Sporplan og strækningsoversigt for Knarbjerg Banen

Nedenfor findes en stræknings oversigt samt sporplaner for såvel øverste som nederste etage af Knarbjerg Banen, som den tager sig ud her ved udgangen af januar 2024

Oversigt over strækningen
Billede

Banen er en DSB sidebane, som udgård fra købstaden "Svandborg" i tegningens højre side. Svandborg er en opstillingsbanegård, som ligger delvist skjult på nederste etage.

Første station er "Bjaldsbæk", som ud over læssevej og varehus også har 2 private sidespor til henholdsvis en rør fabrik og et mindre brændselsdepot.

Efter Bjaldsbæk kommer man til den tidligere station, nu trinbræt, "Skovsør". Her findes et sidespor på fri bane, som fører til en læssevej og et savværk.
Varehuset findes på perronen.
Umiddelbart efter Skovsør begynder stigningen op til etagen ovenover.

Kort før Knarbjerg ligger "Faurby", som er en teknisk station, hvor privatbanen mod Grindal går fra. Grindal er en mindre opstillingsbanegård, der kun betjenes af privatbanetog.
Lige inden broen over fjorden ligger det lille trinbræt, som også bærer navnet "Faurby"

"Knarbjerg" er banens endestation. Her findes læssevej, varehus samt en mindre sporrist til sortering af godsvogne.
I Knarbjerg er der forbindelse med privatbanen mellem "Mørkøbing" og "Grindal" (begge er opstillingbanegårde), som kører gennem Knarbjerg lidt inspireret af den nedlagte "Stubbekøbing Nykøbing Nysted Jernbane" på Falster.
På den måde får jeg lidt mere glæde af mit privatbane materiel end, hvis banen bare kom ind fra en opstillingsbanegård i den ene ende af Knarbjerg.
Privatbanen råder over en remise og et mindre værksted i Knarbjerg, som dog også benyttes af DSB.

Af private sidespor i Knarbjerg kan nævnes "Knarbjerg Diesel", Fjellandsk Olie & Kul, Beauvais Konserves" og "FAF"

På Knarbjerg Havn er der flere virksomheder, som benytter banen her i blandt "Knarbjerg Foder og Korn", "Kul & Koks Kompagniet" og Fiskeriauktionen.

Sporplan øverste etage:
Billede
Sporet som er markeret med lilla fave er normalt en del af privatbanens opstillingsbanegård "Mørkøbing" men har også forbindelse til hovedsporet, så der kan køres i ring på øverste etage ved test- og tilkørsel af forskelligt materiel.

Sporplan nederste etage:
Banen stiger stort set hele vejen rundt og, Skovsør ligger 8 cm højere end opstillingsbanegården bagved
Billede

Den skjulte stigning mellem de to etager er på tegningen nedenfor markeret med rødt.
Helt skjult er den dog ikke, da man det meste af vejen lige kan se toppen af taget på toget, så man på den måde ved hvor, toget befinder sig.
Toget kører bagved en lav væg af karton med sammen farve som himmelbaggrunden og, som forholdsvis nemt kan fjernes hvis, der skulle ske et uheld af en eller anden art.
Stigningn starter ved Skovsør på nederste etage og stiger så med ca 3% (3 cm pr meter) indtil sporskifterne ved Faurby på øverste etage
Billede

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 3 kan lide
Top