Picture

JakobDSB

Modeltog

Indlæg: 68

PB

DSB/SBB Dobbeltdækker "IC 2000"

Hej Derude!

Er det rigtigt, at de schweiziske dobbeltdækkervogne (SBB IC 2000), som DSB lejede, kun kørte med EA lokomotiver? Jeg har nemlig hørt at de også har kørt med DSB ME 1521. Er der nogen der evt. har nogle billeder af vognene sammen med ME?

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Har aldrig hørt at de skulle have kørt med andet end EA. Hvis de skulle have kørt med Me skulle du i givet fald have 2 lokomotivnumre i Me-klanen da stammerne altid kørte med et lokomotiv i hver ende.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 389

PB  Blog

I daglig drift blev de altid trukket/skubbet af EA - som regel én i hver ende. Sjældne gange var der forspand forrest i toget og jeg har også set et billede hvor der var en EA midt i toget!

Den kan dog tænkes at de har været transporteret uden passagerer med ME eller andet lokomotiv, f.eks. da de ankom til landet.

I slutningen af 80´erne (mener jeg det var) havde DSB et andet DD-sæt kørende, vistnok også sweitzisk. Det kan tænkes at dette har været fremført af ME - måske andre kan svare på dette.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Bedemandsassistent

Vejle

Indlæg: 340

PB

God morgen

 

Ved Nyborg Station har jeg ihvertfald set et sæt svejtser vogne trukket af en ME. Om der var en ME, i hver ende kan jeg ikke sige, for jeg så kun et lokomotiv.

Det kan være, at EA måske ikke var tunnelgodkendte!

Der var vist et problem med, at EA kunne blæse af sporet ved stærk sidevind på højbroen. Det skal jo ses i sammenhæng med at EA havde masser af effekt men stod dårligt fast på skinnerne.

__________________

Mvh
Knud

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

"Det kan være, at EA måske ikke var tunnelgodkendte"

"Der var vist et problem med, at EA kunne blæse af sporet ved stærk sidevind på højbroen"

To meget interessante oplysninger på én gang. Og så endda den 1. april!

__________________

Svend

Like 1 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Hej

Jeg bliver nød til at rette lidt på div. oplysninger.

ME lokomotiverne var dengang udstyret med ITC til styring fra styrevogn eller andet lokomotiv. De fik først ZWS-2 styresystem i år 2002 til kørsel med de hvide tyske dobbeldækker vogne.

EA lokomotiverne har altid haft ZWS-1.

ZWS-1 og ZWS-2 er næsten ens, kun styring af dører og enkelte andre detaljer er forskellige. ZWS er ligesom ITC beregnet tilo fjernstyring af lokomotiver.

ITC og ZWS kan ikke arbejde sammen.

SBB/CFF/FFS bruger styresystemet ZWS-2.

SBB/CFF/FFS dobbeltdækker kørte med en EA i hver ende pga. indøvelse af Lokomotivfører samt at styrevognen ikke havde den danske ACT, hvilket var en meget vigtig grund. De har ALDRIG været brugt som styrevogne og har aldrig kørt med ME i plandrift.

Jeg kan ikke udelukke at de har været trukket af ME enkelte gange under meget specielle forhold, men ikke i daglig drift.

Håber det giver lidt af forklaringen...

Mvh. JFN

  

Like 2 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.