Godaften allesammen...
Her er der en sporplan til Christian som jeg har lavet en sporplan til før – og den blev faktisk dengang bygget. Nå, men Christian har fået et nyt køkken, hvilket jeg kan lægge alle på hjerte også at få – specielt hvis køkkenet samtidig flyttes. Så er der nemlig plads til en modeljernbane . Det blev til et rum på 280cm x 249cm plus et lille appendix på 62cm x 100cm (elskabet i det lille rum/skab bliver flyttet).
Christian ønskede sig en dobbelsporet strækning – den tyggede jeg længe på, SÅ meget plads er der jo ikke til rådighed. Løsningen blev at dele rummet op i to dele. Til højre er der foran anlægget (ikke vist) en dør til terassen og et vindue, der ligger til højre for den buede bro. Derfor ingen kulisse på de første 93cm til højre.
Epoke og tema
Vi befinder os som sædvanlig i epoke IIIa eller IIIb (IV med par ændringer) et sted på Sjælland eller i Jylland. Som sædvanlig er der plads til en hel del træer på anlægget og der er også ret bakket. Altså igen et anlæg, der ligger indenfor det område, der blev ”ramt” af den tredje istid.
Temaet er en gennemgangsstation, med en stor industri, en større landhandel samt godstrafik generet af stationens egne faciliteter (rampe og pakhus) samt det nærliggende savværk. Passagertrafikken er ligeledes ret intensiv og temmelig blandet, her kører der alt fra MO-drevne ”skoletog” til lyntog.
Anlæggets opbygning og sporføring
Der er to fuldstændig ens skyggebanegårde under anlægget. De har fem overhalingsspor hver plus to spor til styrvognstog. Disse bliver via en temmelig udspekuleret helix ført op til overfladen, hvor den ene strækning – stadig under jorden bliver ført til venstre bagerst på anlægget. Kort før den kommer til syne på den synlige del ud i mod gangen bliver den delt til to spor. Den anden strækning bliver ligeledes først til to spor før den fører ud i lyset og der køres ud over en 100cm lang stålbro. Herefter føres de de to dobbelsporede strækninger forbi hinanden – og i baggrunden blev der plads til det obligatoriske savværk .
Bag kulissen ligger den store station med to gennemgående spor og en perronlængde på 180cm (!). spor tre bruges som overhalingsspor og til standsende godstog. Fra de to inderste spor fører der et udtræksspor ud på den anden side af savværkets kulisse. Skjult bag landhandlen fører sporet ud til savværket. Landhandlen har to spor til sin rådighed. Inde på selve stationen er der to riste – den ene – den med ballast af grus – tilhører DSB og bliver brugt til at samle eller skille de tog ad der kører til stationen. De tre spor inderst med stenballast tilhører byens store industri (ikke indtegnet). Denne kan eksempelvis være en foderstoffabrik eller en kemifabrik. Så kan de fleste af industribygningerne anbringes i hjørnet til højre for stationen og produkterne føres i rør over den dobbelsporede strækning og nå påfyldningsanlæggene på den anden side.
Stationen har også et større maskindepot – egentlig historisk betinget – for dem, der har lidt mere plads i dybden, kan der lægges en lokalbane med dennes endestation helt forrest på anlægget – så er depotets raison d´etre i hvert fald perfekt. Man kunne også forestille sig, at den dobbelsporede strækning deler sig (uden for synsvidde), så er der ligeledes fundet en begrundelse for maskindepotet – og samtidig også for et øget antal togdannelser på den store station.
Anlæggets stigninger er alle under eller lige omkring 3%, her ville jeg investere lidt tid på at optimere op/nedkørsler med de sædvanlige tricks...
Her og der skal der laves lidt hjemmelavet C-Flexspor og saves lidt her og der, men ellers har jeg forsøgt at holde mig til de de spor, der findes i programmet.
Da anlægget er et ”duck-under” anlæg ville jeg lægge det relativt højt (130-140cm?) og installere tynde glasruder forrest – så bliver resten af rummet også mere lukket...
Diskussion
Hvis man gerne vil køre epoke IV kan man overveje at sløjfe drejeskiven. Dette vil give plads til et par spor mere og måske også en industri mere på banen. Måske kan der blive plads til en (arbejds)bordplade, der kan skubbes/køres ind under anlægget, når der skal køres på anlægget. Så bliver det nye køkken heller ikke med det samme omdannet til det ny hobbylokale/værksted .
Kommentarer, kritik og forbedringsforslag er meget velkomne...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra ME
Tja der er sku ikke så meget at sige Lars ud over at du er The layout Man det ser pisse godt ud, men jeg synes at det ville være synd at sløjfe drejeskiven selvom det blev et epoke IV anlæg det ligger jo perfekt der
Vh Claus
Litra P
Her er lige sporføringen i 3D. Som det kan ses bliver helixen ikke hel nem at bygge, men det klarer Christian nu nok
.
Venlig hilsen
Lars
jimmyoldtimer
Hej Lars det enkelt spor lige under det synlige hvor forsvinder det hen under anlægget
Hilsen
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Litra P
Det kører under stationen og deler sig i to - og bliver til den dobbelsporede strækning på den andens side af kulissen ved savværket. Som du kan se er der ikke tale om en "rendyrket" tosporet strækning....men kun en simuleret sådan
Venlig hilsen
Lars
cmq
Hej Lars.
Lige nu sidder jeg i sommer hus og kan kun se det hele på min iPhone. Det jeg kan se, ser godt spændende ud.
Glæder mig til på søndag , så jeg kan se det ordentlig.
God weekend.
Christian
Christian
Ecos 50200
Traincontroller gold 8.0, Trainprogrammer, +Hardware
jimmyoldtimer
Jamen jamen
så fik man da svar på det
Hilsen¨
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser