Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Marklin 2015 - Efterårs-Nyhederne med Ny Lok-Programmer og ny mDT-Software - (OPDATERET 9. Sep 2015)

Spændende Efterårs-nyheder fra Marklin

 

Marklin 2015 - Efterårs-Nyhederne

 

Marklin 43868 - Ny Selskabs-vogn med indbygget Lyd-funktioner og MicroSD Kort indbygget i Vognbunden. (Side 8-9)

Se Mere her :  www.maerklin.de/de/produkte/neuheiten2015/43868u43867.html

 

Marklin 24771 / 27772 - Nye slanke Kurve-sporskifter.   (R3=515mm - 30% i Parallelkreds-afstand på 64 mm) (Side 27)

 

Marklin mAR - Ny Applikation til Apple Iphone/Ipad og Android Smartphone/Tablet.

 

Marklin 60971 -  Marklin Decoder Programmer (mDP) til de nye Marklin mSD3 / mLD3 Decodere

Decoder-Programmer indsættes i en ledig USB-Port i din PC/Laptop.

Hardwaren er udstyret med USB-Stik i den ene ende og Decoder Stik-Interface i den anden ende

(Anvendes sammen med ny Marklin mDT3 Software, som gøres tilgængelig på Marklin's hjemmeside - Se Link længere nede )

 

Nye Marklin mSD-Decodere :

60972                       - mLD3 Decoder - 21 MTC

60982                       - mLD3 Decoder - NEM652

60975/60976/60977 - mSD3 Sound Decodere - 21 MTC Stik (Damp/Diesel/Elektro)

60977/60978            - mSD3 Sound Decodere - 21 MTC Stik (Diesel/Elektro -Til Lokomotiver i 36xxx-Serie)

60985/60986/60987 - mSD3 Sound Decodere - NEM652 Stik (Damp/Diesel/Elektro)

(Alle Decoder understøtter MFX / MM1 / MM2 / DCC )

 

De nye mLD3 / mSD - Decodere har bl.a følgende egenskaber (Tilføjet d 9. September 2015) :

Kan anvendes til Marklin og Trix Lokomotiver

- 32 Bit Decoder Arkitektur

- 4096 Køretrin (mod tidligere 128)

- Forberedt til 32 Lok-Funktioner

 

- Automatisk indkørsel af "optimale" Motor-parametre under indkørsels-test på en Skinne-oval med Lokomotivet via indbygget TEST-Program til

  udmåling af Motorens Egenskaber. Gemmes automatisk i Decoderen efter afsluttet indkørsels-test.

- Langsom-Kørsel egenskaber optimeret kraftigt.

- Udvidede Mappings-funktioner med komplekse Funktions-forløb (bla . Rangerkørsel / Koblingsvals).

- 80 Mapping-pladser og 90 Funktions-forløb er til rådighed for Brugeren

  Den udvidede Mapping gør det muligt med de nye mLD3 / mSD3 - Decoder at sammensætte komplekse Funktions-forløb.

  Disse kan indeholde fysiske funktioner (Lys / Røggenerator / Telex-kobling / med mere) og Lyde.

  Funktions-forløb kan udløses af andre Funktioner.

  Funktions-forløb kan indstilles via Logiske Funktioner, Sound, Timer eller Special-funktioner

  Mulighed for sammenlægning af Fysiske Funktioner og Lyd-Funktioner på "en" Funktions-taste.

  Mulighed for afspilning af komplet Ranger-forløb ved Afkobling af Vogne (Koblings-vals forløb) samt afspilning af Lyd under dette.

 

- 64 Mbit Sound-Lager

- Optimeret Audio-Processor (Digital Signal Processor) med samlings-dybde på 16 Bit

- 8 Afspilnings-kanaler for afspilning af flere Lyde samtidigt.

- Individuel regulerbar Lydstyrke og forbedret Lyd-dybde.

- Flere lyde kan afspilles uafhængigt af hinanden.

- Op til 28 Sound-filer kan indspilles på de Nye Decodere. (Afhængig af Lydfilernes størrelse i forhold til den maksimale kapacitet på 64 MBit)

- Sound-biblioteket kan opdateres til Seneste Version via mDT-Softwaren efter Brugerens ønske.

- Mulighed for indlæggelse af egne Lyde

- Mulighed for at udvide Sound-biblioteket med egen-producerede Lyde.

- Decoderne genkendes automatisk af mDT-Softwaren.

 

mDT3 - Ny Software til Programmering af de nye Decodere.

Se Mere under disse Links :

www.maerklin.de/de/produkte/neuheiten2015/60972u60972.html                                         - Incl Video

www.maerklin.de/de/produkte/neuheiten2015/60972u60972/60971.html                              - Decoder-Programmer

www.maerklin.de/de/produkte/neuheiten2015/60972u60972/60972u60982.html                  - mLD3 Decodere og Slæbesko-omskifter.

www.maerklin.de/de/produkte/neuheiten2015/60972u60972/60975u60976u60977.html           - mSD3 Lyd-decodere

 

TILFØJET 29-08-2015

Hvis man på denne Marklin Side kigger meget nøje på Billede nr 4 ( se det grå område i billedet ) vil man kunne lægge mærke til at der over det lille billede af

Marklin Decoder Programmer til USB er afbildet en anden Marklin Programmerings-enhed. (Marklin Artikel-nr endnu ikke offentlig kendt)

(Jeg vil gætte på at der er tale om en ny udgave af Marklin Sound Programmer tidligere lanceret under Marklin 60801 Sound-Programmer, den ligner den

meget til forveksling)

( Læg mærke til at Decoderen er monteret ind i venstre side af denne enhed ).

På Marklin 60801 Sound Programmeren monteres 21MTC-Decoderen i bunden af denne i følge de Billeder som er tilgængelige af Marklin 60801.

 

TILFØJET 09-09-2015

Ny Information vedrørende Marklin mLD/mSD/mDT :

Marklin mLD/mSD/mDT - Information-DE.pdf    (Tysk Version)

Marklin mLD/mSD/mDT - Information-EN.pdf    (Engelsk version)

 

 

Software til MAC er stillet til rådighed på Marklin's Download-side :

http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/software_updates.html

Hent filen "cs2.dmg" - (120.000 KB)

Filens indhold kan udpakkes og ses med 7-Zip (Udpaknings-software som kan anvendes til udpakning af .dmg filen)

Kan hentes her : www.7-zip.org

 

( Der er ryddet lidt op i indlægget for overskuelighedens skyld, det gik lidt hurtigt med at skrive det første "originale" indlæg )

 

 

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 1 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Bliver spändende at se om den er kompatibel med de äldre mfx dekodere Smile

Läkkert ser det ud Smile

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Det er en noget smartere løsning på en lokprogrammer end hvad ESU har præsteret Smile Prisen er bestemt også god - stadig i forhold til ESU lokprogrammer.

Tak for link.

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Har kigget på linket med video

Der vises, at decoderen skal ud af lokomotivet

Mon det er den eneste mulighed ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Tänker at video primärt er lavet til folk der opgraderer til ny dekoder eller et lok hvor den er ude af lok til at starte med.

Er den installeret, vil jeg tro du sikkert ändre via CS2.

Men enig at det ikke er fikst, hvis man  ikke kan ändre via CS2.... men omvedt har ESU samme udfordring ved lyd programmering.

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 583

PB

Prisen er ok - men....

  • Kan de benyttes i andre fabrikater til 2 skinne DCC?
  • Kommer der et omfattende blbliotek til download som hos ESU?

Hvis man kun kan få enkelte standardmaskiner, så "tvinger" man brugerne forbi ex. Danske Loksounds (og det er absolut ikke dårligt) for at få noget, der næsten lyder dansk. Der tænker jeg på at DSB D-maskine, ME, MA, MZ I - II & IV ligger til download hos ESU. Den lyd som jeg pt. har hørt fra Märklins lokomotiver er ikke overbevisende i forhold til danske lokomotiver.

Konkurrence er velkommen til ESU, men de skal oppe sig meget for at komme i nærheden af dem. Zimo prøver at levere lyddekodere, men synes at de lyder noget flade med deres lyde fra fabrikken (ROCO ICE-TD samt MY & MA med Zimo)

Men lad os se dem i levende live, så man kan danne sig et indtryk af dem.

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Skal ikke forsvare Marklin, men til deres eksisterede lyd programmer har de flere lyde end til komplette "pakker" til CS2 programmering.

Dit 2 skinne spörgsmål er väldig uklart ! er det DCC, motor eller skinne system du tänker på ?

Du skal näppe forvente Danske lyde, men som jeg forstår video kan du lave egne lyde...

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

fkm skrev:
Kan de benyttes i andre fabrikater til 2 skinne DCC?
De kan bruges af alle de lokomotiver der har et stik, vor de passer i. Og de kan styres med digitalcentralder der kan sende DCC eller nogle af de nævnte Märklin styreformater ud. Vilke skinner du kører på er ligelgyldigt.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Frank F skrev:
(Jeg vil gætte på at der er tale om en ny udgave af Marklin Sound Programmer tidligere lanceret under Marklin 60801 Sound-Programmer, den ligner den
meget til forveksling)
( Læg mærke til at Decoderen er monteret ind i venstre side af denne enhed ).
På Marklin 60801 Sound Programmeren monteres 21MTC-Decoderen i bunden af denne i følge de Billeder som er tilgængelige af Marklin 60801.

Det er det da sikkert, men SoundProgrammer er ikke til salg til private. Det er et værktøj som forhandleren benytter til at programmere dekoderne uden at skulle bruge Central Station.

Mit gæt er at den nye software selvfølgelig er bygget til at understøtte både forhandlerens behov og slutkundens behov, hvorfor man selvfølgelig kan vælge SoundProgrammer. Mit gæt er også, at du ikke får mere ud af at bruge SoundProgrammer end du gør med den nye Dekoder Programmer. Du vil kunne opdatere lyde osv. med begge enheder.

Du er altså ikke bedre stillet med en SoundProgrammer, det er penge ud af vinduet i forhold til hvis du allerede har en CS2 eller den nye Dekoder-programmer.

Det er mit gæt.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Det du siger med at Marklin 60801 Sound Programmeren IKKE er til salg til "private" passer ikke helt.

Jeg har ligeledes kendskab til andre Privat personer som har købt denne enhed.

Jeg og min tog-makker har for ca 4 måneder siden købt en 60801 Sound Programmer til brug sammen med mLD/mSD decoderne,

da vi har erhvervet en del mLD/mSD Decodere de sidste par år.

 

 

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Frank F skrev:
Det du siger med at Marklin 60801 Sound Programmeren IKKE er til salg til "private" passer ikke helt.

Den figurerer ikke i et eneste katalog, produktdatabase eller noget som helst andet sted. Märklin har aldrig gjort et eneste forsøg på at annoncere den. Hvorfor ikke? Fordi det er et værktøj som forhandleren skal bruge til hurtigt at loade lydfiler ned i dekoderen. Det er hurtigere med SoundProgrammer end med Central Station. At du har kunne købe den er fordi at forhandlerne har fundet ud af, at man kan sælge det som en slags ESU LokProgrammer fra Märklin, men intet kunne være mere vildledende.

Uploade lydfiler til dekoderen er det _eneste_ den kan. Du har intet at bruge den til, hvis du benytter mLD - eller vil opdatere firmware, eller ændre andre indstillinger i en mSD. Den er på ingen måde at sammenligne med LokProgrammer fra ESU.

Fra manualen:
"Dieses Produkt wird zum schnelleren Übertragen von Sound-Dateien in die Märklin-SoundDecoder mSD 60945, 60946, 60947, 60948 sowie 60949 verwendet. Weitere Einstellungen und Programmierungen des Decoders erfolgen mit der Central Station 60213/60214 oder 60215."

Altså:
Produktet skal anvendes til hurtig upload af lydfiler til Märklin Sound Decoder mSD .... Andre indstillinger, og programmering dekoderen, skal foregå med Central Station 60213/60214 eller 60215.

I mine øjne komplet og aldeles spild af penge, medmindre man uploader lydskemaer til massevis af dekodere som f.eks. en forhandler gør. Andre bruger blot Central Station og rider stormen af i forhold til upload-hastigheden (som, medgivet, kan være voldsom).

Den nye USB-stick-programmer er The Real Deal og det er den man som forbruger skal glæde sig over nu endelig kommer.

I forhold til dit eksempel med screenshot, så kan man se at USB-stick'en også har dekoderen på siden i billedet, samt at andre screenshots indeholder det rigtige billede af SoundProgrammer. Så jeg tror det er en and, og jeg tror at alle fra nu skal bruge Decoder Programmer (altså USB-stick-programmeren).

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

TogSvendsen, måske du kan svare på noget jeg ikke helt forstår. I det første indlæg i denne debat står der at soundprogrammer har 64Mbit hukommelse og 4096 køretrin. Betyder det at der er hukommelse i selve programmeren og at den kan bruges som kørekontroller?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Hej Bent

Bent_P skrev:
TogSvendsen, måske du kan svare på noget jeg ikke helt forstår. I det første indlæg i denne debat står der at soundprogrammer har 64Mbit hukommelse og 4096 køretrin. Betyder det at der er hukommelse i selve programmeren og at den kan bruges som kørekontroller?

Nej, det er et mixup af forskellige informationer.

Det er mSD3 som har 64Mbit hukommelse og 4096 _interne_ køretrin. Uadtil har den stadig "kun" de antal køretrin om er standard for DCC og mfx. Internt i dekoderen betyder det dog, at det kan operere med en meget fintfølende styring af motoren, hvilket jo altid er lækkert.

De 64Mbit hukommelse betyder flere, større og potentielt længere lydsekvenser. Så jeg tænker at man nu kan lave mere lir med sine lydprojekter.

Upload af lydprojekter, ændring af indstillinger og programmering af dekoderen skal så ske med Decoder Programmer.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Tak, jeg var noget forvirret over de, så åbenbart forkerte, informationer der var i første indlæg.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

Forhåbentligt kan den stadig programmeres igennem  en CS 2,her tænker jeg på acceleration,tophastighed ,synkronisering etc,  ?

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.