Der er også indgået aftale om at indføre dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup. Det hele er et led i en større kabale, der handler om at frigøre togsæt til at hjælpe de hårdt prøvede pendlere på Sjælland. Til det formål er der brug for dieseltog. Derfor er det nødvendigt at frigøre togsæt, der kører på diesel.
Én måde at gøre det på er ved at elektrificere den sidste del af strækningen mellem København og Esbjerg - mellem Lunderskov og Esbjerg. Det vil frigøre ti dieseltog, som skal erstattes af el-tog. Manøvren vil koste 1,2 milliarder kroner, har en rapport fra Transportministeriet vist.
"Det er en god, stor og meget ansvarlig aftale, som betyder, at togpassagerer kommer til at kunne køre direkte fra København til Esbjerg i eltog," siger transportminister Henrik Dam Kristensen.
Venstre holder døren åben for at købe el-tog i 2014, som kan køre fra året efter.
"Dieseltog hører fortiden til. Eltog er hyldevarer," siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. Kilde: DSBs intranetside / Medarbejderavis
__________________
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.