Hejsa.
Som bekendt er flansehøjden på Märklins hjul en anelse større end flansehøjden på DC hjul. Er der én frisk person der kender baggrunden for beslutningen?
Jeg ønsker ikke at starte en DC/AC/RP25 krig, så undlad venligst at begynde en. Jeg vil bare gerne vide, hvorfor landet ligger som det gør.
Med venlig hilsen
Søren
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Märklin er det ældste og mest udbredte fabrikat. Deres M-spor er opfundet i begyndelsen af 1950erne. Af hensyn til bagudkompatibiliteten har de ikke ønsket at levere materiel med hjul med mindre flanger.
Tidligere var også 2-skinne materiel med stor flangehøjde. Imidlertid har de fleste producenter her valgt at reducere denne, da det er de færreste 2-skinne kørere der stædigt insisterer på at bruge spor fremstillet i 1950erne, men er skiftet til moderne Code 75 eller Code 83 spor.
mvh. Dampfmeisteren
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Märklin har "siden Arrilds tid" vægtet driftssikkerhed og bagud-kompabilitet højere end modeltrohed - og det er der MANGE delte meninger om
Jeg synes dog, at det nu om dage er synd med de legeøjsagtige hjulflancher, for når der endelig dukker en model op, som er rigtig m.h.t. målene, ser hjulene stadig legetøjsagtige ud.
Synd, synd, for mekanisk, i H0, så ER Märklin godt kram.
(Er selv gennem 15 år idligre Märklinist, så jeg kender styrker og svagheder.)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
I forhold til ?
Jeg er dybt uenig med dig.
Kig i nyeste nummer af Eisenbahn magazin, der tester de Märklin/Trix spritnye E150 op mod Rocos knapt 30 år gamle konstruktion. Det eneste der gør at Roco maskinen ikke udraderer Trix maskinen totalt er den gammeldags (dengang moderne) belysning i Rocos E 150 og detaljering af bogiesider.
Den gemmaldags skivekolletktormotor der stadigvæk sidde ri mange kostruktioner begynder at skrige i motorlejerne når de bliver et par år gamle, gearingen på mange af lokomotiverne er helt forkerte. Og lyt lige til mekanikken i en spritny T-maskine, hvem sagde kaffekværn?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Den der T-maskine er absolut et fejlskud, jeg blev aldeles overrasket over, at se "anmeldelserne" rundt omkring.
Det er ikke lige det, man forventer med en så ublu pris.
(Deres Spor 1 BR18-damper er ligeså amatøragtig : Når gasbrænderen har fået kedlen godt varm, så smelter plastik-delene :? )
Men stadig : Normalt kan (eller kunne) Märklin æde mere rya-tæppe i sig end konkurrenterne
Og : At man skal stå tidligt op, for at slå Roco, var faktisk hovedårsagen til, at jeg "skiftede side" for 14 år siden
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Bevares, hvis mængden af rya i tandhjulene er betegnelse for "kram", så har du ret.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
ROFL
Man tager vel heller ikke fat i en skruetraekker for at slaa et soem i vaeggen?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!