På findvej.dk har jeg hæftet mig ved en bygning på Kildemosevej 8-10 i Odense, som ligner en rundremise. Er det det? Sydfynskes? Den ligger ved Svendborgbanens tidligere sporforløb.
Venlige hilsner
Søren
__________________
Venlige hilsner
Søren
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Jeg sidder lige nu og kigger på bygningen på findvej.dk, og må indrømme at den er så sigkifikant udformet, at det er svært at tro andet, end at der er tale om en tidligere remise. Den ser også ud til, at have ligget i tilknytning til et sidespor, som starter nede ved den vej der hedder Falen, og hvor der, det første stykke, er boldbaner på begge sider.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der er tale om den gamle remise og værksted fra Sydfynske Jernbaner, der blev overtaget af staten (DSB) i 1949. Efter overtagelsen brugte DSB dem, og der blev bl.a. rutebilgarager her. Odense Modeljernbaneklub havde engang i tidernes morgen klublokaler på loftet over der hvor der var rutebilværksted. Der var en helt speciel stemning.
Hvordan det ser ud i dag, er jeg ikke helt klar over. Men det lader da til at en del af bygningerne stadig står.
Et tip var at kigge i Lars Viinholt-Nielsens bog om Odense-Svendborgbanen. Specielt den nyeste af bøgerne er rigtig god, og der står mere beskrevet
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
disavelo
Herning
Indlæg: 319
I Hans Gerner Christiansens bog om Odense - Svendborg-banen er remisen på Kildemosevej faktisk omtalt. Jeg anede ikke at den stadig eksisterede i al ubemærkethed, men det var da en anledning til at lægge vejen forbi Kildemosevej næste gang man har ærinde i Odense.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Jeps, der skal jeg også forbi næste gang. Herefter kan man jo trille ned forbi togpusheren ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Godt fundet Søren. Eders udsendte har hermed fornøjelsen af at bringe lidt dugfriske billeder fra dagens udflugt. Den måtte jeg bare se. Tænk at jeg er kørt så tæt forbi, så mange gange.
Området oser ikke just af atmosfære, men der er da lidt at se på. Der er en masse hegn omkring med pigtråd og el. Selve ringremisen bebos af bl.a. pensionistservice. De nye porte af glas får det mere til at ligne en brandstation - det er en skam. De tilstødende bygninger ved siden af er blevet til en autoophug. På modsatte side af vejen ligger også en del bygninger, som kunne have været en del af hele komplekset. Længere ned af vejen stod en gammel vognkasse. Måske nogen kan identificere den!
1:87 - Odense.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hejsa
Tak for billederne.
Det er sjovt, når man lige støder på tidligere jernbanerelaterede emner rundt om i landskabet.
Sidste år var jeg på en lignende tur til Horsens, hvor jeg fra toget så, man var igang med at fjerne godsterrænet - ned og kigge inden, det var forbi.
Her fandt jeg en stor ringremise modsat stationen, der også er fra privatbanernes tid. Derudover lå der på samme side af stationen 2 enkeltsporede remiser - den ene i bindingsværk.
De blev også foreviget, hvilket vist var godt, da de nu er revet ned
Så det er bare om at komme afsted, hvis der er noget af interesse
Med venlig hilsen
Skott
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Tak for hurtig udrykning og dertil hørende fine billeder. Dejligt at opleve et eksempel på at forladte jernbanebygninger kan genbruges til noget meningsfyldt i stedet for bare at skulle nedrives.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Cargoman
Indlæg: 490
Jeg takker også for opdagelsen og billederne. Det er altid spændende med noget jernbanearkæologi.
Nu da jeg var inde på kortet for at kigge, zoomede jeg lidt ud for at få et større overblik. Her faldt jeg over et andet spor i landskabet. Lige efter Rugårdsvej grener en sti fra fra den nuværende bane (lige nord for Gasa) som hedder Langesøstien. Lige efter Stadionvej grener stien sig i to, hvor Langesøstien fortsætter med vest. Denne sti/linje kan jeg følge helt ud til Morud. Er det den gamle linjeføring for Odense Middelfart Jernbane?
Ligeledes kan jeg også se en linje øst for Odense St. Denne er ret sikker på er en del af den tidligere OKMJ. Den første del hedder i øvrigt Kertemindestien.
Moderne tog på danske skinner
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det er den gamle OMB-strækning. En flot cykel- eller gåtur i øvrigt derude, omend det er ved at være nogen år siden sidst.
Den anden sti er Kertemindebanens gamle linjeføring. Den går til et lille stykke før Vollsmoseområdet begynder.
Var lige kort forbi Odense Station i dag. Der bliver mindre og mindre at se på rundt omkring af det gamle. Og der er praktisk taget ingen spor på området af OMB/NFJ.
Til sidst en lille afstikker; i Svendborg er der i øvrigt nu anlagt en motorgade/omfartsvej på det gamle godsterræn. Den gamle traktorremise der ikke ligefrem er nogen flot bygning, er der mærkeligt nok stadig. Der er kun to stikspor ved stationen. Altså ét sporskifte. MQ´erne skiftes til at ankomme og afgår fra spor 1/2. Ak ja. Udviklingens pris. I en anden tråd herinde findes i øvrigt fotos af Svendborg Station mm. I øvrigt må det stadig være muligt at komme et godt stykke ud af den gamle SNB-linjeføring på stien her.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.