Opbygning af Dennis' Små Baner - del 2

Så er jeg kommet lidt videre med min bane.

BilledeBilledeBillede

Disse tre billeder viser den del af anlægget som kommer til at repræsentere "ude på landet".

Ovenfor ses tre billeder som viser området hvor en den landlige idyl med tiden skal vokse frem. I min forrige blogartikel var kun rammen at se på dette sted. På billedet øverst til venstre, vil savværket komme til at ligge længst til venstre mellem de to spor, og ca. midt i billedet vil et højere spor krydse det ene spor og en lille å på en bro. Broen bliver sandsynligvis en kassebro fra Faller. Mere herom når jeg når lidt længere i området, for lige nu koncenterer jeg mig mest om Brandlund station, som bliver den store station på anlægget. Se nedenfor. Overhøjden i kurverne er frembragt af en 1 mm. snor som ligger under svellerne i den ene side af sporet. Selve sporet er kun fastgjort i punkter med Gulv og væglim fra Bauhaus, senere kommer balasten til at holde sporet permanemt på plads.

BilledeBillede

Brandlund station set fra Nord mod syd. Bemærk de små S-kurver, som faktisk findes mange steder på landets stationer.

Så er vi kommet til Brandlund station. Alle DSB's togvejsspor er lagt og prøvekørt. Privatbanen kommer senere. På første billede ses spor 1, 2 og 3, alle med adgang til perron, men spor 3 vil fortrinsvis blive brugt til ankommende og afgående godstog. Ved spor 1, vil stationsbygningen blive en halvreliefbygning, da der ikke er plads til den ellers. De svage S-kurver i denne nordlige indkørsel til stationen er lavet med fuldt overlæg. Da jeg jo selv er Lokomotivfører, ser jeg disse kurver hver dag på mange stationer, så selvfølgelig skal det også være sådan på min egen bane Smile Endnu mangler sporskifterne at få monteret servoer, men som det ses er jeg i gang med at eksperimentere med monteringen, godt inspireret af jer her på Sporskiftet. En ting jeg også snart skal tænke over, er hvordan jeg laver de buede perroner. Har tænkt på at presse en plade styropor ned over sporet og skære en skabelon udfra mærkerne, eller lægge papir på sporet og tegne omkransen af perronen på denne måde. Ideer til dette projekt er meget velkomne Smile

Billede

Den nordlige indkørsel til Brandlund, bag om remiseområdet.

Lige nu ser baggrunden noget hvid ud, men det bliver der selvfølgelig lavet om på. I første omgang vil jeg lave en lys blå baggrund, også forbi vinduet. Baggrunden forbi vinduet vil kunne fjernes så jeg kan komme til at åbne vinduet. Remisen skal måske ommales eller bare patineres, især vil jeg gerne nedtone de cremefarvede områder på murværket. Men det ligger nok lidt ude i fremtiden.

BilledeBilledeBillede

Den aftagelige bro er også kommet på plads

Til slut vil jeg vise hvordan jeg har lavet den aftagelige bro, som skal gøre det lettere at komme ind og ud af rummet. Ganske simpelt, har jeg bare brugt nogle 10 mm dyveler til at holde broen på plads med. Sporet støder i den ene ende op til indgangssporskiftet til stationen, så her lagde jeg sporet i spænd sammen med sporskiftet under limningen og i den anden ende af broen, skar jeg først sporet over efter limningen, så skinnestrengene ligger helt præcist i begge ender. Det virker fint, og er ganske simpelt at lave.

Tak fordi du kigger med på opbygningen af min bane.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg ser, at der er sket en hel del siden sidst jeg var forbi. Jeg ser frem til mit næste besøg hos DSB Wink

En Bk-vogn? hvad laver den dog der?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Horsecreek skrev:

Jeg ser, at der er sket en hel del siden sidst jeg var forbi. Jeg ser frem til mit næste besøg hos DSB Wink

En Bk-vogn? hvad laver den dog der?

Jep, det har været en god vinter hvad byggeriet af banen angår Smile Håber jeg kan nå at få forbundet sporet hele vejen rundt inden februar rinder ud, som jeg også sagde til dig, men det kræver at min datter ikke får nogle sygedage på nogen af de få fridage jeg har inden da. Så nu må vi se hvor langt jeg når i denne omgang...

Ja altså, Bk-vognen stammer fra dengang jeg købte alt hvad der udkom af dansk modeltog, men nu koncenterer jeg mig om epoke 3. Det var den første og bedste boggievogn jeg kunne finde frem. Den er blevet brugt til at "justere" kurverne på stationen, ved at se på udsvinget af boggien ved kørsel igennem kurverne. Den bliver nok snart solgt Laughing out loud

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.