Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hvis du kunne bestemme - hvilken ville du så helst have litra H eller R

Litra H - variant underordnet ( 2 varianter )
50% (14 stemmer)
Litra R - variant underordnet ( 4 varianter )
50% (14 stemmer)
Antal stemmer: 28
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 963

arbejdsløs

Slagelse

Indlæg: 191

PB

Inderst inde vil vi vel gerne have begge maskiner, H maskinen passer godt til et godstog med 36 godsvogne og R maskinen til en flot person stamme..

Men du Henning ved nok bedre end jeg hvad der passer godt til en Hurtig R maskine..

 

 

__________________

Mvh. R 963

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Jeg har altid været imponeret af Litra H (går ud fra, at det er H1, der er tale om pga tenderen); men mon ikke R-maskinen er mere universél ?

H'eren kørte også persontog foruden gods, ja vidst; men R'eren har foruden sin rolle som godstogslokomotiv (de senere år) kørt alle former for personførende togarter - minus s-tog Wink

Så min stemme , når der nu SKAL vælges, går til Litra R

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej -

ja - selvfølgelig vil man jo gerne have begge typer - alle 6 varianter er nok at skyde for højt - men hvorfor ikke

men her nogle foto af kandidaterne

H 785 med lille persontog, 1961 Kolding - AK/OMJK foto

H 785 med lille persontog, 1961 Kolding - AK/OMJK foto

H 798 med kinovogn og godstog, 1968 Kolding - HGC foto

H 798 med kinovogn og godstog, 1968 Kolding - HGC foto

og så fire søstre - der er forskelle

R 938, Nyborg - AK/OMJK foto

R 938, Nyborg - AK/OMJK foto

R 946 med mindre godstog - 1961 Bm - AK/OMJK foto R 946 med mindre godstog - 1961 Bm - AK/OMJK foto  R 954 med et stort tog - herlige trævogne - ved Odense - AK/OMJK fotoR 954 med et stort tog - herlige trævogne - ved Odense - AK/OMJK foto  R 959, 1963 Odense - AK/OMJK foto

R 959, 1963 Odense - AK/OMJK foto

Tak for Deres tålmodighed - og til R 963 - "hurtig" R maskine : strøm og fuld skrue 
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Henning

Skønne billeder Smile

Årsagen til, at jeg fremhævede H1 er jo, at der kan producenten genbruge tenderen til R-maskinen.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 963

arbejdsløs

Slagelse

Indlæg: 191

PB

Hehe Ja jeg mente nu altså person vogne..

__________________

Mvh. R 963

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Hej 

Jeg ville være aftager af begge maskintyper, da der er noget over dem begge... Min kærlighed ligger helt klart mest hos R maskinen, men det nok også fordi at jeg ved hvad den kan...

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Tri

ja - det ville jeg også - bortset at jeg kunne nok ikke nøjes med en af hver - på min drømmebane skal jeg pga trafikideen - Vensysselsbanen et sted omkring 1956 - 1958 bruge mindst 2 af hver for at få kabalen til at gå op - men da jeg prøvede at tilføje en tredje mulighed - nemlig begge - ville den ikke give mig lov - så derfor blev det til enten eller - eller måske har den påstaget sig rollen som bankrådgiver . who knows..og der er ikke bare "noget" over dem - der er mega meget 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

petberg3h31

MVS system operatør

Indlæg: 4

PB

Ville være interesseret i 1 af hver maskine. Smile

__________________

Mvh Peter

Märklin K-skinne, ESU Ecos

Epoke IV og V, med lidt III også Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 514

PB

Hejsa 

og mon de ikke også kommer i løbet af nogle år , Hobbytrade har noget på tegnebrættet , og i sin tid lovet os en ny maskine hvert andet år , S er jo kommet her i 2011 , så hvis salget går fornuftigt burde der være en muglighed ca 1113 ,  F-eren er en lille ekxtra der ikke skulle tælle med i det regnskab .

 Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Christian

jo - det vi jeg da tro - men det gør vel ikke noget - at vi "skubber" lidt til dem - tror at de, både Heljan og Hobby Trade og andre læser med her på sporskiftet - og så skader interessen og afstemningen jo ikke - det var jo på den måde at MIBA og toginteresserede i Tyskland skubbede på - at "man" så godt kunne ønske at flere ville stemme, er så noget andet - og man har jo også mulighed for at begrunde eller afgrunde i tråden ved afstemningen - der kan man jo godt sige at så har man indflydelse - et spin - hvis 1000 - 2000 maskiner næsten var "solgt" kunne det jo være !!!!

og - he he - hvis du holder fast på 1113 - så "skylder" de vist et par stykker - kunne bare ikke lade være -  

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 514

PB

hej Henning

du fandt hurtigt min tastefejl , der skulle selfølgelig have stået 2013 som årstal , og ja de læser med .

 Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 514

PB

hej igen 

hvis i søgerr lidt på Hobby Trade-s hjemmeside , under dovnload , og så lidt nedad , der er en af deres plakater , med en H , sååå kan man jo begynde at tænke og drømme .

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Christian

tastefejl ? - mit tatatur finder på det selv - se selv 

- og derfor ville det jo være godt - hvis vi kunne få sporskiftere til at fremsætte ønsker - inden for det opnåelige - og ikke som jeg der går og "bander" over hvorfor F..... de ikke laver Hjørring Privatbanemateriel

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 116

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Henning og andre

Jeg bliver også nødt til at melde mig i den debat. Jeg er enig med de fleste, idet der er et klart behov for dem begge. Egentlig talt undrer det mig, at der ikke er kommet een af dem allerede, da de jo var ret markante maskiner i DSB's bestand. Jeg synes et valg er næsten umuligt, men skal der træffes et førstevalg, falder det for mit vedkommende ud til HI'erens fordel. Jeg synes bedst om den uden røgpladerne, da det for mig falder mest naturligt ind i en dansk damplokomotivtradition, men det er intet kardinalpunkt. Jeg hørte for nogen tid siden, fra sædvanligvis velunderrettet kilde, at Heljan vist også havde overvejet H-maskinen, selvom Hobby Trade stillede den i udsigt for snart flere år siden. Men, det har da vist lange udsigter med dem, som det ligger lige nu. Det burde være en sikker investering.

Mvh

Torndahl

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

så springer vi lige lidt igen. for er snakken ved at gå over på at de modelle vi køber skal afspejle sig fra det DSB kørte med ( privat baner ikke nævnt da de ikke helt har haft et støre antal af damplokomotiver til at bakke min pointe op )

så burde vi nok kikke på K-maskinen 100 stk den lille f maskine 125 stk. h maskinen var der  h(1 ) 12 stk h(2) 6 stk af. kikker vi på r-maskinen r(1) 20stk r(2) 10 stk.

og personligt ville jeg da gerne have K564 stående. K505 ville være lidt for farlig men også rigtig sjov især hvis vi også fik a-maskinen og satte dem sammen. bare se i Bramminge.

 

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Brian

korrekt hvis vi kigger på antal, så er K maskine stærkt i overtal, men de begyndte at blive udfaset i halvtresserne - og i 58 faktisk væk, A maskinen også væk på dette tidspunkt, hvorimod R og H holder sig indtil ca 69/70 - og hvis vi ser på hvad mange kører - så er det mange gange mere eller mindre hovedbanekørsel man prøver at afspejle - men selvfølgelig vil K og C maskine være ligeså velkommen - og det var ikke kun K og A der kørte sammen i forspand - Kmaskinen har også kørt i forspand med E og R - og hvis du mener Bramminge i forbindelse med ulykken - ja så befinder vi os i epoke II !! - er pt ved at opstille et skema over damplokomotiver hvornår de kørte, hvad de kørte osv - men lad os nu prøve at holde os til H og R, for ikke at få for meget spredning - sammen står vi stærkere - der er jo også mange der gerne vil have en G eller en O og måske en ombygget DII - men hvad skal fabrikanterne gå efter - hvis der er 3 der have en H, 3 en R, 3 en K, 3 en A, osv osv - er også ved at lave en opstilling over maskiner ved DSB der findes / er lavet i model og se på hvad der mangler - og foriøvrigt findes K maskinen i model - Lekbo Team Felix laver en sådan - men da den er håndbygget og er virkelig flot - ja så koster den - men den er det også det værd, O maskinen laver han også samt en antal privatbanemaskiner - der så er motortrækkraft 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

nu var det fordi samtalen kom til hvad der var makant for DSB. og igen ja så er det meget hvad der bliver kørt på hovdespor i landet.

at jeg bragte k-maskinen ind i samtalen var for at understege det store antal DSB havde af dem kontra H og P.

men det er rigtig at k_maskinen ikke mere kørte på hovdelingen i slutningen. men det gjore de i deres storhedstid men så er vi i epoke 2.

Lekbo Team Felix model team har vist kun k_maskinen på som kommende model og ja den bliver helt sikkert alt for dyr til min pengepung.

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 963

arbejdsløs

Slagelse

Indlæg: 191

PB

Hej Brian

Jeg har hørt at Lekbo's K maskine koster ca. 8000 kr, og der er en venteliste for at få den..

 

__________________

Mvh. R 963

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

lidt mere om H og R

Hvor kørte de -

så her en oversigt om H maskinbenyttelse - fra Tjenestekøreplan 3 juni 1956

 Løber Tognr togvægt bemærkninger og andet
NYBORG - FREDERICIA
Mandag 2015 H 800  
Hverdage 2019 H 800 MY 1000
Søn-og helligdage 3019 H 800 MY 1000
Hverdage 2041 H 700 MY 1000
Daglig 2049 H 800  
Søn-og helligdage 3073 H 700  
Nat efter hverdage 2079 H 800  
Nat efter hverdage 2081 H 600/800  
FREDERICIA - NYBORG
Nat efter Søn-og helligdage 3014 H 800  
Daglig 2032 H 800 MY 1000
Daglig 28 H 270

Oprangering 1953 : H + 3CM + EC ej mandag + EC kun mandag + DA kun mandag + DC ej mandag + Ilgodsvogn til Middelfart                                     Oprangering 1957 : H + CC ej lørdag søndag mandag + 2CM kun lørdag og mandag + CM + CME + ECO ej mandag + EC kun mandag + DH kun mandag + DC ej mandag + ilgodsvogn til Middelfart

Daglig 2044 H 800 MY 1000
Daglig 2054 H 800  
Hverdage 2074 H 800  
Nat efter Søn-og helligdage 3092 H 800  
FREDERICIA - PADBORG
Daglig 906   70 km/t tog - ej angivet Lokomotivlitra men står som HP, P, IG og kan derfor godt være en H - H1 må køre 70 - H2 må køre 80
Daglig 2912 N 960 H 800
Daglig undtaget hverdage før Søn-og helligdage 2930 H 800  

Hverdag før Søn-og helligdage      

9930 H800          MY 1000
Daglig 2942 MY 1000 H 800
PADBORG - FREDERICIA
Daglig 2907 H 800  
Hverdage 2971   75 km/t tog - ej angivet Lokomotivlitra men står som HP, P, IG og kan derfor godt være en H - en H2 må køre 80 km/t
Søn-og helligdage 3973   60 km/t tog - ej angivet Lokomotivlitra men står som HP, P, IG og kan derfor godt være en H - en H2 må køre 80 km/t
hverdage 2973   60 km/t tog - ej angivet Lokomotivlitra men står som HP, P, IG og kan derfor godt være en H - en H2 må køre 80 km/t
FREDERICIA - AARHUS
Daglig 2931 H 800 MY 1000
Hverdage undtaget dag før Søn-og helligdage 2967 H 800 MY 1000 
Hverdage før Søn-og helligdage 9967 H 800 MY 1000
Hverdage 2049 H 800  
Søn-og helligdage 3049 H 800  
Nat efter hverdage 2997 H1000/800 H1000 : Fredericia - Vejle / H800 : Vejle - Aarhus  
AARHUS - FREDERICIA
Daglig   2904  H800/1000  H1000 Vejle - Fredericia 
Daglig untaget dag efter Søn-og helligdage 2940 H600   
Søn-og helligdage 1054 H200  Oprangering 1953 : H + CM + CM + CM + EC 
Hverdage 2970 H600/800  MY 1000 
AARHUS - RANDERS   
Daglig untaget dag efter Søn-og helligdage 2915 H800   
Daglig 2005  H800  R600 
Søn-og helligdage 3955 H800 R600
Daglig 2049 H800  
RANDERS - AARHUS
Daglig untaget dag efter Søn-og helligdage 2940 H1000  
Daglig untaget dag efter Søn-og helligdage 2082 H800  
Søn-og helligdage 950 H270 Oprangering 1953 : H + EH + CQM + CM
Hverdage undtaget dag før Søn-og helligdage 2018   kan køres af H men tror nærmere at det er Emaskine tog - det er det i 1953, 1954, 1955 og igen 1957
Hverdage 2030 H800 2030 er et af de store godstog med hvide kødvogne og Ilgodvogne til Københavns Kødby
Nat efter Hverdage 2980   kan køres af H men tror nærmere at det er R eller T maskine for eftersyn i Aarhus : udvekslingstog
RANDERS - AALBORG
Daglig 2049 H800  
Daglig 2005 H800 R600
Søn-og helligdage 3955 H800 R600
AALBORG - RANDERS
Nat efter hverdage 2940 H800  
Hverdage 2030 H600/700 ALBORG - HOBRO: H600 / HOBRO - RANDERS: H 700 : 2030 er et af de store godstog med hvide kødvogne og Ilgodvogne til Københavns Kødby
Søn-og helligdage 950 H220 Oprangering 1953 : H + EH + CQM + CM + CMkun til Randers
FREDERICIA - ESBJERG
Daglig untaget dag efter Søn-og helligdage 2302   70 km/t tog - kan køres af H
Hverdage 2306   60 km/t tog - kan køres af H
Daglig 2364 PR600 H800
ESBJERG - FREDERICIA
Hverdage 2355   70 km/t tog - kan køres af H
Hverdage 2359   70 km/t tog - kan køres af H
Nat efter hverdage 2387   60 km/t tog - kan køres af H

 PS : når der står fx : nat efter hverdag - menes der at toget ANKOMMER nat efter hverdag og så fremdeles - Fx ovenstående tog 2387 ankommer til Fredericia tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søn - og helligdag - såfremt at helligdagen er fx skærtorsdag, samt at toget IKKE afgår fra Esbjerg søn - og helligdage

det er så hvad der kan læses og udledes af tjenestekøreplanen - kunne være mere præcis - såfrem man kunne få fat i maskinløbsplaner og togplan 6 - jeg har en del togplaner fra 53 hvor jeg kan aflæse godsvognsløb - post og rejsegodsvogne fra København og vil sætte det ind i skemaet efterhånden - også lave flere oversigter fra forskellige tjenesekøreplaner efterhånden som jeg får kopieret dem

mange har hjulpet med til dette - ved at jeg kan låne disse planer - men I bedes have forståelse for at det tager noget tid at kopierer materialet og skrive det ind - men skal nok komme efterhånden

og ville da gerne have lidt respons på - om hvor stor interessen er for sådan noget -  fx tog dette her cirka 3 timer at lave - og nu er jeg spændt på om der kommer en time out når det skal gemmes - hvis I læser dette - ja så skete det ikke - big smiley

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Henning

Atter en dejlig oversigt fra dig, tak for den Smile

Jeg kunne ikke lade være med, at smile lidt af tidspunktet ("Løber") for f.eks. tog 2930, 2940 m.fl. : "Daglig undtaget hverdage før Søgnedage"

Med den passus må jo menes, at der kun køres om lørdagen ?? Søndag er den eneste ikke-søgnedag. (Og hvad så med søgnehelligdagene ?) :-) 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

godmorgen henho

ja jeg ved godt at det lyder mærkeligt - Men jeg HAR lavet en fejl - det er mig der fortolker forkert - får rettet skemaet : S står for søn - og Helligdage - aner ikke hvor jeg får det der søgnedage fra

sorry

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Henning

Hvis du er nervøs for at miste din tekst når du skal gemme den på sporskiftet, har jeg et lille tip. Når du er færdig med at skrive, kan du med musen markere hele din tekst og trykke "CTRL" og "C" samtidigt. På denne måde kopiere du teksten og kan sætte den ind igen ved at trykke "CTRL" og "V" samtidigt, hvis altså du har mistet din tekst.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Dennis

tak for det - den er skrevet ned og sat på skærmen - har prøvet at lavet "guldkorn" og så mistet - og genskrivningen blev så kun "sølv" - så atter en tak

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mo 568

Indlæg: 62

PB  Blog

Litra R

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 686

PB

Jeg finder begge maskiner interessante, men før jeg glæder mig for meget, vil jeg godt se resultatet.

De sidste bud fra Heljan har ikke været til mit anlæg E-maskinen pga. finescale hjul, CAE pga. af krav til kurveradier, og den kommende Cm har i følge sidste nummer af Banen også finescale hjul - så det ser ud til, at Heljan har valgt mig fra som kunde.

Hvad jeg selvfølgelig blot må acceptere, men det betyder også at det for mig er blevet afgørende hvem, der tænker på at fremstille modellerne - desværre.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.