hej Godtfolk
Det nye værksted skal forsynes med en malerkabine, til vore modelproduktion.
Det er svært at finde ordentlige byggebeskirvelser, når det ikke er til autobranchen.
Hidtil har jeg brugt en stor kasse af støbekrydsfiner, hvor maling ikke hænger særlig godt fast på.
Der har været ventilatorer i toppen, men de har ikke været særligt effektive, når jeg maler meget, og der er malerstøv i store mængder, der skal fjerne med jævne mellemrum.
Derfor har der været monteret papirafdækning på sider bagvæg og bund
Derfor har jeg overvejet at ændre konstrukltionen, så udsudningen ikke er i toppen.
Til formålet er købt en kostbar kanalventilator med variabel hastighed
1. princip:
Undersug. ventilator der sidder midt under bordet og f.eks en elefantrist står på bunden med lidt afstand.
ulempen kunne være Ujævn fordeling af luftstrømmen Kraftigst ud for ventilatoren og malerstøv filtreres ikke fra.
2. Princip: samme som ovenstående, men med større afstand 5-10 cm mellem bund og rist og vatfilter under risten.
3. Princip; dobbelt bagvæg med spalte ved bunden eller langs kanterne og ventilator med vatfilter over kassen. Kræver en del snedkeri
4. Princip; Rist på bagvæg med filtervat og ventilator under bunden, som kun suger bag vatvæggen.
Er der nogen der har erfaring med sådan noget, som vil dele, eller evt andre konstruktionsforslag?
vandfiltrering er ikke muligt
Vh Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Hej Per
Jeg har haft samme problemstilling idet jeg både maler større modeller og småting. De færdige købe kabiner er ganske enkelt for små og autokabiner er lidt voldsomme.
Jeg har fået lavet filtre og filterramme fra et ventilationsfirma der garantere det tager malerstøv. Filteret kan så skiftes.
Kabinen tl 4. bygges i spånplade og forsynes med en kraftig ventilationsblæser bag filter der blæser luften ud i det fri. Recirklulering er i min verden ikke en mulighed da jeg også maler med Tamiya maling hvor jeg normalt anvender maske.
Kabinen kan bygges for cirka 1500-2000 inkl alle materialer ( den er tegnet men kun materialer er indkøbt da den skal saves i det fri, venter på varme )
VH Jan
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Marklin4me
Indlæg: 552
Hej Per,
Da man maler oppefra eller forfra, vil min anbefaling klart være din løsning nr. 4. men tilpasset med sug fra bagvæg.
Begrundelsen for dette er, at du skal flytte "overskydende" maling væk fra emnet.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Jan-Eddie
Indlæg: 77
jeH reP
Lidt om mine erfaringer
For snart 25 år siden byggede jeg en sprøjtekabine. Jeg købte en billig emhætte beregnet til at montere under et overskab. Den blev monteret øverst i en kasse af spånplade ca 65cm dyb, 70cm bred og 70 cm høj. Emhætten havde indbygget lys, men til supplering monterede jeg et 60cm lysstofrør lodret i hver side af fronten på en 12cm bred bred plade. Pladen skulle forhindre at lyset kunne blænde. Men det viste sig at det også havde en gavnlig virkning på turbulensen i kabinen. For oven begrænsedes åbningn desuden af emhættens glasskjold der kunne vippes ned. På bagvæggen tapede jeg en avisside op til at tage sprøjt, og det var vældig godt til lige at lave et prøvesprøjt på. Også nem at skifte. En avis i bunden også. På siderne havde jeg sat hylder til maling og diverse sprøjteremedier (tja, hvor dum kan man være), men det så flot og tjekket ud indtil det hele var blevet farvet af sprøjtetåger.
Nu har jeg måttet flytte værkstedet til et mindere sted og derfor blev malekabinen skrottet.
Emhætten fik nyt liv. Jeg tog ventilatoren ud og byggede en ny kasse efter dette idéoplæg:https://jorandinc.com/collections/hardware/products/portable-airbrush-paint-spray-booth-kit-pro-paint-set-w-turn-table
Den skulle nemt kunne sættes op og pakkes væk, have et godt lys og udblæsning til det frit. Alt er opfyldt, den sender desværre maletåger ud i rummet. Placering af udsugningen på bagvæggen var heller ikke god. Filtervattet bliver oversprøjtet. Der er ingen vej udenom. Jeg bliver nødt til at lave en ny kabine.
Kabinen skal have et pænt stort rumfang, og åbningn skal begrænses mest muligt for at få en høj luftstrøm, hvor du sidder. Det er også vigtigt at der ikke er modstand mod luftens bevægelighed ved bøjninger og smalle spalter (vi har vel alle læst om André Chapelon).
Paasche har lavet en der ligner min gamle, bortset fra at min havde udsugning i "loftet" og ikke i bagvæggen. https://www.paascheairbrush.com/product/fabsf-4-t1/
Held og lykke med projektet kære Per.
Jan-Eddie
1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.004
en forløbig konstruktion baseret på fine indput
tak for feedback
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion
Marklin4me
Indlæg: 552
Her med sug bagfra med ekstra indsat pap filter
.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk