Projekt Slagelse station del 1

For en del år siden fik jeg en idé om at bygge Slagelse station. Fascineret af idéen begyndte jeg for sjov, at tegne sporplanen i Wintrack. At tegne ud fra det man kan se fra perronen og toget er måske ikke det bedste udgangspunkt, men tegnet det blev der.

Stille og roligt fandt jeg forskellige oplysninger, som blev kopieret og gemt. Det kunne være billeder, skematiske sporplaner, sikringsplaner, ATC-planer og tegninger af bygningerne

Eftersom at jeg altid har været Märklin kører, faldt valget naturligvis på K-skinnerne, samt at der kun skulle være slanke sporskifter. Det viste sig hurtig at stationen ville blive meget lang, men det gjorde ikke noget efter som, at det mest var dagdrømmeri.

En tidlig udgave af mit projekt

Nu er tallene på tegningen ikke nemme at læse, men den viste version er ca. 950 cm. lang og 100 cm dyb. Det gjorde at en del sidespor ikke kan være der, men det var ikke heller ikke så interessant for mig at få alt med.

Så skete der det, at vi var en folk her fra sporskiftet, der mødtes og startede det der senere skulle blive til 3modul. En modeljernbaneforening der bygger modulbaner med Märklinskinner på Fremo moduler. Det lagde op til at nu skulle stationen tegnes på moduler. Det gav jo helt andre muligheder for at bygge lange stationer. Men det gav også nye udfordringer med at det skal kunne skilles ad.
Mindre udfordrende blev det ikke af, at nå jeg som lokomotivfører dagligt kiggede på signaler, så skulle alle signalerne så vidt muligt også med i projektet. Det blev stationen ikke kortere af.

Nu kom stationen på moduler

Jeg havde indtil videre gået meget stille ved dørene om projektet/drømmen, ikke mindst for når jeg boede i en to-værelses lejlighed, så har man det evige modeljernbane problem. Hvor skal jeg have det henne. Efter at have fiflet med stationen i en årrække, begyndte på for sjov at kalde det for mit "50 års projekt". Om det var fordi jeg skulle bruge 50 år på det, eller det skulle være færdigt når jeg blev 50, vidste jeg ikke. Men nu er det gået i omegnen af 5 år og jeg er først nu sådan rigtigt kommet i gang med byggeriet.

Forsættes i del 2

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Horsecreek skrev:

For en del år siden fik jeg en idé om at bygge Slagelse station.

Og... Smile

(Venter spændt på fortsættelsen Wink )

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Skott skrev:

Horsecreek skrev:

For en del år siden fik jeg en idé om at bygge Slagelse station.

Og... Smile

(Venter spændt på fortsættelsen Wink )

Jep. Jeg roder lidt med blog funktionen.

 

Så inden andre får postet for mange kommentarer, så vent venligst. Der skal nok komme mere. Wink

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Citat:
Jep. Jeg roder lidt med blog funktionen.

Så inden andre får postet for mange kommentarer, så vent venligst. Der skal nok komme mere. Wink

Når man kører med toget fra København til Slagelse kører man igennem Sorø, og lige netop her blev et af de mest indholdsrige links på sporskiftet skabt. Ikke på grund af mig alene, men egentlig fordi så mange kunne bidrage med viden og gode råd.

http://www.sporskiftet.dk/forum/sporplan-sor%C3%B8-landstation

Mange af de ideer og metoder, der her blev givet/beskrevet kan du i princippet bruge i dit projekt.

Venlig hilsen

Lars 

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Jeg mener det var et nummer af Banen der var en tegning af Slagelse station. Jeg kan ikke huske hvilket nummer, men den var tegnet af Erling Nederland. 

 

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

Flot arbejde Smile

Hvad med banen til Tølløse? Er den inkluderet i de fire spor øverst til venstre?

 

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

BT skrev:
Flot arbejde Smile

Hvad med banen til Tølløse? Er den inkluderet i de fire spor øverst til venstre?

Njae... Tølløsebanen er det korte femte spor

 

 

Thomas Jespersen skrev:
Jeg mener det var et nummer af Banen der var en tegning af Slagelse station. Jeg kan ikke huske hvilket nummer, men den var tegnet af Erling Nederland.

Det var nok i Lokomotivet. Jeg har tegningen, men den er for gammel, og sporplanen er anderledes end i midt firserne.
Banen lavede på et tidspunkt en artikel med en stationsforstander (eller hvilken titel det nu var). Artiklen indholdte, så vidt jeg husker, ikke noget jeg kunne bruge. 

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

 

hej 

og jeg kan heller ikke finde drejeskiven 

 Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

Slagelse sporlan 1958

og det ligner meget godt det der er tegnet, med de begrænsninger der nu er i plads

og mener at stationen mere eller mindre så således til langt op i firserne, hvornår rundremise og drejeskive er fjernet ?? - men på 1995-2002 sporplanen er drejeskiven der stadig, hvorimod rundrenisen er væk, samt at der er væsentligt ændret på stationens udseende

sporplanen er vendt for måske bedre sammenligning

Billede

og her i sidetrukket tilstand

Billede

og her sporplan fra 1995 - 2002

Billede

Billede

og udsnit ved drejeskive og 2 sporet remise ( tegningen vendt )

Billede

og mere om Slagelse kan findes her

Sporplaner : Slagelse 1939 og 1958 og 1995 - 2002

Spor- og Sikringsplaner : Slagelse 1975

Slagelse station : komandopost på perron II

Slagelse station : 6,5m brooverføring af Rosenkildevej

mvh

h087


 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.