Sporplaner

Hjælp

Er der nogle der kunne hjælpe med en sporplan, jeg er ikke ferm til de der findes på nettet.

Min anlæg skal være U form, jeg bruger Marklin K skinner der skal være drejeskive, opstillings spor, banegård og en skjult opstilling

                  2,25 lang 1,00 bred / dyb

                  3,00 lang 1,00 bred / dyb

                  2,00 lang 1,00 bred / dyb

Se jeg kan ikke engang finde ud af at tegne Big smile

hilsen camping

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duus

Indlæg: 30

PB  Blog  Hjemmeside

Henviser til denne side:http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=113:trackplanners&catid=43:anden&Itemid=115

Mvh Koert.

__________________

 Roco HO-TrainController Bronze

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

 

er det sådan pladen skal se ud ?

Billede

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Hans Henrik

Maskinmester.

Indlæg: 93

PB

Her kan du måske finde lidt inspiration. 

http://modellplan.de/oscmp/index.php?cPath=1_29_44

 

__________________

Lollandsbanen i model!

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

camping skrev:

Hjælp

Min anlæg skal være U form, jeg bruger Marklin K skinner der skal være drejeskive, opstillings spor, banegård og en skjult opstilling

                  2,25 lang 1,00 bred / dyb

                  3,00 lang 1,00 bred / dyb

                  2,00 lang 1,00 bred / dyb

Hvis der ikke er adgang til anlægget fra alle sider, skal du overveje dybden på anlægget. 1m er langt, at skulle nå ind over, både under byggeriet og senere.

For at kunne hjælpe med forslag til sporplan, skal du oplyse noget mere om dine planer.
Hvor lange tog skal der køre?Hvilke type landskab?
Vil du have godskørsel med rangering?
Eller kun personkørsel?
Enkelt eller dobbeltsporet?
Gennemkørselsstation eller endestation?
Når du har valgt drejeskive må det dreje sig om epoke II og III.

Drejeskiven tager meget plads, det vil det meste af det ene ben gå til og med en bredde på 3 meter hvor der skal være udfletning til station og opstillingsspor giver det ikke plads til lange tog, hvis banen samtidig skal være dobbeltsporet, går det helt galt med pladsen.
Hvad med by, en stor station med drejeskive m.m. kræver noget bebyggelse. Der kan gøres meget med baggrunde, hvis man planlægger efter det.

Skjult opstilling formoder jeg, er under anlægget og dertil skal der bruges min. en helix.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

camping

pensionist

Ebeltoft

Indlæg: 9

PB  Blog

Hej Henning

Det er præsis sådan, den kan godt blive 10-25 cm. længer det er ikke så afgørende, forløbig tak for hjælpen

hilsen Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

camping

pensionist

Ebeltoft

Indlæg: 9

PB  Blog

Hej

Længden på tog stammer er ikke afgørende.

Mest godskørelse med rangering

Gerne dobbelt spor

Lille gennemkørelse og endestation

Det kan godt være en drejeskive fylder for meget, måske skulle den droppes.

En helix er fint

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

camping skrev:

Hej

Længden på tog stammer er ikke afgørende.

Mest godskørelse med rangering

Gerne dobbelt spor

Lille gennemkørelse og endestation

Det kan godt være en drejeskive fylder for meget, måske skulle den droppes.

En helix er fint

Kunne dette være et skridt på vejen?

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

camping

pensionist

Ebeltoft

Indlæg: 9

PB  Blog

 

Hej Hans Kurt Hansen

Det er ikke helt så tosset prøver at arbejde med det, tak for hjælpen

hilsen Camping

Like 0 kan lide
Top

Picture

camping

pensionist

Ebeltoft

Indlæg: 9

PB  Blog

Hej igen

Jeg kan ikke se målene på anlægget samt om det er en Helixe der er gemt under anlægget, men ellers ser det godt ud TAK

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Der er ikke helix men en rampe, (ikke tegnet).
Har du wintrack?

Jeg har vedhæftet en pdf.

AttachmentStørrelse
camping.pdf 169.78 kB
__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

bqg skrev:

Der er ikke helix men en rampe, (ikke tegnet).
Har du wintrack?

Jeg har vedhæftet en pdf.

Hans Kurt skal du ikke have mere afstand mellem station og nedkørslen? Der vil jo være en højdeforskel på min. 8 cm. hvor nedkørselen forsvinder ind under stationen.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Hans Kurt skal du ikke have mere afstand mellem station og nedkørslen? Der vil jo være en højdeforskel på min. 8 cm. hvor nedkørselen forsvinder ind under stationen.

Jo det burde der være, det var ment som et debatoplæg, hvor jeg forsøgte at få så meget med som muligt. Problemet er pladsen, der bliver ikke plads til en stationsbygning i niveau, det må komme enten som baggrund, relief eller bygges over sporene i den ene ende.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

bqg skrev:

Himmerlandsbanerne skrev:

Hans Kurt skal du ikke have mere afstand mellem station og nedkørslen? Der vil jo være en højdeforskel på min. 8 cm. hvor nedkørselen forsvinder ind under stationen.

Jo det burde der være, det var ment som et debatoplæg, hvor jeg forsøgte at få så meget med som muligt. Problemet er pladsen, der bliver ikke plads til en stationsbygning i niveau, det må komme enten som baggrund, relief eller bygges over sporene i den ene ende.

som debatoplæg er det da iorden med en sådan lille "fejl" Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

som debatoplæg er det da iorden med en sådan lille "fejl" Wink

Det var bevidst, man er nød til at indgå kompromisser ind i mellem, rækkeviden må heller ikke blive for stor, så en muret støttemur og stationen som baggrund, så kan det hele flyttes et par cm bagud.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

bqg skrev:

Himmerlandsbanerne skrev:

som debatoplæg er det da iorden med en sådan lille "fejl" Wink

Det var bevidst, man er nød til at indgå kompromisser ind i mellem, rækkeviden må heller ikke blive for stor, så en muret støttemur og stationen som baggrund, så kan det hele flyttes et par cm bagud.

Du har fuldstændig ret, i vores "verden" er der mange kompromier. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Jeg har ændret lidt, på det 1. forslag omkring remisen.

Jeg syntes det givere en blødere sporføring, samtidig med, at det giver lidt afstand hvor sporet til Skyggebanegården forsvinder ind under remiseområdet.

Et kik fra læssesporet over mod remisen.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Jeg håber du kan læse disse, ellers er det pdf.
Der er rasterafstand på 100 mm.

 

 Jeg vedhæfter lige pdf også.

 

AttachmentStørrelse
camping_02.pdf 59.58 kB
camping_03.pdf 56.79 kB
__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Kan man få det i .tra fil? Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

bqg skrev:

Jeg håber du kan læse disse, ellers er det pdf.
Der er rasterafstand på 100 mm.

 

 Jeg vedhæfter lige pdf også.

 

kan se at der umiddelbart bliver brugt lidt 2221 fra rangerområde til drejeskive. Wink

I rød sektion i skjult opstillingsspor kan der vel godt være et spor mere. Wink

Kunne der spares et spor på rangerarealet så der kunne blive en station på mellemlaget. Evt. ved hjælp af helix i venstre side?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Sidder og kigger på bpq's sporplan.

Min første bane i mit voksne liv, var også bygget med en sækstation, og det blev vi trætte af p.gr. af, at vi også kører med damplokomotiver. Så hvis man ikke kører med togstammer, der kan køre begge retninger, så bliver der et uendelig antal omløbe .....

Denne bane synes at være lavet til damp med det remiseområde, og så med personvognsdelen bagerst ved stationen og det kan være svært at frakoble med den afstand.

Så jeg vil i stedet forslår, at den lyserøde skyggebane ( med en flot nedkørsel ) i det mellemste niveau, og lave den som sløjfe med samme opkørsel.

( Op / nedkørslen kunne måske også laves med dobbeltspor, men er der plads ! ).

Og i højre side lade udtræksporet fortsætte ind i en enkeltsporet helix ned til nederste niveau / blå, som også ender i vendesløjfe med samme opkørsel i højre side.

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

kan se at der umiddelbart bliver brugt lidt 2221 fra rangerområde til drejeskive. Wink

Ja - det er der, ellers bliver afstillingssporene kortere, men jeg har prøver at lave et andet forløb, men blev ikke tilfreds.

Himmerlandsbanerne skrev:

I rød sektion i skjult opstillingsspor kan der vel godt være et spor mere. Wink

Ja - Jeg har med vilje ikke lavet flere, jeg ved ikke hvor mange der er behov for. Jo flere spor, gør det ikke lettere at komme til evt. rep.

Himmerlandsbanerne skrev:

Kunne der spares et spor på rangerarealet så der kunne blive en station på mellemlaget. Evt. ved hjælp af helix i venstre side?

Ja - Der kan sagtens spares et spor, men det giver ikke helt plads nok til en station, men et trinbrædt måske med billetsalg og venterum under rangerarealet.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

bygger01 skrev:

Sidder og kigger på bpq's sporplan.

Min første bane i mit voksne liv, var også bygget med en sækstation, og det blev vi trætte af p.gr. af, at vi også kører med damplokomotiver. Så hvis man ikke kører med togstammer, der kan køre begge retninger, så bliver der et uendelig antal omløbe .....

Denne bane synes at være lavet til damp med det remiseområde, og så med personvognsdelen bagerst ved stationen og det kan være svært at frakoble med den afstand.

Så jeg vil i stedet forslår, at den lyserøde skyggebane ( med en flot nedkørsel ) i det mellemste niveau, og lave den som sløjfe med samme opkørsel.

( Op / nedkørslen kunne måske også laves med dobbeltspor, men er der plads ! ).

Og i højre side lade udtræksporet fortsætte ind i en enkeltsporet helix ned til nederste niveau / blå, som også ender i vendesløjfe med samme opkørsel i højre side.

Alt kan eller næsten alt kan lade sig gøre, og selvfølgelig kan man lave banen dobbeltsporet, men det kommer til at koste på længden af spor ved perron.

Med hensyn til Helix, har jeg prøvet at undgå R=360 selv om der er et par stykker ved maskindepotet. og hvis der skal være en helix under maskindepotet, giver det flere problemer, bla. r=360 og maskindepotets størrelse, udtrækssporets længde er ikke lang nok til, at sporet kan nå ned inden remisen.

Med hensyn til damp, var drejeskiven et ønske i oplægget, jeg mener at hvis man vil have drejeskiven hører det andet med. Det tager plads, men hvis ønsket om drejeskive frafaldes vil det give lidt flere muligheder, men pladsen er et problem også hvis man vil have dobbeltspor. Det fylder ikke kun ved udfletningen til stationen, men også på strækningen.

Hvis anlægget stod på hjul og kunne trækkes ud, ville det give lidt flere muligheder, også med hensyn til at få lidt by omkring stationen.

Der er tre spor ved perron, hvilket jeg ser som et min. med drejeskiven. Selvfølgelig giver endestationen en del omløb, men det er jo også en charme, det bliver naturligvis sjovest og lettest hvis man har telex-koblinger, så man ikke manuelt skal frakoble.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

I højre side viser tegningen en bordbredde på 100 cm, så der er plads til R 424 mm, så der er plads til R2

Og så kunne nedstigning ske i en kurve bagom remisen, og i "camping's" oplægget åbnes for 10-20 cm længere på siderne

Jeg har ikke prøvet i Wintrack, da Din tegning ikke er i tra. så det er blot tankespin fra min side ....

Hvis anlægget skal skal have en vis trafik, og da der i åbningen næsten kun plads til en person, så ender det hele i rangering / men det er naturligvis op til den enkle, hvordan legen skal være.

Med to adskilte skyggebanegårde giver det mere mulighed forskellig kørsel

camping burde melde ind med konklusioner / stillingtagen til Dit oplæg .......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

bqg]</p><p>[quote=bygger01 skrev:

 

Der er tre spor ved perron, hvilket jeg ser som et min. med drejeskiven. Selvfølgelig giver endestationen en del omløb, men det er jo også en charme, det bliver naturligvis sjovest og lettest hvis man har telex-koblinger, så man ikke manuelt skal frakoble.

da det er enkeltsporet strækning skal der måske kun være remise til 3 lokomotiver.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Himmerlandsbanerne]</p><p>[quote=bqg skrev:

bygger01 skrev:

 

Der er tre spor ved perron, hvilket jeg ser som et min. med drejeskiven. Selvfølgelig giver endestationen en del omløb, men det er jo også en charme, det bliver naturligvis sjovest og lettest hvis man har telex-koblinger, så man ikke manuelt skal frakoble.

da det er enkeltsporet strækning skal der måske kun være remise til 3 lokomotiver.

 

Måske, men er det ikke op til ham, der nu vil til at bygge sin campingplads .....

 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

bygger01 skrev:

I højre side viser tegningen en bordbredde på 100 cm, så der er plads til R 424 mm, så der er plads til R2

Og så kunne nedstigning ske i en kurve bagom remisen, og i "camping's" oplægget åbnes for 10-20 cm længere på siderne

Med en bredde på 100 cm, vil man kun svært have adgang til, at bygge og hjælpe afsporede tog. Derfor er bredden holdt nede.

Med hensyn til, at melde tilbage, har jeg modtaget pm.

 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

bygger01 skrev:

Og så kunne nedstigning ske i en kurve bagom remisen, og i "camping's" oplægget åbnes for 10-20 cm længere på siderne

Når jeg har valgt de mål, er det for de ydre fordi det var oplægget og jeg derfor gik ud fra at det var det optimale.
De indre mål af hensyn til rækkevidde.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Med + 10/20 cm mener jeg, at længdemålet kunne blive 210/220 cm

På den måde kunne kurven til helixen komme lidt længere væk fra remisen, så den nødvendige mur ikke bliver for høj før turen går under jorden

Der så også det problem, at skinnelængden skal være så stor, at den er langt nok nede til, at den kan passere under remiseområdet

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

camping

pensionist

Ebeltoft

Indlæg: 9

PB  Blog

Jeg har faktisk svaret på det fine oplæg , og er meget glad for de forskellige respons der er kommet og stadig kommer, glæder mig til at komme igang, om det bliver på den ene eller anden måde, må tiden vise, jeg skal først lave flex spor om til de forskellige sporlængder, da dem har jeg en del af, men tak alle

toghilsen Camping

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

camping skrev:

Jeg har faktisk svaret på det fine oplæg , og er meget glad for de forskellige respons der er kommet og stadig kommer, glæder mig til at komme igang, om det bliver på den ene eller anden måde, må tiden vise, jeg skal først lave flex spor om til de forskellige sporlængder, da dem har jeg en del af, men tak alle

toghilsen Camping

Du skal ikke lave flex-skinnerne om, og slet ikke før du bygger, det er det nemmeste at tilpasse dem efter hånden, hvis du ønsker det, kan du få radius og grader.
Det er en fordel, at holde flex-skinnerne så lange som muligt, det giver færre samlinger, Märklins flex-skinner holder ikke faconen, De skal sættes fast.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

camping

pensionist

Ebeltoft

Indlæg: 9

PB  Blog

Tak jeg ville gerne hvis jeg kunne få radius og grader

camping

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Jeg har også lidt erfaringer med K skinner og jeg mener ikke at Du skal skære på forhånd.

I stedet bør Du forsøge at nedsætte antallet af afkortninger så meget som muligt for på den måde at have så mange intakte skinner til næste gang skinnerne skal bruges til et andet layout eller tilretning af det nuværende ... 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.