Inspireret af Benny Søhave Sørensen's artikel på Skala-N
http://skala-n.dk/index.php?option=com_content&viewmid=59=article&id=580&Ite1
besluttede jeg mig for at prøve at lægge en ny Mashima motor i min nye 'Firkant'.
Donoren
Her ses ingredienserne til den nye med 5 polet Mashima motor.
- En donor Fleischmann 7218
- En overdel fra Shapeways
- De nye motorer
Det fremgår ikke helt klart hvilken type Mashima motor Benny har brugt, så jeg har fået 2 slags hjem.
Den jeg endte med at bruge er denne:
http://www.roxeymouldings.co.uk/product/330/h1024/
Her er'donoren'skildt ad.
For at montere den nye motor skildte jeg undervognen helt ad. Der sad også lidt nullermænd rundt omkring som blev fjernet ved samme lejlighed. Her ses den demonterede donor med den nye motor-holder-skrue temporært monteret.
Køreklar undervogn
Her ses den nye motor monteret. Den passer på mirakuløs vis, stortset 'out-of-the-box'. Jeg har afmonteret tandhjulet fra den gamle motor og sat det på den nye motor. Akslerne på Mashima'en er afkortet. Kondensatoren og drosselsspolen er afmontret (bør selvføljeligt genmonteres senere . Mashima'en ligger lidt på skrå i den oprindelige lejebuk men det virker fint. Motoren fastholdes af en M2 skrue med spænskive.
Maleren på arbejde
Så er det tid til lidt maling af overdelen. Her er der afdækket så kølerne kan få en omgang sort.
På havnen
Her ses det hele lidt forfra. Frichs'en har sort mavebælte så mon ikke det er FFJ ML 1208/9. Læg mærke til Dupont & Dupont som står på læsse rampen.
Fugle perspektiv
Til slut ser vi det lidt fra oven så vi kan se de to firkanter. Dels Frichs'en, dels FAF's 'nye' anlæg med Dupont & Dupont på læsse rampen.
Kører den så bedre?
Ja den kører bedre med en 5 polet Mashima, men det er ikke en revolution. Den kører mere jævnt når der køres langsomt. Undervognen er stadig den samme, så med rene skinner og hjul er forskellen ikke voldsom. På en skala fra 1-6 gir' jeg 4 til Mashima motoren og 3 til Fleischmann's standard motor.