Sporlægning

Der er sket et par småjusteringer af min sporplan, men den er stadig baseret på samme ide:
Sporplan

For at holde det hele simpelt til at starte med laver jeg det hele i et plan, og vil nok bruge en simpel baggrundsplade til at skjule skyggebanegården og "returløbet".

Der er stadig tale om en mindre Bayersk by ved en enkeltsporet sidelinie. Spor 1 (længst mod venstre) har en mindre station med perron. Spor 2 giver mulighed for overhalinger/passager men har ikke nogen perron, da det kun er lokaltoget der standser i byen. Ud over lokaltoget passeres stationen af et "Eilzug" der ikke standser ved stationen (men en gang imellem må afvente trafik) og en del godstog.

Spor 3 bruges ikke af gennemgående tog, men betjener byens industri. Længst fra stationen er to spor der bliver brugt af en større vognmand der primært betjener forretningerne i området - varerne bliver sendt med godsvogn og omladet til lastbiler her. Sammen med spor 3 kan de bruges til en Ingelbrook puzzle.

Mellem spor 2 og 3 er der to spor der primært bruges af det lokale savværk (eller evt en større snedkerforretning der f.eks laver dører og vinduer). Der er også et enkelt kort spor - her er planen at der skal være en lille remise til en Köf.

Sporet med de røde markeringer giver en skult forbindelse fra industrien til skyggebanegården. Den endelige udformning er ikke fastlagt da jeg afventer et 3D print der skal forsøge at lede et spor der kører ind i en bygning ud af siden. Der er dog et meget skarpt sving, så det er ikke sikker den går selv om det kun er en kort Köf med en enkelt vogn der skal kunne slippe igennem. Går det ikke, så må sporet bare køre i skjul bag om bygningen og igennem bagpladen. Ideén er naturligvis at vognen under computerkontrol byttes med en tilsvarende vogn med en anden ladning. For eksempel træstammer ind, og en tom vogn eller tømmer ud.

Nå, men det var jo egentlig ikke sporplanen jeg ville skrive om, men selve sporlægningen.

Jeg udskrev planen fra AnyRail i 1:1. Anyrail understøtter heldigvis layers, så man ikke får de spor med der hører til nogle vilde fremtidsplaner om spor i et niveau over skyggebanegården. Glemmer man det inden man udskriver, får man nogle (i mit tilfælde) orange spor med der løber på tværs af det hele, og det gør det noget mere besvlrligt at overføre planen.

Jeg overførte planen ét A4 af gangen. Papieret blev sat fast med tegnestifter, hvor hullerne fra det foregående papir blev genbrugt. Da jeg limede mit XPS på hylden var det ikke helt lige, men det kunne jo gøre lige meget da den del hvor det ikke flugtede helt ville være skjult. Det havde jeg desværre glemt alt om, så jeg måtte lave nogle justeringer da jeg havde brugt skæve kant til at udmåle placeringen af de første A4 sider.

Med et lille søm prikkede jeg mærker langs sporet:
Optegning af sporplan

De sorte linier der er optegnet er bare for at gøre det lettere at se hvor mærkerne er, så de er ikke optegnet præcist. Her er skyggebanegården optegnet:
Optegnet sportplan

En mørk brun er brugt under de synlige spor for at undgå at det gule skinner igennem hvis gras o.s.v. ikke dækker helt. Dette er fra første lag, så malingen dækker ikke helt endnu:
Grundmaling under synligt spor

Jeg har valgt at lodde fødeledninger på alle spor. Min lokale pusher mente ikke at det er let at få loddetinnet til at binde på sporet - og det var da også min erfaring når jeg loddede direkte på sporet - jeg kunne let rykke ledningen af igen. Men med fluxmiddel ser det ud til at binde rimeligt godt. Det er dog kun de skjulte spor jeg lodder direkte på skinnerne - til de synlige bruger jeg strøm-klemmerne fra Fleischmann med den del hvor ledningen sættes i klippet af. Jeg putter føst lidt loddetin på sporet, så klemmen ind ovenpå loddetinnen der så opvarmes igen så den binder til klemmerne. Det er lidt mindre synligt en mine kluntede lodninger af en ledning, og jeg kunne ikke finde nogen let metode hvor jeg kunne fjerne gummiet lige under sporet så der kunne loddes direkte.

Sporskifterne har heldigvis (ikke at jeg ved om det er per design eller tilfældigt) et par steder hvor man kan komme til at lodde direkte på kobber - bemærk at det kun er "electrofrog" sporskifterne der har dette, ikke "isofrog":
Montering af sporskifte

Sporene bliver limet med en trælim - det ser ud til at holde sporene så de ikke forskydes, men man kan stadig tage sporet af ved at rykke direkte op.

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Hvis det skal være avanceret, kan du save "strimler" af pladerne ud hvor sporene skal ligge og udfylde "hullerne" ved landskabet med tykke og tynde flamingoplader. Så har du alletiders mulighed for at få et godt bakket og ujævnt landskab i stedet for det-hele-er-fladt-som-en-pandekage-looket. Alternativt kan du sætte flamingoplader/klodser ovenpå spånpladerne, men så skal du være omhyggelig med at dække pladerne med maling (som du netop er i færd med)

Kunne du ikke lodde ledninger på laskerne i stedet for? Det ville være hurtigt, nemt og billigt - men der skal selvfølgelig gøres plads på undersiden af hver spor der hvor ledningen er loddet på.

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Netherlands

Indlæg: 90

PB  Blog

Jeg regner med a bygge lidt bakker op udenfor sporområdet, og evt grave lidt vand ned, men nu er det jo et forholdsvis lille område jeg modellerer, og ikke i et bjerglandskab, så det skal ikke overdrives.

Jeg regner med at lade landskabet stige lidt over mod venstre, så skal der ikke så meget til at skjule det spor hvor togene vender. Det jeg har malet nu er bare så jeg ikke skal ind og male de sidste to millimeter ved siden af sporet efter at jeg har lavet landskab.

Det ville nok være lige så let hvis jeg havde brugt noget tøndere XPS, men det her er det jeg kunne få fat på (jeg har naturligvis fundet noget tyndere efter jeg var begyndt med det her - typisk).

Jeg aner ikke hvad "lasker", så jeg kan ikke udtale mig om hvor vidt det er en idé at lodde der - men jeg har efterhånden fået lagt en del spor - der mangler kun sidesporerne, så det er ikke fordi det her er særligt besværligt). Jeg overvejede også at lodde sporerne sammen i den synlige del, men det bliver nok for besværligt hvis man lige skal justere placeringen af sporet.

Jeg tængte også på at lodde på de metalstykker der forbinder sporerne (er det lasker?) - og købte da også et par stykker med ledningen allerede på så jeg kunne se på det, men så vidt jeg lige kunne læse mig til, er der to grunde til at lodde: 1) Undgå spænningsfald (hvilket næppe er et større problem på en 3 meter hylde med to kørerende tog), 2) Undgå dårlige forbindelse når anlægget har stået et par år, p.g.a. oxidering - og det sidste problem løser man næppe hvis man ikke lodder direkte på skinnerne.

Det kan godt være det er totalt overkill den måde jeg har loddet nu, men som sagt har det ikke taget så lang tid, så hellere overkill i dag end et stykke spor uden strøm midt en skjult skyggebanegård om 3 år. Smile

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.