Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Forskel på de gamle og de nye Märklin 7549 drev digitalt set?

Håber at sagkundskaben kan svare lidt på mit spørgsmål. Har jo fået fat i nogen Märklin 7549 drev. Fik at vide at de var nye, og det var de også, men det viste sig at være den ældre model drev, altså dem i den blå æske da jeg åbnede postæsken (de helt nye 7549 drev er i en hvid æske). Når jeg sammenligner et gammelt og nyt drev, kan jeg se der er lidt forskel i udformningen af dem. Men kan ikke afgøre om der er forskelle i  elektronikken indeni.

Sagen er den at jeg jo er ved at bygge en digitalbane op. Og spørgsmålet lyder nu, kan de gamle drev uden videre klare digitalspændingen, uden at jeg får vrøvl med dem?
Eller de er måske ligefrem mere driftssikre end de nye drev?

Mvh
Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Der er faktisk tre versioner af de drev.

 

1: De gamle i blå æsker (hvor nr 2 også blev leveret i i en overgang)

2: Knapt så nye i hvide æsker

3: Nye i hvide æsker...

Forskellen er: De helt gamle/første drev havde tykkere ledninger - og et kontaktsæt der ikke just er kendt for at holde længe - er det dem du har fået fat i skal du nok overveje grundigt hvor du vil placere dem - du skal i al fald kunne komme til dem.

Version 2 har tyndere ledninger og et kontaktsæt der holder langt bedre end de første - men udvendigt er de vist ens (med de første drev)

Version 3 har tynde ledninger - og en firkantet "udbygning" på huset, så de adskiller sig markant fra de to første versioner.

Jeg har ikke erfaringer med at styre dem med digitalspændingen - da jeg altid har kørt dem via seperat trafo og kontakter. Så der kan jeg ikke hjælpe dig, men jeg kan ikek forestiller at der skulel være nogle problemer med at bruge dem til digital drift.

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Tak for det meget grundige svar :)  Har fundet ud af at de nok skal kunne klare digitalspændingen. 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Så er der det med AC eller DC til en magnetartikel

DC skulle langsomt fjerne magnetismen - men hvor man bevægelser skal der til / findet der evt. et bud på det ....

Er før "bragt" i dette forum / men uden et svar ..........

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er da vist forresten version 2, jeg har fået fat på. Dem med de tynde ledninger, og i de blå æsker. Så godt nok  Smile

Til Steff; det er vel releativt hvor længe en magnetartikel kan holde til en DC-spænding. Mon ikke om det er blevet testet så meget efterhånden, at til vores brug derhjemme på modelbanen, er det nok ikke noget der har den store praktiske betydning. Kunne forestille mig det mere er klubanlæg hvor det kan blive aktuelt, pga. den brug der er af anlægget.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

jeg ville udelukkende bruge LENZ LS 150 schalt decoder til de drev da den sender ac ud til drevet.mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

bygger01 skrev:

DC skulle langsomt fjerne magnetismen - men hvor man bevægelser skal der til / findet der evt. et bud på det ....

Problemet er ikke at  magnetismen fjernes, det er det modsatte, der er problemet. Jernkernen i spolen bliver magnetisk, afhængigt af magnetfeltets styrke kan det modvirke det magnetfelt der opstår, når der sættes spænding til spolen, resultat bliver at sporskiftet ikke skifter, korrekt.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Men spørgsmålet er så hvor længe drevet rent praktisk kan holde til DC? Hvis det nu fx går godt i 10 år ved moderat brug, er det vel også ok. Men selv om 5211 decoderne fra Viessmann leverer DC, så er de specielt beregnet til Motorola. Og decoderen må være testet i alle ender og kanter af producenten.

Så derfor tror jeg ikke at disse vil forvolde problemer, selv om det nok vil være helt perfekt at bruge Lenz-decoderne.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.