Som mange andre før mig, mindes jeg turene med DSBs jernbanefærger. Jeg har i mange år gerne villet bygge en, men tænkt at det var for svært og dyrt. Men min lyst har ovemandet mig og jeg er gået i gang med et færgeprojekt. Der er heldigvis flere før mig der har bygget færger i H0 og derfor er der hjælp at hente, både på nettet og via kontakt til ligesindede.
Jeg har valgt at lægge ud med Kong Frederik IX. Det er der masser der har gjort før mig så det er i sig selv ikke spændene. Jeg vil dog alligvel trætte jer med lidt løbende opdateringer på mit projekt.
Bunden er lavet af MDF plader, dækket af Abachi-finer. Resten vil primært blive bygget i Styrenplader og Evergreen profiler.
Sporene er Märklin K skinner. Der ligger et let modificeret K-sporskifte på dækket. Dette er ikke tro mod originalen, men valgt for at gøre modellen lettere at bruge på et anlæg engang. Midterlederen er lavet af skinnestrengen fra et par N-flexskinner, således at der er en massiv gennemført midterleder i stedet for de normale punktkontakter.
Jeg vedhæfter et par billeder herunder.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Attachment | Størrelse |
---|---|
bunden 030514.jpg | 39.05 kB |
Bunden udfræsning til spor samt prøvelægning af spor.JPG | 127.2 kB |
Spor lagt.JPG | 101.42 kB |
næsten færdigt vogndæk 260614.jpg | 424.73 kB |
De første "huse" på vogndækket rejser sig 290614.JPG | 67.33 kB |
okhansen
Indlæg: 241
Ser lovende ud. Send gerne løbende opdateringer, skal selv i gang på et tidspunkt, så skriv gerne omkring de udfordringer du møder på vejen, og hvordan du løser dem.
Mvh. Ole
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Roco Z21
Rocrail via Digitrax PR3
Raspberry Pi med Rocrail
3D print og tegning
Niels
Ingeniør
Indlæg: 348
Hej Morten,
Det ser brandgodt ud. Glæder mig til at se meget, meget mere.
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Jeg har ikke checket det, om færgen var lavet sådan, men har Du valgt at lave vogndækket med et trevejs sporskift forskibs og så intet agten ?
Så Du må regne med at færgen ligger fast .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Jeg har ikke checket det, om færgen var lavet sådan, men har Du valgt at lave vogndækket med et trevejs sporskift forskibs og så intet agten ?
Så Du må regne med at færgen ligger fast .....
hej Jørgen.
Sporskiftet lå oprindeligt på land Jeg mener at Bjarne Abel har prøvet at bygge sporene som det oprindeligt var, men jeg har valgt at gå på kompromis her. Så den del af færgen har jeg med vilje lavet forkert For lettere at kunne koble den til et anlæg engang med tiden. agter ude er sporene dog helt som forbilledet. På Storebælt kunne man kun kører tog ind fra stævnen, men jeg har set et billede hvor en MZ trækker vogne ud agter. Det må enten være i Tyskland eller fra Falster. Kongen var bygget så den også kunne sejle på med biler på vogndækket. Tegningerne kan du feks. Finde på www.dfhs.dk de har tegninger på de fleste DSB færger
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Ser virkelig lovende ud. Er især imponeret af din evne til at få skjult midterlederen så godt
Med venlig hilsen
Skott
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Blot en lille test af den nye gamle mulighed for at uploade billeder direkte igen. Herunder ses et par MAere på ydresporene på dækket. Det bliver rigtig fedt når der engang kommer sider osv. på. Mange tak til Webmaster/Lars for igen at få imagepicker til at virke for os der var "ramt"
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Bjarne Abel
modelbygger - fortrinsvis færger og skibe
Indlæg: 75
Når man arbejder med Märklin skinner så er din løsning med sporskiftet inde på færgen nok det bedste.
Min bund med sporskiftet på land og 3 spor ind over broklappen befinder sig pt hos ordregiver som vil prøve at løse problemet med strømoptag fra midterleder.
Det er bestemt ikke uden problemer.
Iøvrigt har jeg bygget kongen 2 gange - første i str. 1:100 og no 2. i str. 1:87. Jeg anvendte samme metode med MDF plade i bunden, pålimede karton og ridsede dæksplankerne i materialet. Hele færgen opbyggede jeg i 1 mm karton og den er faktisk ganske robust.
Jeg har stadig modellen i 1:100, mens den store model havnede hos en glad ejer i Vejen.
Må sige at jeg foretrækket at opbygge jernbanefærger med spor for 2 skinedrift, det er lidt mere problemfrit.
kongen ER en flot færge og held og lykke med projektet.
Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Juleferie 2014. Ahhh. Så kunne der endelige afses et par timer til færgebyggeriet, som ellers har stået alt for stille de sidste par måneder. Det eneste jeg i den sidste tid har fået gjort er, at teste, at der rent faktisk kan køre tog på sporene! Det kunne der heldigvis godt.
De sidste par dage er gået med at bygge det ene sidehus i den forreste del af færgen. Det så umiddelbart ikke for giftigt ud, men når man først kommer i gang, så forsvinder 7 timer meget hurtigt. Problemet/udfordringen er, at jeg har besluttet mig for at lave indretningen så komplet som muligt. Det vil sige, at alle de ting man med den ringeste sandsynlighed kan komme til at se, skal bygges rigtigt. Så der bliver lavet døre med dørhåndtag, alarmkontakter, brandskabe, trapper osv. som ingen sandsynligvis nogensinde kommer til at se. Men hvis jeg en dag kører et tog med et kamera ind på dækket, og det kommer nok til at ske, så skal det ligne et færgedæk så meget som muligt.
Herunder et par billeder af den nyeste kreation. Overinspektør Nielsen, navngivet efter en stor færgebygger jeg kender, inspicerer og godkender projektet. I hans lille notesbog, noteres alle fejl og mangler minutiøst.
Trappen kontrolleres. Gelænderet holder.
Bygningen begtragtes på afstand.
Er brandskabet monteret korrekt? Det ser fornuftigt ud, omend skiltningen er mangelfuld. Det må rettes til!
Oversigt.
Glædelig bag(h)jul til jer alle.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Hej Morten se flot ud ved om du ved noget om det med skiftespor om at sæt elskift på bagside af skifte sporet
Flot lavet med bundplader skult midter leder
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Hej Morten se flot ud ved om du ved noget om det med skiftespor om at sæt elskift på bagside af skifte sporet
Flot lavet med bundplader skult midter leder
Sporene er modificerede K-skinner. Midterlederen er lavet af en N-flexskinne. Sporskiftet er et elektrisk K-sporskifte så det er fra start af "elektrificeret". Det er modificeret lidt ved at grenene til højre og venstre er klemt en anelse sammen for at blive lidt smallere end normalt.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Det går stille, alt for stille, fremad med Kongen. Jeg har bygget lidt flere af de indvendige bygninger til vogndækket. Bygninger der indeholder trappe op- og nedgange, små værksteder og mandskabsrum. Det tager lang tid, da tegningerne kun viser, hvordan bygningerne ser ud i grundplan og hvor høje de er. Der mangler detaljerede oplysninger om dørenes størrelser, farver, gelænderudseende, udskærringer osv. Der må man efter bedste evne, søge nettet tyndt efter egnet billedemateriale og ellers bare gætte sig frem til resten.
Overinspektør Nielsen kontrollere MY1155s frigang. Det lader sig gøre, uden fare for kollision med bygningerne. NEM-normens fritrumsprofil er pakket sammen her.
Et lille blik ud over dækket med siden løst prøveopsat
Et kig ind af bovporten viser er der er meget lang vej endnu. Puha! mon det nogensinde bliver til noget?
Ud over disse bygninger, er jeg gået igang med den ene side til færgen. Lige som det meste andet, bliver den lavet af 1,5mm styren plade. Her kunne man godt ønske sig et værktøj til at lave vinduer med. Koøjer klares nemt med et bor, men vinduer, med lige sider og kurvet bund og top, tager uendeligt meget tid at lave. Fremgangsmåden jeg har valgt er: først at bore et "stort" hul midt i vinduet. Dernæst sliber jeg så meget materiale væk som muligt, med min Dremel monteret med slibecylinder. Så bruger jeg en "grov fil" og tilsidst den fine fil til at rette det sidste op med. Det tager små 5 minutter pr. vindue, og det nytter ikke at skynde sig! Jeg tager et par vinduer når lysten melder sig, så jeg regner med at være færdig med vinduerne om 2-3 år.
Fra venstre mod højre: Færdige vinduer - Fin fil - Grov fil - Groft tildannede vinduer.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Niels
Ingeniør
Indlæg: 348
Hej Morten
Fat mod kære ven - at bygge en jernbanefærge i model, er en opgave man skiftesvis vil elske og hade...
Men det du har nået indtil nu, ser bare fantastisk godt ud. Kan kun glæde mig til at se endnu mere.
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Hej Morten
Fat mod kære ven - at bygge en jernbanefærge i model, er en opgave man skiftesvis vil elske og hade...
Men det du har nået indtil nu, ser bare fantastisk godt ud. Kan kun glæde mig til at se endnu mere.
mvh
Niels
Tak, tak. Ja, det må jo være noget du og Mortensen må kunne tale med om
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 188
Hejsa
Det er en superflot og meget detaljeret model af Kongen, du er i gang med. Du efterlyser beskrivelser og billeder, så vidt jeg husker havde SIGNALPOSTEN engang i 80'erne en serie om danske jernbanefærger med beskrivelser og billeder. Måske du kan finde noget derfra.
Hvis du vil indbygge lys på dækket, trappeopgange og saloner mm, kan jeg anbefale de små SMD lysdioder, som eksempelvis kan købes hos NiceLed i Sønderborg. Varmhvid udgave vil være at foretrække. Fås også i rød og grøn version til laterne lys. Lysdioderne er monteret med meget tynd kobberledning.
Fortsat god fornøjelse med byggeriet. Du skal nok blive færdig med vinduerne indenfor overskuelig fremtid. Glæd dig over resultatet.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Hejsa
Det er en superflot og meget detaljeret model af Kongen, du er i gang med. Du efterlyser beskrivelser og billeder, så vidt jeg husker havde SIGNALPOSTEN engang i 80'erne en serie om danske jernbanefærger med beskrivelser og billeder. Måske du kan finde noget derfra.
Hvis du vil indbygge lys på dækket, trappeopgange og saloner mm, kan jeg anbefale de små SMD lysdioder, som eksempelvis kan købes hos NiceLed i Sønderborg. Varmhvid udgave vil være at foretrække. Fås også i rød og grøn version til laterne lys. Lysdioderne er monteret med meget tynd kobberledning.
Fortsat god fornøjelse med byggeriet. Du skal nok blive færdig med vinduerne indenfor overskuelig fremtid. Glæd dig over resultatet.
Mvh. Henrik D.
Jeg bygger naturligvis lys på dækket. Jeg har købt anseelige mængder lysdioder i flere størrelser og faconer. Jeg har sågar fundet nogler der er aflange (ca. 2x7mm) som kan bruges til lysstofrør på vogndækket. Jeg handler altid LED på ebay. De kommer i ruller med 100 stk fra Kina. De er lang tid, ofte 1 mdr.+ undervejs, til gengæld koster sådan 100 stk. et sted mellem kr. 16,- og kr. 60,- inkl. fri porto.
Jeg har fundet nogle billeder her http://billedarkiv.mfs.dk/fotoweb/Grid.fwx?position=1&archiveid=5000&columns=4&rows=2&sorting=AlfaNumericDsc&search=kong%20frederik som er i meget høj opløsning, og til stor hjælp.
Jeg har set artiklerne i Signalposten, men der var ikke mange billeder. Til gengæld er der meget detaljerede beskrivelser at interiør. Der står beskrevet farver på møbler og tæpper, så de skal nok komme i brug også, når jeg engang kommer så langt.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Du skriver om aflange LED
Vil Du oplyse beskrivelsen for dem ?
De kunne være "sjove" at prøve at få hjem via Ebay / Kina
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Du skriver om aflange LED
Vil Du oplyse beskrivelsen for dem ?
De kunne være "sjove" at prøve at få hjem via Ebay / Kina
de kan f.Eks findes her http://m.ebay.com/itm/251617049859?nav=SEARCH
de hedder 7020
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
LED Baron har også nogle, jeg plejer at bruge til "lysstofrør".
MVH
Lars
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
LED Baron har også nogle, jeg plejer at bruge til "lysstofrør".
Den er dælme lille.
Dem jeg bruger er 2x7mm, hvilket er en anelse for korte, men de længste jeg har kunnet finde. Jeg ville gerne have haft nogle der var 150 cm = 1,7 cm i H0
Jeg overvejer at sætte 2 i forlængelse af hinanden i serie. Så kan de også forsynes med en af de utallige 5V strømforsyninger jeg har liggende.
Nå. Nok om LED i denne tråd. Tilbage til færgen
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Efter meget lang pause, grundet ombygninger i 1:1 beboelsen, er aftnerne nu (heldigvis) blevet for mørke til den slags udskejelser. Det betyder så at man kan trække ud til 1:87 byggeriet igen. Jeg har i en længere periode grublet over hvordan jeg dog skulle få bygget et par ankerspil til fordækket. Jeg har søgt højt og lavt for at finde noget brugbart der mindede lidt om Kongens 2 ankerspil. Intet er dukket op. Det betyder at der ikke er nogen vej uden om. Jeg må lave det selv. Jeg har ikke den store erfaring med at bygge så forholdsvis små og detaljerede emner som disse ankerspil, men hvo intet vover..... som man siger. De 4 tandhjul og elektromotoren er præfabrikerede elementer, resten er custommade af plasticcard og messingstumper. Hvert spil består således af 26 enkeltdele. Jeg lavede delene til begge spil imens jeg byggede det første. Det betød at det tog 6 timer at lave det første, og 23 minutter at lave det andet.
Se billederne herunder af de 2 spil. Overinspektør Nielsen har godkendt begge spil, der nu blot mangler et dæk at stå på. Det har dog lange udsigter.....
Første spil samlet. Fundamentet til det andet er lagt.
Så er begge spil samlet. Nielsen godkender, men bemærker den manglende afskærming af tandhjul. Han har ret, men det er tro mod originalen. Man må bare holde pølserne tæt på kroppen så de ikke kommer i klemme.
Og her de færdigmalede spil i skruestikken. Liniealen giver et udemærket indtryk af størrelsen. Af et første forsøg er jeg OK tilfreds.
OBS: Jeg overvejer stadig om modellen skal patineres eller være fabriksny. Jeg hælder mest til en patineret udgave, og så skal det hele selvfølgelig svines til med fedt, olie og lidt rust.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Det er ved at være længe siden jeg har opdateret med nyt om kongen. Det skyldes til dels at projektet i et vidst omfang har ligget brak i en længere periode. jeg havde en vindueskrise. Mange vil nok spørge om hvad en vindueskrise er, hvilket jeg derfor, vil prøve at sætte de undrende masser ind i. Kongen har på hver side en masse vinduer der har det tilfældes at de har en kurveformet bund og top. Bevæbnet med minifræser, små fine file og masser af tålmodighed, kastede jeg mig over projektet. Da alle vinduer var færdig så det fint ud. På afstand.... Men kom man tæt på, var de uens i størrelse, skæve og med flossede kanter (det får styren når man filer det)
hvad gør man så? Man går i tænkeboks (og bygger 1:1 huset om i næsten 1 år) Jeg overvejede at stille mig tilfreds, men gik hurtigt væk fra den tanke. Jeg overvejede at søge hjælp til laserskæring. Det ville blive dyrt og så var det jo ikke rigtig mit arbejde. Resultatet blev varme! Små vinduesformede messingstykker, monteret på en skrue, isat en varmekniv fra Biltema gjorde tricket. Helt ens vinduer med fine glatte kanter.
Overinspektør Nielsen var begejstret for resultatet, og derpå kunne arbejdet endelig genoptages. Jeg er nu så langt at alle de større huse på vogndækket er 90% færdige. De mangler dørhåndtag, skilte og lidt andre detaljer. Lys er monteret og siderne er nu endeligt, efter en gang sort afskærmningsmaling derpå hvid maling, fastgjort endelig til bunden. Det får lov at hærde mens jeg nyder solen længere sydpå. Dernæst skal der spartles udvendigt. Slibes og endeligt: males skrog. Mere herom senere.
Optegning af forreste del af saloner og styrhus. En kompleks sag da fronten både kurver og hælder bagover. Det betyder at en lige række vinduer skal skæres efter en kurve, for at side lige på den færdige front. Jeg lavede en pap og papirskabeloN til dette.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Sidste nyt fra malekabinen. Kongens bagbord side er grundet. Toppen er malet hvid, bunden rød og det sorte bælte er malet til sidsT. Det hele er airbrushet med Vallejo Air. Det skulle være klar til brush direkte fra bøtten, men jeg tynder det en del op. Ellers synes jeg det har en tendens til at "klatte/prikke" i overfladen. Bedøm selv og kommenter gerne.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Mogens3500
Modelbygger
Indlæg: 4
Jeg synes, at dit færgebyggeri ser fantastisk ud! Kunne du løfte sløret lidt mere for, hvordan værktøjet ser ud, som du har løst dit "vinduesproblem med?
Held og lykke med dit videre færgebyggeri
Mvh Mogens
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
En lang vinter uden synderlig aktivitet på færgen. Desværre. Der har været 1:1 aktiviteter på matriklen der har stået forrest. Dernæst sammenlagt 7 ugers forkølelse. Men endelig er der kommet lidt gang i værftet igen. Jeg har fået færdiggjort bovporten, og overinspektør Nielsen har godkendt den, inden den får det sidste lag satinlak. Siderne er færdige og kongen har fået sit navn. Næste opgave bliver at få færdiggjort vogndækket så der kan komme låg på.

Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Nomisdk
IT
Indlæg: 229
Det ser godt ud Morten
Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk
fjorbak
Indlæg: 583
Hej i Tråden
Det er så uretfærdigt, jeg kan dårligt samle en bygning
at dette skib bare kan fremstilles af så dygtige fingere, nu er misundelse en grim ting, men forf..... er det FLOT.
Jeg glæder mig til at se det færdigt, rigtig god byggelyst.
:) :)
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Ih dog. Tak. Det drejer sig om en god portion tålmodighed, og så nok også lidt fingersnilde. Jeg besider tilsyneladende lidt af begge dele. Skuden skal, når den engang er færdigt monteres på et modul. Så hvem ved. Måske den engang kan indsættes som endestation i større sammenhæng. Jeg har i hvert fald meldt mig ind i 3modul. Så skulle muligheden engang med tiden byde sig. Så kunne det jo være sjovt at se den på en større bane.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
fjorbak
Indlæg: 583
Hej Klartsyn
Hvor er du dog velkommen i vores lille forening, jeg tror den vil pynte retgodt op¨på anlægget, men velkommen til Morten
:) :) :)
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Takker Fjorbak. Det har nok lange udsigter Med den byggehastighed jeg ligger for dagen. Men lige pludselig så bliver den jo nok færdig.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Overinspektør Nielsen har igen været på værftet. Han er ikke imponeret over tempoet, men noterer dog alligevel i bogen, at det trods alt udførte, er overvejende godkendt.
Det er dog noteret at hængslingen af agterporten er mangelfuld, for ikke at sige helt manglende. Ikke godkendt!
Et kig ind fra agterstavnen med lyset på vogndækket tændt.
"Reoler" med surringskæder, til sikring af vogne i høj sø.
Prøveopstilling af udrustning på fordækket. Igen bemærker Overinspektørens skarpe øje, at intet er fastgjort efter reglementet, og der mangler rækværk. Der er overhængende farer for nedstyrtningsskader på de små Preiser-værftsarbejdere. Af frygt for Overinspektørens til tider iltre temprement, har alle dog forladt deres plads. Krystere...
Opdateringer følger....
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hvor ser det bare godt ud, glæder mig til at se den færdig.
Vh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Meget imponerende og overbevisende byggeri. Du må endelig hilse Overinspektøren
Hvor i verden har du fundet de imponerende små tandhjul til ankerspillene?
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Tak Gert. Jeg mener de er købt her: http://www.hobby-lobby-modellbau.com/onlineshop/
de har en fantastisk mængde dele til selvbyggerer. Og ikke mindst fornuftige priser. Det eneste minus er at man ikke kan betale med kreditkort. Jeg har dog aldrig haft problemer. En gang hvor der var en vare der var udgået ringede damen der ejer butikken og undskyldte mange gange. I forsendelse. Med resten af varerne lå så pengene retur for den udgåede effekt og en lille pose vingummi. Super hyggeligt.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
hej Morten
tak for info - ja en fin butik den du linjker til.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Endnu en gang har Overinspektør Nielsen været forbi med sin lyserøde notesblok. Fordækket er stort set på plads. Der mangler et par spil op mod den forreste salon under styrhuset, samt et par kædebremser ved ankerspillene. Ellers har Overinspektøren ikke noget at kritisere. Det skulle dog lige være roderiet på værftet.
Vurder selv, og kommenter gerne
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
cbt
Indlæg: 1.165
Hej Morten
Nu må Overinspektør Nielsen vel eferhånden være tilfreds ? :-)
Det ser hammergodt ud - det er lige til en gang mindreværdskomplekser, samtidig med at det også er utroligt inspirerende.
Din flotte model giver en masse inspiration - og lyst - til selv at kaste sig ud i skibsbyggeri engang.
Tak for at vi andre bolværksmatroser må kigge med fra kajkanten.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Hej Carsten. Tak for det. Hr Nielsen er svær at gøre tilfreds, og der er lang vej endnu. Jeg får uden tvivl mine kvaler med ham. Han er meget kritisk, og finder sig ikke i sløseri!
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Niels
Ingeniør
Indlæg: 348
Hej Morten,
Sig til, hvis du vil låne en mindre krakilsk skibsinspektør til byggeriet af Kongen...
Den lokale Hr. Mortensen har pt. ikke så meget at lave, da mit værft for tiden er lukket ned.
Færgehilsner
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Da det er længe siden jeg sidst har opdateret herinde, tænkte jeg at jeg, inden sommerferien, lige ville vise, hvad der sker med færgen. Svaret er: stort set intet!
Jeg trængte til at lave noget andet, og da færgen jo skal have et sted at bo, kastede jeg mig over færgelejet.
Da jeg jo har valgt at blive modulmand, i stedet for at have et fast anlæg, vil min færgehavn også blive på modulbasis. Færgelejet har derfor fundet plads på et lidt stort modul. Helt præcist 60 x 165cm. Længden giver lidt sig selv, da Kongen er godt 130 cm lang, og der også skulle være en broklap at køre lokomotiver ombord fra. Der er også blevet plads til en ensrettet vej. Perron og spor inkl. omløbsspor for lokomotiver samt et havnekontor.
Da jeg, vil nogle nok mene, er lidt krakilsk med detaljerne, tager det meget længere tid at bygge, end jeg havde troet. I mit hoved var dette modul færdigt inden sommerferien, så jeg kunne gå igang med Kongen igen, når ferien er slut. MEN, sådan gik det ikke. For få timer, for mange detaljer og for meget kiggen efter om det er som jeg vil have det, har betydet at jeg stadig mangler meget.
Herunder er et par billeder af modulet med færgen på besøg. Færgen kan tages op af modulet, hvilket letter opbygningen af begge dele. Det eneste jeg har fået lavet til Kongen, er alle stolene til restauranter og saloner. Der er mange, og da de jo var betrukket med forskellige materialer, skal dette jo også prøves efterlignet i model.
Et lidt dårligt overblik over modulet.
Nærbillede af Kongens styrbords anker. Man kan lige ane broklappen foran.
Lidt bolværk og navnet midtskibs.
Broklab og et kig ind i Kongens mørke gab. (De kunne godt have tændt lyset)
367 nymalede stole til Kongens Restaurant og salondæk. Overinspektør Nielsen noterer. Han er rystet over at arbejdet næsten er stoppet, men har endnu ikke opgivet at få Kongen færdig.
Som altid er kommentarer velkomne.
Rigtig god sommer til alle Sporskiftere
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Fornemt og inspirerende - håber at se modul og færge 1:1 en dag
(og fin, tilbagelænet ironi: "Det eneste jeg har fået lavet til Kongen, er alle stolene til restauranter og saloner"
Fortsæt blot det gode arbejde i dit helt eget tempo
mvh niels peter
DK-2720
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Tak. Hvis du er 3modulkører, så er det da planen at hægte det på engang.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Det er snart ved at være meget længe siden der er sket noget med historien om mit færgeprojekt. Det har da også været gået i stå ad flere omgange. Lige før jul satte jeg mig selv det mål, at blive færdig med Kongen, inden udgangen af marts 2018. Det betyder at det snærper til, men umiddelbart er jeg ret fortrøstningsfuld. Herunder lidt billeder. Kommentarer modtages som altid gerne
Kongen i havnemodulet omkring juletid 2017
Juleferien blev brugt på interiør i restauranter og salonner, samt påbegyndelse af øverste dæk
Så er stort spring i tiden, her fra weekenden i slutningen af uge 8. Øverste dæk samt master er monteret.
Overinspektør Nielsen kontrollerer redningsbådene.
Og her redningskransene. Jo, der skal være styr på sikkerheden om bord.
Og et kig på styrbord side. Dog før redningsbådene var klar.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Buzzard
Kalvehave
Indlæg: 44
Hvor er den dog flot og super detaljeret.
mvh, Peter
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Hvor er den dog flot og super detaljeret.
Tak Peter. Den er ikke færdig endnu, men jeg prøver at få så mange detaljer med som muligt
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
For de af jer der ikke kigger med på Facebook, kan jeg meddele, at Kongen er færdig!
det er lige i underkanten af 4 år siden jeg begyndte, så det har været noget af en rejse. der har været lange byggepauser, og en del søvnløse nætter. Der har flere gange været overvejelser om at droppe projektet, men min stædighed forbød mig ikke at færdiggøre det. Hvis andre kan, så kan jeg også! Og det kunne jeg! Nu kan jeg nyde byggeriet, mens jeg samler kræfter til den næste. For hvad er en Konge værd uden en Dronning?
Hvis I kommer til DMJU i Kolding næste weekend, er Kongen med i dioramakonkurrencen, forudsat at konkurrencen bliver til noget. Hvis den ikke gør, kan dioramaet se på 3moduls stand på messen.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 241
Hej Morten
Tillykke med du er blevet færdig, godt du var stædig og fik gjort projektet færdigt, nu når den er blevet så flot.
Glæder mig til at se Dronningen.
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
Claus Bager Jensen
elektriker
Indlæg: 6
For filen da han er flot. kunne man få til sendt tegninger, har prøvet div. link men kan ikke rigtigt finde tegninger på DSB færger. Håber en dag jeg for mod på at bygge en.
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Mange tak Claus. Tegningerne lå engang på dfhs.dk men det gør de ikke længere. Jeg ved ikke om de vil sende dem til dig hvis du spørger dem. Det var pdf filer, og man kan ikke bygge færgen alene ud fra de tegninger. Der skal mere til. Jeg har gennemtrawlet nettet for billeder og være forbi jernbanemuseet og taget rigtig mange billeder af deres model.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.