Litra H - variant underordnet ( 2 varianter )
50% (14 stemmer)
Litra R - variant underordnet ( 4 varianter )
50% (14 stemmer)
Antal stemmer: 28
__________________
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Inderst inde vil vi vel gerne have begge maskiner, H maskinen passer godt til et godstog med 36 godsvogne og R maskinen til en flot person stamme..
Men du Henning ved nok bedre end jeg hvad der passer godt til en Hurtig R maskine..
Mvh. R 963
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg har altid været imponeret af Litra H (går ud fra, at det er H1, der er tale om pga tenderen); men mon ikke R-maskinen er mere universél ?
H'eren kørte også persontog foruden gods, ja vidst; men R'eren har foruden sin rolle som godstogslokomotiv (de senere år) kørt alle former for personførende togarter - minus s-tog
Så min stemme , når der nu SKAL vælges, går til Litra R
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej -
ja - selvfølgelig vil man jo gerne have begge typer - alle 6 varianter er nok at skyde for højt - men hvorfor ikke
men her nogle foto af kandidaterne
H 785 med lille persontog, 1961 Kolding - AK/OMJK foto
H 798 med kinovogn og godstog, 1968 Kolding - HGC fotoog så fire søstre - der er forskelle
R 938, Nyborg - AK/OMJK foto
R 946 med mindre godstog - 1961 Bm - AK/OMJK foto
Tak for Deres tålmodighed - og til R 963 - "hurtig" R maskine : strøm og fuld skruemed venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Henning
Skønne billeder
Årsagen til, at jeg fremhævede H1 er jo, at der kan producenten genbruge tenderen til R-maskinen.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Hehe Ja jeg mente nu altså person vogne..
Mvh. R 963
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej
Jeg ville være aftager af begge maskintyper, da der er noget over dem begge... Min kærlighed ligger helt klart mest hos R maskinen, men det nok også fordi at jeg ved hvad den kan...
Med venlig hilsen
Peter
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Tri
ja - det ville jeg også - bortset at jeg kunne nok ikke nøjes med en af hver - på min drømmebane skal jeg pga trafikideen - Vensysselsbanen et sted omkring 1956 - 1958 bruge mindst 2 af hver for at få kabalen til at gå op - men da jeg prøvede at tilføje en tredje mulighed - nemlig begge - ville den ikke give mig lov - så derfor blev det til enten eller - eller måske har den påstaget sig rollen som bankrådgiver . who knows..og der er ikke bare "noget" over dem - der er mega meget
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
petberg3h31
MVS system operatør
Indlæg: 4
Ville være interesseret i 1 af hver maskine.
Mvh Peter
Märklin K-skinne, ESU Ecos
Epoke IV og V, med lidt III også
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 514
Hejsa
og mon de ikke også kommer i løbet af nogle år , Hobbytrade har noget på tegnebrættet , og i sin tid lovet os en ny maskine hvert andet år , S er jo kommet her i 2011 , så hvis salget går fornuftigt burde der være en muglighed ca 1113 , F-eren er en lille ekxtra der ikke skulle tælle med i det regnskab .
Christian
http://3modul.dk/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Christian
jo - det vi jeg da tro - men det gør vel ikke noget - at vi "skubber" lidt til dem - tror at de, både Heljan og Hobby Trade og andre læser med her på sporskiftet - og så skader interessen og afstemningen jo ikke - det var jo på den måde at MIBA og toginteresserede i Tyskland skubbede på - at "man" så godt kunne ønske at flere ville stemme, er så noget andet - og man har jo også mulighed for at begrunde eller afgrunde i tråden ved afstemningen - der kan man jo godt sige at så har man indflydelse - et spin - hvis 1000 - 2000 maskiner næsten var "solgt" kunne det jo være !!!!
og - he he - hvis du holder fast på 1113 - så "skylder" de vist et par stykker - kunne bare ikke lade være -
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 514
hej Henning
du fandt hurtigt min tastefejl , der skulle selfølgelig have stået 2013 som årstal , og ja de læser med .
Christian
http://3modul.dk/
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 514
hej igen
hvis i søgerr lidt på Hobby Trade-s hjemmeside , under dovnload , og så lidt nedad , der er en af deres plakater , med en H , sååå kan man jo begynde at tænke og drømme .
Christian
http://3modul.dk/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Christian
tastefejl ? - mit tatatur finder på det selv - se selv
- og derfor ville det jo være godt - hvis vi kunne få sporskiftere til at fremsætte ønsker - inden for det opnåelige - og ikke som jeg der går og "bander" over hvorfor F..... de ikke laver Hjørring Privatbanemateriel
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Torndahl
Indlæg: 116
Hej Henning og andre
Jeg bliver også nødt til at melde mig i den debat. Jeg er enig med de fleste, idet der er et klart behov for dem begge. Egentlig talt undrer det mig, at der ikke er kommet een af dem allerede, da de jo var ret markante maskiner i DSB's bestand. Jeg synes et valg er næsten umuligt, men skal der træffes et førstevalg, falder det for mit vedkommende ud til HI'erens fordel. Jeg synes bedst om den uden røgpladerne, da det for mig falder mest naturligt ind i en dansk damplokomotivtradition, men det er intet kardinalpunkt. Jeg hørte for nogen tid siden, fra sædvanligvis velunderrettet kilde, at Heljan vist også havde overvejet H-maskinen, selvom Hobby Trade stillede den i udsigt for snart flere år siden. Men, det har da vist lange udsigter med dem, som det ligger lige nu. Det burde være en sikker investering.
Mvh
Torndahl
LT
DCC, DSB og DB 1945-64.
diablomandk
Indlæg: 311
så springer vi lige lidt igen. for er snakken ved at gå over på at de modelle vi køber skal afspejle sig fra det DSB kørte med ( privat baner ikke nævnt da de ikke helt har haft et støre antal af damplokomotiver til at bakke min pointe op )
så burde vi nok kikke på K-maskinen 100 stk den lille f maskine 125 stk. h maskinen var der h(1 ) 12 stk h(2) 6 stk af. kikker vi på r-maskinen r(1) 20stk r(2) 10 stk.
og personligt ville jeg da gerne have K564 stående. K505 ville være lidt for farlig men også rigtig sjov især hvis vi også fik a-maskinen og satte dem sammen. bare se i Bramminge.
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Brian
korrekt hvis vi kigger på antal, så er K maskine stærkt i overtal, men de begyndte at blive udfaset i halvtresserne - og i 58 faktisk væk, A maskinen også væk på dette tidspunkt, hvorimod R og H holder sig indtil ca 69/70 - og hvis vi ser på hvad mange kører - så er det mange gange mere eller mindre hovedbanekørsel man prøver at afspejle - men selvfølgelig vil K og C maskine være ligeså velkommen - og det var ikke kun K og A der kørte sammen i forspand - Kmaskinen har også kørt i forspand med E og R - og hvis du mener Bramminge i forbindelse med ulykken - ja så befinder vi os i epoke II !! - er pt ved at opstille et skema over damplokomotiver hvornår de kørte, hvad de kørte osv - men lad os nu prøve at holde os til H og R, for ikke at få for meget spredning - sammen står vi stærkere - der er jo også mange der gerne vil have en G eller en O og måske en ombygget DII - men hvad skal fabrikanterne gå efter - hvis der er 3 der have en H, 3 en R, 3 en K, 3 en A, osv osv - er også ved at lave en opstilling over maskiner ved DSB der findes / er lavet i model og se på hvad der mangler - og foriøvrigt findes K maskinen i model - Lekbo Team Felix laver en sådan - men da den er håndbygget og er virkelig flot - ja så koster den - men den er det også det værd, O maskinen laver han også samt en antal privatbanemaskiner - der så er motortrækkraft
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
diablomandk
Indlæg: 311
nu var det fordi samtalen kom til hvad der var makant for DSB. og igen ja så er det meget hvad der bliver kørt på hovdespor i landet.
at jeg bragte k-maskinen ind i samtalen var for at understege det store antal DSB havde af dem kontra H og P.
men det er rigtig at k_maskinen ikke mere kørte på hovdelingen i slutningen. men det gjore de i deres storhedstid men så er vi i epoke 2.
Lekbo Team Felix model team har vist kun k_maskinen på som kommende model og ja den bliver helt sikkert alt for dyr til min pengepung.
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Hej Brian
Jeg har hørt at Lekbo's K maskine koster ca. 8000 kr, og der er en venteliste for at få den..
Mvh. R 963
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
lidt mere om H og R
Hvor kørte de -
så her en oversigt om H maskinbenyttelse - fra Tjenestekøreplan 3 juni 1956
Oprangering 1953 : H + 3CM + EC ej mandag + EC kun mandag + DA kun mandag + DC ej mandag + Ilgodsvogn til Middelfart Oprangering 1957 : H + CC ej lørdag søndag mandag + 2CM kun lørdag og mandag + CM + CME + ECO ej mandag + EC kun mandag + DH kun mandag + DC ej mandag + ilgodsvogn til Middelfart
Hverdag før Søn-og helligdage
PS : når der står fx : nat efter hverdag - menes der at toget ANKOMMER nat efter hverdag og så fremdeles - Fx ovenstående tog 2387 ankommer til Fredericia tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søn - og helligdag - såfremt at helligdagen er fx skærtorsdag, samt at toget IKKE afgår fra Esbjerg søn - og helligdage
det er så hvad der kan læses og udledes af tjenestekøreplanen - kunne være mere præcis - såfrem man kunne få fat i maskinløbsplaner og togplan 6 - jeg har en del togplaner fra 53 hvor jeg kan aflæse godsvognsløb - post og rejsegodsvogne fra København og vil sætte det ind i skemaet efterhånden - også lave flere oversigter fra forskellige tjenesekøreplaner efterhånden som jeg får kopieret dem
mange har hjulpet med til dette - ved at jeg kan låne disse planer - men I bedes have forståelse for at det tager noget tid at kopierer materialet og skrive det ind - men skal nok komme efterhånden
og ville da gerne have lidt respons på - om hvor stor interessen er for sådan noget - fx tog dette her cirka 3 timer at lave - og nu er jeg spændt på om der kommer en time out når det skal gemmes - hvis I læser dette - ja så skete det ikke - big smiley
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Henning
Atter en dejlig oversigt fra dig, tak for den
Jeg kunne ikke lade være med, at smile lidt af tidspunktet ("Løber") for f.eks. tog 2930, 2940 m.fl. : "Daglig undtaget hverdage før Søgnedage"
Med den passus må jo menes, at der kun køres om lørdagen ?? Søndag er den eneste ikke-søgnedag. (Og hvad så med søgnehelligdagene ?) :-)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
godmorgen henho
ja jeg ved godt at det lyder mærkeligt - Men jeg HAR lavet en fejl - det er mig der fortolker forkert - får rettet skemaet : S står for søn - og Helligdage - aner ikke hvor jeg får det der søgnedage fra
sorry
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Henning
Hvis du er nervøs for at miste din tekst når du skal gemme den på sporskiftet, har jeg et lille tip. Når du er færdig med at skrive, kan du med musen markere hele din tekst og trykke "CTRL" og "C" samtidigt. På denne måde kopiere du teksten og kan sætte den ind igen ved at trykke "CTRL" og "V" samtidigt, hvis altså du har mistet din tekst.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Dennis
tak for det - den er skrevet ned og sat på skærmen - har prøvet at lavet "guldkorn" og så mistet - og genskrivningen blev så kun "sølv" - så atter en tak
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Mo 568
Indlæg: 62
Litra R
gejo
Indlæg: 686
Jeg finder begge maskiner interessante, men før jeg glæder mig for meget, vil jeg godt se resultatet.
De sidste bud fra Heljan har ikke været til mit anlæg E-maskinen pga. finescale hjul, CAE pga. af krav til kurveradier, og den kommende Cm har i følge sidste nummer af Banen også finescale hjul - så det ser ud til, at Heljan har valgt mig fra som kunde.
Hvad jeg selvfølgelig blot må acceptere, men det betyder også at det for mig er blevet afgørende hvem, der tænker på at fremstille modellerne - desværre.
Hilsen
Gert