Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.046

PB  Blog

Pyha .... vidne til sikkerhedshændelse ...

Hej alle

Jeg har netop overværet en alvorlig sikkerhedshændelse på klods hold.

Regionstog fra Hårlev med kurs mod Køge tordnede igennem Vallø Station kl. 20:06, forbikørte rødt signal og et inaktivt bomanlæg. Hastigheden var omkring 100 km/t. Heldigvis var der ingen i overskæringen. Var toget kommet 20 sekunder senere, havde vi selv været midt i overskæringen.

Puha ... men jeg har fået indberettet hændelsen til Bane.dk, talt med politiet og sendt en mail til Regionstog.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 984

PB

Fy for pokker da, det kunne da være gået helt galt  Shock

Er der slet ingen form for sikkerhedssystem a la ATC på strækningen ? Kan et tog bare tordne fordi et rødt signal sådan uden videre ? 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 361

PB

Så vidt jeg ved, er privatbaner ikke forpligtet til at bruge ATC. Det er kun statslige selskaber der skal bruge det.

Det ville jo være alt for dyrt for private selskaber, at skulle investere i.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 449

PB

pya ha , det var dælme godt at i intet kom til , men man bliver da noget chokeret af noget sådan.

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.253

PB

Indberetning af sådanne (og andre) hændelser er beskrevet her

http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=4640

 

Mon ikke Regionstog (eller måske Banedanmark da der er en overkørsel indblandet) allerede har underrettet således

http://www.hcl.dk/da/jernbane/indberetning/ 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.046

PB  Blog

Jeg vil tro, at jeg blev viderestillet til enten Bane Danmark eller havarikommissionens inspektør. Det var i hvert fald en, der straks ville tage kontakt til FC Roskilde og høre, hvad der var sket.

Jeg har derudover skrevet indberetning på Bane Danmarks skema (og sendt en kopi til Regionstog).

Det bliver spændende at se, om jeg får nogle svar.

Under alle omstændigheder, var jeg godt rystet.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.046

PB  Blog

Hej alle

Så har Havarikommisionen færdigbehandlet sagen. Den kan læses her:

http://www.hcl.dk/~/media/Files/Havarikommissionen/Havarirapporter/Jernb...

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

Puha men det er vel ikk uden grund man skal se sig for inden man krydser en baneoverskæring, ligegyldigt om der er bomme og lys eller ej.
__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.444

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Per.

PerOlsen skrev:
Så har Havarikommisionen færdigbehandlet sagen.

En temmelig tam afslutning på en ubehagelig oplevelse, må man sige... Sad

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.046

PB  Blog

Tjaaa ... men endnu et eksempel på, hvordan årtiers forbedring af sikkerhed (formodentligt pga. dårlige erfaringer) nedlægges stump for stump.

I Norge var der lidt af samme konklusion efter de løbske godsvogne havde pløjet sig gennem Oslo og dræbt 3 personer. Der var kritikken fra Havarikommissionen dog lidt mere direkte.

Skiftende operatører og personale gjorde, at man ikke havde klare arbejdsgange - og at man løbende slækkede/overtrådte sikkerhedsprocedurer.
De løbske togvogne blev ved en fejl sat i bevælgelse pga. en misforståelse mellem rangerpersonalet.
Vognene var ikke bremset korrekt med rangerbremser.
Det område man henstillede vogne på, var ikke beregnet til formålet og havde ikke sikkerhedsudstyr til at holde løbske vogne på plads.
Da hændelsen var i gang, kunne den ikke stoppes, da man pga. besparelser havde nedlagt alle "unødvendige" sporskift. Dermed kunne man ikke lave en kontrolleret afsporing/standsning.

Havarikommissionen konkluderede at det grundlæggende var besparelser og usund virksomhedsdrift (ingen erfarne medarbejdere tilbage på området), der var årsagen.

Og i Vallø-hændelsen, kan man jo spørge sig selv om, HVORFOR man nedlægger uordenssignalerne ... de var jo sikkert opfundet af en god grund.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 99

PB

Ja, og derfor siger færdselsloven jo også, at man skal orientere sig, før man krydser en jernbane! Men bilister tror jo, at de er udødelige, og at biler ubetinget altid har førsteret. Een af årsagerne til, at man fjerner signaler, her uordenssignalet, er, at mange signaler giver mange informationer, som lokomotivføreren skal observere. Og jo flere signaler, der skal kigges efter, jo større er chancen for at se forkert. Tænk bare på de lyskryds, der er på vejene, hvor der findes signaler for højresving, ligeud og venstresving. Her ser man tit bilister, der kigger forkert, og som kører frem for rødt. Så det er absolut fornuftigt at anvende så få signaler som muligt. Og hvor der så er mennesker indblandet, så kan der ind i mellem ske fejl. Den bedste løsning her er at undgå niveauskæringer mellem bane og vej. /Jan
Like 1 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 99

PB

ATC- systemet er faktisk mest udbredt på de strækninger, hvor der ikke findes overkørsler, og for de fleste overkørsler gælder så også, at de ikke er koblet til ATC-anlæg. /Jan
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.