Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Tanker om sveller til en påskefrokost

Nej, dette indlæg er ikke en 1. april spøg, men et ønske om afklaring.

Ved dagens frokost kom vi til at diskutere hvorfor udskæring i sveller til skinnerne er som de er. Vi betragtede emnet vist i 'Sveller'.

Kig så på næste billede 'Sveller - med hjælpelinier', der er drejet 180grader.

Udskæringer ligger i skrå plan vist med turkis farve, medens skinnerne må stå lidt kalveknæet, som vist med mørk blå farve.

Hvorfor dog kalveknæet?

Der blev fremsat et forslag om, at hensigten må være, at skinnerne under/efter belastning vil rejse sig til lodret stilling - dvs give en korrekt stilling.

Er det en ædruelig forklaring?

Diskussionen fandt sted før snapsen(e)

Sveller

Sveller - med hjælpelinier

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Kun et forslag: Mon ikke det er fordi det er gamle sveller, som i tidens løb er blevet deformeret i enderne af togenes vægt?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Hvis det er tilfældet bliver svellerne gamle meget hurtigt Laughing out loud

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Hvorfor dog kalveknæet?Der blev fremsat et forslag om, at hensigten må være, at skinnerne under/efter belastning vil rejse sig til lodret stilling - dvs give en korrekt stilling.Er det en ædruelig forklaring?

Svellerne er med vilje tildannet på denne måde. Hvis man betragter sporet på langs af skinnerne, vil begge skinner have en hældning på 1:20 mod midten, hvilket passer til den udfræsning der er foretaget i svellerne.

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Tak for alle jeres svar.

Udskæringen for een skinne ses på billedet.

Jeg er enig i, at det er med forsæt at skinnerne ligger 'kalveknæet'. Men hvorfor?

Del af svelle

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Jeg omvender mit forslag! :oops:

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Tak for alle jeres svar.Udskæringen for een skinne ses på billedet.Jeg er enig i, at det er med forsæt at skinnerne ligger 'kalveknæet'. Men hvorfor?

Løbefladen på et jernbanehjul er konisk (1:20) med en svag runding. Den største diameter på løbefladen findes mod køretøjets midte. Ved kørsel på en lige strækning vil jernbanekøretøjet kører i 'midten' af sporet, uden at flangerne berøre skinnehovedet.

I en kurve vil centrifugalkraften tvinge køretøjet ud mod den skinnestreng der ligger yderste i kurven = den største radius. Derved vil hjulet på den yderste skinne køre på den 'store' diameter og hjulet på den inderste skinne køre på en mindre diameter kva den koniske løbeflade. Derved kompenseres der delvist for den strækning hhv. det inderste og det yderste hjul skal gennemkører i kurven, herved mindskes sliddet på skinner og hjul.

En bil har et differentiale for at kompenserer i en kurve, det har et jernbanekøretøj ikke.

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Tak for det gode svar, der tilfulde tilfredsstiller ingeniør-hjernen!

(I må blot IKKE udbrede svaret vidt og bredt, for så har jeg ingen grund til en ny påååske-frokost!, hvor jeg kan uddele forklaringen)

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"HenrHans" skrev:
"nipe" skrev:
Løbefladen på et jernbanehjul er konisk (1:20) med en svag runding.

Ja, sådan var det engang. Hjulprofiler der "passer med skinnerne" har der meget skidt over 160 km/t, de giver en ringere kørekomfort.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Det var dog et spændende skriv (SIC), som jeg dog ikke kan fordøje online og på dette tidspunkt. Jeg har ikke læst mekanisk fysik siden før 1980.

Jeg har klippet et par enkelte illustrationer og tror at:

- Side 81 viser et tværsnit af det kalveknæede spor

- Side 118 viser HenrHans' forklaring omkring kurvekørsel

Jeg opfatter, at problemet er langsgående slingring 'at toget slubrer i sporet'

- Side 136 viser hvordan det giver sig udtryk når du kigger ned igennem toget.

Spændende, men jeg skal lige have printet og læst dokumentet på terrassen i solen en dag - med en kop ekspresso ved hånden Smile

(det var HenrHans, der skrev om 'Løbefladen..')

Side 136 - eller 61 af 71

Side 118 - eller 43 af 71

Side 82 - eller 7 af 71

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Det var dog et spændende skriv
Ja ikke, det var såmænd en del af pensum på en skole. Har det samlede pensum som var til fri download for en del år siden.
"nipe" skrev:
- Side 136 viser hvordan det giver sig udtryk når du kigger ned igennem toget.

Det er nu ikek kun i forbindelse med svingninger på grund af løb i sporet, men generelt.

Jeg kan godt lide figuren på side 135 der fortæller hvilke frekvenser der er irriterende for hvilken del af den menneskelige krop.

Klaud

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

(nåja, du arbejder jo med klaud kompjuting = vindmølle teknik, der også handler om lavfrekvente påvirkninger)

Side 135 - eller 60 af 71

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
(nåja, du arbejder jo med klaud kompjuting = vindmølle teknik, der også handler om lavfrekvente påvirkninger)

Nej, det er ved at være en 4 år siden snart at jeg gjorde det.

Vil du have resten af afsnittene til kompendiet mailer du til mig på moppe mailadressen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.