Hej "sporskiftere" med Spor-N - interesse!
Jeg har for nogen tid siden gjort en lille "opfindelse", som jeg gerne vil delagtiggøre andre interesserede i!
Det drejer sig om elektromagnetisk afkopling af lokomotiver og vogne, - desværre kun anvendelig for spor-N - kørere, - da det fordrer umagnetiske koplinger. (Spor-N koplinger er jo som bekendt af plastik).
På hver kopling pålimes en lille magnet på undersiden, - jeg anvender en magnet, der er rund 2 mm i diameter, og 2 mm tyk, altid med "nordpol" nedad!
Under skinnelegemet monterer jeg en elektromagnet, der når den aktiveres genererer en "nordpol" opad. Denne "nordpol" mod "nordpol" bevirker at koplingen hæves, og afkoplingen sker! Disse elektromagneter fremstiller jeg selv af en 4mm jernskrue, og ca. 1000 omgange 0,4mm kobbertråd. Elektromagneten forsynes med ca. 30V DC, fra en ekstern trafo. - Jeg har nedenfor henvist til en lille film, som jeg har lagt ud på YouTube.
http://www.youtube.com/watch?v=xXj8RpMXmRA
Jeg håber det kan interessere nogen her på Sporskiftet!
Hvis nogen måtte ønske yderligere detaljer, er man velkomne til at spørge!
Mange hilsener fra
Leif
- modelbane i 60 år -
Modeljernbane i spor-N
Opbygget i moduler
Lige nu: ca. 25 m spor
gm freak
eletriker
Indlæg: 64
SUPER go ide Leif !!
Copy
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Det ser rigtig godt ud, nu kan man blive fri for de store grimme afkoplings skinner.
Har lige et par spørgsmål, kobbertråd kan fås ren, lakeret og fortin. Hvad skal man bruge til at lave de elektromagneter.
Skal elektromagneten plaserens lige under skinnen, eller kan den placeres under kork/krydsfiner plade.
Hvor finder man en billig 30v strømforsyning
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Leif Mikkelsen
Pensionist
Indlæg: 36
Modeljernbane i spor-N
Opbygget i moduler
Lige nu: ca. 25 m spor
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Jeg kan kun tilslutte mig denne fine løsning - men må jeg ikke komme med et par yderligere indspark: Når man skal lave en elektromagnet, skal tråden være isoleret - ellers kortslutter den bare den strøm, man sender igennem. Det er rigtigt, at kobbertråd fåes rå, fortinnet og lakisoleret, men det er kun den sidste, der er isoleret, og derfor også kun den, der kan bruges.
Og så et andet hint: Jernkernen til en elektromagnet skal laves af så blødt jern som muligt. Her anbefales en jernskrue, der er fin til formålet, men en jernskrue er bestemt ikke "så blød som muligt" - tværtimod: Den er lettere at skrue i, hvis den er hård, så det tilstræber man naturligvis. Imidlertid kan man gøre jernet langt blødere ved at udgløde det - og det gør man blot ved at smide skruen i et bål, en havegrill eller andet varmt, og så lade den køle langsomt ned. Det giver blødt jern - og en meget bedre kerne til en elektromagnet.
MVH
Lars
Leif Mikkelsen
Pensionist
Indlæg: 36
Modeljernbane i spor-N
Opbygget i moduler
Lige nu: ca. 25 m spor
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da' Leif.
Nej, det kunne jeg bestemt ikke forestille mig.
Derimod tror jeg, at der vil være en del brugere af Sporskiftet, der netop ikke har 44 års erfaring med elektroteknik, der måske vil have svært ved helt at følge dig, og det var af hensyn til dem, ikke dig, at jeg skrev mit indspark.
Jeg har f.eks. arvet en lærebog i fysik for folkeskolen fra min far, og her beskrives meget fint, hvordan man laver sin egen elektromagnet - i bogens tilfælde med et stort søm og en masse kobbertråd. Jeg er også gammel nok til at have handlet hos Århus Radio Lager i Jægergårdsgade, hvor man kunne købe 100 m. kobbertråd i valgfri tykkelse, og der var personale nok til, at de trak det af en spole med 1.000 m. mens man ventede.
Men det er længe siden, og det er ikke alle unge mennesker, der ved noget om dette: Det er ikke indlysende for enhver, at "fortinnet kobbertråd" ikke er isoleret. Det er heller ikke standard viden for enhver, at et jernsøm eller en jernskrue bliver en bedre magnetisk leder af at bliver udglødet; jeg er ikke i tvivl om, at du ved det - men du glemte at fortælle det til dem, der ikke ved det.
MVH
Lars
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej Leif
Dine oplysninger er til stor hjælp, især når man som jeg, er næsten total elektronik mongol, magneterne er bestilt i tyskland, og isoleret kobbertråd er også bestilt, men jeg har lige et par tillægsspørgsmål: disse pertinax/isolit-skiver, hvor skaffer man dem, synes ikke rigtig jeg får nogle hint når jeg Google det.
1000 omgange på 4 mm skrue, vil vel svare til ca. 5 meter kobber tråd ??
Vedrørende monteringen af spolen, har jeg så opfattet det korrekt at den skal monteres lodret, altså enden af skruen op igennem pladen og skinnen.
@Lars
Jeg smider lige en hånfuld skruer i grillen i aften efter bøfferne er færdig.
Jeg har stor udbytte af begge indlæg, især når jeg, som tidligere skrev, er temmelig uvidende om elektronik, men gerne vil lave så meget som mulig selv. og jeg opfatter ikke Lars´ indlæg som kritik af Leifs indlæg, tværtimod, men alt hvad man kan er nemt, og nogen gange er der nogen ting man tager som en selvfølge (mig selv inklusiv) når man skal fortælle vide om sin viden, og som ikke kommer med i sin forklaring.
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Leif Mikkelsen
Pensionist
Indlæg: 36
Modeljernbane i spor-N
Opbygget i moduler
Lige nu: ca. 25 m spor
Leif Mikkelsen
Pensionist
Indlæg: 36
Modeljernbane i spor-N
Opbygget i moduler
Lige nu: ca. 25 m spor
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da' Leif.
Man trykker såmænd blot på <Enter> tasten på sit tastatur; men lad mig gætte - du har brugt en iPad? Den har et kendt problem med den editor, Sporskiftet bruger, men det er noget, Apple skal rette, ikke Sporskiftet.
MVH
Lars
Leif Mikkelsen
Pensionist
Indlæg: 36
Modeljernbane i spor-N
Opbygget i moduler
Lige nu: ca. 25 m spor
lmoelleb
Doorwerth Netherlands
Indlæg: 90
Det ser ganske interessant ud. Jeg har rodet med computer styret kobling/afkobling og bruger i denne forbindelse også reed kontakter til at detektere vognene. Jeg har læst andetsteds at du også bruger reed kontakter til styring.
Aktiverer magneterne på koblingerne også reed kontakterne? Og hvis de gør, får du to adskilte detekteringer fra de to magneter, eller sidder de tæt nok sammen til at reed kontakten kun ser eet magnetfelt. Har du nogen erfaring med hvor tæt en reed kontakt kan vaere på din afkobler før den giver udslag p.g.a. magnetfeltet i din spole når du aktiverer denne?
mvh
Lars M
Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.
Leif Mikkelsen
Pensionist
Indlæg: 36
Modeljernbane i spor-N
Opbygget i moduler
Lige nu: ca. 25 m spor
lmoelleb
Doorwerth Netherlands
Indlæg: 90
Det lyder brugbart, tak. Jeg har allerede planer om at have magnet kontatker på alle tog, så det skulle ikke være noget problem at have flere - så længe jeg ikke begynder at få ekstra detektering fra disse magneter, da jeg tæller magneterne efterhånden som de passerer for at afkoble rigtigt.
Men jeg må eksperimentere lidt med det når jeg starter toget op igen - det bliver nok ikke de første par måneder, selv om der kun er få flyttekasser inde i rummet nu.
mvh
Lars M
Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej
Jeg har forsøgt med overståede opskrift, men det virker ikke helt efter forskriften, jeg har gjort højreagtig som beskrevet, og brugt de materialer som beskrevet, mit største problem har været at skaffe en 30v strømforsyning, men det lykkes, dog kun på 500 mA, jeg har også en på 24v og 1,7 A
Jeg kan godt få koblingerne til at reagere, men ikke så meget at de går fra hinanden, hvad gør jeg galt.
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital
Leif Mikkelsen
Pensionist
Indlæg: 36
Modeljernbane i spor-N
Opbygget i moduler
Lige nu: ca. 25 m spor
Haage
Frederikshavn
Indlæg: 87
Hej Leif
Tak for svaret, jeg prøver på søndag, når det igen bliver hobbydag
Venlig hilsen Bruno
Spor N
Ikke nogen bestemt epoke
Ikke noget bestem mærke
Ikke noget bestemt lland
Digital