vi starter i Dalby, der som navnet siger ligger i en dal. En pæn station med røde mursten og tre perronspor, hvor spor 1 er beregnet til styrevognstog eller en skinnebus. Spor 2 og 3 er de gennemgående spor. Disse er blevet rimeligt lange, anlæggets størrelse taget i betragtning. Og som Niels skrev: ”Så kunne der måske være et par rangerspor inde i midtercirklen, måske med et længere blindspor ud til grusgraven”. Yes Sir! En rampe med kran er der blevet plads til og grusgraven har fået en betragtelig størrelse med hele to spor og en påfyldningsstation. Det lange spor overfor kan enten bruges som udtrækningsspor for disse (som billedet viser) eller som opstillingspor, hvis et større godstog skal splittes op på stationen. Stationen har også et pakhus, dette er placeret i nedre højre hjørne.

Eftersom stationen ligger i en vendesløjfe, kan togene forlade perronsporene i to retninger, men sløjfen er skjult og det er den anden ende også. Dette hænger sammen med, at den lange perronlængde er opnået gennem brugen af kurvesporskifter (R1) og de er generelt forsøgt pakket væk på anlægget (læs lagt under jorden). Der er således blevet plads til de slanke sporskifter mange steder på anlægget, noget der nok er en sjældenhed på anlæg med en total længde på 250cm. Uanset i hvilken retning togene bliver afsendt, forsvinder de ind i tunellen til højre. Herefter kører de over på den anden halvdel af anlægget og kommer kort til syne på en mindre strækning. Denne er vigtig fordi den giver stationsbestyreren en idé om hvad der er i vente Laughing out loud.

Den store slugt passeres på en kort lille bro og det går ind i mørket igen. Herefter kører toget atter over på ”Dalbys” halvdel af anlægget og dette på en let og filigran stålgitterbro (når togene kører i den anden retning er det her, at stationsbestyreren på Dalby kan se, hvad der nu kommer ned til ham).

Kort derefter nås Bjergby, og også her er de skarpe indgangskurver gemt væk i en tunnel. Bjergby har ligeledes to gennemgående perronspor og et stikspor til styrevognstog (eller en skinnebus som billedes viser). Også her er der blevet plads til yderligere stik- og opstillingspor. Bagved stationen betjenes dennes stykgodstrafik, der er også blevet plads til et spor med rampe og kran. Pladsforholdene omkring Bjergby er meget knebne, dette hænger sammen med den lille flod, der løber ned gennem anlægget.

Over det hele troner den mægtige borg, der ejes af Fürst von und zu Spinkenheim - en sur gammel fedtsyl. Ham er der ingen der gider snakke med, så vejen fra stationen og op til ham er groet til og ender nu blindt. I gamle dage kunne turisterne og andre besøgende gå op til borgen og få sig et godt glas Riesling, mens de nød udsigten over den flotte viadukt og de små vandfald, der præger den højre del af anlægget.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Sporplanen følger i morgen....

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 1 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Det er da genialt lavet. På den måde kan man på ret lille område faktisk lave noget der kan betjenes af 2 personer.

Smart fundet på.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

p.horsted

Indlæg: 16

PB

"martindahl" skrev:
Hej LarsDet er da genialt lavet. På den måde kan man på ret lille område faktisk lave noget der kan betjenes af 2 personer.Smart fundet på.Martin Wink

Enig med Martin! Glæder mig til at se sporplan. God inspiration

Peter Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pastorniels

Sognepræst

Indlæg: 37

PB

Hej Lars

Jeg er meget rørt. Det er jeg virkelig. Det ser ud til at det lige er den bane jeg mangler. Den har det hele. Min søn har faktisk efterspurgt et bjerg med en tunnel. Han har også understreget behovet for to stationer. Der skal jo som du selv siger være et sted at køre hen. Der er også mange ting at opleve på turen. Og de forskellige spor er en kilde til stadig udfordring og fornøjelse.

Og den lille historie om den xenofobiske fyrste er netop med til at give hele anlæget det der element af eventyr. Det er genialt.

Jeg skylder vist en god flaske. Måske en god riesling? Smile

Stor hilsen Niels

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Hej Litra P

Sikke en energi, jeg følger med i alle de tråde hvor du beskriver og fremviser layoutet grafisk. Jeg får megen god inspiration.

Og du har gjort det igen, det ser super godt ud.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Frankks

4100 Ringsted

Indlæg: 149

PB

Hej Litra P

Som Newtrain, følger jeg med i alle de anlæg, som du planlægger.

Denne gang er det utroligt flot, taget i betragtning af den lille plads.

Forsæt det gode arbejde, til glæde for mange af os læser.

__________________

Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

STOP - STOP - STOP, Lars!

Du er i det forkerte forum!

Professionelle layout designer som dig skal sende deres indslag til "Kommercielle indlæg" og ikke under amatørenes indlæg Wink

Spøg til side.

Det er virkelig et godt layout til det formål som efterlyses. Det har alle elementer som både børn og voksne elsker: en god historie, et spændende design med stationer og rangerområde, tog der forsvinder og dukker op igen, godstog, passagertog og endda en skinnebus.

Det er vist rekord på de par kvm. Shock Laughing out loud

Tilslutter mig de andres beundring og bøjer mig i støvet.

Jeg mener seriøst at du skulle oprette et website med alle dine layouts, så flere kunne se dine talenter - måske du endda kunne tjene en skilling for layout design for dem med store og komplicerede anlægsdrømme ?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

Tak for de venlige ord, sjovt nok er det sværere at konstruere små anlæg end store, fordi der skal afprøves så mange idéer før alle brikker falder på plads. Min hjerne ryger faktisk endnu Laughing out loud.

Og her er så planerne. Generelt har jeg forsøgt at holde alle R1 kurver væk fra den synlige del af landskabet. I kurven over den lille bro ved viadukten var der ikke plads. Så jeg håber at tilskuerne her lader sig distrahere af den flotte udsigt Laughing out loud. Der er brugt så mange R3, R4, og R5 som jeg kunne og hvor det har været muligt har jeg også brugt slanke sporskifter og 24912 som strækningsspor. Her og der skal der skæres lidt i ballasten, eksempelvis i på Dalby Station ved indkørslen til skinnenbussens/styrvognstogets stikspor hvor et skinnestykke 24071 er udeladt. Et par steder skal der også laves C-fleksspor....

Billede

Som det kan ses er niveau 1 egentlig lige ud af landevejen.

Billede

Niveau 2 viser stigningen op til Bjergby. Denne er på gennemsnitlig 2,6%, men sidst på strækningen (desværre over broen på over 3%). Her skal der finjusteres lidt.

Billede

Niveau 3 viser Bjergby, hvor kun den del, der ligger nord for floden kommer på en plade. Resten af sporene får deres eget ”planum” af krydsfinér. For at at mindske stigningen på strækningen nedenunder er kurven inde i tunellen under borgen hævet en anelse fra de 142mm resten af niveauet ligger i.

Billede

Og totalbilledet ser naturligvis total overlæsset ud, men viser bare hvor kompliceret det er at flette små anlæg sammen.

Det gælder om at holde tungen lige i munden der (og kunne tænke i 3D).

God fornøjelse med finlæsningen allesammen, idéer, kritik eller bare kommentarer af den ene eller anden art modtages med tak....

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 1 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Jeg mener seriøst at du skulle oprette et website med alle dine layouts, så flere kunne se dine talenter - måske du endda kunne tjene en skilling for layout design for dem med store og komplicerede anlægsdrømme ?

Hej Jens,

Tak for rosen :oops:, faktisk kan man bestille planlægningen af et komplet layout hos mig (normal rumstørrelse koster et lokomotiv, mindre anlæg 3 personvogne osv. Laughing out loud). Så er planlægningen af rammeanlægget med, stykliste, tegninger i tra, pdf, dxf eller hvordan man nu gerne vil have det samt råd og dåd til opbygning af anlægget.

Eget Website har jeg overvejet, men Sporskiftet skal jo også have lidt content, og jeg har utrolig meget ud af de tips jeg får her. Så noget for noget....

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

Hej Niels,

"Pastorniels" skrev:
Hej LarsJeg er meget rørt. Det er jeg virkelig. Det ser ud til at det lige er den bane jeg mangler. Den har det hele. Min søn har faktisk efterspurgt et bjerg med en tunnel. Han har også understreget behovet for to stationer. Der skal jo som du selv siger være et sted at køre hen. Der er også mange ting at opleve på turen. Og de forskellige spor er en kilde til stadig udfordring og fornøjelse.
Det glæder mig, at jeg ramte rigtigt....
Citat:
Og den lille historie om den xenofobiske fyrste er netop med til at give hele anlæget det der element af eventyr. Det er genialt.

Graf von und zu Spinkenheim er egentlig ikke fremmedhader. Han hader ALLE. Med Joakim von Ands ord (før han blev for kommerciel - altså i en tidlig Carl Barks udgave): "Nu kommer denne pladdersøde juletid, hvor alle folk er så tossegode mod hinanden" og videre, "men jeg hader alle, og alle hader mig, og sådan skal det blive ved med at være". Klarer kan det vist ikke udtrykkes Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 983

PB  Hjemmeside

Fuldstaendigt genialt!!! Hatten af!

Det anlaeg bliver svaert at lave (rent haandvaerksmaessigt) -men er helt klart umagen vaerd!

Jeg ville meget gerne se lidt mere om fri-hoejder og stigninger...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"hxmiesa" skrev:
Fuldstaendigt genialt!!! Hatten af!Det anlaeg bliver svaert at lave (rent haandvaerksmaessigt) -men er helt klart umagen vaerd!Jeg ville meget gerne se lidt mere om fri-hoejder og stigninger...

Hej Henrik,

Den ser kun vanskelig ud. 80% af anlægget ligger på en plade. Selve sporlægningen skulle der ikke være de store ben i. Men indrømmet udformningen af landskabet kræver lidt øvelse. Så jeg vil foreslå at man starter med Dalby, høster lidt erfaringer der og derefter går over til Bjergby, hvor der skal bygges en viadukt, udformes klipper og skabes vand.

Med hensyn til stigningerne så følger de her. Her er strækningen mellem de to stationer vist. Den gennemsnitlige stigning er på 2,6%, det er også lykkedes mig at få stigningen på broen ved Dalby under 3%.

Billede

De to kritiske punkter er tegnet ind med rødt på denne plan. Ved den første røde ring til venstre skal man over vendesløjfen fra Dalby, der ligger nedenunder. Der er overalt regnet med en frihøjde på 70mm.

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 1 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.340

PB

respekt Shock

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Fandemig flot ! Hvis du vidste, hvor lang tid jeg har brugt på at udforme et anlæg i næsten samme størrelse... og må bare erkende, at evnen til at "tænke i 3D" ikke er mig givet i vuggegave. Vi kunne tænke os at kopiere din plan fuldstændigt.

Tillad mig så - i uendelig tiltro til dine evner udi sporplanlægning - ydmygt at spørge: Hvis man nu har en drejeskive (Märklins, som sønnen siger, er noget af det sjoveste...) kunne man så overhovedet få plads til sådan en på et layout af den størrelse (velvidende, at den normalt ville optage det meste af en kvadratmeter) og stadig have samme køreglæde, som på din plan ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"Kresten" skrev:
Fandemig flot ! Hvis du vidste, hvor lang tid jeg har brugt på at udforme et anlæg i næsten samme størrelse... og må bare erkende, at evnen til at "tænke i 3D" ikke er mig givet i vuggegave. Vi kunne tænke os at kopiere din plan fuldstændigt.Tillad mig så - i uendelig tiltro til dine evner udi sporplanlægning - ydmygt at spørge: Hvis man nu har en drejeskive (Märklins, som sønnen siger, er noget af det sjoveste...) kunne man så overhovedet få plads til sådan en på et layout af den størrelse (velvidende, at den normalt ville optage det meste af en kvadratmeter) og stadig have samme køreglæde, som på din plan ?

Hej Kresten,

Du har en gudsbenådet evne til med et enkelt spørgsmål at fjerne tæppet under et koncept Laughing out loud, jeg har fundet skohornet frem og forsøgt at omdefinere konceptet/problemformuleringen uden at lave for meget om på løsningen (reverse engineering hedder det vel på nudansk).

Konceptet bag driften er nu ændret. Bjergby Station er blevet bibeholdt, men kører nu ikke til Dalby, men passerer på det nedre niveau et mellemstort maskindepot, der hører til en krydningsstation, der ligger uden for synsvidde. Perronsporet er imidlertid bibeholdt, de små lokaltog holder der, ikke mindst fordi maskindepotets personale tager toget til arbejde. Vi befinder os i epoke III (tidlig), hvor det var meget ualmindeligt for menigmand at have en bil.

Lige efter indkørslen til det nedre niveau passeres banens værksted, der er i stand til at klare mindre reparationer - specielt på vogne. Større opgaver bliver klaret af centralværkstedet, der ligger væsentligt længere væk. Og der blev plads til drejeskiven og en tresporsremise plus et par spor ved siden af Cool. Det var her skohornet kom i brug Laughing out loud.

Drejeskiven kan nås via to spor, det ene er et omløbsspor så lokomotiverne i remisen ikke er spærret inde, mens der fyldes kul, sand og vand på et lokomotiv på det øvre spor. Bygningen til venstre er til ledelsen af maskindepotet og værelser til overnattende lokomotivpersonale.

Lokomotiverne fra den nærliggende station, der her er en meget lille kameraovervåget (= kram fra Conrad) skyggebanegård, kører tomme hen til maskindepotet og returnerer til denne efter servicering. Der mangler i øvrigt et tankanlæg til diesellokomotiverne, men det må man kunne klemme ind et eller andet sted.

Svaghederne ved dette koncept er, at det er svært at forklare, hvorfor sidebanens spor skal køre tværs igennem maskindepotets sporareal. For det andet bliver det lidt svært at skjule portalen i første sals højde, hvor sporet på broen forsvinder over på den anden halvdel af banen.

Men her er så mit forslag til din futtogbane Kresten...

Billede

Billede

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 1 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Tja - hvad skal man sige ??? Jeg er målløs og synes at dit forslag er utroligt flot.

Jeg vidste godt, at den der med drejeskiven og begrænset plads kan sende enhver gennemtænkt plan til tælling. Tro mig - der gik også nogle timer, før jeg turde spørge.

Men, som du helt tydeligt fornemmer, på en far-og-søn-bane gælder det om at få så meget som muligt med på mindst mulig plads. Og det synes jeg du har gjort helt formidabelt :!: :!: :!:

Hvad realisme og epoker angår, vil man på vores bane kunne opleve Rivarossis Orientekspresvogne trukket af en BR01/10/18 blive overhalet af en ME med dobbeltdækkere, samtidig med af BR98.3 i selskab med MH/MT tager sig af rangeringen. Et utal af MY'er og MZ'er, et par N-maskiner, Litra Q og S bidrager til forvirringen. Nåja - BR03 og BR23 skal da osse med - ligesom MA i rød og sølv. For slet ikke at tale om vores hjemmebyggede (Tikøb) E-maskine, som vel bliver færdig på et tidspunkt. Og så mange overkørsler, sporskifter, signaler og blinklys som muligt (jojo - jeg ved, at det osse skal holdes vedlige).

Vi har ovenikøbet en lille halv meter mere både i længden og i bredden, så gad vide om ikke en kombi af dine to sporplaner...

Endnu en gang tusind tak for dine fantastiske forslag.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"Kresten" skrev:
Hvad realisme og epoker angår, vil man på vores bane kunne opleve Rivarossis Orientekspresvogne trukket af en BR01/10/18 blive overhalet af en ME med dobbeltdækkere, samtidig med af BR98.3 i selskab med MH/MT tager sig af rangeringen. Et utal af MY'er og MZ'er, et par N-maskiner, Litra Q og S bidrager til forvirringen. Nåja - BR03 og BR23 skal da osse med - ligesom MA i rød og sølv. For slet ikke at tale om vores hjemmebyggede (Tikøb) E-maskine, som vel bliver færdig på et tidspunkt. Og så mange overkørsler, sporskifter, signaler og blinklys som muligt (jojo - jeg ved, at det osse skal holdes vedlige).
Hmmm, tjaaa, jo, hvem har ikke noget, der ikke lige passer ind i konceptet Laughing out loud. Mit problem er at afdelingen for museumstog (med egne spor overfor den planlagte store banegård) efterhånden bliver større end banegården selv. Med "Orientekspressen" og "Das Rheingold" og diverse andre togstammer kommer det til at se ret sjovt ud (for nu ikke at sige ret dumt).Nå, whatever, der jo stadig knapt et et års tid til at den ældste søn skal til at studere (er der iøvrigt nogen af sporskiftets læsere, der kender et godt universitet i det ydre Mongoliet eller omegn? Laughing out loud), så kan jeg nemlig kapre 5 x 4 meter...
Citat:
Vi har ovenikøbet en lille halv meter mere både i længden og i bredden, så gad vide om ikke en kombi af dine to sporplaner...Endnu en gang tusind tak for dine fantastiske forslag.

AHA :!: Dem ville jeg fluks bruge til at smide alle R1 ud på anlægget og generelt øge radius på de kurver, der er indsat. Men husk nu på at i også skal kunne nå ind over anlægget.

Hvis i også har muligheden for at gå rundt om jeres anlæg, så tænk i "views" eller "scener", det gør et anlæg meget større i de flestes øjne.

Men en Märklin drejeskive og en mindre lokalbane er det nu svær at bringe sammen...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"Jens Didriksen" skrev:
Jeg mener seriøst at du skulle oprette et website med alle dine layouts, så flere kunne se dine talenter - måske du endda kunne tjene en skilling for layout design for dem med store og komplicerede anlægsdrømme ?

Hej Litra P

Du fortsætte med nye layout i denne og andre tråde, kan kun tilslutte mig ovenstående kommentar fra Jens.

Vi må have et sted hvor, vi nemt kan finde dine layouts. Laughing out loud

Det behøver ikke være en "fancy site", dine kræfter og energi skal bruges på layout. Laughing out loud

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Pastorniels

Sognepræst

Indlæg: 37

PB

Ja, jeg kan jo kun tilslutte mig koret. Det er helt fantatisk hvad du kan udrette Lars. Nu har jeg jo fået wintrack planen, og min søn på fem vil næsten ikke andet end at sidde og kigge på sporplanen i 3D og i "wiew rute only" Så vender og drejer vi modellen, og han kigger meget indgående på den. Jeg kan se hans lille hjerne spinder og i hans fantasi drøner der tog gennem tunnelerne og over broerne. Han har nemlig fuldt styr på hvornår toget kører i tunnelen og hvornår det er over broen. Det eneste han ikke rigtigt har gennemskuet endnu er skiftespor inden i tunnelen. Måske han intuietivt ved det er lidt upraktisk. Vores tog har det nemlig med at blive afsporet på skiftesporet (Nå vi glemmer at skifte eller skifter for sent :oops: )

Min kone, der er landskabsarkitekt og derfor har en vis erfaring/kendskab til landskabsmodeller har også studeret planen nøje. Det erjo hende der har fået til opgave at designe landskabet og herunder bjergene. Hun havde fortvivlet forsøgt at løse problemet med stigninger. Hun havde nemlig fået fortalt af manden i hobby-foretningen at sporet helt ikke måtte stige mere end 10 cm over en strækning på 180 cm, og det kunne hun jo ikke få plads til. Det problem har Lars nu løst. Det næste . problem hun står overfor er bjergenes udformning. De bliver jo rigeligt stejle mener hun, og hun ved sikkert hvad hun taler om, da hun engang har boet i alperne. Men det er så her at hun må glemme hvad hun lærte på arkitektskolen. Her var mantraet at "en model ikke må ligne en togbane", sådan med al for mange detaljer osv, men derimod være målfast og æstetisk og især fremhæve den arkitektur den gerne skulle illustrere. Men her mener jeg det gerne må ligne en togbane (!), og selvfølgelig bliver bjergene lidt for stejle, og byerne temmelig små, hvis jeg overhovedet for plads til andre huse end stationerne, og naturligvis Von Spinkensteins borg.

Derudover er jeg er den holdning at nok skal de enkelte dele og detaljer være virkelighedstro, og der må også meget gerne være et overordnet tema, men noget af charmen ved et modeltog er jo netop at et tysk damptog kan pruste forbi et dansk MZ lokomotiv og blive overhalet af et ICE tog, osv.

Jeg forsøger nemlig ikke nødvendigvis at genskabe virkeligheden, men at skabe min egen eller retter min søn og min egen verden hvor vi kan lege og drømme os hen. Jeg er lige ved at tro at der allerede bor en drage på Spinkensteins slot. I hvert fald spøger det. Smile Derfor er Lars plan fantastisk for der er en uendelighed af muligheder for at køre rundt på en lille og overskuelig plade. Køre rundt og lade toget og dets rejsende fortælle en masse spændende historier for far og søn.

Hilsen Niels

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"Kresten" skrev:
Hvad realisme og epoker angår, vil man på vores bane kunne opleve Rivarossis Orientekspresvogne trukket af en BR01/10/18 blive overhalet af en ME med dobbeltdækkere, samtidig med af BR98.3 i selskab med MH/MT tager sig af rangeringen. Et utal af MY'er og MZ'er, et par N-maskiner, Litra Q og S bidrager til forvirringen. Nåja - BR03 og BR23 skal da osse med - ligesom MA i rød og sølv. For slet ikke at tale om vores hjemmebyggede (Tikøb) E-maskine, som vel bliver færdig på et tidspunkt. Og så mange overkørsler, sporskifter, signaler og blinklys som muligt (jojo - jeg ved, at det osse skal holdes vedlige).

Hej Kresten,

Jeg har tænkt lidt over det og fundet frem til en løsning, så man undgår at sporet kører direkte igennem maskindepotet og du får lidt mere plads til lokomotiver. Da jeg var barn var et af problemerne, at man altid skulle rydde banen op (den lå jo på gulvtæppet) - for at støvsugeren kunne komme til. I det hele taget er voksne nogle grovmotoriske katastrofer. Det lykkedes altid min mor at skvatte over et signal eller lignende, når hun bevægede sig ind på mit værelse. For at undgå dette opfandt jeg stationen "Huleby". Stationen blev ganske enkelt lagt ind under min seng. Det var ganske vist en smule anstrengende at bygge den, men så lå den da i ly....

Denne idé overfører vi nu til dette lille anlæg, Dalby bibeholdes, man kan bruge den som krydningsstation, og maskindepotet er nu blevet større, lidt mere oversigtlig og med yderligere en remise til to lokomotiver mere. Der blev også plads til et spor, hvor diesellokomotiverne kan tanke. Det er muligt at køre lokomotiver til og fra maskindepotet (ind til de kameraovervågede opstillingsspor) samtidig med tog kører igennem stationen.

Herefter kører strækningen ned til Huleby nedad en ca. 50cm dyb helix. Denne betjenes nedefra af sønnike, der sidder på en lav stol under den venstre del af anlægget. Herfra styres næste alle togdannelser på banen, da der er en mængde spor til rådighed inklusive to lange gennemgående spor.

Her er der lige nogle billeder

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Men nu er banen svær at lave! Og den koster den sædvanlige milliard kroner i skinner.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 1 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"Pastorniels" skrev:
Min kone, der er landskabsarkitekt og derfor har en vis erfaring/kendskab til landskabsmodeller har også studeret planen nøje. Det erjo hende der har fået til opgave at designe landskabet og herunder bjergene. Hun havde fortvivlet forsøgt at løse problemet med stigninger. Hun havde nemlig fået fortalt af manden i hobby-foretningen at sporet helt ikke måtte stige mere end 10 cm over en strækning på 180 cm, og det kunne hun jo ikke få plads til. Det problem har Lars nu løst. Det næste . problem hun står overfor er bjergenes udformning. De bliver jo rigeligt stejle mener hun, og hun ved sikkert hvad hun taler om, da hun engang har boet i alperne. Men det er så her at hun må glemme hvad hun lærte på arkitektskolen. Her var mantraet at "en model ikke må ligne en togbane", sådan med al for mange detaljer osv, men derimod være målfast og æstetisk og især fremhæve den arkitektur den gerne skulle illustrere. Men her mener jeg det gerne må ligne en togbane (!), og selvfølgelig bliver bjergene lidt for stejle, og byerne temmelig små, hvis jeg overhovedet for plads til andre huse end stationerne, og naturligvis Von Spinkensteins borg.

Hej Niels,

Problemet med bjergene er af rent psykologisk natur Laughing out loud. I virkeligheden kan bjerge være meget stejle, ja faktisk lodrette. Specielt langs Rhinen ved Mittelrhein er der nogle flotte eksempler på dette.

Her har en modelbygger i Stummis forum genskabt lidt af en sådan strækning. Den ligner mistænkelig meget Niederheimbach i nærheden af Bingen am Rhein, men det nævnes ikke explicit. Læg mærke til de stejle klippevægge.

http://stummi.foren-city.de/topic,44821,-bilder-von-meiner-paradestrecke...

Lidt nordligere ved St. Goar (overfor Loreleiklippen, der er et paradeeksempel på et foldebjerg fra Devontiden) er der også en Stummianer, der har været igang.

http://stummi.foren-city.de/topic,42457,-rheinmodellbahn-st-goar-im-mode...

Og believe me, der ser faktisk sådan ud der....

Med hensyn til huse, så har du fuldstændig ret, der er meget lidt plads. En fotostat med huse som baggrund i den venstre del af billedet på bjergby station vil hjælpe lidt Laughing out loud. Måske kan der også blive plads til et par reliefhuse.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pastorniels

Sognepræst

Indlæg: 37

PB

Citat:
Lars: Problemet med bjergene er af rent psykologisk natur . I virkeligheden er kan bjerge være meget stejle, ja faktisk lodrette. Specielt langs Rhinen ved Mittelrhein er der nogle flotte eksempler på dette.

Fantastisk. Og gode billeder. Dem vil jeg vise hende når hun kommer fra arbejde. (Jeg har nemlig fri idag. Wink Så kan det være at hun mildnes lidt. Smile

Hilsen Niels

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"Pastorniels" skrev:
Citat:
Lars: Problemet med bjergene er af rent psykologisk natur . I virkeligheden er kan bjerge være meget stejle, ja faktisk lodrette. Specielt langs Rhinen ved Mittelrhein er der nogle flotte eksempler på dette.
Fantastisk. Og gode billeder. Dem vil jeg vise hende når hun kommer fra arbejde. (Jeg har nemlig fri idag. Wink Så kan det være at hun mildnes lidt. :)Hilsen Niels
Hej Niels,Hvordan man bygger bjerge kan du se et eksempel på her:http://www.ideeundspiel.com/de/eurotrain/ratgeber/berg/Godt nok reklame for et enkelt firma, men det kan man jo bare se bort fra. Læg især mærke til at forskellige bjerge har hver deres typiske struktur. Et foldebjerg som Lorelei ved Mittelrhein ser eksempelvis sådan ud.BilledeSå her gælder det om at skabe de skrå linier og fremspring og så ramme skiferens blå/grå nuancer.
Citat:
Jeg forsøger nemlig ikke nødvendigvis at genskabe virkeligheden, men at skabe min egen eller retter min søn og min egen verden hvor vi kan lege og drømme os hen. Jeg er lige ved at tro at der allerede bor en drage på Spinkensteins slot. I hvert fald spøger det.
.

Hvor vidste du det fra? Laughing out loud Graf von und zu Spinkenheim har faktisk en drage, den er dog ikke ret stor, og i modsætning til dens artsfæller fuldstændig fredelig. Den kan godt spy ild, men gør det ikke så gerne, den får nemlig ondt i halsen af det.

Graf von und zu Spinkenheims Nevø Maximillian Alexander von und zu Spinkenheim har fundet ud af, at hvis man kilder Viggo, det hedder han nemlig, under dens venstre fod, så spyr den en rigtig god stikflamme. Desværre kom han til kilde den, lige da hans onkel gik forbi. Så nu har greven fået sig et par nye bukser. Normalt hjælper den mest til, når der skal tændes op i pejsen eller når der skal grilles om sommeren.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Det er dog fantastisk som ligemeget hvad du rører ved af sporplaner så bliver de til perler! To flotte planer på minimal plads og stadig med masser af kørselsmuligheder. Og fantastisk så meget du kan få ud af wintrack!

Endnu mere fantastisk er det svungne forløb du har fået lavet på trods af at du må kæmpe med C-skinnerne :!:

Intet andet end ærefrygt herfra og thumbs up !

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pastorniels

Sognepræst

Indlæg: 37

PB

Citat:
Lars: Graf von und zu Spinkenheims Nevø Maximillian Alexander von und zu Spinkenheim har fundet ud af hvis man kilder Viggo, det hedder han nemmelig, under dens venstre fod, så spyr den en rigtig god stikflamme. Desværre kom han til kilde den, lige da hans onkel gik forbi. Så nu har greven fået sig et par nye bukser. Normalt hjælper den mest til, når der skal tændes op i pejsen eller der skal grilles om sommeren.
Lars, du burde skrive den gamle fyrstes erindringer, de ville blive en elsket kilde til fryd og forundring Laughing out loud (Overhørte min søn idag, der fortalte for sin mor om den her gamle sure mand, der boede alene på et slot fordi han var så sur at ingen ku' li' ham, og at vejen derfor til sidst var forsvundet fordi ingen besøgte ham osv.Laughing out loud )Hilsen Niels[/quote]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

Hej Niels,

Her er der lige et smaddergodt link til hvordan man laver klipper, tunnelindgange og vandfald. Det er som skræddersyet til jeres anlæg....

Læs mere her:

http://stummi.foren-city.de/topic,38550,100,-landschaftsmodul-im-ikea-re...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Hej Niels,Her er der lige et smaddergodt link til hvordan man laver klipper, tunnelindgange og vandfald. Det er som skræddersyet til jeres anlæg....Læs mere her:http://stummi.foren-city.de/topic,38550,100,-landschaftsmodul-im-ikea-regal-weiter-geht-s-mit-brett-2-u-3.htmlVenlig hilsenLars

Tak for dette interessante link. Jeg står netop og skal lave vandfald på mit modul og er ret usikker på hvordan jeg skal lave det ... Her var der jo lidt god hjælp.

Martiin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jornbas

Elektriker

Indlæg: 3

PB

Hei Litra P.

Ett fantastisk anlegg du her har plan til, jeg er i gang med å bygge opp en revidert plan fra en gammel Mãrklin katalog med nr. 0452C som jeg fant på nettet. Men den går i skrotkassen om man kan få bygge etter dine planer. Jeg må nok justere noe på skinneføringen og størrelsen, så jeg lurte på om det var mulig å få en kopi av filene dine? Jeg har en demo-versjon av programmet.

En hilsen fra Norge.[/list]

__________________

Märklin, C-skinner, Intellibox, WinDigipet, bygger nytt...ting tar tid.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"jornbas" skrev:
Hei Litra P.Ett fantastisk anlegg du her har plan til, jeg er i gang med å bygge opp en revidert plan fra en gammel Mãrklin katalog med nr. 0452C som jeg fant på nettet. Men den går i skrotkassen om man kan få bygge etter dine planer. Jeg må nok justere noe på skinneføringen og størrelsen, så jeg lurte på om det var mulig å få en kopi av filene dine? Jeg har en demo-versjon av programmet.En hilsen fra Norge.[/list]

Glæder mig at du kan lide den. Og selvfølgelig kan du få planen tilsendt (til privat brug og ikke til videre offentliggørelse uden lige at spørge først). Send mig din mailadresse per PB.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

jornbas

Elektriker

Indlæg: 3

PB

Hei Litra P og andre lesere!

Jeg hadde vel ment å skrive her tidligere i byggeprossesen, men tiden går med til å bygge og programmere. Men her er ett par bilder. Litt endring i sporplanen, blant annet en skyggebanegård med 3 spor på en nivå under. Styring med Win-Digipet, og Intellibox 1. Nå har vi kjøpt annet hus, så alt skal flyttes, det kan bli spennende. Ha en fin dag!

DSC03414

DSC03413

__________________

Märklin, C-skinner, Intellibox, WinDigipet, bygger nytt...ting tar tid.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"jornbas" skrev:
Hei Litra P og andre lesere!Jeg hadde vel ment å skrive her tidligere i byggeprossesen, men tiden går med til å bygge og programmere. Men her er ett par bilder. Litt endring i sporplanen, blant annet en skyggebanegård med 3 spor på en nivå under. Styring med Win-Digipet, og Intellibox 1. Nå har vi kjøpt annet hus, så alt skal flyttes, det kan bli spennende. Ha en fin dag!

Hej jornbas,

Det ser rigtig godt ud - flot udført - og så med køreledning! Du har givet banen lidt mere plads i bredden - det hjælper så med til at stigningerne ikke bliver for store.

Har du tænkt dig at bygge kulissen ned gennem anlægget eller vil du udelade denne?

Vi glæder os til at se flere billeder efterhånden som byggeprocessen skrider frem Cool.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

xb70

Aabenraa

Indlæg: 1

PB

Tongue

Helt fantastisk. endelige en bane med udvidelse uden at man behøver at indrage nabo ejendommen,

Er det muligt at købe filerne til de forskellige versioner af Bjergby-Dalby-Huleby banen

Med venlig modeltog hilsen

jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

jornbas

Elektriker

Indlæg: 3

PB

Hej jornbas,

Det ser rigtig godt ud - flot udført - og så med køreledning! Du har givet banen lidt mere plads i bredden - det hjælper så med til at stigningerne ikke bliver for store.

Har du tænkt dig at bygge kulissen ned gennem anlægget eller vil du udelade denne?

Vi glæder os til at se flere billeder efterhånden som byggeprocessen skrider frem Cool.

Venlig hilsen

Lars[/quote]

Hallo!

Nå er flyttingen gjennomført, og banen har gått fra ett stort rom til ett mindre soverom. Den ble flyttet uten problemer av en danske og hans hjelpemann.

Kulissen blir ikke bygget inn, da jeg nå ikke har plass nok i rommet.

Jeg vil legge ut flere bilder en annen dag.

Mvh

fra Norge,( sjekk nå http://www.nrk.no/hurtigruten, velg Web-TV)

Jørn

__________________

Märklin, C-skinner, Intellibox, WinDigipet, bygger nytt...ting tar tid.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marienlyst

Indlæg: 1

PB

Nu er jeg faldet over dette fantastiske anlæg, er der mulighed for at få en skinne oversigt, så jeg kan se hvor mange og hvilke skinner jeg skal bruge?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

Har sendt dig en pb...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.