Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

1970

Hej med jer

Her i "sommerpausen" har jeg brugt lidt tid på, at tænke over om der har optrådt DSB materiel med kronelitrering i 1970. Når jeg kigger på jernbanen.dk, er der flere billeder med nævnte materiel, på billeder dateret sidst i tresserne, dog ikke 1970.

Årstallet er for mit vedkommende interessant da det er mit fødeår, og jeg på den måde også får mulighed for, at køre MZ (1402 vinrød fra Roco, 3 skinne, tak... Laughing out loud )

Problemet er midlertidig, at jeg synes at meget epoke III materiel (op til 1965) er mere interessant end epoke IIII, som jo må siges, at være 1970.

God varme

Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

DSB´s skift fra den rødbrune/vinrøde bemaling til den røde bemaling af lokomotiver og personvogne med hvidt "DSB", kom i 1972. Ændringerne kom gradvist og noget af det ældre personvognsmateriel blev aldrig malet om (fx en del af Bg-vognene, tidl. litra Cc).

I midten af 1960´erne kom der computerlitrering af materiellet, men stadig sådanne at kronen var på litreringen på det vinrøde materiel.

Selv går jeg meget efter at der ikke er indført computerlitrering på materiellet, da jeg synes det er for nyt til mig. Dermed er det epoke IIIb jeg interesserer mig for.

Da du interesserer dig for omkring 1970, så vil jeg foreslå at du interesserer dig for den epoke der hedder IIIc, der går fra midten af 1960´erne da der blev indført computerlitrering og op til hvor der kom det røde materiel. I perioden kørte materiel sammen med både den nye og gamle litrering og stadig med kronen på. Der står nærmere om det i bl.a. "Lokomotivet".

Der kan godt være delte meninger om hvornår epoke IV starter, men selv vil jeg mene at det er oplagt at den begynder i 1972, hvor den røde bemaling med hvidt DSB-logo kom. Og så går den ellers frem til et stykke op i 1980´erne, men med delepoker sådan som Lokomotivet foreslår det.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Her er et par eksempler til de vinrøde vogne, som de blev brugt ind i første halvdel af 1970'erne. Selv ville jeg vælge 1974 som skillelinje for kronen.

UIC_Litreringer_ overgangs_gul

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Tusind tak for både svar og illustration.

Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

00

Indlæg: 633

PB

jeg har sådan en, altså en litterering skåret ud af en vognside. kan ikke huske hvad det lige hedder. den har ikke en fremtrædende plads, fruen syntes ikke om den form for kunst... er der en der har interesse vil jeg tage et billede og give et godt bud.

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Holger D

Indlæg: 118

PB

Hej OO Du må da godt tage et billed af litreringen og sætte den på siden her. Jeg kunne godt være interesseret !

__________________

Holger D

Like 0 kan lide
Top

Picture

00

Indlæg: 633

PB

hermed et billede, ikke det bedste, taget med min telefon....

IMAGE_063

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

petar

Indlæg: 50

PB

Hej,

Ikke for at gnide salt i såret, men jeg tror ikke litreringen er skåret ud af en vognside, men derimod har siddet som et skilt uden på træbeklædte vogne. Se fx et par af vognene på billederne på http://jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.asp?Aar=1941&litra=CY&typenr=

mvh

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

00

Indlæg: 633

PB

Sorry, ja, jeg opdagede pludselig at jeg talte om noget jeg ikke havde forstand nok på. Jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg havde den opfattelse, men tak for info Smile

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Holger D

Indlæg: 118

PB

Hej 00

Hvad er prisen på skiltet ? Wink

__________________

Holger D

Like 0 kan lide
Top

Picture

00

Indlæg: 633

PB

det ved jeg ikke, jeg har købt det sammen med en stor del andre ting for en mindre formue. kan nogen venligst hjælpe til, så jeg ikke snyder mig selv eller køber ved at foreslå noget helt forkert.

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.