For en del år siden fik jeg en idé om at bygge Slagelse station. Fascineret af idéen begyndte jeg for sjov, at tegne sporplanen i Wintrack. At tegne ud fra det man kan se fra perronen og toget er måske ikke det bedste udgangspunkt, men tegnet det blev der.
Stille og roligt fandt jeg forskellige oplysninger, som blev kopieret og gemt. Det kunne være billeder, skematiske sporplaner, sikringsplaner, ATC-planer og tegninger af bygningerne
Eftersom at jeg altid har været Märklin kører, faldt valget naturligvis på K-skinnerne, samt at der kun skulle være slanke sporskifter. Det viste sig hurtig at stationen ville blive meget lang, men det gjorde ikke noget efter som, at det mest var dagdrømmeri.
Nu er tallene på tegningen ikke nemme at læse, men den viste version er ca. 950 cm. lang og 100 cm dyb. Det gjorde at en del sidespor ikke kan være der, men det var ikke heller ikke så interessant for mig at få alt med.
Så skete der det, at vi var en folk her fra sporskiftet, der mødtes og startede det der senere skulle blive til 3modul. En modeljernbaneforening der bygger modulbaner med Märklinskinner på Fremo moduler. Det lagde op til at nu skulle stationen tegnes på moduler. Det gav jo helt andre muligheder for at bygge lange stationer. Men det gav også nye udfordringer med at det skal kunne skilles ad.
Mindre udfordrende blev det ikke af, at nå jeg som lokomotivfører dagligt kiggede på signaler, så skulle alle signalerne så vidt muligt også med i projektet. Det blev stationen ikke kortere af.
Jeg havde indtil videre gået meget stille ved dørene om projektet/drømmen, ikke mindst for når jeg boede i en to-værelses lejlighed, så har man det evige modeljernbane problem. Hvor skal jeg have det henne. Efter at have fiflet med stationen i en årrække, begyndte på for sjov at kalde det for mit "50 års projekt". Om det var fordi jeg skulle bruge 50 år på det, eller det skulle være færdigt når jeg blev 50, vidste jeg ikke. Men nu er det gået i omegnen af 5 år og jeg er først nu sådan rigtigt kommet i gang med byggeriet.
Forsættes i del 2
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
For en del år siden fik jeg en idé om at bygge Slagelse station.
Og...
(Venter spændt på fortsættelsen
)
Med venlig hilsen
Skott
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
For en del år siden fik jeg en idé om at bygge Slagelse station.
Og...
(Venter spændt på fortsættelsen
)
Så inden andre får postet for mange kommentarer, så vent venligst. Der skal nok komme mere.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Litra P
Indlæg: 1.852
Så inden andre får postet for mange kommentarer, så vent venligst. Der skal nok komme mere.
Når man kører med toget fra København til Slagelse kører man igennem Sorø, og lige netop her blev et af de mest indholdsrige links på sporskiftet skabt. Ikke på grund af mig alene, men egentlig fordi så mange kunne bidrage med viden og gode råd.
http://www.sporskiftet.dk/forum/sporplan-sor%C3%B8-landstation
Mange af de ideer og metoder, der her blev givet/beskrevet kan du i princippet bruge i dit projekt.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Thomas Jespersen
Indlæg: 424
Jeg mener det var et nummer af Banen der var en tegning af Slagelse station. Jeg kan ikke huske hvilket nummer, men den var tegnet af Erling Nederland.
Thomas
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Flot arbejde
Hvad med banen til Tølløse? Er den inkluderet i de fire spor øverst til venstre?
Mvh
Johnni Christensen
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvad med banen til Tølløse? Er den inkluderet i de fire spor øverst til venstre?
Njae... Tølløsebanen er det korte femte spor
Det var nok i Lokomotivet. Jeg har tegningen, men den er for gammel, og sporplanen er anderledes end i midt firserne.
Banen lavede på et tidspunkt en artikel med en stationsforstander (eller hvilken titel det nu var). Artiklen indholdte, så vidt jeg husker, ikke noget jeg kunne bruge.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 509
hej
og jeg kan heller ikke finde drejeskiven
Christian
http://3modul.dk/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
Slagelse sporlan 1958
og det ligner meget godt det der er tegnet, med de begrænsninger der nu er i plads
og mener at stationen mere eller mindre så således til langt op i firserne, hvornår rundremise og drejeskive er fjernet ?? - men på 1995-2002 sporplanen er drejeskiven der stadig, hvorimod rundrenisen er væk, samt at der er væsentligt ændret på stationens udseende
sporplanen er vendt for måske bedre sammenligning
og her i sidetrukket tilstand
og her sporplan fra 1995 - 2002
og udsnit ved drejeskive og 2 sporet remise ( tegningen vendt )
og mere om Slagelse kan findes her
Sporplaner : Slagelse 1939 og 1958 og 1995 - 2002
Spor- og Sikringsplaner : Slagelse 1975
Slagelse station : komandopost på perron II
Slagelse station : 6,5m brooverføring af Rosenkildevej
mvh
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved