Picture

jkp4100

Bygningskonstruktør

Indlæg: 201

PB

Renovering af sydbanen

Hvordan foregår det når der renoveres baner?

Jeg så igår, at der trillede vogne ind på Ringsted st. med gamle sveller, som så blev læsset på lastbiler og kørt væk. Det havde jeg forventet ville ske, men var noget overrasket, da jeg så, at det var betonsveller. Umiddelbart så de jo fine nok ud (set på afstand), og dem troede jeg da sagtens man kunne genbruge.

Sørgeligt er det så at de skal fragtes videre på lastbil frem for med tog Sad

__________________

Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"jkp4100" skrev:
Hvordan foregår det når der renoveres baner?Jeg så igår, at der trillede vogne ind på Ringsted st. med gamle sveller, som så blev læsset på lastbiler og kørt væk. Det havde jeg forventet ville ske, men var noget overrasket, da jeg så, at det var betonsveller. Umiddelbart så de jo fine nok ud (set på afstand), og dem troede jeg da sagtens man kunne genbruge.Sørgeligt er det så at de skal fragtes videre på lastbil frem for med tog Sad

Når du har set betonsveller blive kørt væk, så er jeg faktisk bombesikker på at det er af typen med jernstang mellem de to "klodser". Problemet her er at jernet ruster. Derfor oplever vi i disse år at når der kommer nye skinner og sveller, så er det med hele betonsveller, der ikke har disse problemer.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkp4100

Bygningskonstruktør

Indlæg: 201

PB

Selvfølgelig... Med spørgsmålet havde jeg da virkelig tænkt mig om :oops:

Havde ikke lige lagt mærke at de nye er af massivt beton og ikke "kun" stål i midten.

Men bortset fra det, så troede jeg da ikke at man dengang, bare lagde sveller med stål der ikke på en eller anden måde var korrosionsbeskyttet...

__________________

Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Når du har set betonsveller blive kørt væk, så er jeg faktisk bombesikker på at det er af typen med jernstang mellem de to "klodser". Problemet her er at jernet ruster.

Og det er lige præcis, hvad det er. De går også under betegnelsen duobloksveller. Nogle vil nok huske, hvilke massive problemer de gav for trafikken på sydbanen sommeren 2007, blandt andet hastighedsnedsættelse til 40 km/t over større afstande.

Vi har tidligere også snakket lidt om dem her Arrow http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=878

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

Jeg var en tur omkring Næstved fredag den 17-04-09, og det var ellers en heftig aktivitet der fandt sted. Inde på godspladsen var man i gang med at tømme vogne for gamle skærver, for derefter at læsse dem over i lastbiler til bortkørsel.

På perronsiden havde man fjernet hele spor 4. Skærverne var ligeledes gravet væk, man manglede kun 60-70 meter i den sydlige ende. I spor 3 holdt arbejdstoget med nogle fladvogne hvor de opgravede skærver blev læsset over.

Over ved drejeskiven var scenen sat af en enkel ME. Normalt er der ikke placeret lokomotiver i Næstved på denne måde, så det må skyldes at DSB ønsker at have noget nedbrudsreserve under sporarbejdet :?:

Sporarbejde Næstved_1

Sporarbejde Næstved_2

SLG V 100 i Næ

SLG V 100 med grusvogne

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

Lidt flere billeder fra sporarbejdet på Næstved Station.

En lidt spøjs ting var gravemaskinen med bælter og toghjul. Den kombination har jeg ikke set før.

Sporarbejde Næstved_3

SLG V 100-SP-001

SLG G 1206-SP-022 i Næ

Gravemaskine i Næstved

OnRail Res 399 7 038-3

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

coach david

Elektrikker

Indlæg: 24

PB  Hjemmeside

"Cargoman" skrev:
En lidt spøjs ting var gravemaskinen med bælter og toghjul. Den kombination har jeg ikke set før.

Sådan en maskine havde de også i gang inde på Københavns hovedbanegård i forbindelse med renoveringen der inde fik desværre ikke taget billeder af den, den dag jeg så den efter en tur i tivoli men den ligner meget den på dit billede så mon ikke det er den samme type.

__________________

Coach David

Märklin H0 C-skinner
Planlægger stadig min bane

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.