Første layout udkast

 

Dette er så kulminationen på den første design runde af mit nye layout. Næste runde starter nok like efter jeg har lavet dette indlæg, så det kan være den allerede er opgivet helt. Men kommentarer er mere end velkomne. Jeg har aldrig lavet en bane før, så der er nok stort set alle de begynderfejl der kan være (sig endelig til hvis jeg ikke har fået en af dem med).

Planen er lavet ud fra en antagelse af at mine tog kan klare en kurve med en radius på 23 cm. Det må jeg jo så vente med at verificere indtil jeg får fat i nogle tog. Det første er bestilt, men det er ikke ligefrem imponerende leveringstider min lokale hobby pusher præsterer. Kan det ikke lade sig gøre må jeg ændre kørselsretning i begge sider på samme måde som jeg nu gør i venstre side. Eller slå en væg ud - hvad der nu lige er lettest.

Planen er lavet ud fra følgene kriterier:

  • Jeg gider ikke se på et tog der kører rundt i en cirkel.
  • Det skal være muligt at køre manuelt på dele af anlægget, men der er ikke noget krav om at alle tog skal kunne styres manuelt.
  • Ikke noget ønske om paradestrækning lang kørestrækning.
  • Kun hovedspor i ét niveau.
  • Undgå ens godstog der passerer hele tiden
  • Fleischmann piccolo spor N
  • Krav om avanceret computer styring er ikke et problem, men noget der gør projektet sjovere.

Mit layout er bygget op omkring den lille fiktive Bayerske by "Mühlenberg" omkring 1960. De fleste der bor i byen arbejder i saltminen "Mühlenberg Salzwerk" der ligger nogle få hundrede meter fra byen. En sideline passerer mellem byen og minen. Trafikken på banen består af:

 

  1. Gennemgående godstog
  2. Et lille passagertog der betjener de små byer langs sidelinien.
  3. Lidt godstrafik til forretningerne i Mühlenberg og de omkringliggende småbyer.
  4. Salt der skal transporteres væk fra minen.

Jeg har 300 x 20/30/50 cm at gøre godt med. Der er 3 ophæng hylden ligger på - men da det kun er afkoblere på det synlige spor jeg regner med at placere under bordet skulle de være til at undgå (de er dog medtaget på planen som lysegrå kasser for en sikkerheds skyld). Elektronik placeres naturligvis også under pladen, men da jeg planælgger at bruge ledninger isteder for jernrør kan jeg nok bøje dem udenom ophængene.  Smile

Der er tiltænkt 3 "etapper" i anlægget. Hvis jeg går sur i projektet kan jeg stoppe efter den første eller anden etappe og begynde at lave landskab.

Første layout - hovedniveau

Der er adgang til anlægget fra de sider hvor der er markeret på grøn. I det smalle 30cm stykke er adgang "mulig", i resten er der let adgang. Der er 5 cm per grid linie.

Første etappe: Passager trafik og genemgående godstog

Spor der er hvidt er skjult. I venstre side af en skov (kunstnerisk illustreret med grønne krydseduller), i højre side af en bakke. Hvis jeg kan finde en måde at undgå en alt for tydelig linie hvor bakken starter vil jeg lave den så den kan tages af. Ellers må jeg bare håbe jeg kan nå ind til togene med et eller andet langt apparet og få dem fisket ud hvis det går galt (hmm, en kraftig støvsuger ville måske være en løsning?). Big smile

Højre side af bakken (over mod døren) bliver ikke lukket uanset om bakken kan tages af eller ej. Under bakken er der skyggebanegård og et spor der kan vende toget 180 grader. Jeg vender tilbage til brugen af skyggebanegåren senere.

Det mørkegrå spor er selve sidelinien (som er min hovedlinie). Der er to spor foran stationen så toge i modsat retning kan passere hinanden. Et godstog kan også holde og vente på at et passagertog kører forbi. Eller det kan snyde sig forbi et passagertog der holder ved perronen selv om det nok ikke er helt realistisk. Jeg laver evt en 2. lille perron mellem sporene - i tilfælde af at jeg vil køre to passagertog i fremtiden.

Både sidelinien (mørkegrå) og skjult (hvidt) spor er udelukkende under computerkontrol, og kan håndtere tog der er omkring 65 cm lange. Den primære begrænsning er vendesporet i venstre side. Passage/overhalingssporet er afpasset til denne længde.

Anden etappe: Manuel operation

"Legeområdet" er de lysegrå og rødlige spor. Jeg er ikke helt tilfreds med dem, så forhåbentlig kan jeg finde på noget bedre der stadig giver nogle operationelle muligheder. De kan dog ikke brede sig for meget på grund af bakken der skal dække skyggebanegården.

De rødlige spor er en Inglenook puzzle . Jeg skal have fat i 8 visuelt forskellig godsvogne med ens længde specifikt til dette formål. Der vil altid stå tre på sporet ved sporet hvor godsbygningen er. De 5 resterende står på et specifikt spor i skyggebanegården. Man kan så få computeren til at koble de 5 vogne til et lokomotiv og køre dem ind på stationen fra skyggebanegården. Det vil dreje ind af de røde spor og afkoble vognene lige før første sporskifte. Herefter fortsætter det og stopper på det lysegrå sporskifte (måske ikke det bedste sted at stoppe med hensyn til strømoptage, men går det galt må man give det et spark). Man bruger så den lille Köf maskine (som man forhåbentlig har husket at parkere i et af de rødlige sidespor først) til at arrangere togene. Jeg kan forestille mig 3 "sværhedsgrader": 1) Man skal samle 5 af de 8 vogne i en bestemt rækkefølge. 2) Man skal "bare" samle de 5 rigtige vogne, men i vilkårlig rækkefølge. 3) Det er altid de 3 forreste vogne der skal skiftes ud med de vogne der er på stationen allerede.

Tredie etappe: Saltminen

For at få mening ud af de grå spor må vi lige have mine sporet med. Nok ikke ligefrem det mest realistiske der nogensinde er set, men lidt sjov skal man jo have. Jeg har ikke brugt tid på at passere sporet perfekt, udjævne heldninger o.s.v. - dette er mere for at illustrere ideen. Der kommer ret kraftig stigning på, men det er også kun én eller måske to korte vogne der skal trækkes op. Bliver det for meget for en Köf, så må minen investere i noget større.

Første layout - mineniveau

Den skjulte elevator er måske en tand for avanceret, men det skal lige undersøges hvad man kan med en linier aktuator inden jeg giver op. Jeg har aldrig været begejstret for tomme tog der forlader en mine, eller fulde vogne der bliver kørt til en mine. Så hvis jeg har en industri, mine, eller lignende så skal det være fulde vogne der køres derfra, og tomme der køres dertil. Alternativt kan der køres med lukkede vogne, men jeg kan ikke lige komme i tanke om en type industi der bruger lukkede vogne - og er placeret på en bakke uden nogen større by i nærheder. Hvis det lykkedes at lave elevatoren er planen for operation nogenlunde sådan her:

  1. Et af de "lysegrå" spor har en 4-6 tomme vogne stående.
  2.  Man samler en tom vogn op og trækker den op ad "switchback" sporet (hvad hedder sådan et på dansk?)
  3. Når man kører ind i bygningen hvor det skal forestille vognen lades tager computeren over.
  4. Elevatoren kører ned, og den tomme vogn flyttes over på et af parkeringssporene (og bliver koblet sammen med andre tomme vogne hvis de er der).
  5. En fuld vogn samles op fra et andet spor i skyggebanegården og køres tilbage til elevatoren
  6. Elevatoren kører op.
  7. Toget kører ud af bygningen og stoppes.
  8. Toget køres nu ned manuelt og den fulde vogn placeres i det andet grå spor
  9. Når alle vogne er fulde kan man få computeren til at køre et tog ind med de tomme vogne, placere dem på det (nu tomme) grå spor hvorefter det samler de fulde vogne op og kører dem tilbage til skyggebanegården.


Forhåbentlig bliver stigningen ikke for stor hvis jeg bytter lidt rundt på det så man kan køre fra "minesporet" til de lysegrå spor med en enkelt vogn uden at komme ud på hovedsporet. Evt kan et af de lysegrå spor fjernes, og en del af Ingelnook systemet kan have de fulde vogne. Man behøver ikke kunne løre bjergkørsel og Inglenook på samme tid.

Skyggebanegården

Jeg er ikke sikker på hvor komplet jeg laver den under etappe 1. Hvis det er let at ændre/tilføje spor efter at de er lagt (jeg har endnu ikke besluttet mig for hvordan der limes/sømmes/loddes) laver jeg nok kun de dele der er nødvendig for etappen og lukker "huller" med fleksskinne. Men er det besværligt at tilføje spor senere kommer det meste nok med direkte (undtagelsen er sporet til mineelevatoren).

De øverste to spor er der primært for at toget kan flyttes til den anden ende af vognene - og rækkefølgen på vognene i et godstog kan ændres. Afkoblerne er pt placeret i øverste spor. Det er for at få så langt et stykke som muligt uden sensorer så der ikke kommer til at holde en vogn over en sensor (jeg har læst et eller andet sted at man ikke skal holde input åbne for længe hvis det kan undgås). Men hvis det ikke giver problemer flyttes de nok til det nederste af de to spor.

De næste 4 spor er til godsvogne. Det giver computeren lidt at vælge imellem. De er nok noget længere end jeg nogensinde får brug for, men det gør det lettere at lave afveksling i godsvognene når der er 4 spor - og når først der er investeret i sporskifte og afkobler koster fleksskinnen bagved jo ikke noget af betydning. Bemærk at kobling/afkoblingen sker en 5cm fra kurven i  sporskiftet - i følge mine forsøg er det et langt nok lige spor til at koblingen lykkes. Hvis ikke, så bliver der indsat lidt afstand inden afkobleren.

Det næste spor er bag ved for mange sporskifter, så det kan godt være jeg dropper det (eller i hvertfald forbedrer designet). Men tanken er at passagervognene kan være der. Går det ikke, så må passagertogene stjæle et af de andre spor.

Den korte let kurvede skinne er den der kører i elevatoren til minen.

Derefter er der to spor der kan bruges til henholdsvis tomme og fulde vogne til minen. Det sidste spor kan - med korrekt placering af magnet sensorer - klare en 2-3 lokomotiver (men så kommer der nok ikke afkoblingsskinne selv om det er på tegningen).

 

 

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top