Efter at jeg har arbejdet ca. 2 år med layoutet er jeg kommet frem til denne her.
Banens historie.
Ideen er at midtby er en gennemkørselsstation hvor internationale tog stopper. Da banen kom til midtby var der ikke nogen privatbane den er kommet til senere. I forbindelse med at de internationale tog kom til stationen blev perronen mellem spor 2 og 3 forlænget. og der skete en større sporomlægning. I den forbindelse blev rundremisen reduceret fra 6 til 4, . I forbindelse med at byen og havnen voksede opstod der et behov for at rangerer godstog på stationen uden at det påvirker passeseger driften, så der der blev etableret 3 opstillingsspor. Damp lokomotiverne i regional- og intercity blev udskiftet til elektriske, og behovet for en 6 sporet rundremise forsvandt. Man kunne ikke blive enige hvad der skulle ske med remisen så statsbanerne lod den blive sammen med forsyningsanlæg til damptog. Privatbane kom til stationen ca. 30 år senere end statsbanerne, den blev udelukkene anlagt pga. en grusgrav. Men disse depoter er nu snart udtømt og der er efterladt et bakket terræn med en begyndende sø, da pumperne er ved at blive slukket. Nu er det mest person transport tilbage.
Privatbanen har to "skinnebusser", de er begge temmeligt slidte, specielt den ene. Den holder desværre tit i remisen i Højby, hvor de prøver at lave den uden at det koster alt for meget pga. dårlig økonomi. De overvejer at ophugge den dårlige skinnebus til reservedele, men de har behov for den til tider, så de står i en svær situration. Et gammelt damplokomotiv har de lejet fra statbanerne til at kører med gods på privatbanen. Damplokomotivet bliver serviceret og forsynet fra den gamle rundremise i Midtby.
Dalby er oprendeligt et trinbræt, hvor trafikken kom fra savværket som stadig ligger ved byen. Byen er siden hen udviklet sig lidt, pga. de lave grundpriser og banens nemme transport muligheder. Da trafikken på statsbanerne steg, opstod der et behov for at krydsning på stationen, så derfor blev der lavet sporomlægninger så det ligner det idag. Perronen blev i den forbindelse opgraderet fra grusperron og blev hævet og belagt med SF-sten. Spor 2 har fået en perron af brædder, så der er mulighed for at stoppe der, men statsbanerne prøver såvidt det er muligt at undgå dette.
Havnen i Midtby ligger noget lavere end selve byen, så for at komme til havnen skal man rebrousse på vej der ned. Havnens primære transport er kul til byen og træ fra savværet til den store verden. Nede på havnen ligger byens gasværk og en stor maskinfabrik der bruger kul til opvarmning af valser og jern, jernet kommer fra skibe. Den havne ansvarlige ønsker sig et nyt ranger lokomotiv da han idag bruger det gamle damplokomotiv til havnerangering. Et lille diesel lokomotiv har han i tankerne. Da der er langt tilhavnen skal det også være et lokomotiv der kan køre relativt hurtig, uden at være for langt selv.
Jeg kører primært i epoke 4 og 5, Jeg vil dog stadig gerne køre med damp lokomotiv til havnen. Og måske et museumstog til dalby.
Skyggebanegård
Skyggebanegården / "Den store verden" er placeret under banen. For at kommer der ned skal toget igennem en helix(2 ialt). Helixen sikre at jeg kan få en fri højde på 25 cm fra sporet i skyggebanegården til den synlige bane. Jeg har valgt at have 2 helix'er så Midtby bliver til en gennemkørelsstation. Toget kan køre ned i Syd og vende i en vendesløjfe og komme retur i Syd, og således i Nord også. Toget kan også køre ned i Syd og kommer tilbage i Nord, og omvendt. For at spare sporskifter har jeg valgt at lave fælles opstillingsspor, derfor er der lavet et omløbsspor så toget kan køre fra opstillingssporet til begge helixer, og ligemeget hvordan toget vender.
Styring.
Jeg bruger fleschmann multimaus, og har kun digital styring af lokomotiver. Sporskifter styres analogt på sporskifter tavler. Der vil være en sporskifter tavle for hver station, så flere kan lege med.
Billeder fra banen.
Billederne er fra version D27. iøvrigt kunne det være sjovt at lave en gif, så man kan se udviklingen fra version 1 til 27 i mit tilfælde. Nu har jeg lagt Wintrack filen op også, på opfordring fra flittige læsere. Jeg har tegnet layoutet i version 9.
Oversigtsbillede.
Skyggebanengården
Oversigt
Dalby
Højby
Havn
Stationen
Grusgrav
Attachment | Størrelse |
---|---|
Version D32.tra | 69.29 kB |
Version D32 v8.0.tra | 68.51 kB |
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej
Interessant anlæg du påtænker at bygge. Det ser jeg frem til at følge opbygningen af.
Ang. sporet ned til havnen. Hvis du lader sporet falde ned mod stopbommen inden toget rebrousserer, får du mulighed for at gøre rebroussementsporet længere. Men det er måske det du ikke vil, jvf. din tekst, så se bare bort fra min ide
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.722
Længden på sporet inden sporskiftet, har vel også noget at gøre med stigningen på sporet ned mod havnen, så det ikke bliver for brat ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Så fik du skyggebanegården gjort færdig. Kan se at du fik plads til 1 ekstra opstillingsspor, men sløjfet blindsporene.
mvh Ivan
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Dennis
Som det er nu har jeg 2,6% fald til sporskifteren og 2,7% fald mod havnen. hvis jeg forkorter sporet 10cm bliver hældningen og 3,0% og 3,2%, men så får jeg jo også et 10 cm længere stykke efter sporskifteren til at vende toget på.
3,2% synes jeg er meget, men det er sikkert nemmere at vurdere når man er ved at lave anlægget. Jeg har slet ikke erfaring med hvor strejl man kan lave sporet så det stadig ser godt ud. Jeg ved godt at der er en begrænsning hvor meget et lokomotiv kan trække, det er jo bare at lave en prøveopstilling, men jeg vil også gerne have at det ser lidt pænt ud.
Her er en bedre vinkel af havnesporet.
Mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Nu ser jeg jo på din tegning at du allerede har gjort som jeg foreslog. Det havde jeg ikke gennemskuet tidligere, så se blot bort fra min ide
Ang. stigningsprocenten på havnesporet, kunne du kigge lidt på havnebanen i Lemvig, den er nemlig stejl. Hvor mange promille den er på ved jeg dog ikke.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
diablomandk
Indlæg: 311
det er nu muligt at vedhefte wintrack filen så vi alle kan have glæder af det hele.
så vedhæft lige ikk
Brian der nok låner rigtig meget af denne plan her.
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Så fik du skyggebanegården gjort færdig. Kan se at du fik plads til 1 ekstra opstillingsspor, men sløjfet blindsporene.
mvh Ivan
Hej Ivan. Ja, jeg har sløjfet blindsporene. Lige pt. har jeg kun et regionaltog der har styrervogn. Men burde være rigelig med plads hvis man senere vil have blindspor. Kunsten er jo at begrænse sig, sporskifter koster jo en del i forhold til skinner.
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Så fik du skyggebanegården gjort færdig. Kan se at du fik plads til 1 ekstra opstillingsspor, men sløjfet blindsporene.
mvh Ivan
Kunsten er jo at begrænse sig, sporskifter koster jo en del i forhold til skinner.
mvh Peter
Ja, deri må jeg jo give dig ret
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
det er nu muligt at vedhefte wintrack filen så vi alle kan have glæder af det hele.
så vedhæft lige ikk
Brian der nok låner rigtig meget af denne plan her.
Hej Brian
Tja. jeg kan vel godt lægge planen op lidt senere.
Men min bane er jo en N bane så du kan nok ikke bruge den til så meget. Men du er velkommen til at søge inspiration, derfor har jeg jo også lagt billeder op. Jeg vil meget gerne vise jer hvordan jeg har lavet illusionerne, så det virker som om der er langt fra station A til B. Det er jo netop dette et godt layout skal kunne efter min mening.
Jeg kan se at du er i gang med at få udviklet et design her på sporskiftet. Et tip. placere din hovedstation på strå for at få så lange perroner som muligt.
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
diablomandk
Indlæg: 311
du er rigtig meget velkommen til at komme med en ide på min side.
hvorfor jeg spør til din plan er også at jeg kan hive den op og se dine bane fra alle vinkler.
men helt sikkert man kan jo se der er brugt masser tid og derfor vil man jo gerne "nyde " dit arbejde.
om det er n eller z for den sags skyld gør ikke så meget men der er nogle ting jeg vil låne og der er ting jeg vil lave lidt om.
Min lille forkrøblet ide da jeg ved det tager år at lave en modelbane er at smide mine spor op så jeg kan køre også ellers kaste mig over modul da jeg får plads til 2 stk på hver 90 cm.
og lige på dem vil jeg lave landskab og andre tosseriger. hvor jeg som udgangspunkt vil bruge gogglemaps og finde steder jeg kan lige taget fra naturen og lave dem i model.
altså nittetælleri med hensyn til træer buske åløb vej eller hvad jeg nu finder. selve anlægget vil jeg lige vente på til min herlige søn lige har vokset lidt mere og bedre kan være med- lige nu kan han kun sidde og sige fuuuuut men gør det rigtig meget gerne.
igen derfor jeg skal have noget der køre nu.
nå vi så sammen kan gå igang vil jeg til den tig igen tage gogglemaps finde steder i virkeligheden og bruge dem.
også stationer. har man ikke meget plads kan man jo lade toget køre under stationen ala københavns hovdebanegård. skal kan man få en station med en del spor uden den skal være 20 m lang.....
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Peter
er ved at lege lidt med dit layout - hvis du ikke har noget imod det - viser lige det jeg indtil har leget med - men mangler noget endnu - samt kommentarer
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Henning
Meget spændende ideer du kommer med der. Jeg synes virkelig også der er mange muligheder for at lave en god og spændende bane som man kan få rigtig meget køre-glæde af, og man bliver ikke træt af den lige forløbeligt
Jeg kan rigtigt godt lide dit forslag af byen, jeg havde nemlig svært ved at få den til at se flot ud, det har du klaret rigtig godt
Da der er højdeforskel mellem byen og havnen, tror jeg det bliver skråning fra vejen til havnen.
Ang. udtrækspor, jeg havde forstillet mig at havnenbanensspor skulle være udstrækspor, og at sporet fra hovedbanen til opstillingssporene kun var til gods, og det ikke forgår samtidligt med rangering eller trafik til havnen. Jeg kan ikke forstille mig at bruge det nordlige udstrækspor, men det kan godt være at det bare er mig der ikke har set ideen i den.
Ang. privatbanen, Smart at flytte remissen, og derved få plads til at lave spor til grusgraven. Det er ikke sikkert at jeg vil lave sporene så lange, da jeg forstiller mig at 4-5 åbne vogne(de gamle korte vogne) er max længden, hvilket er ca. 20-25 cm
I dalby tror jeg desværre ikke der er plads til det forslag du kommer med, men det er da et forsøg værd. En af mine forudsætninger er at hovedbanen skal kunne håndtere en toglængde på 1 m, og jeg vil gerne have krydsningsmulighed i Dalby.
Rundremisen. Jeg synes ikke at remisen passer til drejeskiven hvis jeg bruger 15 grader, istedet for 7,5 grader. Jeg kan se at du har brugt 15 grader for at reducere sporets længde fra drejeskiven til remisen. Det kan godt være at det en fejl i wintrack. Hvis det kan lave sig gøre at bruge de 15 grader vil jeg heller have rundremisen længere nord på, således at der kan blive plads til sporskifter tavle der hvor du har tegnet remisen.
Nu ved jeg hvad jeg skal lave i aften
Mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Peter
kan godt se hvad du mener med de forskellige ting - de ting jeg kommer med som forslag er også kun ment som forslag - ikke at du skal følge dem - men mere som en slags indput - til at du selv kigger på det - og udvikler dine egne ting - jeg bruger det selv at kigge på andre anlæg og får så mine idder ud fra dem - man eller jeg kan nogen gange godt ligesom ikke se skoven for bar træer - og der kan sådanne indput godt være det der løsner op for det -
ang. højdeforskellen mellem havn og by - der ville jeg nok hellere lave "mur" da en skråning helst ikke må være mere en 45" - dog kan man kombinere mur/skråning - så pladsenbehovet ikke bliver så stort
ang det lille udtræk - til højre - så kan det tilsluttes havneforbindelsen - mere for at der kan rangeres uden at du blokere for hovedsporet - hvor godstog vil ankomme/afgå
det venstre udtræk kan godt være kortere, mere igen ment som at hvis der var et godstog i sporet så kunne maskinne komme til og fra uden at bruge hovedsporet således at trafikken stadig flyder videre.
privatbanen - det var så også tanken - og rigtigt at de ikke behøver at være så lange - små tog - mere at der var noget gods og rangering
ved Dalby - læssesporet kan godt laves således at de to sporskifter i det ligger ryg mod ryg - mere for at der er varehusspor - samt at det lille stikspor til savværket kan bruges både til dette og som læssespor - forestiller mig at det er lokalgodstog der betjenner dalby, du kan så ligge og rangere i spor 1 ( nærmest hovebygning ) imens togene passere/benytter spor 2 - krydsninger kan jo stadig laves da lokalgodsen jo kommer på trafiksvag tidspunkt - og eller kan det holde på "læssespor" medens krydsning foregår - sådan gjorde man også i virkeligheden
ang remisse området - den er lidt sværere - da jeg ikke helt ved hvordan du vil køre, om der vil være damp, motor, el på hovedbanen og om det er et driftdepot - ok damp og motor kan sagtens bruge samme spor ( igen virkeligheden ) og man kunne undlade at ELmaskiner skulle have remisseplads, grunden er lidt at jeg ville se om der kunne gøre plads til noget læssespor - da stationen jo er en lidt større by pga havnen - men kigger selv lidt videre på den og det var så også kun et indput du evt kunne "lege" med
noget andet - det er jo et N anlæg, hvordan med materiellet - det må vel blive tysk - og måske dansk - eller hvordan her - en blanding oder ???
så det var sådanne småting der var idden - og vil også prøve at se på havneforbindelsen, den kan godt være temmelig stejl - få vogne - her kan man se på Lemvig hvor der køres frem og tilbage et par gange for at komme op og ned - Thisted var også rimelig stejl - nå men vender tilbage - såfremt det ikke gør noget -
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Henning og alle jer andre læser.
Jeg er i gang med at få nogle at dine gode ideer med på min sporplan. Men jeg er gået i stå ved remise området.
Jeg er også begyndt at tænkte på om jeg overhovedet skal have en remise til de eletriske lokomotiver. Som du selv siger vil der jo være en god ide med et læssespor, da byen jo har en hvis størrelse også når man tænker på havnen til byen.
Jeg har udviklet grusgraven lidt, så nu er der et læssespor, og en nedkørsel(lille grusvej) til bunden af grusgraven, hvor der er ved at komme en lille sø.
Ang. matriellet: Tysk, jeg har nu 3 elektriske lokomotiver. BR110, BR120, BR140, og et damp lokomotiv BR86. Det kan godt være at jeg skal have mig et kato MY, på et tidspunkt, men ellers mest tysk.
Hvad siger i til det?
Mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Baungaard
fine tanker og ideer - og kan se at du gør dig nogen nye tanker - er selv gået i "tænketank" omkring kørsel og "legen" med banen - vil prøve at sætte tanker på skrift om hvordan jeg ville køre med et anlægskoncepr som dit og hvad der så må udmønte sig - det bliver så nok ikke lige idag det kommer på tryk, da det er klubdag - og lader til at hele flokken + flere dukker op, men vender tilbage i læbet af natten og morgendagen
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.722
Du burde stadigvæk prøve / vise om drejeskiven ikke ville være bedre med 15 grader's remise, og så i stedet lave de enkelte spor uden bygning med mindre antal grader.
Med de 7,5 grader skal Du meget langt væk fra skiven ned remisen
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
god morgen Steff
det er også lidt af den retning mine tanker går i - skal det være et driftdepot eller mere et slags "veterandepot" - Baungaard kører jo mest, som jeg læser det, epoke 4 og 5, ville også godt have en forbindelse mellem udtræk/havneforbindelsen til spor 3, set fra hovebygningen, Så kan rangering med godstog foregå uden at spor 1 og 2 forstyrres - og der ernogen andre småting, men den "unge" kommer sig - hans tanker er gode nok - men vi må lægge "hovederne" i blød - så kom bare med noget indput
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
jeg vil lige spøre.
men det efter min mening og tankegang er det så ikke lidt kort stykke spor du har efter det første skiftespor ned til havneområdet.
jeg tænkger at med en slæber forand du kun kan have plads til 1 stor eller 2 små vogne på krogen.
hvorfor ikke køre den den til som vist på tegning.....
og kære ven kan vi ikke låne wintrack filen gør det meget nemmer at se fra alle sider
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Du burde stadigvæk prøve / vise om drejeskiven ikke ville være bedre med 15 grader's remise, og så i stedet lave de enkelte spor uden bygning med mindre antal grader.
Med de 7,5 grader skal Du meget langt væk fra skiven ned remisen
Hej Steff
Jeg synes ikke at rundremise bygningen passer når jeg tager og bruger 15 grader i stedet for de 7,5 grader. Men det kan vel skyldes en fejl i programmet eller en fejl 40
Jeg vil meget gerne bruge de 15 grader, så jeg kan reducere plads behovet for remisen, for som jeg skrev før vil jeg gerne have plads til et læssespor men der skal jo også være en vej dertil ellers ser det jo dumt ud, efter min mening.
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
og kære ven kan vi ikke låne wintrack filen gør det meget nemmer at se fra alle sider
Brian
Hej Brian
Undskyld jeg har helt glemt at ligge .tra filen op, det skal jeg nok gøre.
Jeg har også tænkt på det som du forslår med rebroussement sporet. Jeg er bare lidt i tivivl om det kan lade sig gøre rent praktisk, der begynder jo en helix der. Og måske virker det også lidt dumt at man kører toget ned i en tunnel for at bakke op igen, men det er måske bare mig. Du kan godt høre at jeg er lidt i tvivl her :~Jeg vil nemlig meget gerne kunne få længere tog ned til havnen.
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Baungaard
har kigget lidt på rebroussement til havnen - det kan være temmeligt brat - gør ikke noget med 3% - og da du har en 86 bruger du den til det samt lokalgods på privatbane og Dalby. I Tyskland brugte man mange gange ofte ret kraftige maskiner til rangerarbejde. Ganske vist er en 86 mere til sidebane og små tog på hovedbanen - men er lige så stærk som en Q maskine i DK, som DSB brugte til svær rangering i København, Aarhus og Fredericia - hvor de også slæbte tunge gødningstog op fra havnen til stationen - og det er jo ikke en slæber der skal lave det nummer, men vender tilbage imorgen
PS med hensyn til remise - de 7,5* hænger vel sammen med at det er en Fleischmann remise, der kan vi jo kigge på om andre mærker har en 15* ditto, er mest hjemme i H0 men har også huskataliger i N - kigger også på det til imorgen
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Baungaard
et foto fra Lemvigbanens rebrousement
VLTJ nr 3 med tuborgvogn 1962, OWL/AK/HGC foto
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
om det er dumt... lige med hensyn til lige det spørsmål kan jeg kun sige at kikker du ude i naturen så er det mere eller mindre jernbanen der har formet sig efter naturen ( ja ja der skal nok vpære en eller 2 der nu vil begynde at skrive " man springer jo tunler og glater ud hvor man ligger spor " og ja det gør man også men nå vi skal sidde og nyde modeltog der futter afsted så MENER JEG... at der kommer rigtig meget mere liv i det nå der køre lidt op og ned.
og lige din havne spor tænkte jeg at en Mh der trækker op med 6-10 gods vogne.. ja ja det kan sgu kun se pisse godt ud. isvær hvis du lave en lidt nedgravet spor du ved lidt for brugt af udseende med lidt bumlet rusten og med beplanting der næsten rør sporet og nogle hensate biler der ligger i grøften kort sagt gamlet ikke velholdt spor ned til havne området ( jeg kan se det for mig )
og ud fra som jeg ser det ( derfor jeg mangler filen så jeg kan se fra alle siden ) skulle det kunne nå at komme frit fra det nedkørende hovdespor. men ellers kunne du jo trække det skifte spor længre tilbage så det kommer tila t passe ( huraaa for flix )
du kunne her evt bruge lidt tid på goggle-maps og ved satalit foto finde noget der kunne bruges som ide grundlag ( jeg har lige luret et par gode steder )
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg vil meget gerne bruge de 15 grader, så jeg kan reducere plads behovet for remisen, for som jeg skrev før vil jeg gerne have plads til et læssespor men der skal jo også være en vej dertil ellers ser det jo dumt ud, efter min mening.
Faller har en remise i spor N med 15 grader:
http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.89/ag...
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej
Super link du gav bqg.
Så har jeg haft tid til at rode med remise området.
Og Brian nu har jeg prøvet at uploade .tra filen men jeg kan ikke få lov. "illegal file"
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter, angående ideen om længere togstamme fra havnen.
Hvis du istedet for et sporskifte ved drejeskiven indsætter et kryds starter faldet meget tidligere og du kan dermed flytte krydset ved rebroseringen. Dette vil umiddelbart give dig ca. 30 cm. ekstra længde på togstammen. Det nuværende havnespor ved stationen bibeholder du selvfølgelig til udtræksspor. Afhændig af om du har rangermaskine forrest eller bagerst kan du hvis du laver et ekstra sportilslutning til drejeskiven jo bruge drejeskiven som omløbsspor.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Peter, angående ideen om længere togstamme fra havnen.
Hvis du istedet for et sporskifte ved drejeskiven indsætter et kryds starter faldet meget tidligere og du kan dermed flytte krydset ved rebroseringen. Dette vil umiddelbart give dig ca. 30 cm. ekstra længde på togstammen. Det nuværende havnespor ved stationen bibeholder du selvfølgelig til udtræksspor. Afhændig af om du har rangermaskine forrest eller bagerst kan du hvis du laver et ekstra sportilslutning til drejeskiven jo bruge drejeskiven som omløbsspor.
Hej. Jeg har prøvet at lave en skitse af hvad du har forslået. har jeg forstået det rigtigt? Hvis det er rigtig forstået så kommer jeg da til at mangle et længere udtræksspor i den anden ende. Hvis man forstiller sig at man kommer fra havnen med f.eks 6 vogne, så kan man ikke holde i spor 6 fra hovedbygningen, man bliver nød til at kører ud i udtrækssporet ved spor 4(derfor forlænges), for at bakke tilbage til opstilligssporne.
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter, min ændring var lavet før du omlagde remiseområdet, men kan dog bruges alligevel. Nedkørslen skal dog blive på venstre side af selve havnesporet og ikke som nu på højre side, som jo forbliver udtræksspor.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Peter, kan godt se min idè give 2 ekstra rebroceringer, men du får mere længde til flere vogne på tur fra havn til station. Du skal vel også lave rangering når du kommer op?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
diablomandk
Indlæg: 311
jeg fprstår ikke helt du ikke kan lægge filen op som du kan se her har jeg lagt den plan jeg er startet med op ( det er bare en lille prøve )
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
jeg fprstår ikke helt du ikke kan lægge filen op som du kan se her har jeg lagt den plan jeg er startet med op ( det er bare en lille prøve )
Brian
Jeg forstod det heller ikke igår. Jeg skal nok prøve igen i aften. Det jeg prøvede var at trykkke på "gennemse" under fanebladet Upload, og valgt min fil den hedder VersionD32.tra. Så kommer der en statusbar og efter lidt tid kom beskeden. "Illigal fil"
Jeg tror nok jeg gjorde det rigtigt.
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Brian
Så er det lykkes
Det var en fejl 40. Jeg prøvede at vedhæfte .tra filen som billede, og ikke som en vedhæftning.
Så blev jeg da lidt klogere.Nu ligger den oppe i blog teksten.
God kigge lyst Brian
Og selvfølgelig også til alle jer andre
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
diablomandk
Indlæg: 311
min wintrack ( er en ver8.0 ) lukker ned kan altså ikke opne filen desvære
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
min wintrack ( er en ver8.0 ) lukker ned kan altså ikke opne filen desvære
Brian
Hej Brian
Jeg har lagt en version 8.0 fil op også. når man genmmer i Wintrack, "gem som" der kan man vælge hvilken version den skal være kompatibel med. standard står der bare .tra, men så kan man vælge fra en lang liste
håber det virker nu
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.722
Alle disse versioner - du burde aldrig have opdateret............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Alle disse versioner - du burde aldrig have opdateret............
Hej Steff
Hvad synes du om mit remise område, nu har jeg jo fået en 15 grader remise istedet for. Og iøvigt hvordan går det din plan har få fået lavet fald?
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Peter
Jeg kan se, at du laver vandløb med frihåndslinjen, det er lidt langsommeligt.
Under Fahrbanen er der nogle vandløb. De begynder med feks wasser30, hvis du indsætter to og forbinder dem med en flexskinne kan du hurtigt lave et vandløb. Disse kan tildeles højdeforløb som feks. skinner.
Hvis du under indsættelse af flexskinnen dobbeltklikker i indsætningspunktet, får du nogle håndtag du kan trække i. Så kan man få vandløbet til at bugte sig.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.722
Hvad synes du om mit remise område, nu har jeg jo fået en 15 grader remise istedet for
Jeg har kigget et par gange på området omkring drejeskiven, og nu er jeg ikke sikker, hvad der er bedst. Den 15 grader remiser bredder sig meget ud, så jeg ville prøve graderne, når Du starter med spor, inden købet af remisen
Men Du har også "snydt" for der er 4 porte med lange spor bagved, så ville nok gøre remisen lidt mindre kompakt med en eller to der er kortere.men det hænger også sammen med hvilke loko'er, der skal i garagen
Og iøvigt hvordan går det din plan har få fået lavet fald
Du har lært mig det, men det med stigninger holder jeg i "hovedet".
Men nu er skyggebanegården færdig ( endte med manuel styring ), og et par plader ( øverst venstre hjørne ) er kommet ovenpå, og jeg må erkende, at vi blev lidt overrasket over, hvor store de er, så nu skal vi besluttet os, men det betyder nok en lem, hvis et hus i byen falder sammen
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Har kikket lidt på din skyggebanegård.

Hvis du drejer den venstre ende nedad, kan du få et afstilningsspor mere, længere afstillingsspor, samt holde dig inden for rammen.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej alle
smider lige en plan ind - kig lidt på den -
vender tilbage og forklarer
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Har kikket lidt på din skyggebanegård.
Hvis du drejer den venstre ende nedad, kan du få et afstilningsspor mere, længere afstillingsspor, samt holde dig inden for rammen.
Hej Hans
Spændende forslag, jeg havde egentlig bare tænkt at den skulle gå helt ud til stråvæggen, med ved at man undgår dette som du foreslår kan man kravle i "skunken" bag om banen. Om dette er nødvendigt ved jeg dog ikke.
Da skyggebanegården ligger under banen, og der er skrå vægge, vil der være mere plads i skyggebanegårdens niveau. Derfor går banen ud over pladen.
Jeg tror stadig jeg vil holde fast i det antal spor jeg har nu, men det er jo altid godt at der er plads til udvidelser hvis det en dag bliver nødvendigt. Årsagen til dette er at jeg bliver nød til at begrænse mine sporskifter lidt, jeg har jo ikke ubegrænset midler til min tog bane. Det er jo vores dejlige hobbys begræsning, ud over pladsen
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hejsa
Så har jeg rodet en del med sporplan igen igen. I har givet mig en masse konstruktive forbedringsforslag. Jeg har ændret skyggebanegården således at alle sporene kan være inden for pladen, efter forslag fra Hans. Jeg har arbejdet en del med de forslag Henning kom med. Jeg kan ikke rigtig få så meget plads nede på havnen, så de forslag på havnen har jeg ikke fulgt.(der er jo grænser for hvor skarpe kurver man kan lave) Jeg har heller ikke kunne få plads til sporskiftet fra havnebanen til spor 3, stigningen starter nu helt oppe ved sporskiftet da jeg har forlænget rebrousement sporet efter mange opfordringer.
Jeg glæder mig rigtig meget til at komme igang med at lave banen, så jeg ser frem til den god lang vinter
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Baungaard
og det du er kommet frem er også godt - og også meningen - se på forslag - afveje om det er noget du kan bruge - og så selv ud fra dette - komme videre - godt gået - sporkammerat - og hvis du få brug for mere "vildledning" - så siger du bare til - vi holder øje med dig
- og ser og hører gerne fra dig efterhånden - hvordan det skrider frem med "vores" anlæg
- god kørsel fremover
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
altså fuldt foto med fortælling bliver du nok nød til.
god arbejdslyst.
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk