Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Så vidt jeg ved, kørte femakslede firkantede på OHJ, HTJ, alle Aalborg privatbaner og Hjørring privatbaner, og jeg ville gå ud fra, at disse varianter forhåbentligt vil komme? Mon ikke Hobbykæden eksklusivt vil stå for produktionen af de nordjyske varianter? Vi vil se, jeg er selv meget spændt.
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Det ser så fint ud. Forhåbentligt kommer der passende skinnebusser samt de to CP vogne fra HP. De er egentligt et "must" i forbindelse med de smukke lokomotiver.
Det ser så fint ud. Forhåbentligt kommer der passende skinnebusser samt de to CP vogne fra HP. De er egentligt et "must" i forbindelse med de smukke lokomotiver.
Et skridt ad gangen ......
__________________
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Ja, det er rigtigt. Men Heljan har lavet så mange modeller over årene. Jeg håber bare, at alle de støbeformer stadig eksisterer og ikke "glemmes", det ville være syndt.
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV med fokus på køreplanskørsel og rangering. http://www.knarbjerg.blogspot.com Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Frichs-lokomotiverne var ikke standardlokomotiver men varierede indbyrdes mht. længde og akselafstand m.m. Jeg tror, at Heljan med denne portion har lavet de modeller, som med rimelighed kan laves med nogenlunde samme mål uden at udsætte sig selv for sønderlemmende kritik for at "lave forkerte modeller". Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner".
Frichs-lokomotiverne var ikke standardlokomotiver men varierede indbyrdes mht. længde og akselafstand m.m. Jeg tror, at Heljan med denne portion har lavet de modeller, som med rimelighed kan laves med nogenlunde samme mål uden at udsætte sig selv for sønderlemmende kritik for at "lave forkerte modeller". Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner".
Det har du formentlig ret i Morten. Ud fra fotoet af Heljan's nyheds-seddel ser der (med mine halvgamle øjne ) ud til at være ~ 3 varianter i forhold til geometri / detaljering af overdel/vinduer +/- evt. forskelle i tag-detaljer.
Mvh Peter
__________________
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Fotografi viser prøvemodel hvor fronten er åben ved taget. Det passer også med de annoncerede, bortset fra HTJ 33, HBS DL 202 og TKVJ M3 der var lukkede. Kommer der mon 2 udgaver?
på Facebook findes også billeder fra en variante med lukkede fronter. Desuden kommer der modeller med indgange ved enderne og med indgang mer i midten, og endelig forskellige tagdetail og frontlygte på højre og venstre side.
Frichs-lokomotiverne var ikke standardlokomotiver men varierede indbyrdes mht. længde og akselafstand m.m. Jeg tror, at Heljan med denne portion har lavet de modeller, som med rimelighed kan laves med nogenlunde samme mål uden at udsætte sig selv for sønderlemmende kritik for at "lave forkerte modeller". Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner".
Det har du formentlig ret i Morten. Ud fra fotoet af Heljan's nyheds-seddel ser der (med mine halvgamle øjne ) ud til at være ~ 3 varianter i forhold til geometri / detaljering af overdel/vinduer +/- evt. forskelle i tag-detaljer.
Mvh Peter
peterw skrev:
Morten Flindt Larsen skrev:
Frichs-lokomotiverne var ikke standardlokomotiver men varierede indbyrdes mht. længde og akselafstand m.m. Jeg tror, at Heljan med denne portion har lavet de modeller, som med rimelighed kan laves med nogenlunde samme mål uden at udsætte sig selv for sønderlemmende kritik for at "lave forkerte modeller". Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner".
Det har du formentlig ret i Morten. Ud fra fotoet af Heljan's nyheds-seddel ser der (med mine halvgamle øjne ) ud til at være ~ 3 varianter i forhold til geometri / detaljering af overdel/vinduer +/- evt. forskelle i tag-detaljer.
Mvh Peter
Hej Peter,
Engang lavede jeg en skematisk mål-oversigt over de forskellige maskiner, men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den. Øv!
Der var altså tre forskellige protoyper i Kolding. Det her er kun den ene. De bliver altså korrekte. Det eneste jeg ikke fik fat i det var med hensyn til Lollandsbanens. De var 40cm længere end de andre. Hvordan det er blevet lavet ved jeg ikke. Ellers er de korrekte med døre, vinduer, tagkølere, sider mv. Ialt efter min mening et meget spændende projekt og imponerende at Heljan har kastet sig over det.
LJ M8 og M9 modellerne er i korrekt længde. Der er anvendt tre forsekllige forme.
1.) 4 x bemalingsvarianter af forbilledet med 375 HK og lodret gavl. Alle oprindeligt leveret til HJJ som 1 til 3. Ved banens lukning blev de overtaget af ander baner. Det er udgaverne efter salget, som fremstilles i model.
2.) 3 x bemalingsvarinater af forbilledet med 410 HK motor og skråt tag.
Den ene AHB 3202 kan valgfri litreres som AHB 3202 eller HP 15. De ætsede plader ligger løst i æsken, så kunden selv kan bestemm hvilken udgave han vil have.
3.) 2 X bemalingsvarinater af forbilledet med 410 HK og med varmekedel til 1952. Modellen er derfor længre end de øvrige 410 HK modeller, svarende til forbilledet.
Se alle fakta i vedhæftede folder som belv udleveret til de besøgende på DMJU i Kolding denne weekend..
Det står nemlig ikke i folderen at i har ændret akselafstanden. Der står en masse om forbillederne og deres forskelligheder, men ikke meget om selve modellerne og hvor forskellige de bliver. Jeg fik selv brochuren.
Kim Nannestad vidste ikke noget, men han er jo salgsmand ikke modelbanemand.
Hvis du iøvrigt har nogle forbindelser hos Heljan kunne du ikke trykke ham lidt på maven og foreslå at Heljan laver Lollandsbanens B79. Min B78 mangler en makker.
Vil du være så venlig at uddybe din kommentar: "Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner"."
/Thomas Albøg Olsen
Det kunne fx være de tofarvede HJJ-lokomotiver, men siden du beder mig uddybe, så tolker jeg de som, at drn variant i både form og farve også kan laves af Heljan, og det er jo fint. Om de så bliver det, er nok en anden sag; markedet for HJJ-mideller er nok lidt lille.
Vil du være så venlig at uddybe din kommentar: "Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner"."
/Thomas Albøg Olsen
Det kunne fx være de tofarvede HJJ-lokomotiver, men siden du beder mig uddybe, så tolker jeg de som, at drn variant i både form og farve også kan laves af Heljan, og det er jo fint. Om de så bliver det, er nok en anden sag; markedet for HJJ-mideller er nok lidt lille.
De er ellers mægtig flotte i grøn/creme.
Bortset fra det virker det som om Heljan ikke er kommet videre end epoke 3. MAK´erne har jo alle været orange på et eller andet tidpsunkt i deres karriere, men det er vist ikke gået op for Heljan. Når man som jeg er født i 1980 så er det især museumsmaskinerne der er interessante og derfor skal jeg have AHJ ML 5203. VNJ DL12 kunne iøvrigt nemt laves og jeg hørte en på messen der brokkede sig over der ikke kom nogen kanariefugl.
Du har fuldstændig ret, markedsandelen for HJJ i den orginale to-farvede er alt for lille til at der er økonomi i at fremstille den som model.
Men det er muligt hvis interessen er tilstrækkelig stor og der kan fremskaffes den nødvendige dokumentation for bemalingen. Modellerne af HTJ 33, HBS DL 202 og TKVJ M3 er jo netop lokomotiver som har deres ophav i HJJ som M1 til M3.
De kriterier der er brugt ved udvælgelsen af forbilleder til HELJAN's prouktion af FRICHS firkantede er:
1.) Et forbillede nulevende personer husker - der skal være et marked som har interesse for og lyst til at købe modellen
2.) Et forbillede hvor der findes tilstrækkeligt med farvefoto og foto i øvrigt, så det er muligt at afklare detaljer som ikke fremgår af tegninger.
3.) Et forbillede hvor der findes valide tegninger, alternativt en opmåling af forbilledet.
Det sidte er tilfældet i dette projekt, ingen af tegningerne fra FRICHS eller andre kilder, er komplette eller viser forbilledet i de udgaver det er interessant for Heljan at markedsføre.
Heljans modeller er derfor basreet på opmnålinger af LJ M9, OHJ 40 og TKVJ M4 (bortset fra placeringen af frontlanternen er TKVJ M4 identisk med HTJ 33, HBS DL 202, TKVJ M3).
Udseenet på de firkantede har ændret sig indtil flere gange siden de belv bygget i 30'erne. Det er derfor nødvendit at træffe et valg, udfra en vurdering af hvad der kan sælges.
Formålet med teksten i messefolderen er at beskrive hvordan udseenet af origanlen for Heljans modeller har ændret sig over tid.
Så har kunden mulighed for selv at vurderer om Heljans modeller svarer til forbilledet i den aktuelle epoke, og om der er basis for en investering i modellen.
Kort sagt, ved udvælgelsen af forbillederne har Heljan valgt lokomotiver der kan støbes med kun tre formvarianter og med mindst to til fire bemalingsvarianter.
En spredning udover hele paletten af FRICHS firkantede vil der ikke være økonomi i og Heljan kan jo ikke overleve, hvis de skal sende penge i halen på de modeller som sælges.
VNJ DL 12 har nederste frontlanternen i venstre side, HTJ 33, HBS DL202 og TKVJ M3 som Heljan producerer har nederste lanterne i højre side. Skulle VNJ DL 12 produceres vil det således kræve en ekstra form. Med den seriestørrelse som VNJ DL 12 kan sælges i vil der ikke være økonomi i det.
At nogen brokker sig over at der ikke kommer en "kanariefulgl" skyldes måske at de ikke læst messefolderen uddelt på DMJU og uploaded på dette forum. Som det fregår af messefolderen kommer LJ M 9 med bemaling som "kanariefugl" under katalog nummer 42091DC / 42092AC.
Mon ikke at fuglekvidderet skyldes den kommer i driftsbemalingen(kanariefront), og ikke museumsbemalingen fra 1999 (fuld kanariefugl)? Her forstår jeg dog godt Heljans valg.
Derudover tilslutter jeg mig koret med mere moderne MaK varianter. En orange LJ og ditto HP ville for mig være interessant.
Når modellerne er landet, og lageret tyndet ud, kunne man forsøge at inddrage kunderne i efterfølgende genoptryk. Jeg tænker at der uanset om der er tale om MaK, Marcipanbrød, Firkantede eller CP vogne, må være et antal der skal sælges før projekterne er rentable - og at man gennem forudbestillinger kunne lave dem som løft i flok projekter. Dem der får nok bestillinger bliver virkelighed, og resten dør i den manglende interesse.
Det kræver naturligvis at kunderne har tiltro til en sådan tilgang. Heljan har tidligere været uheldig på den front, og det er træls at løfte projekter igennem, for kort tid senere se de selv samme maskiner til stærkt nedsat pris.
__________________
Med Venligste Hilsner
Mikkel Fagerli
0 kan lide
Skrevet af Loftsnissen Mandag d. 13/5/2024 - 18:55
jeg tillader mig lige at spørge til varianter i forhold til lyd elementet. I Heljan's materiale skriver de at der er installeret højtaler - det synes dog ikke at inkludere en lyd decoder. Er der nogen som kan kaste lidt lys over modellernes mulighed for at købe den med lyd eller eventuel en lyddecoder up grade?
Modellerne leveres med en ESU LokPilot 5 decoder med 21MTC stik. Ved eftermontering af en højttaler skal modellens "indmad" demonteres helt. HELJAN har derfor valgt at formontere en højttaler, så køberne ikke skal forholde sigt til det. Tilsvarende er størrelsen på hovedprintet dimensioneret så det er muligt at ombytte LokPilot 5 dekoderen med en Loksound 5 decoder uden brug af værktøj. Der findes flere bevarede eksemplarer af FRICHS firkantede. På tidspunket projkettet var færdigt til prøveproduktion var ingen af dem driftsklare. LJ M9 ved Museumsbanen Maribo - Bandholm har over vinterenn 2023-24 gennemgået en stor reparation af motorens stempler og lejer og har været prøvestartet i det tidlige forår 2024. Når lokomotivet er helt klart til drift, vil vi anmode om tilladelse til at optage motorlyden fra LJ M9. Der foreligger lydfiler til fløjter, horn og el-kompressor. Når processen er gennemørt vil der blive programmeret en Loksound 5 decoder som udbydes til salg.
Mvh
Thomas Albøg Olsen
5 kan lide
Skrevet af Loftsnissen Søndag d. 19/5/2024 - 11:30
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Så vidt jeg ved, kørte femakslede firkantede på OHJ, HTJ, alle Aalborg privatbaner og Hjørring privatbaner, og jeg ville gå ud fra, at disse varianter forhåbentligt vil komme? Mon ikke Hobbykæden eksklusivt vil stå for produktionen af de nordjyske varianter? Vi vil se, jeg er selv meget spændt.
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 283
Heljan nyheder i H0 til det danske marked
Overdelen er metal.
Filen vil ikke vises, sorry
!
Se filen med modeller på "anden side"!
Steff
Langelandsbanen
Indlæg: 134
Med Venligste Hilsner
Mikkel Fagerli
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Det ser så fint ud. Forhåbentligt kommer der passende skinnebusser samt de to CP vogne fra HP.
De er egentligt et "must" i forbindelse med de smukke lokomotiver.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.722
Det ser så fint ud. Forhåbentligt kommer der passende skinnebusser samt de to CP vogne fra HP.
De er egentligt et "must" i forbindelse med de smukke lokomotiver.
Et skridt ad gangen ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Ja, det er rigtigt. Men Heljan har lavet så mange modeller over årene. Jeg håber bare, at alle de støbeformer stadig eksisterer og ikke "glemmes", det ville være syndt.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
Det ser godt nok lækkert ud.
Og allerede i 1. kvartal 2025
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
okhansen
Indlæg: 242
Det ser godt nok lækkert ud.
Nogen information om hvornår, de forventes på markedet?
Første kvartal 2025.
Mvh. Ole
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Roco Z21
Rocrail via Digitrax PR3
Raspberry Pi med Rocrail
3D print og tegning
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Hej Alex,
Frichs-lokomotiverne var ikke standardlokomotiver men varierede indbyrdes mht. længde og akselafstand m.m. Jeg tror, at Heljan med denne portion har lavet de modeller, som med rimelighed kan laves med nogenlunde samme mål uden at udsætte sig selv for sønderlemmende kritik for at "lave forkerte modeller". Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner".
Med venlig hilsen
Morten
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Frichs-lokomotiverne var ikke standardlokomotiver men varierede indbyrdes mht. længde og akselafstand m.m. Jeg tror, at Heljan med denne portion har lavet de modeller, som med rimelighed kan laves med nogenlunde samme mål uden at udsætte sig selv for sønderlemmende kritik for at "lave forkerte modeller". Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner".
Det har du formentlig ret i Morten. Ud fra fotoet af Heljan's nyheds-seddel ser der (med mine halvgamle øjne
) ud til at være ~ 3 varianter i forhold til geometri / detaljering af overdel/vinduer +/- evt. forskelle i tag-detaljer.
Mvh
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Rasmus
Trafikinspektør
Indlæg: 26
Hej
Fotografi viser prøvemodel hvor fronten er åben ved taget. Det passer også med de annoncerede, bortset fra HTJ 33, HBS DL 202 og TKVJ M3 der var lukkede. Kommer der mon 2 udgaver?
Mvh
Rasmus
Rasmus
Gerhard V.
ingeniør
Stuttgart Germany
Indlæg: 113
Hej Rasmus,
på Facebook findes også billeder fra en variante med lukkede fronter. Desuden kommer der modeller med indgange ved enderne og med indgang mer i midten, og endelig forskellige tagdetail og frontlygte på højre og venstre side.
Mvh
Gerhard
Mo 568
Indlæg: 61
Hej Morten
Vil du være så venlig at uddybe din kommentar: "Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner"."
/Thomas Albøg Olsen
Mo 568
Indlæg: 61
Hej Morten
Vil du være så venlig at uddybe din kommentar: "Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner"."
/Thomas Albøg Olsen
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Frichs-lokomotiverne var ikke standardlokomotiver men varierede indbyrdes mht. længde og akselafstand m.m. Jeg tror, at Heljan med denne portion har lavet de modeller, som med rimelighed kan laves med nogenlunde samme mål uden at udsætte sig selv for sønderlemmende kritik for at "lave forkerte modeller". Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner".
Det har du formentlig ret i Morten. Ud fra fotoet af Heljan's nyheds-seddel ser der (med mine halvgamle øjne
) ud til at være ~ 3 varianter i forhold til geometri / detaljering af overdel/vinduer +/- evt. forskelle i tag-detaljer.
Mvh
Peter
Frichs-lokomotiverne var ikke standardlokomotiver men varierede indbyrdes mht. længde og akselafstand m.m. Jeg tror, at Heljan med denne portion har lavet de modeller, som med rimelighed kan laves med nogenlunde samme mål uden at udsætte sig selv for sønderlemmende kritik for at "lave forkerte modeller". Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner".
Det har du formentlig ret i Morten. Ud fra fotoet af Heljan's nyheds-seddel ser der (med mine halvgamle øjne
) ud til at være ~ 3 varianter i forhold til geometri / detaljering af overdel/vinduer +/- evt. forskelle i tag-detaljer.
Mvh
Peter
Hej Peter,
Engang lavede jeg en skematisk mål-oversigt over de forskellige maskiner, men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den. Øv!
Med venlig hilsen
Morten
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Der var altså tre forskellige protoyper i Kolding. Det her er kun den ene. De bliver altså korrekte. Det eneste jeg ikke fik fat i det var med hensyn til Lollandsbanens. De var 40cm længere end de andre. Hvordan det er blevet lavet ved jeg ikke. Ellers er de korrekte med døre, vinduer, tagkølere, sider mv. Ialt efter min mening et meget spændende projekt og imponerende at Heljan har kastet sig over det.
Thomas
Mo 568
Indlæg: 61
Hej Thomas Jespersen
LJ M8 og M9 modellerne er i korrekt længde. Der er anvendt tre forsekllige forme.
1.) 4 x bemalingsvarianter af forbilledet med 375 HK og lodret gavl. Alle oprindeligt leveret til HJJ som 1 til 3. Ved banens lukning blev de overtaget af ander baner. Det er udgaverne efter salget, som fremstilles i model.
2.) 3 x bemalingsvarinater af forbilledet med 410 HK motor og skråt tag.
Den ene AHB 3202 kan valgfri litreres som AHB 3202 eller HP 15. De ætsede plader ligger løst i æsken, så kunden selv kan bestemm hvilken udgave han vil have.
3.) 2 X bemalingsvarinater af forbilledet med 410 HK og med varmekedel til 1952. Modellen er derfor længre end de øvrige 410 HK modeller, svarende til forbilledet.
Se alle fakta i vedhæftede folder som belv udleveret til de besøgende på DMJU i Kolding denne weekend..
//Thomas Albøg Olsen
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Hej Thomas
Det står nemlig ikke i folderen at i har ændret akselafstanden. Der står en masse om forbillederne og deres forskelligheder, men ikke meget om selve modellerne og hvor forskellige de bliver. Jeg fik selv brochuren.
Kim Nannestad vidste ikke noget, men han er jo salgsmand ikke modelbanemand.
Hvis du iøvrigt har nogle forbindelser hos Heljan kunne du ikke trykke ham lidt på maven og foreslå at Heljan laver Lollandsbanens B79. Min B78 mangler en makker.
Thomas
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Hej Morten
Vil du være så venlig at uddybe din kommentar: "Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner"."
/Thomas Albøg Olsen
Det kunne fx være de tofarvede HJJ-lokomotiver, men siden du beder mig uddybe, så tolker jeg de som, at drn variant i både form og farve også kan laves af Heljan, og det er jo fint. Om de så bliver det, er nok en anden sag; markedet for HJJ-mideller er nok lidt lille.
Med venlig hilsen
Morten
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Hej Morten
Vil du være så venlig at uddybe din kommentar: "Så folk må selv i gang med malerpenslen, hvis de bare vil have "noget det ligner"."
/Thomas Albøg Olsen
Det kunne fx være de tofarvede HJJ-lokomotiver, men siden du beder mig uddybe, så tolker jeg de som, at drn variant i både form og farve også kan laves af Heljan, og det er jo fint. Om de så bliver det, er nok en anden sag; markedet for HJJ-mideller er nok lidt lille.
De er ellers mægtig flotte i grøn/creme.
Bortset fra det virker det som om Heljan ikke er kommet videre end epoke 3. MAK´erne har jo alle været orange på et eller andet tidpsunkt i deres karriere, men det er vist ikke gået op for Heljan. Når man som jeg er født i 1980 så er det især museumsmaskinerne der er interessante og derfor skal jeg have AHJ ML 5203. VNJ DL12 kunne iøvrigt nemt laves og jeg hørte en på messen der brokkede sig over der ikke kom nogen kanariefugl.
Thomas
Mo 568
Indlæg: 61
Hej Morten
Du har fuldstændig ret, markedsandelen for HJJ i den orginale to-farvede er alt for lille til at der er økonomi i at fremstille den som model.
Men det er muligt hvis interessen er tilstrækkelig stor og der kan fremskaffes den nødvendige dokumentation for bemalingen. Modellerne af HTJ 33, HBS DL 202 og TKVJ M3 er jo netop lokomotiver som har deres ophav i HJJ som M1 til M3.
De kriterier der er brugt ved udvælgelsen af forbilleder til HELJAN's prouktion af FRICHS firkantede er:
1.) Et forbillede nulevende personer husker - der skal være et marked som har interesse for og lyst til at købe modellen
2.) Et forbillede hvor der findes tilstrækkeligt med farvefoto og foto i øvrigt, så det er muligt at afklare detaljer som ikke fremgår af tegninger.
3.) Et forbillede hvor der findes valide tegninger, alternativt en opmåling af forbilledet.
Det sidte er tilfældet i dette projekt, ingen af tegningerne fra FRICHS eller andre kilder, er komplette eller viser forbilledet i de udgaver det er interessant for Heljan at markedsføre.
Heljans modeller er derfor basreet på opmnålinger af LJ M9, OHJ 40 og TKVJ M4 (bortset fra placeringen af frontlanternen er TKVJ M4 identisk med HTJ 33, HBS DL 202, TKVJ M3).
Udseenet på de firkantede har ændret sig indtil flere gange siden de belv bygget i 30'erne. Det er derfor nødvendit at træffe et valg, udfra en vurdering af hvad der kan sælges.
Formålet med teksten i messefolderen er at beskrive hvordan udseenet af origanlen for Heljans modeller har ændret sig over tid.
Så har kunden mulighed for selv at vurderer om Heljans modeller svarer til forbilledet i den aktuelle epoke, og om der er basis for en investering i modellen.
Kort sagt, ved udvælgelsen af forbillederne har Heljan valgt lokomotiver der kan støbes med kun tre formvarianter og med mindst to til fire bemalingsvarianter.
En spredning udover hele paletten af FRICHS firkantede vil der ikke være økonomi i og Heljan kan jo ikke overleve, hvis de skal sende penge i halen på de modeller som sælges.
//Thomas Albøg Olsen
Mo 568
Indlæg: 61
Hej Thomas Jespersen
VNJ DL 12 har nederste frontlanternen i venstre side, HTJ 33, HBS DL202 og TKVJ M3 som Heljan producerer har nederste lanterne i højre side. Skulle VNJ DL 12 produceres vil det således kræve en ekstra form. Med den seriestørrelse som VNJ DL 12 kan sælges i vil der ikke være økonomi i det.
At nogen brokker sig over at der ikke kommer en "kanariefulgl" skyldes måske at de ikke læst messefolderen uddelt på DMJU og uploaded på dette forum. Som det fregår af messefolderen kommer LJ M 9 med bemaling som "kanariefugl" under katalog nummer 42091DC / 42092AC.
//Thomas Albøg Olsen.
Langelandsbanen
Indlæg: 134
Mon ikke at fuglekvidderet skyldes den kommer i driftsbemalingen(kanariefront), og ikke museumsbemalingen fra 1999 (fuld kanariefugl)? Her forstår jeg dog godt Heljans valg.
Derudover tilslutter jeg mig koret med mere moderne MaK varianter. En orange LJ og ditto HP ville for mig være interessant.
Når modellerne er landet, og lageret tyndet ud, kunne man forsøge at inddrage kunderne i efterfølgende genoptryk. Jeg tænker at der uanset om der er tale om MaK, Marcipanbrød, Firkantede eller CP vogne, må være et antal der skal sælges før projekterne er rentable - og at man gennem forudbestillinger kunne lave dem som løft i flok projekter. Dem der får nok bestillinger bliver virkelighed, og resten dør i den manglende interesse.
Det kræver naturligvis at kunderne har tiltro til en sådan tilgang. Heljan har tidligere været uheldig på den front, og det er træls at løfte projekter igennem, for kort tid senere se de selv samme maskiner til stærkt nedsat pris.
Med Venligste Hilsner
Mikkel Fagerli
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Hej
jeg tillader mig lige at spørge til varianter i forhold til lyd elementet. I Heljan's materiale skriver de at der er installeret højtaler - det synes dog ikke at inkludere en lyd decoder. Er der nogen som kan kaste lidt lys over modellernes mulighed for at købe den med lyd eller eventuel en lyddecoder up grade?
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
Mo 568
Indlæg: 61
Modellerne leveres med en ESU LokPilot 5 decoder med 21MTC stik. Ved eftermontering af en højttaler skal modellens "indmad" demonteres helt. HELJAN har derfor valgt at formontere en højttaler, så køberne ikke skal forholde sigt til det. Tilsvarende er størrelsen på hovedprintet dimensioneret så det er muligt at ombytte LokPilot 5 dekoderen med en Loksound 5 decoder uden brug af værktøj. Der findes flere bevarede eksemplarer af FRICHS firkantede. På tidspunket projkettet var færdigt til prøveproduktion var ingen af dem driftsklare. LJ M9 ved Museumsbanen Maribo - Bandholm har over vinterenn 2023-24 gennemgået en stor reparation af motorens stempler og lejer og har været prøvestartet i det tidlige forår 2024. Når lokomotivet er helt klart til drift, vil vi anmode om tilladelse til at optage motorlyden fra LJ M9. Der foreligger lydfiler til fløjter, horn og el-kompressor. Når processen er gennemørt vil der blive programmeret en Loksound 5 decoder som udbydes til salg.
Mvh
Thomas Albøg Olsen
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Nice! Jeg kan allerede nu mærke at det står på min ønskeliste. Tak for info!
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.225
Ja, det er virkeligt en fantastisk tilgang til tingene.
Det vil jeg også se meget frem til.
MVH
Lars