2-skinne - Sjælland
14% (27 stemmer)
2-skinne - Lolland-Falster
1% (2 stemmer)
2-skinne - Fyn
3% (5 stemmer)
2-skinne - Jylland
19% (36 stemmer)
3-skinne - Sjælland
31% (59 stemmer)
3-skinne - Lolland-Falster
3% (5 stemmer)
3-skinne - Fyn
5% (9 stemmer)
3-skinne - Jylland
24% (46 stemmer)
Antal stemmer: 189
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
mr-data
Indlæg: 805
Denne afstemning er beregnet til at give et fingerpeg om hvor der overordnet set køres hvad.
Jeg er helt bevidst om at der tidligere har været tilsvarende afstemninger, men her var det kun hvad der blev kørt, ikke hvor. Det er derfor hensigten at begyndere kan se hvad der køres i hans/hendes omegn og hvilke muligheder der dermed er for sam-kørsel, hvilket måske kan være sjovt.
Jeg vil gerne opfordre jer til at bede så mange som muligt deltage, idet at flere stemmer vil give et mere detaljeret og kvalitativt billede.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
TogSvendsen
Indlæg: 470
Mit gæt
Jyllands-siden primært 2-skinne
Sjællands-siden primært 3-skinne
MAB
Staten
Indlæg: 548
God morgen
Validiteten af en sådan "afstemning" er da i den grad diskutabel og vil aldrig give et sandfærdigt billede. Jeg har selv skiftet fra 3 - til 2 skinne. Hvor sætter jeg så mit X? Plus det jo ofte er den samme håndfuld, der både skriver her samt på de andre 2-3 fora, der omhandler modeljernbane i Danmark, på trods af et par tusind MJ - interesserede i hele landet. Samt det faktum at nogle faktisk kører begge dele
Hilsen Martin
mr-data
Indlæg: 805
Umiddelbart vil jeg sige, at du bør sætte dit kryds ved det du kører på nuværende tidspunkt, for dermed giver det øjebliksbillede.
Hvad angår folk som kører både 2- og 3-skinne, så har jeg tilladt mig at udelade dette idet jeg hælder til at det er en minoritet. Og ja, det er muligvis et snæversynet synspunkt, men det har jeg jo ret til.
En anden lille gruppe, minoritet, jeg ikke har medtaget er 3-skinne DC, nok bedst kendt som Trix Express. Her har jeg kun stiftet bekendtskab med det i Trix hovedkatalog, hvor det fremgår at man stadig fremstiller et begrænset udvalg af materiel; kun lokomotiver og vogne, skinner har åbenbart droppet.
Her i øvrigt en pudsig detalje, nemlig at Märklin har næsten altid været betegnet som et 3-skinne system selvom at den tredje skinne blot er synlige som punkter på oversiden. Men ud fra de billeder jeg har kunnet finde er Trix Express bogstaveligt talt et 3-skinne system med en ubrudt midtliggende, nærmest ligesom man nogle steder i virkeligheden anvender hvor en sideliggende strømskinne (som ved den Københavnske Metro) eller køreledninger er uønskede.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
gejo
Indlæg: 684
Der er nu en god forklaring på, at Märklin kaldes et tre-skinne system, for det var det faktisk frem til sidste halvdel af 50'erne. Märklins standard skinnesystem lignede den gang meget Trix-ekspress, dog var skinnerne udført som Märklins kendte metalskinner men med fuld midterskinne. Fra ca. 1955 introducerer Märklin punktkontaktskinnen, som modelskinne med kurveradier på 55,5 cm og 60,5 cm og en skinneafstand på 50 mm. Disse skinner blev dog kun produceret i en meget kortb periode og kompromisset opstod, som de senere standard M-skinner. Modelskinnen havde for øvrigt massive messing skinnestrenge.
Hilsen Gert