Jeg er blevet interesseret i at vide lidt mere om Lemvigbanen - især godskørsel på banen.
1. - Jeg synes ikke helt, det fremgår klart af jernbanen.dk hvilke lokomotiver banen har ud over deres Y-tog. Kan I gøre mig klogere på det?
2. - Jeg har set billeder med godsvogne på Lemvigbanen. Her har lokomotiver som ML25 og MX26 trukket vognene. Jeg ser hovedsagelig kemikalievogne (sikkert til Cheminova) og nogle containervogne (Maersk) og jeg læser, at godstrafikken hovedsagelig har være til og fra Cheminova. Har I kendskab til godsvogne, som har kørt på Lemvigbanen og som kan fås i HO?
Hilsen
Jørgen L.
ventrikel
Næstved
Indlæg: 155
Hej
Kik på jernbanen.dk under øvrige privatbaner og se under VLTJ. Så har du næsten al den viden du efterlyser
Torben
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 389
1. - Jeg synes ikke helt, det fremgår klart af jernbanen.dk hvilke lokomotiver banen har ud over deres Y-tog. Kan I gøre mig klogere på det?
Lige for tiden bliver godstoget (kører 1-2 gange om ugen) trukket af MY28 (tidligere DSB MY 1152). Hvis den ikke er arbejdsdygtig kan det forekomme at MX26 (tidligere DSB MX 1025) trækker godstoget - dette sker dog meget sjældent. Ellers benyttes lokomotivet mest til snerydning (har også forvildet sig til HHJ for snerydning da de hørte under Midtjyske Jernbaner).
Derudover råder de over en bunke Køf-traktorer. Én er stationeret ved Rønland hvor den rangerer med godsvognene til ugens godstog. Indtil videre er det eneste gods på banen det som bliver fragtet til og fra Cheminova på Rønland. Der skulle dog være planer om større godsmængder fra Thyborøn, derfor er en Køf klar til dette arbejde hvis det bliver aktuelt.
2. - Jeg har set billeder med godsvogne på Lemvigbanen. Her har lokomotiver som ML25 og MX26 trukket vognene. Jeg ser hovedsagelig kemikalievogne (sikkert til Cheminova) og nogle containervogne (Maersk) og jeg læser, at godstrafikken hovedsagelig har være til og fra Cheminova. Har I kendskab til godsvogne, som har kørt på Lemvigbanen og som kan fås i HO?
Cheminova-godstoget er oprangeret af lukkede tankvogne og containervogne, alt efter behov hos kunden. Enkelte gange har der været lukkede stykgodsvogne (litra H.....) med i toget.
For 10-15 år siden blev der kørt en del containertog til Thyborøn (fiskemel) og disse tog var oprangeret af containervogne og kunne være meget lange (skulle jævnligt trækkes af to lokomotiver). I perioden med disse containertog var både Østbanens MX 41 og LJs MX 36 indlejet for at kunne efterkomme kundens behov. Godsmængderne faldt dog stille og roligt op gennem 00´erne, så der nu kun er Cheminova tilbage som kunde på banen.
Mvh
Johnni Christensen