Hvordan foregår det når der renoveres baner?
Jeg så igår, at der trillede vogne ind på Ringsted st. med gamle sveller, som så blev læsset på lastbiler og kørt væk. Det havde jeg forventet ville ske, men var noget overrasket, da jeg så, at det var betonsveller. Umiddelbart så de jo fine nok ud (set på afstand), og dem troede jeg da sagtens man kunne genbruge.
Sørgeligt er det så at de skal fragtes videre på lastbil frem for med tog
Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Når du har set betonsveller blive kørt væk, så er jeg faktisk bombesikker på at det er af typen med jernstang mellem de to "klodser". Problemet her er at jernet ruster. Derfor oplever vi i disse år at når der kommer nye skinner og sveller, så er det med hele betonsveller, der ikke har disse problemer.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jkp4100
Bygningskonstruktør
Indlæg: 201
Selvfølgelig... Med spørgsmålet havde jeg da virkelig tænkt mig om :oops:
Havde ikke lige lagt mærke at de nye er af massivt beton og ikke "kun" stål i midten.
Men bortset fra det, så troede jeg da ikke at man dengang, bare lagde sveller med stål der ikke på en eller anden måde var korrosionsbeskyttet...
Treskinne (desværre)/Afprøver to-skinne/Digital (DCC)/IB
Cargoman
Indlæg: 490
Og det er lige præcis, hvad det er. De går også under betegnelsen duobloksveller. Nogle vil nok huske, hvilke massive problemer de gav for trafikken på sydbanen sommeren 2007, blandt andet hastighedsnedsættelse til 40 km/t over større afstande.
Vi har tidligere også snakket lidt om dem her
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=878
Moderne tog på danske skinner
Cargoman
Indlæg: 490
Jeg var en tur omkring Næstved fredag den 17-04-09, og det var ellers en heftig aktivitet der fandt sted. Inde på godspladsen var man i gang med at tømme vogne for gamle skærver, for derefter at læsse dem over i lastbiler til bortkørsel.
På perronsiden havde man fjernet hele spor 4. Skærverne var ligeledes gravet væk, man manglede kun 60-70 meter i den sydlige ende. I spor 3 holdt arbejdstoget med nogle fladvogne hvor de opgravede skærver blev læsset over.
Over ved drejeskiven var scenen sat af en enkel ME. Normalt er der ikke placeret lokomotiver i Næstved på denne måde, så det må skyldes at DSB ønsker at have noget nedbrudsreserve under sporarbejdet :?:
Moderne tog på danske skinner
Cargoman
Indlæg: 490
Lidt flere billeder fra sporarbejdet på Næstved Station.
En lidt spøjs ting var gravemaskinen med bælter og toghjul. Den kombination har jeg ikke set før.
Moderne tog på danske skinner
coach david
Elektrikker
Indlæg: 24
Sådan en maskine havde de også i gang inde på Københavns hovedbanegård i forbindelse med renoveringen der inde fik desværre ikke taget billeder af den, den dag jeg så den efter en tur i tivoli men den ligner meget den på dit billede så mon ikke det er den samme type.
Coach David
Märklin H0 C-skinner
Planlægger stadig min bane