Hvor skal man begynde på et projekt i denne størrelse. Til at starte med var det min plan at begynde fra vest, det var formentlig p.g.a. muligheden for at køre i flere retninger. Men af en årsag som jeg har glemt, er jeg nu begyndt på med de tre første moduler fra øst.
Et modul blev købt som byggesæt fra Tyskland og de to andre savet ud af familiens tømrer. Det gik ikke så stærkt, for han havde andet arbejde der skulle laves, men pladerne blev leveret. Derefter gik tiden med at pladerne lå i kælderen hos forældrene, mens jeg selv lavede andre ting. Der var f.eks. et par LEGO arrangementer jeg havde forpligtet mig til at deltage. Det der med at sadle og ride samme dag er et overvurderet fænomen.
I løbet af juli og august 2013 gik det stærkt, i hvert fald i forhold til tidligere i projektet. De tre moduler blev samlet, malet og næsten klar til skinnelægning, men så gik projektet ned i gear. Det skyldes, at jeg sammen med min far har en del andre moduler, som vi arbejdede på når der var tid. Det er vores franske trinbræt 'St. Dizier', som kunne ses på Hobbymessen i Valby 1. og 2. marts 2014.
Modulkasse til det østligeste modul. Her skal være ind- og udkørselsesignaler og en transversal.
Modulkasse 2. Her skal være to transversaler, så de to spor bliver til tre.
Tredje modulkasse. Det er ikke nemt at se, men på dette modul vil de tre spordreje ca 10 grader.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 492
Hej Jakob
Det glæder vi os til at se og følge opbygningen af , skal du så til at have lastbilkørekort til det vogntog du får brug for til transport når hele stationen er færdig og skal ud og vises frem
Christian
http://3modul.dk/
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Transporten af modulerne forventer jeg ikke bliver noget problem. Det skulle ikke komme til at fylde mere end, at det kan være i en almindelig varebil.
Der hvor det bliver interessant er opbevaringen mellem køredagene.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
mr-data
Indlæg: 805
Lyder som et ganske spændende projekt, og formentlig en af de største stationer bygget til brug med en modul forening herhjemme.
Hvor stor planlægger du at bygge den ? Den største station inden for eks. Fremo er KdMjks model af Padborg, og den er 10 meter lang. Generelt anbefales det ar holde sig inden for en sådan længde; dels for at kunne betjene den, dels og især at ellers kan det blive et problem med at få en tilfredsstillende længde kørestrækning mellem stationer.
Jeg har selv overvejet en model af Nykøbing F, baseret på Fremo, og direkte omregnet til H0 skulle den ende med en længde på omkring 40 - 50 meter. Så her vil det i den grad være nødvendigt at "klippe en tå" og justere nogle af sporenes længde. F.eks. er virkelighedens perronspor ofte omkring 300 meter (3,44 meter i H0) og vigespor for godstog har gerne plads til godstog på 815 meter (9,37 meter i H0). Disse mål kan og bør tilpasses de toglængder der faktisk skal køres med, men naturligvis bør man sørge for at proportioner overholdes for at det ser rigtigt ud. En af de muligheder jeg har overvejet er at designe modulerne ved vigespor og perronspor så man kan justere disses længder ved at tilføje eller fjerne moduler; sådanne løsninger er tidligere set og gør stationen mere anvendelig.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.