Så er banebyggeriet skudt igang. Førstespadestik er taget

Hejsa

Det er ved  at være længesiden at sidste har lavet en opdatering så er kommer der en. Her i foråret og sommer har jeg fået tid til at lave rummet indflyningsklar og jeg har fået lavet en ledningsholder da jeg købte ledninger ind.

BilledeHer er min ledningsholder jeg synes selv at den er smart.

Her er lidt billeder fra klargøring af loftsrummet.

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Pladen der dækker hullet til loftstrappen har jeg sat en tætningsliste på (brun) for at det skulle blive støvtæt.Den er lavet af 2 plader af 12 mm krydsfinér fuget sammen, med høvlet forskallingsbræt som afstivning. Den kan bære min vægt, men hvis man er lidt større i omkreds en mig, bør man forstærke den yderligere. fx. forskallingsbræddder på langs også. Jeg har prøvet at lave den så let som mulig samt med de stumper jeg lige havde liggende. beslaget er lavet at en gammel cykelkurv holder og en fjeder fra en gammel  hp blækprinter(iøvrigt så er der 3 el motorer, lyscensorere, stræmforsyning og andet godt til modelbanen i sådan en fætter  Wink )  

 

Billede

1½ plade af 6 mm krydsfinér er skåret i strimler og mangler at blive skrået i små stykker (126 stk) som skal bruges til 2 helixer. I baggrunden står 3 stk 12 mm krydsfinérplader som saves i stumper til skyggebanegården og banen. Jeg er ikke blevet helt enig med mig selv om jeg skal bruge gevindstinger eller bare pladestrimler til opbygningen at helixen, og jeg venter med at købe ind før at jeg har limet helixerne så jeg bedre kan vurdere hvilken løsning jeg vælger. Jeg har ca. 50 m høvlet forskallingsbrædder liggende der skal bruges til rammerne.

Og nu går det stærkt i aften har begynder jeg at lime helixerne sammen, det tager nok uges tid. Og senere idag skal jeg hente alle skinnerne som er kommet hjem. Jeg har købt den ved Henrik (hosdorthea) i Give. Han kan varmt anbefales.

BilledeAfkortning af pladerne til helixen. Saven stå til 30 grader. da der er 90 grader på en retvinkel giver den 90-30 = 60 grader som spidsvinklen skal være. Jeg har sat et bræt på tværs med skruetvinger afmålt så jeg bare skal lægge brættet op til den.

Billede125 stk. der var lige en der ikke kunne bruges, den var blevet savet skæv på den lange led. Så jeg skal nok lave en strimel mere lidt senere.

BilledeLimning er påbegyndt. Jeg vil gætte på at jeg får limet ca. 1,5 omgang om dagen. Så det kan godt være at jeg skal have købt lidt flere klemmer. Alternativ bruge tøjklemmer, det skal undersøges om de kan bruges.

BilledeLidt senere.

Jeg har aldrig prøvet at lave en helix før, men efter jeg har set My1287.dk hjemmeside ville jeg også prøve, og det er overaskende nemt og meget let at styre. En kamp&gæringssav er dog uundværeligt. Jeg har brugt en håndrundsav til at save pladen i strimler. Jeg regner med at lægge korkunderlag på inden jeg får limet hele helixen færdig.

 

Og når ja, her er hvad jeg købte Big smile

Billede

Jeg kom lige til at købe en BR601 og et ekstra vognsæt. Og en Öbb spisevogn, 2 öbb sovevogne til mit internationale tog. Max toglængden på min bane er ca. 120 cm så 6 lange vogne kan lige være der. Laughing out loud

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Give

Indlæg: 199

PB  Blog

Så er jeg kommet lidt videre.

BilledeBilledeBillede

Jeg er selv meget tilfreds med remisen. Jeg mangler at "grise" taget til og det nederste af murværket til. Jeg har bare ikke lige fundet ud af hvordan jeg gerne vil have det til at se ud. Remisen skal jo helst komme til at se gammel ud, da den er lige så gammel som stationsbygningen.

BilledeSå er savet høvlet forskalingsbrædder til, klar til at blive samlet.

BilledeGrundrammerne er samlet. (med undtagelse af højby)

Felterne i rammene skal gøres mindre, men jeg vil først have placeret helixerne så jeg bedre kan se hvor der plads til inddelingen. Færdig højden på mit anlæg bliver 90 cm over gulv, hvor det er meningen at jeg skal sidde på en stol og betragte anlægget, og det tror jeg kommer til at blive meget godt. Fordelen ved stolen er at man kan sidde tilpas lavt for det hele ikke kommer til at ligne udsynet fra en helikopter.

Som i kan se på billedet er det jo et dilemma ang. anlægshøjden, jo højere oppe des mindre anlæg. Jeg valgte de 90 cm. Så der også kan blive plads til skyggebanegården og mig selv liggende under.

Skyggebanegårdens plader bliver hængt op i de viste rammer 30 cm under. Så der skulle gerne være omkring 50 cm frit under skyggebanegården. Det burde lige være plads nok til at kunne komme til at trække ledninger. Hvis jeg skulle lægge skyggebanegådens plader på en ramme vil det optage ca. 10 cm ekstra i højden, og jeg har vurderet at der så ikke er plads til at jeg kan ligge under.

 

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klarsyn

Odense N

Indlæg: 457

PB  Blog

Hej Peter

Rart at se endnu en Loftbanen Smile Det glæder mig at jeg ikke er eneste der kæmper med skråvæggene. Dit rum er smallere end mit, til gengæld har du ståhøjde i midten. Med dit valg af N bliver det da også til en del bane alligevel. Jeg vil følge opbygningen af din bane, så post endelig løs Wink

__________________

Hilsen Morten

Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Give

Indlæg: 199

PB  Blog

Her er lidt flere billeder fra byggeriet.

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Jeg har brugt hvid PVC tape som er skåret i strimler til at marker sporvejene. (16 kr ved Penduro hobby)

Også her er et billede af banebyggeriet

BilledeBillede

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.