Velkommen til min Blog, som skal vise opbygningen af min modeljernbane. I denne første blog vil jeg starte med at beskrive lidt omkring trafikken som jeg ønsker den på banen, samt vise sporplanen som er udarbejdet på grundlag af de trafikmæssige krav jeg har til banen.
Trafik
Jeg har altid villet køre efter køreplan på min modeljernbane, og for at kunne det er jeg nødt til inden jeg tegner sporplanen, at gøre mig nogle tanker om hvordan trafikken evt. kan indrettes. Når dette er gjort begynder jeg at tegne sporplaner og forsøger at få så mange som muligt af mine trafikideer med. Undervejs i processen sker der ændringer både her og der, da der som regel aldrig er plads til det hele i sporplanen, og nye ideer dukker op som man kommer frem. Nu er både trafikide og sporplanen på plads, men desværre har nogle af mine ideer måttet skæres bort. Jeg synes dog at jeg har udsigt til en ganske interessant trafik på min bane, når jeg når så langt at der kan køres på den. Hvis det skulle vise sig at trafikken bliver for spinkel, er der naturligvis mulighed for at indføre virksomheder som ikke findes på anlægget, men som tænkes at befinde sig i nærområdet feks. i udkanten af Brandlund, hvor større virksomheder kan have til huse. Se i øvrigt det vedhæftede Word dokument for at se trafikideerne til Dennis' Små Baner.
Hvis man er interesseret i at læse mere om trafik og indretning af denne på sin bane, kan jeg anbefale at læse "Dansk Model jernbane Hobby for alle nr. 1" udgivet af Lokomotivet, og "Modeljernbane som hobby" af KajJuul-Pedersen. Sidstnævnte indeholder en del om emnet køreplaner på modeljernbanen.
Sporplan
Ideen bag min bane er en enkeltsporet DSB strækning i slutningen af 50'erne starten af 60'erne, med en købstad (Brandlund), en mindre (skjult) krydsningsstation (Korsbæk) og to skjulte opstillingsbanegårde (Skovby og Højskov) som forbindelse til resten af landet. Mellem Brandlund og Skovby er der et sidespor ind til Toftebjerg savværk. DSB strækningen er indrettet som et hundeben, dvs. med vendesløjfer i begge ender. Vendesløjferne er indbygget i opstillingsbanegårdene. På købstadsstationen er der forbindelse til en lille privatbane, som forbinder købstaden med havnen i Toftebjerg.
Brandlund station er købstadsstationen og har alle nødvendige faciliteter til vedligeholdelse af lokomotiver, betjening af passagerer og gods og som sagt forbindelse til privatbanen. Der er tre perronspor på DSB stationen, hvoraf det ene også benyttes til ankommende og afgående godstog, og privatbanen har et enkelt perronspor med omløbsmulighed. Stationen har ingen personvognsrist, da persontog ikke har endestation i Brandlund, og Privatbanens persontog består mest af skinnebusser som holder sig på banen egne spor. Privatbanen har eget perronspor og en lille remise og drejeskive. Godstog kan ankomme og afgå til og fra alle tre destinationer som Brandlund har forbindelse til.
Toftebjerg savværk er beliggende på strækningen mellem Brandlund og Skovby, og er bare et sidespor på fri bane, dækket af et afløbssporskifte. Når der skal leveres og hentes vogne ved savværket skal strækningen lukkes for trafik indtil rangertrækket er låst inde bag afløbsskiftet, da der ikke er linieblok på strækningen, så sidesporet kan ikke dækkes af signaler.
Skovby og Højskov er to lige store opstillingsbanegårde med 4 spor hver.
Korsbæk er en krydsningsstation som er skjult under Brandlund. I Korsbæk er der mulighed for at parkere op til fire lokomotiver som ikke skal bruges til driften for øjeblikket.
Toftebjerg er endestationen på privatbanen, med to perronspor, et læssevejsspor og havnespor med et par industrier. Der er også en mindre lokomotivremise og drejeskive på stationen.
OpstillingBegge opstillingsbanegårde er ens og placeret over hinanden.Synlige del af anlægget
Fremtiden
Konstruktionen af anlægget er påbegyndt. Opstillingsbanegårdene er næsten færdige og rammekonstruktionen til resten af anlægget er ved at tage form. I fremtidige blogs vil jeg vise byggeprocessen og gennemgå den digitale styring, som vil blive med en del automatik med mulighed for manuel styring af hele og dele af anlægget.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Attachment | Størrelse |
---|---|
Trafikide.doc | 34.5 kB |
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Skal du ikke have et par blindspor til MS, MA og MOstyrevognstog på begge opstillingsbanegårde?
mvh Ivan
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Hvis du vil have en askegrav, kulsilo, vandpåfyldning og evt. et sandtårn, bliver det trangt med pladsen.
Har du overvejet et omkørselsspor så lokomotiver kan komme ud, medens der er et i service.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej
Det bliver ikke nøvendigt ifølge belægningsplanen som jeg har lavet ifm. køreplanen. Og når der bare skal køres på må og få, kører alle tog på anlægget, (pånær de lokomotiver jeg ikke har vogne nok til at holde i drift) ingen skal stå og samle støv. Men tak for din ide.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej
Har du overvejet et omkørselsspor så lokomotiver kan komme ud, medens der er et i service.
Der burde være plads til to maskiner samtidigt på vej til depotet. Men ja du har nok ret i at en omkørselsmulighed vil være at foretrække, da udkørslen selvfølgelig er blokeret nogen tid
Må se hvad jeg kan lave når først sporene skal lægges.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det var nu ikke for at samle støv, men for at komme den rigtige vej ud igen. Næsen ind og bagen ud.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Du har fuldstændig ret. Hele banen er bygget som et hundeben, og alle tog som entrer opstillingsbanegårdene kører igennem vendesløjferne inden de kommer til syne på anlægget igen, også togsæt og styrevognstog, og vender dermed "forkert". Det gør dog togvejene noget nemmere at automatisere, at alle tog skal samme vej igennem. Det er et valg jeg har taget, og et kompromis jeg kan acceptere.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Du har fuldstændig ret. Hele banen er bygget som et hundeben, og alle tog som entrer opstillingsbanegårdene kører igennem vendesløjferne inden de kommer til syne på anlægget igen, også togsæt og styrevognstog, og vender dermed "forkert". Det gør dog togvejene noget nemmere at automatisere, at alle tog skal samme vej igennem. Det er et valg jeg har taget, og et kompromis jeg kan acceptere.
Så er alt jo som det skal være, tillykke med banen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
ct
Indlæg: 210
Fedt anlægsdesign Dennis. Smid gerne flere billeder op!
/Christian
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tak Christian.
Se min blog, og der ligger flere indlæg om mit anlæg
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.