T 299

DSB litra T nr 299  i årene 1956 – 1964 

Ved Fremotræffet i Kolding i november 2022 var jeg i en af turene lokofører på Thomas’ T maskine.  Den kørte fremragende.  Thomas fortalte, at han var faldet over den som brugt til en rimelig penge.  Selvom der er tale om en ældre Fleischmann udgave, er det stadig en attraktiv model - ikke mindst for os der gerne vil køre dansk i dampens sidste år.

Skulle jeg falde over en brugt 38’er, ville jeg prøve at fordanske den.

½ time før Kystbanen lukkede for 2022 var jeg et smut forbi og sandelig om der ikke var et brugt eksemplar endda i sort litreret som T 298.  Jeg hæftede mig ved, at den havde rundt tag som den senest udrangerede.

Hjemme igen efter et indhug i lommepengene for 2023 gik jeg i gang med at se nærmere på Danmarks 3 T maskiner.  De var alle forskellige med 3 forskellige førerhuse og 2 eller 3 domer på kedlen.  Den erhvervede fremtrådte umiddelbart som 299 med rundt tag og 2 domer.  Sådan var den fra indsættelsen hos DSB i 1948.

297 og 298 havde tagopbygninger af forskellig størrelse og 2 hhv 3 domer.  De blev taget ud af drift i hhv 1956 og 1959.  299 holdt til 1964 men efter at den i 1956 havde fået kedlen fra 298 med 3 domer.  Jeg besluttede, at det måtte være 299 som den så ud de sidste 8 driftsår frem til 1964.  Studierne startede med Steffen Dreslers ”Tyske krigslokomotiver på danske spor” og fortsatte med billedstudier på nettet.

38eren og Fleischmanns model var forsynet med fødevandspumpe samt tilhørende beholder (fødevandsforvarmer type Knorr) monteret på fodpladen i venstre side.  Af billeder ses, at 299 inden indsættelsen hos DSB havde denne fødevandspumpe samt beholder monteret. De danske maskiner fik inden indsættelsen hos DSB injektorer med fødevandsrør frem til fødevandsdomen (den forreste).  En sådan måtte derfor fremstilles og en del rørføring på kedlen fjernes.

På røgkammeret skulle en lysdynamo monteres.  Sikkerhedsventilerne udskiftedes med Pop ventiler.  Røgkammerdøren skal selvfølgelig lukkes med et 6 egers håndhjul.  Herudover et smøreapparat på fodpladen i venstre side og en ekstra hjælpeluftbeholder i højre side.  Et par afgangsrør fra injektorerne under førerhusets venstre side.

Lidt pladearbejde under og foran førerhuset.  Nye rørføringer og håndgerekter samt stige i venstre side op til sandkassen (den midterste dome)  Kun lygte i højre side.  T maskinerne fik ikke ved indsættelsen hos DSB  ellygter oppe på røgkammerdøren.

Under førerhustaget bagtil har man forlænget den bagerste travers nedad.  Det ser ud som et stykke tømrerarbejde fastgjort med 2 båndjern.

Tenderen skal have skråtstillede klapper til vandpåfyldningen og en dansk værktøjskasse bagtil.

Da jeg var i gang med at bestille løsdele fra Weinert blev jeg opmærksom på, at de har et frontstykke til maskinen bestående af pufferplanke og skærme/rammestykkerne fortil.  Jeg fik dette med i bestillingen og har dels monteret danske sneplove dels en OBK kobling. Pufferne var ikke til genbrug, men jeg fandt et sæt til fjedrende puffere købt for mange år siden i England.  Pufferkroppen var lidt for tyk og for kort men et par i den rigtige størrelse blev drejet i messing og loddet på pufferplanken.

Bagtil har jeg også ændret lidt på pufferplanken og monteret kobling.

Jeg har monteret en lyddekoder fra Danske Loksound.  Der er plads til den i kedlen og tillige plads til en kondensatorenhed. Højtaleren er monteret i røgkammeret. 

Motoren driver tenderens 3 første aksler hvoraf de to er med hæfteringe. Strømoptaget er fra drivakslerne. Der er altså ledningsføring mellem maskine og tender.  Da der ikke er yderligere plads i tenderen har jeg monteret højtaleren i røgkammeret.  Så begrænses ledningsføring til grå og orange ledning fra decoder til motor. 

Alt i alt en hel del ændringer.  Lokomotivfører og fyrbøder har allerede været ude på en prøvekørsel.  I

Hjulene bør drejes ned til RP 25 profil, men det har jeg endnu ikke haft mod til at gå i gang med.

Efter litrering har jeg patineret modellen med Vallejo's tysk grå nr. 70.995 i en fortyndet udgave. Bliver litreringerne dækket for meget klares det med at duppe efter med vand på penslen.

Nils-Erik

BilledeBillede

BilledeBillede

Billede

Like 5 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 243

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Nils-Erik

Hvor ER det dog en nydelig model du har fremstillet med alle de detaljer der er, især synes jeg at førerhustagets bagkant er god. Den er jo karakteristisk og ses.

Jeg har 2 bemærkninger, altså IKKE KRITIK OVERHOVEDET:

På siden af førerhuset nederst mener jag at kunne se "Bremsevægtsangivelser". De blev aktuelle, da lokomotiverne blev en del af udregningen af toget bremsevægt og det skete først EFTER 1961 og da var litra T taget ud af drift. Altså de har aldrig været påmalede litra T.

Det andet er farver/maling. Litra T havde ligesom andre af DSB dampere sort blank førerhus og tender, mens kedlen var mat sort. Dette kunne især ses når lokomotiverne blev rengjorte eller i tiden efter revision. Man satte jo en ære i at maskinerne var velholdte at se på og samtidig kunne man afslører fejl og brud.

Billede

DSB litra T nr. 297, prøvekørsel 01-06-1949 II, arkiv EJH.

Bemærk den sortblanke tender og førerhussider, mens resten er sort mat.

Bedste hilsener og tillykke med modellen.

 

Steff

 

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

kedde

Maskinmester

Indlæg: 163

PB

Har samme maskine i projekt. Løsdele består lige nu af Freja's ombygningssæt samt ny motor fra SB Modellbau.

__________________

To skinne digital, Epoke III 1955-69.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg har vist to Freja sæt liggende - men det er også så langt, jeg er kommet.

Andre projekter har højere prioritet, men det er rigtigt godt med noget inspiration til at holde en til ilden.

Tak for det!

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

R 950 skrev:

 

Billede

 

Hvordan har du fæstnet den nye drejede dome på kedlen?

 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.