Picture

Gylden74

Arbejdssøgende

Indlæg: 8

PB

Märklin 60945 og Seuthe røgindsats

Hej

Jeg har indbygget en Märklin 60945 dekoder i mit gamle damptog, og nu vil jeg gerne montere en røgindsats (Seuthe) i det også, men jeg er usikker på, hvilken en jeg skal bruge, og hvordan den skal forbindes til min dekoder for at virke, 

så jeg kan tænde og slukke for røgen på min Centralstation

 

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig, på forhånd tak  Smile

 

MvH

René

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gylden74

Arbejdssøgende

Indlæg: 8

PB

Er der virkelig ingen der kan hjælpe mig?

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Gylden74 skrev:

Er der virkelig ingen der kan hjælpe mig?

 

- ved ikke om det er den store hjælp, men der er en vejledning her: https://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60945_betrieb.pdf og du burde jo i princippet kunne koble den til AUX1 - for der er røggenerator jvfr samme vejledning jo som standard. Du skal så bare lodde den direkte på den terminal der svarer til AUX1 eller bruge det kabel der sidder på adapter printet (Grøn + brun/Rød)

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Jo, men svaret er nok ikke så ligetil og afhængig af, hvad det er for et damplokomotiv du anvender.

Traditionelt har Märklin brugt "masse" (=lokomotivhuset af metal) som plus-leder. Hvis det også er tilfældet i dit lokomotiv, skal du vel "bare" tilslutte Seuthe røgmodulet til AUX1 på 60945 vha. lederen i bunden af Seuthe-modulet. Selve røret, som har kontakt til lokomotivhuset, fungerer som den anden leder (plus). Eftersom der er en dekoder indblandet vil jeg tro (men jeg kender ikke Märklins dekodere) at du skal bruge et Seuthe-modul med lyserød bund.

Se evt. http://www.seuthe-dampf.de/start.htm

Hvis der derimod IKKE er forbindelse fra skorstenen (plus-leder) og ned til hjulene, skal du nok bruge et Seuthe-modul med to ledere. Den ene skal så til AUX1 på 60945 og den anden skal til fælles-plus på 60945 (orange ledning, som jeg forstår det).

Gav det mening ?

VH Kresten

 

 

 

 

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

Gylden74 skrev:

Hej

Jeg har indbygget en Märklin 60945 dekoder i mit gamle damptog, og nu vil jeg gerne montere en røgindsats (Seuthe) i det også, men jeg er usikker på, hvilken en jeg skal bruge, og hvordan den skal forbindes til min dekoder for at virke, 

så jeg kan tænde og slukke for røgen på min Centralstation

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig, på forhånd tak  Smile

MvH

René

Du kan lade dig inspirere her: http://digitaltog.dk/ombygninglokomotiver/maerklin/282-maerklin-3084-db-br-50-kabinentender-digital

Jeg har brugt en LokPilot dekoder, så du skal "oversætte" kabelfarverne og anvende "brun- rød - brun" til F1 som tænd/sluk røg.

Hvis dit lokomotiv har plast overdel, skal du anvende "orange" som fællesleder (+) - ligesom for isoleret lys.

Hvilket lokomotiv er der tale om?

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Hej Rene

Hvilken Marklin Artikel-nr har dit Lokomotiv ?

Er Lokomotivets overdel af Plastik eller Metal ?

 

Du kan eventuelt anvende en Seuthe Nr 23 (16-22 Volt, som er forberedt til Digital Drift og hvor Røggeneratoren er isoleret fra Lokomotivet's metal Overdel

ved hjælp af den påmonterede kappe på Røggeneratoren).

 

Jeg går ud fra at du har ombygget dit Lokomotiv med de passende motordele fra en af Marklin 60941 / 60943 / 60944 - Motorombygnings-sættene også !

Ved anvendelse af Marklin 60495 Decoderen er det følgende Ledninger det drejer sig om ved Røggenerator på Funktion F1

Selve styringen til F1-Tasten er sker med det BRUN/RØDE Kabel som er AUX 1.

Den fælles "Tilbageleder" (Elektronisk Stel) for alle Funktioner (F1=Aux1 , F2=Aux2, F3=Aux3, F4=Aux4) er det ORANGE Kabel

 

Hvis du påtænker at lave yderligere Ombygninger af dit Gamle Damplokomotiv set i forhold til F8, F5, F6 nævnt længere ned i dette indlæg og hvis

der er plads til dette i Lokomotivet, kan man med fordel anvende en Marklin Loddepunkts-print, som forbindes med Udgangen mærket "Orange" på

Printet's Decoder, herefter forbindes 1 af de 4 øer med en Ledning (Orange) frem til Røggeneratorens sorte ledning.

Den anden ledning loddes på Decoderen ved Loddepunktet markeret med Brun/Rød (Braun/Rot) på 60945-Decoderen.

 

Følgende Marklin ET-Numre kan anbefales ved ombygninger af Lokomotiver hvor alle 4 AUX-Udgange skal anvendes

Marklin ET-Nr #E614850 - Loddepunkts-print med 4 Tilslutnings-øer for Tilslutning af den fælles "tilbageleder" (Orange for alle 4 AUX-Udgange.

Marklin ET-Nr #E343590 - Fjerderplade For en stabil tilslutning af Røggeneratoren ( Anvendes også til afskilning af strøm mellem Røggenerator / Lys)

 

Hvis du påtænker at lave yderligere Ombyginger af dit gamle Damplokomotiv, så er følgende muligt med 604945 Decoderen og enkelte Marklin Reservedele :

F8 (AUX-Udgang 2)  : Montering af en Marklin TELEX-kobling - ( Reservedels-Nr : Marklin ET #E117993, Indhold : 2 stk )

F5 (AUX-Udgang 3)  : Lys i førhuset med SMD LED-Diode med indbygget Formodstand  ( Her må du selv lave lidt research om emnet )

F6 (AUX-Udgang 4)  : Belysning af Driv-Hjulene med SMD LED med indbygget Formodstand ( Her må du selv lave lidt research om emnet )

 

Hvis du har flere spørgsmål så skriv endelig !

Håber det hjalp dig lidt på vej !

 

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gylden74

Arbejdssøgende

Indlæg: 8

PB

Hej Alle

Tusind tak for svarene, nu tror jeg at jeg kan få det til at virke Smile

Toget er et Märklin 3003, med plastoverdel, og der er også ombygget med et motorombygninssæt.

 

MvH

René

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.