Afkoplingssystem til Spor-N - kørere!

Hej "sporskiftere" med Spor-N - interesse!

Jeg har for nogen tid siden gjort en lille "opfindelse", som jeg gerne vil delagtiggøre andre interesserede i!

Det drejer sig om elektromagnetisk afkopling af lokomotiver og vogne, - desværre kun anvendelig for spor-N - kørere, - da det fordrer umagnetiske koplinger. (Spor-N koplinger er jo som bekendt af plastik).

På hver kopling pålimes en lille magnet på undersiden, - jeg anvender en magnet, der er rund 2 mm i diameter, og 2 mm tyk, altid med "nordpol" nedad!

Under skinnelegemet monterer jeg en elektromagnet, der når den aktiveres genererer en "nordpol" opad. Denne "nordpol" mod "nordpol" bevirker at koplingen hæves, og afkoplingen sker! Disse elektromagneter fremstiller jeg selv af en 4mm jernskrue, og ca. 1000 omgange 0,4mm kobbertråd. Elektromagneten forsynes med ca. 30V DC, fra en ekstern trafo. - Jeg har nedenfor henvist til en lille film, som jeg har lagt ud på YouTube.

http://www.youtube.com/watch?v=xXj8RpMXmRA

Jeg håber det kan interessere nogen her på Sporskiftet!

Hvis nogen måtte ønske yderligere detaljer, er man velkomne til at spørge!

Mange hilsener fra

Leif

- modelbane i 60 år -

__________________

Modeljernbane i spor-N

Opbygget i moduler

Lige nu: ca. 25 m spor

Like 3 kan lide
Top

Picture

gm freak

eletriker

Indlæg: 64

PB

SUPER go ide Leif !!

__________________

Copy

Like 1 kan lide
Top

Picture

Haage

Frederikshavn

Indlæg: 87

PB

Det ser rigtig godt ud, nu kan man blive fri for de store grimme afkoplings skinner.

Har lige et par spørgsmål, kobbertråd kan fås ren, lakeret og fortin. Hvad skal man bruge til at lave de elektromagneter.

Skal elektromagneten plaserens lige under skinnen, eller kan den placeres under kork/krydsfiner plade.

Hvor finder man en billig 30v strømforsyning

__________________

Venlig hilsen Bruno

Spor N

Ikke nogen bestemt epoke

Ikke noget bestem mærke

Ikke noget bestemt lland

Digital

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Mikkelsen

Pensionist

Indlæg: 36

PB  Blog

Hej Bruno - og andre interesserede..... Du har fuldstændig ret med hensyn til at undgå de ikke særligt pæne afkoplingsskinner! - da det samtidig ikke koster mere end få kroner pr. afkoplingsmagnet, kan man placere dem hvor det er ønskeligt, og stort set usynlig på skinne legemet. Jeg fremstiller elektromagneten sådan: En 4 mm jernskrue, ca 40 mm lang. Monterer 2 pertinax/isolit-skiver ca. 25 mm i diameter, med ca. 25 mm afstand. Fastgør dem med alm. møtrikker. Vikler kobbertråd, - naturligvis lakisoleret kobbertråd - ca. 1000 omgange, - jeg gør det ved at spænde skrueenden i en boremaskine, og så bare køre løs indtil spoleformen er fyldt op. Da jeg bygger på 10 mm underlagsplade, er der netop skrue nok til at nå op mellem svellerne. Strømforsyningen på 30 v DC har jeg fundet fra en gammel printer. Jeg håber disse oplysninger kan hjælpe dig videre! - ellers spørg blot igen. Mange hilsener fra Leif
__________________

Modeljernbane i spor-N

Opbygget i moduler

Lige nu: ca. 25 m spor

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg kan kun tilslutte mig denne fine løsning - men må jeg ikke komme med et par yderligere indspark: Når man skal lave en elektromagnet, skal tråden være isoleret - ellers kortslutter den bare den strøm, man sender igennem. Det er rigtigt, at kobbertråd fåes rå, fortinnet og lakisoleret, men det er kun den sidste, der er isoleret, og derfor også kun den, der kan bruges.

Og så et andet hint: Jernkernen til en elektromagnet skal laves af så blødt jern som muligt. Her anbefales en jernskrue, der er fin til formålet, men en jernskrue er bestemt ikke "så blød som muligt" - tværtimod: Den er lettere at skrue i, hvis den er hård, så det tilstræber man naturligvis. Imidlertid kan man gøre jernet langt blødere ved at udgløde det - og det gør man blot ved at smide skruen i et bål, en havegrill eller andet varmt, og så lade den køle langsomt ned. Det giver blødt jern - og en meget bedre kerne til en elektromagnet.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Mikkelsen

Pensionist

Indlæg: 36

PB  Blog

Hej Lars Som uddannet elektromekaniker, og desuden tidligere indehaver af en elektromekanisk reparationsvirksomhed igennem 44 år, - har jeg ikke vanskeligheder med at håndtere de begreber denne tråd indeholder. Jeg forstår ikke helt at du skriver "yderligere indspark" - da jeg jo meget præcist skriver "jernskrue" og "lakisoleret kobbertråd"! Venlige hilsener Leif
__________________

Modeljernbane i spor-N

Opbygget i moduler

Lige nu: ca. 25 m spor

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Leif.

Leif Mikkelsen skrev:
Hej Lars Som uddannet elektromekaniker, og desuden tidligere indehaver af en elektromekanisk reparationsvirksomhed igennem 44 år, - har jeg ikke vanskeligheder med at håndtere de begreber denne tråd indeholder.

Nej, det kunne jeg bestemt ikke forestille mig.

Citat:
Jeg forstår ikke helt at du skriver "yderligere indspark" - da jeg jo meget præcist skriver "jernskrue" og "lakisoleret kobbertråd"!

Derimod tror jeg, at der vil være en del brugere af Sporskiftet, der netop ikke har 44 års erfaring med elektroteknik, der måske vil have svært ved helt at følge dig, og det var af hensyn til dem, ikke dig, at jeg skrev mit indspark.

Jeg har f.eks. arvet en lærebog i fysik for folkeskolen fra min far, og her beskrives meget fint, hvordan man laver sin egen elektromagnet - i bogens tilfælde med et stort søm og en masse kobbertråd. Jeg er også gammel nok til at have handlet hos Århus Radio Lager i Jægergårdsgade, hvor man kunne købe 100 m. kobbertråd i valgfri tykkelse, og der var personale nok til, at de trak det af en spole med 1.000 m. mens man ventede.

Men det er længe siden, og det er ikke alle unge mennesker, der ved noget om dette: Det er ikke indlysende for enhver, at "fortinnet kobbertråd" ikke er isoleret. Det er heller ikke standard viden for enhver, at et jernsøm eller en jernskrue bliver en bedre magnetisk leder af at bliver udglødet; jeg er ikke i tvivl om, at du ved det - men du glemte at fortælle det til dem, der ikke ved det.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Haage

Frederikshavn

Indlæg: 87

PB

Hej Leif 

Dine oplysninger er til stor hjælp, især når man som jeg, er næsten total elektronik mongol, magneterne er bestilt i tyskland, og isoleret kobbertråd er også bestilt, men jeg har lige et par tillægsspørgsmål: disse pertinax/isolit-skiver, hvor skaffer man dem, synes ikke rigtig jeg får nogle hint når jeg Google det.

 1000 omgange på 4 mm skrue, vil vel svare til ca. 5 meter kobber tråd ??

Vedrørende monteringen af spolen, har jeg så opfattet det korrekt at den skal monteres lodret, altså enden af skruen op igennem pladen og skinnen.

 

@Lars

Jeg smider lige en hånfuld skruer i grillen i aften efter bøfferne er færdig.

Jeg har stor udbytte af begge indlæg, især når jeg, som tidligere skrev, er temmelig uvidende om elektronik, men gerne vil lave så meget som mulig selv. og jeg opfatter ikke Lars´ indlæg som kritik af Leifs indlæg, tværtimod, men alt hvad man kan er nemt, og nogen gange er der nogen ting man tager som en selvfølge (mig selv inklusiv) når man skal fortælle vide om sin viden, og som ikke kommer med i sin forklaring.

__________________

Venlig hilsen Bruno

Spor N

Ikke nogen bestemt epoke

Ikke noget bestem mærke

Ikke noget bestemt lland

Digital

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Mikkelsen

Pensionist

Indlæg: 36

PB  Blog

Hej Bruno Et par svar til dine spørgsmål. Pertinax og isolit er sikkert lidt forældede navne, - men et stykke tynd printplade eller lignende, evt. Glasfiberplade af en art, - men vigtigt, at det er et materiale, der ikke smelter alt for let, da spolen kan blive lun! Dette materiale må så enten skæres, klippes eller stiksaves til passende rundeller. Monteringen sker for mit vedkommende ved at bore et 3-3,5 mm hul, der hvor man vil have afkoplingspunktet, midt mellem skinnerne, og mellem to sveller, og derefter skærer gevind i træunderlaget, med en 4 mm snittap/ gevindskæreværktøj. Herefter skrues den færdige magnetspole ganske enkelt op nedefra, således at skrueenden bliver ca. i højde med svellerne. Skruehovedet kan herefter skjules med maling/skærver. Mange hilsener fra Leif
__________________

Modeljernbane i spor-N

Opbygget i moduler

Lige nu: ca. 25 m spor

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Mikkelsen

Pensionist

Indlæg: 36

PB  Blog

PS-PS-PS: Hvordan opnår man afsnit, i sit svar på indlæg?? I dette korte svar, har jeg lavet dobbelt linieskift, men det viser sig ikke! Hilsen Leif
__________________

Modeljernbane i spor-N

Opbygget i moduler

Lige nu: ca. 25 m spor

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Leif.

Leif Mikkelsen skrev:
Hvordan opnår man afsnit, i sit svar på indlæg?? I dette korte svar, har jeg lavet dobbelt linieskift, men det viser sig ikke!

Man trykker såmænd blot på <Enter> tasten på sit tastatur; men lad mig gætte - du har brugt en iPad? Den har et kendt problem med den editor, Sporskiftet bruger, men det er noget, Apple skal rette, ikke Sporskiftet.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Mikkelsen

Pensionist

Indlæg: 36

PB  Blog

Hej Lars Ja, det er præcist problemet - jeg skiver på iPad! OK! - det er til at leve med! Iøvrigt: Jeg ønskede ikke at spille fornærmet, - du havde fornuftige holdninger! - jeg må vænne mig til at være lidt mere "pædagogisk" ! Mange gode modelbane-hilsner Leif
__________________

Modeljernbane i spor-N

Opbygget i moduler

Lige nu: ca. 25 m spor

Like 3 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Netherlands

Indlæg: 90

PB  Blog

Det ser ganske interessant ud. Jeg har rodet med computer styret kobling/afkobling og bruger i denne forbindelse også reed kontakter til at detektere vognene. Jeg har læst andetsteds at du også bruger reed kontakter til styring.

Aktiverer magneterne på koblingerne også reed kontakterne? Og hvis de gør, får du to adskilte detekteringer fra de to magneter, eller sidder de tæt nok sammen til at reed kontakten kun ser eet magnetfelt. Har du nogen erfaring med hvor tæt en reed kontakt kan vaere på din afkobler før den giver udslag p.g.a. magnetfeltet i din spole når du aktiverer denne?

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Mikkelsen

Pensionist

Indlæg: 36

PB  Blog

Hej Lars M - - - Det lyder spændende med computerstyring af afkoplingsforløbet, - men så avanceret er jeg ikke! - - - Jeg anvender reed-kontakter, men kun til signalstyring m.m. Og disse styres så af magneter under lokomotiver og drevne enheder. - - - De reed-kontakter jeg anvender er ganske små, og monteret på "tværs" mellem skinnerne. Jeg har aldrig konstateret påvirkning af reed-kontakterne af mine koplingsmagneter. - - - Jeg har heller ingen reed-kontakter i nærheden af mine afkoplingselektromagneter, så jeg er ikke udsat for påvirkning den vej rundt. - - - Det er vigtigt i forbindelse med dette afkoplingssystem, at nævne at der skal være monteret magneter på ALLE vogne/lokomotiver der er impliceret i afkoplingsforløbet, da en hensigtsmæssig fordel ved udbredelse af de magnetiske kraftlinier fra elektromagneten, fra naturens hånd bidrager ved at LØFTE den magnet-kopling, der er lige over elektromagneten, - og samtidig HOLDER DEN KOPLING NEDE, der er lidt væk fra elektromagneten, og således hjælper til en effektiv og fejlfri afkopling. - - - Et almindeligt afkoplingsforløb sker således ved at man ganske enkelt trækker vognstammen langsomt fremad, og aktiverer elektromagneten lige før koplingsparret er ved magneten. - - - jeg håber disse linier kan hjælpe dig! - - - Mange hilsener fra Leif
__________________

Modeljernbane i spor-N

Opbygget i moduler

Lige nu: ca. 25 m spor

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Netherlands

Indlæg: 90

PB  Blog

Det lyder brugbart, tak. Jeg har allerede planer om at have magnet kontatker på alle tog, så det skulle ikke være noget problem at have flere - så længe jeg ikke begynder at få ekstra detektering fra disse magneter, da jeg tæller magneterne efterhånden som de passerer for at afkoble rigtigt.

 

Men jeg må eksperimentere lidt med det når jeg starter toget op igen - det bliver nok ikke de første par måneder, selv om der kun er få flyttekasser inde i rummet nu. Smile

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Haage

Frederikshavn

Indlæg: 87

PB

Hej

Jeg har forsøgt med overståede opskrift, men det virker ikke helt efter forskriften, jeg har gjort højreagtig som beskrevet, og brugt de materialer som beskrevet, mit største problem har været at skaffe en 30v strømforsyning, men det lykkes, dog kun på 500 mA, jeg har også en på 24v og 1,7 A

Jeg kan godt få koblingerne til at reagere, men ikke så meget at de går fra hinanden, hvad gør jeg galt.

__________________

Venlig hilsen Bruno

Spor N

Ikke nogen bestemt epoke

Ikke noget bestem mærke

Ikke noget bestemt lland

Digital

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Mikkelsen

Pensionist

Indlæg: 36

PB  Blog

Hej Bruno - - - Jeg har svært ved at fortælle dig hvad der i dit tilfælde går galt! - - - men hvis permanentmagneterne er limet under koplingerne præcist, så vil den kopling, der befinder sig over elektromagneten ubetinget løfte sig! - hvis du lader en enkel løs vogn med magnet på koplingen stå lige over magneten, SKAL denne kopling naturligvis løfte sig, Hvis den gør det, men ikke gør det ved et afkoplingsforsøg med to vogne, er der noget der "holder koplingerne fast i hinanden"! - - - prøv eventuelt at måle spænding (volt) henne ved elektromagneten, når denne forsynes med strøm. Der skal så være 25-30 volt til rådighed (jævnspænding!) - - - ellers kan der evt. Være tale om spændingsfald. - - - prøv, og hvis der stadig er problemer, må du vende tilbage! - - - mange hilsner Leif Smile
__________________

Modeljernbane i spor-N

Opbygget i moduler

Lige nu: ca. 25 m spor

Like 0 kan lide
Top

Picture

Haage

Frederikshavn

Indlæg: 87

PB

Hej Leif

Tak for svaret, jeg prøver på søndag, når det igen bliver hobbydag Smile

__________________

Venlig hilsen Bruno

Spor N

Ikke nogen bestemt epoke

Ikke noget bestem mærke

Ikke noget bestemt lland

Digital

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.