Min styring er en PLC styring, den kan klarer 128 ind og udgange og har 100 timer + 45 tællere.
Det virker på den måde at jeg har brugt den ene skinne til at lave isoleringer, så sendes der 24 volt dc + ind på den anden, sammen med den brune ledning fra min trafo der levere spænding til skinnernerne. Når en aksel på en vogn eller lokomotiv kortslutter skinnerne, løber der 24 volt dc over i den anden skinne og tilbage på en indgang på min PLC. Så ved PLCèn at der er noget i dette afsnit, og så gør den det der er programeret ind i den. Den sætter en udgang som så f.eks skifter spor eller signal. Det betyder at et blokafsnit er besat bare der er en aksel indenfor. Det er en af de mugligheder man har ved 3 skinne, fordi begge skinner har samme pol, så selv om den ene er isoleret fra, fungere den stadig som strømoptag, for hjulene er jo uisoleret så bare en aksel er inde vil overføre spænding. Det får så et lille minus, for det kræver lidt renere skinner, så man kan godt få lidt af de samme problemer som 2 skinne. Fordelen ved min PLC er, at når lednigerne er monteret skal de ikke flyttes mere, altså man skal ikke til at lodde osv. Inde i PLCèn tegner man en styring via en computer, man tegner faktisk en relæ styring, virker det ikke ja så tegner man bare om, ikke noget med at flytte ledninger. En PLC er utrolig pålidlig, min har i de 2 år jeg har brugt den, kun lavet de fejl som jeg har lavet / tegnet forkert.
Til brems bruger jeg Mærklins bremsemoduler, jeg fandt ud af de kan bremse op til 7 tog, så jeg bruger kun 3 og ikke en til hver blok, Jeg har sat dem til at bremse hele tiden, så via udgangene på PLCèn kobler jeg bremsesignalerne ud og ind der hvor jeg skal bruge dem
__________________
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
safc
regionalbuschauffør
odense m
Indlæg: 1
hej, har en modeljernbane i min kælder som jeg vil have styret på en eller anden facon og der har jeg tænkt jeg vil bruge en plc. Kan du fortælle hvad det er for en du kører med og hvordan du har tilsluttet din stopstyring fra mäerklin for dem har jeg også?
Hilsen
Steen Fjord:)
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
Hej Steen.
Undskyld jeg først svarer nu.
Min PLC er en IDEC mener jeg. Mine bremse moduler står på brems konstant, så går bremssignalet til et relæ, som trækkes af min PLC,så den vælger om toget skal bremse eller kører. En blok er delt op i 3 dele, almindelig brems og sikkerheds afsnit. Blokken er besat bare der er en aksel i et af de 3 afsnit, så hvis der kobles en vogn af vil der meldes besat. Hvis en blok er besat foran, vil PLCèn sætte brems på almindelig og bremse afsnittet, så snart en aksel kører ind i bremse afsnittet, ved at bremse i hele blokken kan man kører med styrevogn
Du er velkommen til at besøge mig og få en demo, du skriver bare til perannemette@hotmail.com
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
Hej så har jeg købt et sæt i Tyskland, til at lægge skærver ud med, det koster kun 25 Euro.
Her er den lille med koste. Her kan man hælde skærver løst ud, derefter køre man den hen over skinnerne, hvor den så fordeler dem.
Så er der den store, hvor man hælder skærverne ned i beholderen, derefter trækker man den hen over skinnerne.
Den kan bestilles på denne hjemmeside www.mhellm.de/Joomla/ eller købe dem enkeltvis her www.digitalzentrale.de/
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.639
Synes at være K skinner, så der skal renses godt omkring midterskinnen .....
Jeg har købt en lignende fra en tyrk på Ebay og den er lagt til side ( så den skal sælges ), så nu sker det med drysning mellem skinnerne og en pensling
Når det er limet fast / tørt kommer 2. omgang på begge siderne
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
Synes at være K skinner, så der skal renses godt omkring midterskinnen .....
Jeg har købt en lignende fra en tyrk på Ebay og den er lagt til side ( så den skal sælges ), så nu sker det med drysning mellem skinnerne og en pensling
Når det er limet fast / tørt kommer 2. omgang på begge siderne
Hej det syntes jeg nu ikke er noget problem, især ikke med den lille, prøv at se billed, jeg har kun trukket den en ganng, selvfølgelig kan der lige et enkelt lille korn, men på billedet har jeg ikke brugt pensel, så jeg er godt tilfreds.
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Hej er det muligt bare at bruge systemet som overvågnign og ikke som styring og kan man bruge flere skærme.
Mvh Lukas
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
Hej er det muligt bare at bruge systemet som overvågnign og ikke som styring og kan man bruge flere skærme.
Hej Lukas.
Jeg bruger det også som overvågning, det har jeg gjort ved at kører lysdioder paralelt med indgangene, da det er 24 volt der kommer retur som melding.
Lysdioderne er monteret på min sportavler, både for mine to skjulte banegårde og selve banegården, så jeg kan se hvor der holder eller kører tog.
Skærme spørger du om, det ved jeg ikke, jeg bruger kun min pc til at tegne programmet. I selve tegneprogrammet kan man koble det om som monitor, hvor man så kan se alle kontakter og tilbagemeldinger når de slutter og bryder. Jeg ved ikke om man kan få noget til at koble på, så man kan se det på en skærm/pc, hvor man f.eks har en sporplan, for det er vel det du søger.:) Har du selv en plc ?
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
På sporplan 1er der sporplaner over mine to skjulte stationer, med meldere og tilslutninger.Mit rum er ikke så stort, så jeg har valgt at lave en stor banegård, der minder om Vejle, for der er ikke rigtig plads til flere stationer og heller ikke til en rigtig strækning. Så der bliver så plads til en del rangering, til mine to havne og opstillngs spor, der er da ikke noget som at kører på havnen efter gods. Under min station er der så de to skjulte stationer med 12 spor ialt. De køres automatisk, på den måde, at når der kommer et tog ned sendes der et andet op, men først efter et halvt minut. Sporplan 2 er min station, som ikke er tegnet helt færdig, der mangler havnespor, rangerspor og godspladsen. Spor 1 og 2 kører automatisk og 3 kører automatisk overhaling, 4 tog gennem 2 så rygger den næste i 3, 3 tog igennem 2 så sendes den der holder i 3 ud igen, overhaling i 3 kan slås fra hvis jeg skal rangere. Nu når man mest kører med toget alene, så syntes jeg det bedst at der kører lidt tog på automatik, mens man selv kører manuelt på havnen efter godsvogne eller man kører en MO ned til færgen, for så sker der lidt omkring en og man kan også bare sætte sig ned kigge lidt. Jeg kan også godt lide punkt til punkt baner, hvor der f.eks er køreplan eller fragtsedler med godstogene, men det kræver mere plads og man skal være flere til det, det dør lidt ud når man er alene, for så er der jo kun det ene tog man selv kører.
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Hel.
Okay jeg ville også helst ha det på min sportavle, nej jeg har ikke en PLC jrg var bare nysgerig.
Mvh Lukas.
Mvh Lukas
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
Her er lige en princip tegning om hvordan min blok styring virker
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
Så er det blevet vejr, til at man kan gå i kælderen igen
Jeg har haft besøg af Banedanmark, som har sat signaler op ved min færgehavn
PU og Dværgen kan vise forbikørsel tilladt, men ikke samtidig, det sørger min styring for.
Skal man bruge begge spor, når man henter vogne på færgen, så sætter man signalerne på anuleret,
så sørger styringen for, at der ikke kan komme tog ned på færgehavnen.
Til sidst skal man jo også køre sin MO, fra færgestationen og op på hovedbanegården, der skal man have grøn i PU signalet.
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
Hej godt det regner, så kan man da komme ind til toget
Jeg har lavet et sidespor med omløb, så jeg kan betjene min gødningsfabrik. Der er også lagt to sporskifter, så jeg kan krydse over de to togvejsspor. Det skal så kobles på min PLC, så den sørger for, at jeg ikke kan dreje skrifterne, hvis der er sat en ind/udkørsel, samt der ikke sættes en ind/udkørsel, hvis jeg ikke har retstillet sporskifterne. Når sporskifterne er retstilet, sætter min PLC automatikken igang igen, så der kører tog igen mens jeg rangere på sidesporet.
Planen er også at der kommer et par andre virksomheder langs med sporet.
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
Skal have skiftet en englænder, Banedanmark har sendt en trolje ud for at se på sagen.
Det er lidt af et problem, især når der er skærver, men også fordi der skal skilles meget ad, for at få den ud. Men så kom jeg på at skære lige i samlingen, og så korte laskerne af, så den lige kan passes ned. De stumper lasker der er skåret af, har jeg så sat på de tilstødende skinner, for så at lodde dem sammen så der er styr på skinne overgang.
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu
1PTN
Ebeltoft
Indlæg: 232
Hej har været igang med en ny styrepult.
1 PTN. Mærklin k skinner. PLC styring. Digital Esu