Hjælp
Er der nogle der kunne hjælpe med en sporplan, jeg er ikke ferm til de der findes på nettet.
Min anlæg skal være U form, jeg bruger Marklin K skinner der skal være drejeskive, opstillings spor, banegård og en skjult opstilling
2,25 lang 1,00 bred / dyb
3,00 lang 1,00 bred / dyb
2,00 lang 1,00 bred / dyb
Se jeg kan ikke engang finde ud af at tegne
hilsen camping
Duus
Indlæg: 30
Henviser til denne side:http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=113:trackplanners&catid=43:anden&Itemid=115
Mvh Koert.
Roco HO-TrainController Bronze
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
er det sådan pladen skal se ud ?
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Her kan du måske finde lidt inspiration.
http://modellplan.de/oscmp/index.php?cPath=1_29_44
Lollandsbanen i model!
bqg
Indlæg: 1.102
Hjælp
Min anlæg skal være U form, jeg bruger Marklin K skinner der skal være drejeskive, opstillings spor, banegård og en skjult opstilling
2,25 lang 1,00 bred / dyb
3,00 lang 1,00 bred / dyb
2,00 lang 1,00 bred / dyb
Hvis der ikke er adgang til anlægget fra alle sider, skal du overveje dybden på anlægget. 1m er langt, at skulle nå ind over, både under byggeriet og senere.
For at kunne hjælpe med forslag til sporplan, skal du oplyse noget mere om dine planer.
Hvor lange tog skal der køre?Hvilke type landskab?
Vil du have godskørsel med rangering?
Eller kun personkørsel?
Enkelt eller dobbeltsporet?
Gennemkørselsstation eller endestation?
Når du har valgt drejeskive må det dreje sig om epoke II og III.
Drejeskiven tager meget plads, det vil det meste af det ene ben gå til og med en bredde på 3 meter hvor der skal være udfletning til station og opstillingsspor giver det ikke plads til lange tog, hvis banen samtidig skal være dobbeltsporet, går det helt galt med pladsen.
Hvad med by, en stor station med drejeskive m.m. kræver noget bebyggelse. Der kan gøres meget med baggrunde, hvis man planlægger efter det.
Skjult opstilling formoder jeg, er under anlægget og dertil skal der bruges min. en helix.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
camping
pensionist
Ebeltoft
Indlæg: 9
Hej Henning
Det er præsis sådan, den kan godt blive 10-25 cm. længer det er ikke så afgørende, forløbig tak for hjælpen
hilsen Lars
camping
pensionist
Ebeltoft
Indlæg: 9
Hej
Længden på tog stammer er ikke afgørende.
Mest godskørelse med rangering
Gerne dobbelt spor
Lille gennemkørelse og endestation
Det kan godt være en drejeskive fylder for meget, måske skulle den droppes.
En helix er fint
bqg
Indlæg: 1.102
Hej
Længden på tog stammer er ikke afgørende.
Mest godskørelse med rangering
Gerne dobbelt spor
Lille gennemkørelse og endestation
Det kan godt være en drejeskive fylder for meget, måske skulle den droppes.
En helix er fint
Kunne dette være et skridt på vejen?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
camping
pensionist
Ebeltoft
Indlæg: 9
Hej Hans Kurt Hansen
Det er ikke helt så tosset prøver at arbejde med det, tak for hjælpen
hilsen Camping
camping
pensionist
Ebeltoft
Indlæg: 9
Hej igen
Jeg kan ikke se målene på anlægget samt om det er en Helixe der er gemt under anlægget, men ellers ser det godt ud TAK
bqg
Indlæg: 1.102
Der er ikke helix men en rampe, (ikke tegnet).
Har du wintrack?
Jeg har vedhæftet en pdf.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Der er ikke helix men en rampe, (ikke tegnet).
Har du wintrack?
Jeg har vedhæftet en pdf.
Hans Kurt skal du ikke have mere afstand mellem station og nedkørslen? Der vil jo være en højdeforskel på min. 8 cm. hvor nedkørselen forsvinder ind under stationen.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Hans Kurt skal du ikke have mere afstand mellem station og nedkørslen? Der vil jo være en højdeforskel på min. 8 cm. hvor nedkørselen forsvinder ind under stationen.
Jo det burde der være, det var ment som et debatoplæg, hvor jeg forsøgte at få så meget med som muligt. Problemet er pladsen, der bliver ikke plads til en stationsbygning i niveau, det må komme enten som baggrund, relief eller bygges over sporene i den ene ende.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hans Kurt skal du ikke have mere afstand mellem station og nedkørslen? Der vil jo være en højdeforskel på min. 8 cm. hvor nedkørselen forsvinder ind under stationen.
Jo det burde der være, det var ment som et debatoplæg, hvor jeg forsøgte at få så meget med som muligt. Problemet er pladsen, der bliver ikke plads til en stationsbygning i niveau, det må komme enten som baggrund, relief eller bygges over sporene i den ene ende.
som debatoplæg er det da iorden med en sådan lille "fejl"
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
som debatoplæg er det da iorden med en sådan lille "fejl"
Det var bevidst, man er nød til at indgå kompromisser ind i mellem, rækkeviden må heller ikke blive for stor, så en muret støttemur og stationen som baggrund, så kan det hele flyttes et par cm bagud.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
som debatoplæg er det da iorden med en sådan lille "fejl"
Det var bevidst, man er nød til at indgå kompromisser ind i mellem, rækkeviden må heller ikke blive for stor, så en muret støttemur og stationen som baggrund, så kan det hele flyttes et par cm bagud.
Du har fuldstændig ret, i vores "verden" er der mange kompromier.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg har ændret lidt, på det 1. forslag omkring remisen.
Jeg syntes det givere en blødere sporføring, samtidig med, at det giver lidt afstand hvor sporet til Skyggebanegården forsvinder ind under remiseområdet.
Et kik fra læssesporet over mod remisen.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg håber du kan læse disse, ellers er det pdf.
Der er rasterafstand på 100 mm.
Jeg vedhæfter lige pdf også.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Kan man få det i .tra fil?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Jeg håber du kan læse disse, ellers er det pdf.
Der er rasterafstand på 100 mm.
Jeg vedhæfter lige pdf også.
kan se at der umiddelbart bliver brugt lidt 2221 fra rangerområde til drejeskive.
I rød sektion i skjult opstillingsspor kan der vel godt være et spor mere.
Kunne der spares et spor på rangerarealet så der kunne blive en station på mellemlaget. Evt. ved hjælp af helix i venstre side?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Sidder og kigger på bpq's sporplan.
Min første bane i mit voksne liv, var også bygget med en sækstation, og det blev vi trætte af p.gr. af, at vi også kører med damplokomotiver. Så hvis man ikke kører med togstammer, der kan køre begge retninger, så bliver der et uendelig antal omløbe .....
Denne bane synes at være lavet til damp med det remiseområde, og så med personvognsdelen bagerst ved stationen og det kan være svært at frakoble med den afstand.
Så jeg vil i stedet forslår, at den lyserøde skyggebane ( med en flot nedkørsel ) i det mellemste niveau, og lave den som sløjfe med samme opkørsel.
( Op / nedkørslen kunne måske også laves med dobbeltspor, men er der plads ! ).
Og i højre side lade udtræksporet fortsætte ind i en enkeltsporet helix ned til nederste niveau / blå, som også ender i vendesløjfe med samme opkørsel i højre side.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
kan se at der umiddelbart bliver brugt lidt 2221 fra rangerområde til drejeskive.
Ja - det er der, ellers bliver afstillingssporene kortere, men jeg har prøver at lave et andet forløb, men blev ikke tilfreds.
I rød sektion i skjult opstillingsspor kan der vel godt være et spor mere.
Ja - Jeg har med vilje ikke lavet flere, jeg ved ikke hvor mange der er behov for. Jo flere spor, gør det ikke lettere at komme til evt. rep.
Kunne der spares et spor på rangerarealet så der kunne blive en station på mellemlaget. Evt. ved hjælp af helix i venstre side?
Ja - Der kan sagtens spares et spor, men det giver ikke helt plads nok til en station, men et trinbrædt måske med billetsalg og venterum under rangerarealet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Sidder og kigger på bpq's sporplan.
Min første bane i mit voksne liv, var også bygget med en sækstation, og det blev vi trætte af p.gr. af, at vi også kører med damplokomotiver. Så hvis man ikke kører med togstammer, der kan køre begge retninger, så bliver der et uendelig antal omløbe .....
Denne bane synes at være lavet til damp med det remiseområde, og så med personvognsdelen bagerst ved stationen og det kan være svært at frakoble med den afstand.
Så jeg vil i stedet forslår, at den lyserøde skyggebane ( med en flot nedkørsel ) i det mellemste niveau, og lave den som sløjfe med samme opkørsel.
( Op / nedkørslen kunne måske også laves med dobbeltspor, men er der plads ! ).
Og i højre side lade udtræksporet fortsætte ind i en enkeltsporet helix ned til nederste niveau / blå, som også ender i vendesløjfe med samme opkørsel i højre side.
Alt kan eller næsten alt kan lade sig gøre, og selvfølgelig kan man lave banen dobbeltsporet, men det kommer til at koste på længden af spor ved perron.
Med hensyn til Helix, har jeg prøvet at undgå R=360 selv om der er et par stykker ved maskindepotet. og hvis der skal være en helix under maskindepotet, giver det flere problemer, bla. r=360 og maskindepotets størrelse, udtrækssporets længde er ikke lang nok til, at sporet kan nå ned inden remisen.
Med hensyn til damp, var drejeskiven et ønske i oplægget, jeg mener at hvis man vil have drejeskiven hører det andet med. Det tager plads, men hvis ønsket om drejeskive frafaldes vil det give lidt flere muligheder, men pladsen er et problem også hvis man vil have dobbeltspor. Det fylder ikke kun ved udfletningen til stationen, men også på strækningen.
Hvis anlægget stod på hjul og kunne trækkes ud, ville det give lidt flere muligheder, også med hensyn til at få lidt by omkring stationen.
Der er tre spor ved perron, hvilket jeg ser som et min. med drejeskiven. Selvfølgelig giver endestationen en del omløb, men det er jo også en charme, det bliver naturligvis sjovest og lettest hvis man har telex-koblinger, så man ikke manuelt skal frakoble.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
I højre side viser tegningen en bordbredde på 100 cm, så der er plads til R 424 mm, så der er plads til R2
Og så kunne nedstigning ske i en kurve bagom remisen, og i "camping's" oplægget åbnes for 10-20 cm længere på siderne
Jeg har ikke prøvet i Wintrack, da Din tegning ikke er i tra. så det er blot tankespin fra min side ....
Hvis anlægget skal skal have en vis trafik, og da der i åbningen næsten kun plads til en person, så ender det hele i rangering / men det er naturligvis op til den enkle, hvordan legen skal være.
Med to adskilte skyggebanegårde giver det mere mulighed forskellig kørsel
camping burde melde ind med konklusioner / stillingtagen til Dit oplæg .......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Der er tre spor ved perron, hvilket jeg ser som et min. med drejeskiven. Selvfølgelig giver endestationen en del omløb, men det er jo også en charme, det bliver naturligvis sjovest og lettest hvis man har telex-koblinger, så man ikke manuelt skal frakoble.
da det er enkeltsporet strækning skal der måske kun være remise til 3 lokomotiver.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Der er tre spor ved perron, hvilket jeg ser som et min. med drejeskiven. Selvfølgelig giver endestationen en del omløb, men det er jo også en charme, det bliver naturligvis sjovest og lettest hvis man har telex-koblinger, så man ikke manuelt skal frakoble.
da det er enkeltsporet strækning skal der måske kun være remise til 3 lokomotiver.
Måske, men er det ikke op til ham, der nu vil til at bygge sin campingplads .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
I højre side viser tegningen en bordbredde på 100 cm, så der er plads til R 424 mm, så der er plads til R2
Og så kunne nedstigning ske i en kurve bagom remisen, og i "camping's" oplægget åbnes for 10-20 cm længere på siderne
Med en bredde på 100 cm, vil man kun svært have adgang til, at bygge og hjælpe afsporede tog. Derfor er bredden holdt nede.
Med hensyn til, at melde tilbage, har jeg modtaget pm.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Og så kunne nedstigning ske i en kurve bagom remisen, og i "camping's" oplægget åbnes for 10-20 cm længere på siderne
Når jeg har valgt de mål, er det for de ydre fordi det var oplægget og jeg derfor gik ud fra at det var det optimale.
De indre mål af hensyn til rækkevidde.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Med + 10/20 cm mener jeg, at længdemålet kunne blive 210/220 cm
På den måde kunne kurven til helixen komme lidt længere væk fra remisen, så den nødvendige mur ikke bliver for høj før turen går under jorden
Der så også det problem, at skinnelængden skal være så stor, at den er langt nok nede til, at den kan passere under remiseområdet
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
camping
pensionist
Ebeltoft
Indlæg: 9
Jeg har faktisk svaret på det fine oplæg , og er meget glad for de forskellige respons der er kommet og stadig kommer, glæder mig til at komme igang, om det bliver på den ene eller anden måde, må tiden vise, jeg skal først lave flex spor om til de forskellige sporlængder, da dem har jeg en del af, men tak alle
toghilsen Camping
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg har faktisk svaret på det fine oplæg , og er meget glad for de forskellige respons der er kommet og stadig kommer, glæder mig til at komme igang, om det bliver på den ene eller anden måde, må tiden vise, jeg skal først lave flex spor om til de forskellige sporlængder, da dem har jeg en del af, men tak alle
toghilsen Camping
Du skal ikke lave flex-skinnerne om, og slet ikke før du bygger, det er det nemmeste at tilpasse dem efter hånden, hvis du ønsker det, kan du få radius og grader.
Det er en fordel, at holde flex-skinnerne så lange som muligt, det giver færre samlinger, Märklins flex-skinner holder ikke faconen, De skal sættes fast.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
camping
pensionist
Ebeltoft
Indlæg: 9
Tak jeg ville gerne hvis jeg kunne få radius og grader
camping
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Jeg har også lidt erfaringer med K skinner og jeg mener ikke at Du skal skære på forhånd.
I stedet bør Du forsøge at nedsætte antallet af afkortninger så meget som muligt for på den måde at have så mange intakte skinner til næste gang skinnerne skal bruges til et andet layout eller tilretning af det nuværende ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).