Trafikken på Knarbjerg Banen

Selvom der endnu er en del arbejde at gøre før, banen er klar til trafik i fuldt omfang, så er jeg ved at have en ret konkret plan klar for trafikken på banen.

Knarbjerg Banen er skabt til leg med tog.
Banen består af en DSB sidebane, som udgår fra Købstaden ”Svandborg” via ”Skovsør” og Bjaldsbæk til Knarbjerg.
”Svandborg” er en opstillingsbanegård mens mellemstationerne ”Skovsør” og ”Bjaldsbæk” er aktive stationer på modelbanen.
Sporplaner og strækningsoversigt med mere kan ses her

I Knarbjerg er der forbindelse til privatbanen, der kører mellem byerne ”Mørkøbing” og ”Grinddal” med Knarbjerg i midten.
Inspirationen til denne form er hentet fra den for længst nedlagte ”Stubbekøbing Nykøbing Nysted Jernbane” på Falster.
Både ”Mørkøbing” og ”Grinddal” er opstillingsbanegårde og, grunden til jeg vælger at køre privatbanen på denne måde er at, jeg på så kan få lidt mere af mit privatbane materiel ud at køre og, det vil være synligt i længere tid af gangen, så jeg får lidt mere glæde af det, end hvis det bare kom ind fra en opstilling og kørte retur til den samme opstilling igen.
Billede
Rygraden i legen bliver køreplanen, som indeholder både gods- og persontog, der løser forskellige opgaver på banen i løbet af et modeltogs døgn.
Planen er fleksibel, så jeg både kan køre selv og invitere et antal legekammerater til at komme og lege med.

Hvor mange der skal til for at afvikle fuld trafik, ligger endnu ikke helt fast men, da lokalet ikke er ret stort, regner jeg med, 4 personer nok bliver det maksimale.

Persontog.
Persontrafikken hos DSB udgøres primært af motorvogne litra Mo, alene eller med en til to vogne koblet på.
For at beskæftige personalet lidt, køres der ikke med styrevogne, så der skal foretages omløb på endestationerne.

Derudover kører der et lidt større tog trukket af My eller Mx ved middagstid og om aftenen.
Billede
Jeg overvejer at lave en søndagskøreplan med udvidet persontrafik og gennemgående vogne til privatbanen, som det var almindeligt tilbage i tresserne hvor, folk ikke pendlede så meget mellem hjem og arbejde i hverdagene men, til gengæld rejste i stor stil om søndagen for at komme ud til skov og strand.

På privatbanen består persontrafikken af motorvogne og skinnebusser

Godstogene.
Når der er personale nok, ankommer og afgår der 5 godstog i døgnet på Knarbjerg Station.
Alle vognene i godstogene er forsynet med vognkort og fragtsedler, der viser, hvor vognen kommer fra og, hvor vognen skal hen, om den er tom eller læsset + hvad den kører med af last.
Lidt mere om princippet i opbygningen af vognkortsystemet kan læses her
Vognkort med fragtseddel

De 5 godstog fordeler sig på banen på denne måde.

DSB godstog:
2 Godstog i hver retning mellem Knarbjerg og Svandborg
1 lokal godstog fra Knarbjerg til Bjaldsbæk og retur, som betjener mellemstationerne på strækningen.

Privatbane godstog:
1 godstog til og fra Grinddal.
1 godstog til og fra Mørkøbing.

For at have så lidt arbejde med vognkort og fragtsedler, som muligt og, for at sikre ingen tog bliver for store til at komme op ad stigningen mellem Skovsør og Knarbjerg, har jeg valgt at styre fragterne i helt faste løb over 12 køredøgn.
Ved at køre over 12 døgn, vil der næppe være nogen, der kan genkende opgaverne, når vi kommer til gentagelsen af et døgn, vi har kørt en gang før, da der oftest vil være 2-3 måneder mellem hver køreseance.
Fragtseddel der løber over 12 køredøgn

De to godstog fra Svandborg til Knarbjerg er dem, der ”føder” hele anlæggets godstrafik.
For at gøre det lidt nemmere at rette fejl og lave ændringer og samtidig mere fleksibelt, vil fragtsedlerne blive fast knyttet til et bestemt godstogspar.
Vi kan for nemheds skyld kalde dem for godstogspar ”A” og Godstogspar ”B”

Vognene i godstog ”A” kører kun til/fra Knarbjerg og mellemstationerne Bjaldsbæk og Skovsør
Vognene i godstog ”B” kører kun til/fra Knarbjerg samt privatbanen.

Ved at adskille fragtsedlerne på denne måde, kan jeg, hvis der for eksempel er begrænset personale til en køredag, vælge kun at afvikle trafikken mellem Knarbjerg og Svandborg og helt undlade at køre det godstog, som forsyner privatbanen, uden det skaber rod i fragtsedlerne.
Godstog på ved over Knarbjerg Fjord
En sidste lille krølle på trafiksystemet er at, godstog ”A” og ”B” faktisk består af 2 godstog hver; ”A1” og ”A2” samt ”B1” og ”B2” og, det samme gælder for godstogene på privatbane opstillingerne.

Når godstog ”A1” i køredøgn nummer 1 kører fra Knarbjerg og ud på opstillingsbanegården Svandborg, så bliver det holdene der og kommer først ind på banen igen i køredøgn 3.
På køredøgn 2 vil det være godstog ”A2”, som kører til Knarbjerg og, når det så kører ud til Svandborg, bliver det der til køredøgn 4.

Ved at ”springe buk” på denne måde, vil de samme vogne ikke kører ud på opstillingen og komme ind igen et øjeblik efter, hvis der køres 2 køredøgn lige efter hinanden sådan, som det er min plan at gøre en gang imellem, hvis legekammeraterne vil lege med så længe.

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;}

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;}

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 3 kan lide
Top