Hviken skala skal det være, der er jo spørgsmålet.

En af de første ting man skal vælge når man skal i gang med togbane er den skala man vil have sine tog i. Det tog mig et helt år at vælge, og jeg er stadig ikke sikker på at mit valg er det rigtige. Hvorfor nu det? Jeg har i denne blog forsøgt at beskrive mine overvejelser og hvorfor jeg har valgt som jeg har. Dette er ikke en facit liste, men tænkt som inspiration til andre som måtte stå i samme situation.

Fordele og Ulemper
Det første jeg gjorde var at google togstørrelser, og fandt hurtigt ud af at til hjemmebaner er der følgende normalstørrelser (normalspor):  0 (1:45), H0 (1:87), TT (1:120), N (1:160) og Z (1:220)

Der er ved skala valg to ting der er den afgørende forskel; detaljer og størrelse. Hvad mener jeg med det?

Store tog er mere detaljeret, flottere, har typisk meget dansk rullende materiel, og en stor fan gruppe (specielt H0). Men det fylder meget og er rimelig dyrt.

Små tog er mindre, så det er svært at lave ting selv, der er ikke så meget dansk materiel, men man kan lave en fornuftig stor bane og landskab på meget mindre plads.

Alle typer har digital styring, som jeg bare må have - med min baggrund inden for elektronik og IT kan det bare ikke være anderledes.

Det sjoveste ville nok være en skala 1:1 - men den er nok lidt svær at få plads til. Men hvor langt skal vi så ned i skala før vi får plads nok? Svaret er nok længere en det rent fysisk kan lade sig gøre, for vi får aldrig plads nok. Så igen vil en modelbane altid være et kompromis mellem plads og ønsket om en stor og detaljeret model.

Udvalg af materiel
Kigger man kun på materiel; lokomotiver, vogne og togsæt, ja så er der ikke nogen tvivl, så skal det være skala H0. Næsten lige meget hvilken vogn eller lokomotiv man måtte ønske - kan man få det, udbudet er enormt og det er klart den skala flest dyrker i dette land.

I skala TT, N og Z er det noget mere besværligt, kun lidt danske materiel er tilgængeligt  - resten skal man selv i gang med at lave selv, enten ved ombygning af materiel eller ved at bygge det fra bunden. Ikke at det er umuligt, men det er nu meget mere besværligt at skulle gøre det selv (men måske er det sjovere). Udvalget i skala N er meget støre en de to andre skalaer, så N er et lettere valg når det er materiel der kigges på.

Hvor meget plads har man
Et af de helt store spørgsmål man skal stille sig selv i forbindelse med valget af skala er hvor meget plads man har. Har man et helt loft eller en hel kælder, så kan man tillade sig at vælge en større skala. Har man derimod en plade der skal stå langs vægen er man nød til at vælge en mindre skala. Det samme gælder hvis man laver moduler i stedet for en fast bane, vil man kunne køre med sine moduler hjemme, skal man jo have plads til at stille dem op.

Ønsker man en bane hvor ens tog kun køre fra A til B og retur, så kræver det en lang smal bane eller moduler. Ønsker man at toget kan køre rundt på banen, så stiller skala'en hurtigt krav til banens bredde, da den som minimum skal kunne rumme et 180 graders sving med den mindste radius dine tog kan klare.

En anden betragtning er hvor meget man ønsker at ens bane skal se ud som den virkelige verden. En lille station som Kagerup er i sig selv 300 meter, som er 3,5 meter i skala HO og 1,8 meter i skala N. Dertil skal lægges lidt strækning før og efter stationen, samt en eventuelt vende radius. Så når man tænker plads skal man også overveje om hvor meget ens bane skal ligne virkeligheden.

Hvad betyder så noget
Man skal typisk vælge mellem flotte modeller med mange detaljer, på en lille bane hvor toget hurtigt kommer tilbage til udgangspunktet, - eller små mindre detaljerede modeller, i et større landskab der minder mere om den virkelige verden.

En anden vigtige beslutning er om man skal vælge at lave en hel bane, eller man skal lave et antal moduler som man så kan sætte sammen til en bane. Med moduler kunne det være sjovt at deltage i de træf der arrangeres rundt om i landet, hvor moduler fra mange sættes sammen til en meget stor bane - men spørgsmålet er bare om man for taget sig tid til at deltage i sådan noget. De fleste der laver moduler gør det i H0 og N.

Pladebanen
Efter mange overvejelser valgte jeg at lave banen i størrelse N (1:160) for at få mere kørestrækning. Det var en svær beslutning, da HO var det lette valg når man kigger på udbud og anvendelse.

Jeg droppede ideen med moduler, og valgt at banen skulle hænge på en væg så den hurtigt kunne pakkes ud og ind. Jeg forventede at skulle arbejde meget lidt af gangen, men i mange år på banen - derfor var det nødvendigt at det tog kort tid at finde den frem, og pakke den væk igen.

Jeg forsøgte med design af baner i størrelse HO for en plade på 2,5m x 1,5m, men det er nu ikke meget man kan opbygge på denne størrelse. Så var det straks lettere med banen i størrelse N, her kan man bygge en størrer bane.

Jeg kiggede på Hillerød station, og virkeligheden er mere avanceret end jeg havde ventet. Der er rigtig mange sporskifter og sidespor. Hvis man laver banen som en plade, vil man skulle simplificere stationens spor meget, da den ellers vil fylde hele pladen. Hvis man laver FREMO moduler, vil man godt kunne lave en station der matcher originalen - men det kræver meget plads at opstille disse.

Det var vist tid til at tænke endnu engang om en pladebane var det bedste valg... hmmm

Modulbanen
Jeg har i forbindelse med arbejdet omkring design af banen fundet ud af at det godt kan betale sig at være toldmodig. Jeg har flere gange været sikker på at nu kunne det da ikke blive bedre, men så efter et par dage er nye forbedringer eller problemer dukket op.

Lokalbanen råder over en MX'er fra Frederiksværksbanen, og da jeg søgte på den fandt jeg ud af at man stadig kan købe den, blot i størrelse H0. Det fik mig til igen at kigge på H0, hvor jeg fandt Lint 41 fra Fleischmann. Jeg må jo indrømme at man godt kan se forskel, der er virkelig mange detaljer og den er bare super flot. Jeg fandt også en Youtube video af den med lyd.

Men skulle det være en HO bane jeg laver, skulle det være som moduler, da jeg på ingen måde har plads til en pladebane i HO størrelse. Et 4. generations S-Tog er lidt over 83 meter, som giver lidt under en meter i HO. Så skulle jeg lave Hillerød station, mindst en mellen s-togs station og endnu en endestation, samt et par strækningsmoduler - ja så bliver den samlede længde absolut mindst 6-10 meter uden meget køre strækning. Det eneste sted jeg kan opsætte så stor en bane er i stuen, og så kan jeg godt regne med at det er et begrænset antal gange om året at der kan køres med tog.

Ellers skulle man tænke helt ud af boksen (huset), og lave en bane i værkstedet/lageret (nedlagt garage). Men så skulle jeg vist lige undersøge kravene til varme og fugtighed, der er frostfrit men der kan jo godt blive koldt om vinteren. Dette projektet vil dog kræve at jeg får rydtet op og smidt en masse ud... hmm, det kunne være man skulle undersøge dette nærmere. Det vil også fjerne behovet for at kunne vippe den op af en væg, med alle de problemer det giver.

Efter mange overvejelser valgte jeg igen skala N. Jeg synes bedst om HO størrelsens tog, og som hjemmebygger er det bestemt lettere at lave ting i 1:87 frem for skala N i 1:160. Men det der trækker ned er behovet for plads, en HO bane fylder for meget uanset hvordan jeg har forsøgt at planlægge en bane.

Til gengæld har denne reovervejelse af tog skala givet mig helt nye ideer, og jeg var nu overbevist om at jeg vil bygge et antal N skala moduler med FREMO endestykker, som jeg så opsætter i vores gamle garage i takt med at de bliver produceret. Dette giver en stor bane, som kan udbygges med tiden. Jeg behøvede heller ikke at designe alle moduler nu, men kunne vente til det enkelte modul skulle bygges, og derved anvende den erfaring jeg så samler samme med tiden. De enkelte moduler kunne så bygges inde i varmen på mit kontor, og kun sættes ud når der ikke skal arbejdes på det. Men ak, den nedlagte garage er ikke egnet til togbane da der kan være fugtigt og koldt.

Endnu en gang har jeg været i tvivl om hvilken skala der er den rigtige for mig. Jeg kunne jo godt tænke mig at have mindst et Y tog på lokalbanen, og igen kan man få det i størrelse H0 - men ikke i N (endnu).

Jeg har derfor brugt tid på igen at se om jeg kunne lave Hillerød station i H0 FREMO moduler på den begrænsede plads jeg har. Det kan måske lige lade sig gøre, hvis man skærer godt i layoutet - selv om jeg kun anvender de lange sporskift fra PECO code 75. Men den samlede strækning, antallet af stationer og andre funktions moduler, samt størrelsen af en Helix vil betyde at man ikke kan køre så meget på banen. N skala vil tilbyde ca. det dobbelte i relativ sporlængde.

Det fik mig til at tænke grundigt over hvad der egentligt er det vigtigste for mig ved denne hobby.

 - at køre med tog (bare køre eller lave køreplaner og se om det holder)
 - at deltage i kørsel med andre og deres moduler
 - at bygge tog (bygge alt, ombygge modeller, eller blot patinere modeller)
 - at bygge landskaber (træer, græs, veje, huse, ting, skilte, osv.)

Efter at have tænkt i noget tid, er det de to nederste der taler mest til mig. Der er noget Finescale over mig, jeg vil gerne have mine moduler til at ligne forbilledet mest muligt.

Det betyder jo også at jeg nok sagtens kunne leve med en kortere H0 bane, da det jo ikke er længden (at køre) der er det vigtigste for mig. Men igen kan man også argumentere for at man kan lave (bygge) mange flere moduler hvis man bygger i skala N, da de jo fylder noget mindre.

Igen viste jeg ikke rigtig hvad jeg skulle gøre, - men det ville være rart med en afklaring da jeg gerne ville i gang med byggeriet af nogle moduler.

Mindre stationer
Jeg forsøgte mig med design af Hillerød station i både H0 og N. Man kan have meget mere bane med i N, og resultatet ligner forbilledet meget mere end en H0 bane. Da jeg gerne ville have mine moduler til at ligne forbilledet så meget at andre kan genkende stedet umiddelbart, valgte jeg endnu en gang at min bane skal være bygget i skala N. (Så må vi jo se hvor længe det holder denne gang Smile )

Jeg havde dog stadig lyst til at vælge H0 størrelsen, men så måtte jeg jo nok droppe Hillerød station. Jeg måtte så finde noget mere simpelt - men der er jo også mange stationer på Gribskovbanen som kan anvendes. Jeg er stadig i tvivl om hvilken skala jeg skal vælge...

Jeg legede lidt videre med at planlægge stationer fra Gribskovbanen, og forsøgte mig med en skala korrekt model af Kagerup station. Den samlede længde er ca. 400 meter, i N skala ca. 2,5 meter, og det vil så blive 5 meter i skala HO. Jeg forstår ikke helt hvordan man får plads til en H0 bane uden at lave mange kompromiser. 

Jeg var en tur forbi butikken Kystbanen i Hellerup. Flot butik med mange gode ting, så der var nok at gå og savle over.

Der står hylde efter hylde med H0 tog af alle typer, og specielt de danske fik min interesse. Der var Lint i flere udgaver fra flere leverandører, endda en i dansk bemaling. N skulle jeg lede efter, men endelig fandt jeg noget Trix og Fleischmann. Når man nu har gået og kigget på H0 - så er N størrelsen altså lille, meget lille. Jeg må indrømme at jeg igen blev i tvivl om hvilken størrelse man skal vælge.

Samme historie var gældende med spor og tilbehør, specielt biler hvor der var masser i H0 men jeg så ingen i N. Jeg kiggede på PECO sporskifter i N, og jeg var ikke imponeret over kvaliteten. Så det kunne jo være man igen skulle overveje at lave dem selv hvis jeg vælger størrelse N.

Jeg måtte nu endnu engang igennem en vurdering af hvad der er vigtigt for mig, og om jeg er i stand til at bygge N i den detaljerigdom som jeg ønsker. Der er jo ingen tvivl om at man lettere kan få plads til skala korrekte modeller af stationerne på Lokalbanen i skala N, men bliver det godt nok.

Jeg gik i et stykke tid og tegnet forslag til moduler, sjovt for mig men ikke for min søn som gerne vil have noget at køre på.

Hvis jeg skal have noget klar til at køre på skal man jo starte med nogle strækningsmoduler og gerne to vendesløjfemoduler så man kan lidt mere en blot lidt frem og tilbage.

Testbane med tilslutning af moduler
Efter at have set de minibaner der er blevet designet på skiftesporet.dk, fik jeg ideen til at lave en testbane - på en plade - som kan vippes op af væggen Smile - ja det var jo der jeg startede...

Men nu skal banen designes så smal som muligt, da den primært er til at køre på og for at teste tog, styresystemer m.m. Yderligere skal der være et spor som man kan forbinde Fremo moduler til, så man også kan teste nye moduler direkte som udvidelse af test banen.

Jeg vil så anvende de tekniker jeg har samlet samme omkring modulopbygning til pladebanen, så jeg får dem prøvet af i praksis inde jeg starter på at lave moduler. Hvis man så gør noget ud af landskab og miljø er det også en oplagt mulighed at kunne anvende test banen til foto af materiel. Første spørgsmål er hvor lille en radius kan jeg gå ned i på test banen.... For at designe min testbane er jeg nød til at vide hvor lille en radius jeg kan anvende, toget skal jo kunne køre rundt - da den også skal kunne anvendes til at indkøre nye lokomotiver.

Lokalbanens tog er jo meget forskellige, men det tog jeg forventede at have problemer med radius, må være det med flest aksler, samt det med de længste vogne. Flest aksler må være Litra MX, og de længste vogne må være ståltogets fladvogne. Jeg forventede ikke de store problemer med Lint toget.

Derfor var jeg nød til at anskaffe mig en MX, hmm den findes to jo ikke til skala N. Det gør MY derimod, og der var netop kommet en ny version af MY fra Kato - så det passer perfekt. Så må jeg jo se om jeg kan ombygge denne til en MX senere. Jeg bestilte også to fladvogne, en RS og en Samms.

Da jeg havde besluttet mig for at lave en "fast plade testbane" - blev denne redesignet et par gange og kom til at fylde mere og mere. Den skiftede også plads i kontoret så den kunne få endnu mere plads. Til sidst var den i 3 lag og med rigtig meget spor som giver mulighed for meget afveksling i kørslen, både med personer og gods.

Moduler og fast bane
Men hvor blev lokalbanen af, det enkle spor der roligt bugter sig genne landskabet... Det var ganske enkelt blevet væk i spor på kryds og tværs i flere niveauer.

Under en tur til Le Mans (løb i 24 timer på rulleskøjter) i Frankrig gik det op for mig at jeg var nød til at finde en anden løsning.

Hvis man nu blandede faste banestykker og moduler, og så holdt det i et lag - men så brugte noget mere af kontoret... hmm måske det kunne virke. Første udkast virkede ikke, det var for rodet og for at få flere moduler ind havde jeg en Helix og moduler i to niveauer. Jeg skal holde mig til et niveau og så nøjes med mindre spor og moduler... Nu ser det ud som om jeg er ved at finde noget der virker, det mangler lige lidt arbejde endnu. Den store beslutning har i dette forsøg været at indrage kontoret og lave det til togrum.

Jeg startede med ideen om at få mit favorit modul, Kagerup station, passet ned på to moduler og placeret i rummet. Så fik jeg designet nogle plademoduler der udfylder pladsen mellem stations modulet og væggen i kontoret. Langs vinduet har jeg designet en tynd bro til kontorets anden side. Her er designet en forkortet version af Melby station, samt et service område med plads til materiel. Denne del af mit layout var jeg dog ikke tilfreds med. Der var noget der ikke rigtig fungere...

Den endelige beslutning
Jeg har valgt skala N (flere gange), men om det nu også bliver den endelige beslutning må tiden vise. Men det vigtigste for mig lige nu er at man kan bygge moduler, der ligner forbilledet mere, altså skala korrekte versioner af virkelige stationer, landskab m.m.

Og mit endelige (altså lige nu Wink ) valg af bane er en fast bane, hvor der er indbygget nogle stationsmoduler som jeg kan tage med i N-modulgruppen.

Design af min bane

Dette er det foreløbige design af min bane
__________________

/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Helsingør

Indlæg: 1.865

PB  Blog

hej Bo

 

det må jeg sige ( skrive )

gode tanker og ideer

og et lækkert lille anlæg

det bliver spændende at følge

 

med 1 : 1  hilsener

henning h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv + ØSJK, DMJK, Stationsbyen, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.