Jeg er begyndt at lave nogle midlertidige perroner til Knarbjerg Banen, som kan fungere indtil, jeg finder ud af hvordan, den endelige løsning skal være.
Perronerne bliver lavet i 7 mm MDF, som får en hurtig gang maling samt lidt patina i form af pulverfarve.
Jeg kunne selvfølgelig bare vente, til jeg er klar til at lave de endelige perroner men, før jeg for alvor kan begynde på landskab i større stil, skal banen gennemtestes i form af køreplanskørsel hvor, vi er flere til at køre. Kun på den måde kan jeg sikre mig at, alt fungerer, som det skal og, der ikke er brug for flere ændringer i sporplanen.
Og ved den slags kørsel skal man, efter min mening, kunne se hvor, togene skal holde for at legen giver mening. Så derfor de midlertidige perroner
Alle perroner er skåret ud og har fået første omgang maling men, de fleste mangler undu at få patina.
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.155
Smuk bus! Selvbygge?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
Smuk bus! Selvbygge?
mvh,
Gert
Det er en tysk Setra bus fra Brekina, som blot er blevet forsynet med et par danske reklamer på siderne.
Så længe den betragtes på lidt afstand, kan den godt ligne en dansk bus lidt
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
BLK_AARH
it
Indlæg: 131
Har lige et spørsmål til dig, er du tilfreds med "lag på lag".
Er der ulemper ved det, tager det f.eks fokus med flere lag, når der køres.
V.h.
Bent L.K.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
[quote=BLK_AARH]
Har lige et spørsmål til dig, er du tilfreds med "lag på lag".
Er der ulemper ved det, tager det f.eks fokus med flere lag, når der køres.
*********
At køre på to eller flere adskildte etager giver langt mere tog på den begrænsede plads, der er til rådighed. Så på den måde er jeg rigtig godt tilfreds.


Men det stiller langt større krav til planlægningsfasen og opbygningen, end et traditionelt anlæg vil gøre. Det gælder især når man, som jeg, bygger et anlæg, der skal kunne håndtere flere lokomotivførere med hver sit tog, som løser forskellige opgaver samtidig ud fra en køreplan. Opgaverne skal jo helst kunne løses uden, lokomotivførerne går i vejen for hinanden.
Som eksempel kan jeg nævne mellemstationen Bjaldsbæk og havnen i Knarbjerg. Bjaldsbæk ligger på nederste etage og havnen ligger lige oven over på øverste etage.
På begge stationer er der en del rangering. Derfor har jeg lavet sporplanen således at, rangeringen på Bjaldsbæk Station primært er koncentreret i stationens venstre side på tegningen her over og, på havnen kan man klare de fleste ranger opgaver stående i tegningens højre side.
Den slags "arbejds zoner" er man nødsaget til at have overblik over inden, man begynder at bygge banen.
Med hensyn til om, det distraherer at, der køre tog på flere niveauer, så er min erfaring at, man er så koncentreret om sit eget tog at, man ikke ænser hvad, der foregår på det andet niveau
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
LasseSteen
Indlæg: 1.821
At køre på to eller flere adskildte etager giver langt mere tog på den begrænsede plads, der er til rådighed. Så på den måde er jeg rigtig godt tilfreds.
Jeg er helt enig.
Jeg har også begrænset plads og kører i "to etager" (med 3 omgange). Dog ikke adskilt.
)
Det giver mig muligheden for at køre med flere tog på en gang og det går så i min optik ikke hen og bliver "lidt kedeligt" at afvike og se på :) (Ikke at modeltog nogensinde bliver kedeligt
Hvis jeg "holder tungen lige i munden", så kan jeg køre med op til 6 stk lange vognstammer på én gang og dét igen på en relativ begrænset plads på ca 2,5 x 3,2 meter