Nej, dette indlæg er ikke en 1. april spøg, men et ønske om afklaring.
Ved dagens frokost kom vi til at diskutere hvorfor udskæring i sveller til skinnerne er som de er. Vi betragtede emnet vist i 'Sveller'.
Kig så på næste billede 'Sveller - med hjælpelinier', der er drejet 180grader.
Udskæringer ligger i skrå plan vist med turkis farve, medens skinnerne må stå lidt kalveknæet, som vist med mørk blå farve.
Hvorfor dog kalveknæet?
Der blev fremsat et forslag om, at hensigten må være, at skinnerne under/efter belastning vil rejse sig til lodret stilling - dvs give en korrekt stilling.
Er det en ædruelig forklaring?
Diskussionen fandt sted før snapsen(e)
mvh niels peter
DK-2720
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Kun et forslag: Mon ikke det er fordi det er gamle sveller, som i tidens løb er blevet deformeret i enderne af togenes vægt?
Bjarne
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Hvis det er tilfældet bliver svellerne gamle meget hurtigt
Svend
HenrHans
Indlæg: 82
Svellerne er med vilje tildannet på denne måde. Hvis man betragter sporet på langs af skinnerne, vil begge skinner have en hældning på 1:20 mod midten, hvilket passer til den udfræsning der er foretaget i svellerne.
/Henrik
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Tak for alle jeres svar.
Udskæringen for een skinne ses på billedet.
Jeg er enig i, at det er med forsæt at skinnerne ligger 'kalveknæet'. Men hvorfor?
mvh niels peter
DK-2720
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Jeg omvender mit forslag! :oops:
Bjarne
HenrHans
Indlæg: 82
Løbefladen på et jernbanehjul er konisk (1:20) med en svag runding. Den største diameter på løbefladen findes mod køretøjets midte. Ved kørsel på en lige strækning vil jernbanekøretøjet kører i 'midten' af sporet, uden at flangerne berøre skinnehovedet.
I en kurve vil centrifugalkraften tvinge køretøjet ud mod den skinnestreng der ligger yderste i kurven = den største radius. Derved vil hjulet på den yderste skinne køre på den 'store' diameter og hjulet på den inderste skinne køre på en mindre diameter kva den koniske løbeflade. Derved kompenseres der delvist for den strækning hhv. det inderste og det yderste hjul skal gennemkører i kurven, herved mindskes sliddet på skinner og hjul.
En bil har et differentiale for at kompenserer i en kurve, det har et jernbanekøretøj ikke.
/Henrik
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Tak for det gode svar, der tilfulde tilfredsstiller ingeniør-hjernen!
(I må blot IKKE udbrede svaret vidt og bredt, for så har jeg ingen grund til en ny påååske-frokost!, hvor jeg kan uddele forklaringen)
mvh niels peter
DK-2720
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, sådan var det engang. Hjulprofiler der "passer med skinnerne" har der meget skidt over 160 km/t, de giver en ringere kørekomfort.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Det var dog et spændende skriv (SIC), som jeg dog ikke kan fordøje online og på dette tidspunkt. Jeg har ikke læst mekanisk fysik siden før 1980.
Jeg har klippet et par enkelte illustrationer og tror at:
- Side 81 viser et tværsnit af det kalveknæede spor
- Side 118 viser HenrHans' forklaring omkring kurvekørsel
Jeg opfatter, at problemet er langsgående slingring 'at toget slubrer i sporet'
- Side 136 viser hvordan det giver sig udtryk når du kigger ned igennem toget.
Spændende, men jeg skal lige have printet og læst dokumentet på terrassen i solen en dag - med en kop ekspresso ved hånden
(det var HenrHans, der skrev om 'Løbefladen..')
mvh niels peter
DK-2720
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er nu ikek kun i forbindelse med svingninger på grund af løb i sporet, men generelt.
Jeg kan godt lide figuren på side 135 der fortæller hvilke frekvenser der er irriterende for hvilken del af den menneskelige krop.
Klaud
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
(nåja, du arbejder jo med klaud kompjuting = vindmølle teknik, der også handler om lavfrekvente påvirkninger)
mvh niels peter
DK-2720
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, det er ved at være en 4 år siden snart at jeg gjorde det.
Vil du have resten af afsnittene til kompendiet mailer du til mig på moppe mailadressen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model