E 964

E 964

Da Trix kom med modellen af SJ’s F 1200 tænkte jeg på om den kunne ombygges til DSB 964.  Jeg havde hørt, at overdelen var i metal, hvilket nok ville vanskeliggøre de nødvendige ændringer.

Efter at have læst en svensk anmeldelse viste det sig at førerhuset var i plast.  Det danske førerhus til den tidligere udgivne E maskine så ikke ud til at kunne fremskaffes.  Efter overvejelser pro et contra fik jeg en fornuftig pris af Christian i Kystbanen.

Hjemme blev den splittet ad.  Dette var ganske enkelt da kedlen i metal var fastgjort med 4 skruer.  Førerhus og øvrige plastdele var nemme at fjerne.

Jeg gik i gang med litteratur og fotostudier.

Det var ikke muligt at fremskaffe tegninger for alle de dele 964 var udstyret med inden den blev sendt til Sverige men bl.a. ud fra fotografier og andet materiale lykkedes det dels at finde frem til størrelsen af hovedluftbeholderne, som på de svenske maskiner var forskellige i højre og venstre side, dels udformningen og størrelsen af den forhøjede svenske kulkasse på tenderen.  Jeg valgte denne, der adskiller sig fra de forhøjede kulkasser, som Frichs maskinerne blev udstyret med og som også flere af de svenske Nydqvist maskiner fik i løbet af deres sidste driftstid.

Jeg ombyggede førerhuset så det fik dansk tag.  Herved bibeholdt jeg de lidt mindre vinduer, som de svenske maskiner havde.  Taget udformede jeg af et sykke 0,25 mm nysølvplade der blev tilpasset og forsynet med dansk tagudluftning.  Stykket mellem kedel og tag blev lukket med plast og spartelmasse.

Nærbillede venstre side

Den resterende ombygning var også omfattende. Ud over tilbageførsel til højrestyring skulle den have ny dobbelt compound luftpumpe, nye hovedluftbeholdere og hjælpeluftbeholdere, rørføring til disse og til ringblæser, AEG dampgenerator på fodpladen samt forhøjet kulkasse på tenderen som det vigtigste.  Lygteføringen skulle ændres til en enkelt lampe på pufferplanken i højre side i kørselsretningen såvel forpå som bagpå samt en lampe øverst på røgkammerdøren.

Færdig før skorsten blev rettet

Jeg fandt i denne forbindelse ud af, at hovedluftbeholderen i højre side svarede til den oprindelige svenske, der hang i 3 bånd.  Denne er længere end de beholdere Frichs maskinerne senere fik.  I venstre side er beholderen, som ikke i sin tid var monteret da maskinerne kom til Danmark, kortere end Frichs maskinernes og hænger i 2 bånd.

En sjov og spændende ombygning og en model af en Nydqvist maskine, som jeg tror den så ud i 1955 og som adskiller sig fra mine Frichs maskiner.

Færdig model

Like 2 kan lide
Top