Forventninger til en klub/forening.

Jeg kan på baggrund af at havde læst en masse indlæg (bla. på sporskiftet)kun konstantere at rigtigt mange har en menig og erfaring om hvad der er rigtigt og hvad der ikke lever op til forventning om modeltogs hobby i forhold til klubber/foreninger og kunne godt tænke mig at rejse spørgsmålet: hvordan skaber man den perfekte modelbane klub /forening.(herefter kaldet klub) til den næste generation?

Grunden til dette spørgsmål er at jeg som mange årrigt medlem af NFMJK(Nykøbing Falster Modeljernbane klub). Bare må konstantere (som jeg ser det, at gennemsnitsaldren bare stiger) og at det, at kun få unge mennesker(næste generation) ind i vores hobby er svært.

Jeg kunne godt ønske at få nogle input til at skabe næste generation modelbaneklub.

Hvordan bør en klub være og hvilke tekniker skal der være indfriet, før at man som modelbane interesseret kunne tænke sig at melde sig ind en klub?

Hvilke værdier er vigtigte for at kunne skabe grobund for næste generation?

Jeg synes som grundholdning at vi har en super sund hobby og at den er værd at bevare for eftertiden, men jeg synes også at vi er ved at nærme os et punkt hvor vi fokusere mere på detaljer og personlig norm istedt for fællesskab - det betyder med mine øjne vi er ved at tabe vores eftefølgere på "gulvet".

Har jeg ret eller har i en anden menig?Smile

Med ønske om en god dialog og input.

John.A.  

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

hmm.

det er jo en anden verden idag, end da mange af modeltogs 'efterlønnerne' var unge. idag skal modeltog konkurrere med mange ting - der er masser af tv kanaler, internettet, computerspil, osv. som optager yngre mænds liv... og ikke mindst en mere og mere stresset hverdag.

samtidig lever vi i en mere og mere digital verden, og dette bør også inddrages i togkørslen... jeg kunne forestille mig at et ældre analogt anlæg skræmmer folk væk... ligesom en hjemmeside fra 90'erne.

jeg tror ikke man kan vende udviklingen, men skal man prøve at inddrage folk fra de yngre årgange skal det være noget de kender til... for med alderen, forandres også ønskerne. hovedparten af folk ønsker typisk at køre dansk og epoke 3. men det er jo ikke specielt nutidssvarende. der er intet dsb gods mere eller røde b vogne... og har ikke været i lang tid. personligt er jeg kun til epoke 5 og op, og man må også bare erkende, at danmark ikke har så sk... meget interresant tog på skinnerne i dag. så er der et krav om det kun er dansk/dsb materiel på banen, kan det være en hindring...

men i sidste ende handler vel også om hvem man har kemi med... hvis ikke man kan tage en sludder og kop kaffe sammen, kan man heller ikke køre tog sammen... kommer man til en klub med en flok sure gamle mænd, der rakker ens tog ned for ikke at være detaljeret nok, ja så kommer man nok ikke igen.

ellers er der jo også modul-muligheden... nmodulgruppen ser ret aktiv ud, med medlemmer i alle aldre. det kunne være klubberne skulle kigge i den retning...

Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

Hej

Ja det er et godt spørgsmål, hvordan får vi flere unge ind i klubberne? Vi har de samme problemer, de fleste er over 50, men jeg tror, det er et spørgsmål vi skal lade de unge læser, af sporskiftet svare på.

Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jeg er ening i Traxx's observationer, nemlig at vores hobby har fået mange "konkurrenter" om vores fritid. For mit personlige vedkommende har jeg ganske enkelt ikke tid til at afsætte en eller flere aftener til klub-aktiviteter; jeg har væsentlig nemmere ved at planlægge og afsætte tid i en weekend. Og jeg tror ærligt talt, at mange andre har det på samme måde.

En anden tendens i vores moderne samfund er, at folk ofte sætter deres egne interesser højere end fælles-skabets. I modeltogklub-sammenhæng kan/vil det komme til udtryk i diskussioner hvilke strækninger og stationer anlægget skal repræsentere, hvorfor at arbejdet med et fast anlæg tager længere tid.

Endelig er der en ikke uvæsentlig ting der skal tages hensyn til: Lokaler. I den senere tid har vi set hvordan flere klubber har måtte finde et ny sted "at bo", fordi ejeren af bygninger/lokaler skulle bruge disse til andre formål.

En fornuftig løsning på ovenstående problemstillinger har jeg set i form af Kolding Modeljernbaneklub. Her valgte man for nogle år siden at droppe det gamle faste anlæg, til fordel for et nyt modul-opbygget anlæg. Det er både klubben og de enkelte medlemmer som kan bygge et eller flere moduler; fra tid til anden kan udformningen af anlægget varieres ved at bytte modulerne ude (og variation er jo en dejlig ting). Denne klub har valgt at følge FREMOs modulnormer, som giver mulighed for at deltage i træf med deltagere fra andre lande; men en ny klub (eller en som vælger at skifte til modul-opbygning) har frie muligheder for at vælge en anden norm (f.eks. DMJUs norm) eller udvikle deres egen. Sidst, men ikke mindst, løser modul-modellen også sidste problem til en vis grad: Hvis man bliver tvunget til/bedt om at flytte fra klublokalerne, behøver man ikke at skulle skille hele anlægget ad; man kan "bare" tage de enkelte moduler ud af anlægget, køre disse ud til nogle nye/andre lokaler og sætte modulerne sammen og så være klar til at køre igen.

Jeg kan umiddelbart kun se en svaghed ved den modul-baserede løsning: Muligheden for fjernstyring af stationer og opbygningen af fungerende linjeblok. I sådan et tilfælde kræves enten en masse relæer, sensorer og andre ting, eller laver sikringen af den enkelte station eller en given strækning på f.eks. en computer som kan "snakke" med de andre sikringsanlæg. Dette forudsætter selvfølgelig at man udarbejder en standard for kommunikationen mellem de enkelte sikringsanlæg. Men hele denne problematik må også afhænge af om man ønsker at køre med automatisk linjeblok og fjernstyrede stationer; noget der jo hører den sene epoke III, og især epoke IV, V og VI.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 1 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Traxx skrev:

ellers er der jo også modul-muligheden... nmodulgruppen ser ret aktiv ud, med medlemmer i alle aldre. det kunne være klubberne skulle kigge i den retning...

Smile

Ja, jeg har også lagt mærke til, at aldersgennemsnittet indenfor Fremo-kredse ser ud til at ligge indenfor hvad man (idag) kunne kalde for "yngre voksne", dvs. i 30'erne, op til 40'erne.

Vores lokale klub her på egnen har faktisk formået at tiltrække unge medlemmer og fastholde deres interesse, trods beliggenheden et godt stykke udenfor byen, som klubben har taget navn efter. Så helt umuligt er det jo åbenbart heller ikke, her udenfor de mere urbane områder af landet.

Klubben har altid været kendetegnet ved også at have udadvendte aktiviteter, så som at deltage med et kørende udstillingsanlæg ved Open By Night i Frederikshavn og udstillinger på Frederikshavn Bibliotek, deltagelse ved DSB's 150-års jubilæum i 1997, åbent-hus arrangementer hvor klubbens støttemedlemmer og alle interesserede kan komme og hilse på, samt artikler i avisen med jævne mellemrum, etc. Det er ikke altid givet, at der umiddelbart kommer noget ud af anstrengelserne nu-og-her, men synlighed i lokalområdet kan jo på længere sigt kaste noget af sig, når man på den måde er "til stede" i folks - og måske især i de lokale myndigheders - bevidsthed, både ved at man så at sige opsparer goodwill ved på den måde at give noget til lokalområdet. Og det kan være meget værd, når det kommer til at søge fondsmidler eller at kommunen er behjælpelige og positivt indstillet, hvad angår at klubben kan have tag over hovedet, og også når det kommer til at kunne tiltrække nye medlemmer, selv langvejs fra. Hvad det angår er FMJK i al beskedenhed en succeshistorie.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Man kan vende det om og spørge: Hvorfor bryder jeg mig ikke om at gå ind i en mj-forretning ved højlys dag, og derved blive set gå derind og komme ud igen? Hvorfor jeg ikke bryder mig om at tale om mj-interessen, med venner og kolleger? Fordi man igen og igen bliver stemplet som "sær", "lukket", "ensom" og sågar "elitær". Eller, som jeg har hørt det omtalt "en hobby for økonomisk velstillede mandlige pensionister". Om jeg er sær eller elitær er op til andre at vurdere, men jeg er gift, har 3 børn og ej pensionist. Sagt på en anden måde: jeg har intet problem med at lægge et par pakker "fest-balloner", både dem med og uden smag, op på varebåndet en lørdag formiddag i Føtex, da det signalere modsætningen til al det tidligere nævnte. Hobbyen har selv været ude om image problemet, som sjovt nok står i stærk kontrast til et stadig større og større udvalg af materiel og tilbehør, som vi ser det i disse år. God weekend
Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg har nu da ikke nogen problemer med at stå ved min interesse? Mit største problem med at komme i min normale butik er, at jeg altid ender med at bruge en hel eftermiddag på formålet - og det er ikke altid, jeg synes, jeg har tid til det. Smile Men jeg skammer mig bestemt ikke over at gå derind, og jeg forsøger heller ikke at skjule mig, så jeg ikke kan ses udefra.

Da jeg for nylig rundede et skarpt hjørne, fik jeg kun modelbane gaver på jobbet - alle kender min interesse, og de fleste anerkender den også; jeg regnes som firmaets største nørd på området, men der er flere andre ansatte, der åbent viser stor interesse for sagen. Det er også kun nogle få dage siden, jeg hjalp en kollega med at finde det rette modeltogssæt til hans (nu) seks årige søns fødselsdag - så her fik vi da en ny, ung mand i folden. Iøvrigt tak til min faste forhandler for at have taget godt mod Thomas.

De varer, jeg ikke kan købe lokalt, køber jeg normalt på nettet: Der kommer mange spændende pakker, som jeg altid får sendt til firmaet, så slipper jeg for at skulle på posthuset. Mit kontor ligger så langt fra receptionen som tænkeligt muligt, men alligevel får jeg næsten altid særbehandling - mine pakker bliver leveret på mit skrivebord af en af sekretærerne, der så til gengæld forventer, at jeg lukker op, mens de ser på - for jeg får altid sådan nogen spændende pakker! Der er altid stor skuffelse, når det blot er elektronik eller noget andet kedeligt...

Min 12-årige søn har lige holdt madklub for en del af klassen, og han var positivt overrasket, da pigerne ikke løb skrigende væk ved synet af hans Warhammer: De syntes, det var sejt, at han kunne lave så nogle små figurer - vi kom til at snakke videre om det, og jeg hev et Preiser-sæt med en komplet tøjbutik frem - der var ikke et øje tørt, det var virkeligt en dukkestue, pigerne kunne forstå!

Men en klub? Med det liv, jeg lever, kan jeg ikke forestille mig, hvordan jeg skulle finde tid til en klub med faste klubaftener, "kollegiale" forpligtelser osv. Det kunne på mange måder være dejligt, men jeg ved, jeg ville komme til at melde afbud alt for ofte. Det ville også gøre det vanskeligt at kunne arbejde på anlægget, når det passer mig - det er lidt lettere, når jeg selv ejer det hele og har det indenfor rækkevidde. Der er en del, der gennem tiderne har fortalt mig, at deres klub hedder "Sporskiftet" - og vi er jo da også mange, der på kryds og tværs mødes udenfor nettet, selvom vi kender hinanden herfra.

Jeg tror ikke kun, klubbernes manglende tilslutning har rod i en manglende interesse for modeltog blandt de yngre - jeg tror også, vores samfund har ændret sig, så hele klubkulturen er under pres. Som andre har sagt det, er det min fornemmelse, at interessen for modulanlæg er stærkt voksende, netop fordi det giver mulighed for at have sit eget "lille" anlæg derhjemme, men også mulighed for at mødes med andre en gang imellem for at sætte det hele sammen og køre "stort"; med modulerne er man ikke så forpligtet, som man ville være, hvis man byggede på et stort, fælles anlæg.

Med et arbejde, der kræver en del udenfor normal arbejdstid - ofte med kort varsel - et delebarn, der er her hver anden uge - en familie i den anden ende af landet, der stiller store krav - kan det være svært nok at få det hele til at hænge sammen i forvejen: En klub, der stiller yderligere krav og har faste mødetider, vil kun højne stressniveauet endnu mere, og det har jeg bestemt ikke brug for.

Så jeg tror, det er nødvendigt at se ud over emnet og i stedet erkende, at forenings-Danmark er under voldsomt pres - ikke mindst på grund af en ændret livsstil blandt de yngre.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

John.A.

Indlæg: 2

PB  Blog

Hej Alle.

Først og fremmest Tak  Smile for at der allerede er så mange tilkendegivelser og bud på hvordan en modeltogsmand/klub ser ud i de kommende år.

Jeg håber der er flere der vil kommentere emnet.

Opsummering.

For at starte med det første og sidste indlæg først, jeg har selv 3 børn hjemmeboende, gift og vi arbejder begge og har en travl hverdag.

Jeg tolker ud af jeres indlæg (ret mig endelig hvis jeg misforstår eller fejltolker nogle af jeres udsagn)at tidspunktet (typisk en eller to hverdagsaftener fra 1900-)

er en af de hindringer (børn der skal putte`s og sene arbejdstider lektier og alt det andet der får en hverdag til at fungere ) der er med til at vores hobby bliver valgt fra.

Oplysning om vores hobby er meget mangelfuld og andre mennesker ser os som gamle støvede mænd liggede på knæ omgivet af en kasse værktøj,en masse ledninger og Einstein hår.

Hvis det er sådan vi bliver mødt/set, er det klart at der er et images der skal ud og ændres. Er det sådan i oplever vores medmennesker kigger på os?

Når det så er sagt, hvad er det så vi kan bruge til en fremad rette linje til at gøre vores hobby attraktiv i fremtiden.

Jeg synes allerede på nuværende at der er rigtig mange gode bud på en anderledes måde at gøre hobbyen mere synlig og attraktiv. Der er jo allerede klubber der har gjort en del for at "komme ud af skabet" og tak for det Smile.De henvisning der er kommet vil jeg i den nærmeste tid undersøge mere i dybden.

For at gøre det lidt kort.

1. Mere fleksible mødetidspunkter, måske mere nøgleklub (som det kendes fra bilhobbyen, at man køber sig til et værksted og der efter kan man komme som det nu passer ind)

2. Mødestedet/lokalet er mere indrettet som værksted hvor der så kan arbejdes på moduler (ejne eller klubmoduler).

3.Kørsel bliver i højre grad lagt som arrangementer i en lejet hal eller lokalt i samarbejde med andre klubber fra nærområdet.

4. Mere tidsløse anlæg hvor vi kan imødekomme alle epoker.

5. Tidsvarende teknisk drift (digitalt styring via mobil eller pc).

Mht skalaer sker der jo rigtigt meget i disse år, hvilke skalere tror i der vil bide sig fast i de kommende år?. Er vi på vej imod større skalere eller vil det forsat være H0 eller bevæger vi os nedaf på skalen?.

Sidst men ikke mindst hvordan får vi nogle flere kvinder ind i vores ellers meget mandepræget hobby?

Håber på nogle svar og meniger Smile

John.A. 

 

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

Det er da synd at du, Martin, ikke bryder dig om at gå ind i et mj- forretning ved højlys dag, men set fra den andenside er der mange ikke  der forstår at vi voksne mænd og enkelte kvinder laver modeljernbaner. Har ofte hørt folk sige, jammen er det da ikke kun legetøj til børn, det tog? Når man så får forklaret at det skam ikke er legetøj, men en temeligt dyrt hobby , er det som om de bedre forstår det. Har nu læst alle indlæg igenem og det er ikke som jeg tror, at det var prisen der holder dem væk fra hobbyen, men at de simpelt hen ikke har tiden.

Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

BilledeBillede          Hejsa

 I 3 Modul har vi en stor spredning aldersmæsigt , 15 til 60 år  foruden flere af medlemmernes børn kører med når vi samles og selfølgelig også hjemme , har selv fået nogle bonusbørnebørn , 8 - 10 og 13 , de to mindste har benyttet enhver lejlighed hele sommeren til at snige sig ud og køre på mine moduler , de har stået på den ejendom hvor de bor , især Rikke på 8 år er vild med IC3 som hun også kører med i fuld størelse når farmand skal besøges .                                                                                                         Moduler er en god løsning når man ikke har så meget tid -plads - lokaler ,  du kan have det hjemme på et bord , ikke brug for et helt rum , kunne ellers være dejligt , selv i en etværels lejlighed kan man så dyrke sin hobby , vi mødes så ca en gang om måneden i et lokale vi har fået stillet til rådighed af kommunen , Sorø , først var de vist tæt på panik da de hørte ordet modeltogklub , men da det så blev oplyst vort behov , og det at vi kommer om morgenen , stiller op , kører , hygger og så pakker sammen og hver tager sit med hjen igen , så var der ingen problem med lokaler .                                                                                Selfølgelig er der mange andre ting der skal tages hensyn til , det skal være til at håndtere , og transportere , være i ens bil eller anden transportform , alt skal side godt fast , men der er også fordele , det er sjældent at anlægene ser ens ud , hvem kommer med hvad ,billederne er fra lidt sommerkørsel , tak til Bossen for at han stiller lokaler til rådighed om sommeren , hvor de kan stå i ca 6 uger , med en masse kørsel .

 Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Det er vel ikke anderledes for modeljernbaneklubberne, at de også står overfor lignende udfordringer idag, ligesom mange andre foreninger:

- Spejderforeningerne kan ikke fastholde de unge, som når pubertetsårene sætter ind ikke længere synes, at det er cool at være spejder

- Mange idrætsforeninger, som tilbyder holdsport, "styrtbløder" nærmest til fordel for individuel fitness, hvor man ikke skal møde på bestemte tidspunkter, og hvor der ikke er mødepligt til de hold, som der dog også er i fitnesscentre (udover vægttræning og motionsmaskiner), dog kun hvis man på forhånd har skrevet sig på holdlisten, for så koster det "dummebøde" for ikke at møde op den dag. Den "frivillighed", der er over den slags "løs" tilknytning, passer vel bare godt ind i nutidens individualitet og fortravlede tilværelse, mens idrætsforeningerne, der har rødderne dybt forankret i en hedengangen industriarbejderkultur hvor alle arbejdede og havde fri på samme tid, tilbyder skemalagt motion på faste tidspunkter, idet alle dengang havde tid til holdsport på den samme aften i ugen på grund af den regelmæssige hverdag og arbejdsuge, osv. osv.

Desuden er der jo også det, at i ungdomsårene er der jo mange store livsopgaver på programmet (samt fester og tunede knallerter), som kan medføre neddrosling af interesser som f.eks. modeljernbanen - for måske at blive fundet frem igen, når karriere og familieliv engang er etableret. Og det er vel egentlig meget naturligt og noget, som hobbyen vel bare må leve med og indrette sig efter, og det kan jo være en forklaring på gennemsnitsalderen blandt de udøvende indenfor modeljernbane.

Alt dette er jo velkendt, men er det egentlig noget problem ?. For når blot der overhovedet sker fornyelse - f.eks. ved tilgang af nye udøvere, i f.eks. 30-40 års alderen - så er dette jo stadig pr. definition en fornyelse og ny tilgang. Det er jo ikke givet, at fornyelse og tilgang udelukkende kan ske ved tilgang af helt unge medlemmer - det er jo naturligvis kun positivt, når det sker - men en tilgang af nye medlemmer i en mere moden alder er jo også en tilførsel af "nyt blod".

Hvis det er en mere "løs" og uforpligtende tilknytning, der i så fald skal til, så har f.eks. Fremo-verdenen tilsyneladende "set lyset", og - i al beskedenhed - også den føromtalte lokale klub, hvor man ret beset ikke er forpligtet til andet end at betale sit kontingent. Klubben rummer nemlig også dem, der bare kommer for at hygge og komme lidt hjemmefra, for at få inspiration til hjemmeanlægget, få gode råd og evt. hjælp til reparation af eget materiel - og for at få en kop kaffe og en togsnak i fred og fordragelighed. At vride armen om på ryggen på sine medlemmer skræmmer folk væk, og vel især potentielle nye medlemmer - her bør signalet vel hellere være det mere "uforpligtende" og den mere "løse" tilknytning, jvf. fitness-eksemplet ovenfor.

Sådan er tiderne vel bare nu om dage, og her er løsningen snarere at følge med strømningerne, frem for at møde andre med bastante og indspiste regeltyrannier, sådan som f.eks. reglerne for afviklingen af en fodboldkamp (jvf. det andet af de ovenstående eksempler) kunne opfattes som.

Hvordan håndterer andre klubber rundt omkring i landet de udfordringer, som er nævnt ovenfor ?. Succeshistorier, som andre måske kunne lære af, kunne sikkert være relevant at få frem i denne tråd ?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Jo da, der er også succeshistorier, vi har nok Danmarks billigest kontigent, 200 kr for pers under 60 og 100 kr for pers. over 60 om året, vi ejer selv vores klublokaler ( en station) og kan derfor ikke pludseligt få at vide ,at nu kan i godt flytte for lokalerne skal bruges til andet formål.Du skal ikke selv have pungen op af lommen, alt hvad du skal bruge, betaler klubben, blot skal du selv medbringe det tog du ønsker at køre med.Det er da et billigt måde at udøve sin hobby,hvis man har lyst til modeltog og ikke vil/ kan få de mange penge fra og pladsen det kræver for at have tog der hjemme. Vi har tilgang af nye medlemmer hvert år, men der falder jo også nogle fra engang imellem, så alt i alt er der ca. 7-8 aktive når der er klubaften to gange i ugen. kurt

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.