Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Optælling af DSB vognpark fra ca. 1983

I det nye nummer af Lokomotivet er der en statistik om hvor mange vogne DSB havde af de forskellige vogn typer. Denne statistik var fra fra 1956, som så meget andet i lokomotivet.

Mit spørgsmål er så: Hvor finder jeg en tilsvarene statistik for ca. 1983?

Hvis bare jeg finder optællingerne, laver jeg selv procenter og finder passende litra.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Jeg tror du selv må igang med optællingerne, baseret på data fra http://www.jernbanen.dk.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Jeg tror du selv må igang med optællingerne, baseret på data fra http://www.jernbanen.dk.

Det er en mulighed, men noget af et slavearbejde.

Jeg har set DSB årsopgøelser forskellige steder, som jeg ikke kan finde mere. Min tanke var at det kunne stå der i, nogen der kan af-/bekræfte det?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tno

Indlæg: 16

PB

DSB lavede i 80'erne en udmærket driftsmaterielfortegnelse hvert år i form af nogle hvide A4-hæfter. Den ønskede oversigt kan nemt dannes ud fra oplysningerne i disse hæfter. Driftsmaterielfortegnelser er som så meget andet tilgængeligt ved besøg i DJK's bibliotek på Vogn-Ex i København (åbent mandag aften og efter aftale).

Mange hilsner

Thomas N. Olesen, DJK

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Hej Horsecreek

I mine årsberetninger fra DSB fra 1950'erne kan man se antal af hver enkelt vogntype. Jeg regner med at det er det samme for de senere årsberetninger.

Som jeg skriver i min artikel om Lokomotivmatematik:

http://www.mj-blog.dk/2007/07/lokomotivmatematik/

fandt jeg mine årsberetninger i Vangsgaards Antikvariat på Fiolstræde i København for et års tid siden. De havde en hel stribe af dem stående et hemmeligt sted inde bagved, som ikke alle de ansatte kendte, så vær derfor insisterende hvis du taler med dem. Smile

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Nu har jeg fundet de nødvendige oplysninger rundt omkring. Jeg er kommet frem til, at hvis man har 200 vogne, så er der 25 personvogne, 2 postvogne og 173 godsvogne med disse litra:

1 x A

1 X AB

1 x ABg

5 x B

1 x BD

1 x Bf

2 x Bg

1 x Bk

8 x Bn

2 x Bns

1 x Bv

1 x Dm

1 x Ph

1 x Pph

64 x Gs

19 x Hbis

1 x Hbikks-tt

18 x Hims

3 x Hkks

3 x Hios-v

9 x Tdgs

3 x Ucs/Uds/Upps

18 x E

13 x Kbs

9 x Ks

7 x Rs

2 x Lgjs

5 x Sgs

Dertil kan man ligge ca. 66 tjenestevogne, så de udgør ca 25% af den samlede vognpark.

Trækkraften i en passende mængde vil blive

3 x MR-togsæt

2 x MZ

2 x MY/MV

1 x MX

1 x ME

17 x S-tog (vogne i alt)

7 x Rangerlokomotiver og -traktorer

Der er ikke nogen MO'er, da de lige nøjagtig var blevet udrangeret i de tal jeg brugte.

Hvad kan man så bruge alt dette til? Tja... Det er da meget fornøjeligt. Jeg tror vi er mange der har flere lokomotiver end nødvendigt. Altså må man købe nogen flere vogne så der kommer balance i "regnskabet" Wink

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gm567c

Indlæg: 54

PB  Hjemmeside

Fin liste, den slags statistik har altid fascineret mig. Ud af personvognene kan man passende oprangere en IC-stamme og et par sjællandske regionaltogsstammer.

64 x Gs?!!!! Det var ellers ikke så få Laughing out loud

Den eneste ulempe jeg ser ved listen er den totale mangel på udenlandske vogne. Det kan være fint ved personvogne, hvis man har forbillede i en bane uden internationale tog, men for godsvognenes vedkommende vil jeg vove den påstand at mindst halvdelen var udenlandske i en typisk oprangering. Så enten skal man ud og have 100 vogne mere Cool - eller også skal der skæres lidt ned på mængden af dansk materiel... Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"gm567c" skrev:
Den eneste ulempe jeg ser ved listen er den totale mangel på udenlandske vogne. Det kan være fint ved personvogne, hvis man har forbillede i en bane uden internationale tog, men for godsvognenes vedkommende vil jeg vove den påstand at mindst halvdelen var udenlandske i en typisk oprangering. Så enten skal man ud og have 100 vogne mere Cool - eller også skal der skæres lidt ned på mængden af dansk materiel... Smile
Enig der er ikke noget udlandsk materiel, det har jeg heller ikke så meget styr på, lige som det heller ikke var mit mål. Der kan bøgerne om "Internationale tog via..." være god inspiration.

Hvilke standarder skal internationale vogne opfylde i epoke 4 ?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

Jeg læste artiklen i Lokomotivet og har egentlig lidt svært ved at se formålet.

Der er vel ingen at strækninger som i real-life er/var befærdet med gennemsnit-opkoblinger (Nå, nu siger statistikker, at der skal en GS vogn forbi Smile

Det er vel nærmere den historie, du bygger op rundt om anlægget, der afgør vognvalg: Nu skal vi have et 'læs' svenske tømmervogne igennem, nu et person tog osv.

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Jeg læste artiklen i Lokomotivet og har egentlig lidt svært ved at se formålet.Der er vel ingen at strækninger som i real-life er/var befærdet med gennemsnit-opkoblinger (Nå, nu siger statistikker, at der skal en GS vogn forbi :-)Det er vel nærmere den historie, du bygger op rundt om anlægget, der afgør vognvalg: Nu skal vi have et 'læs' svenske tømmervogne igennem, nu et person tog osv.
Det var også det jeg kom frem til mens jeg lavede statistikken, men nu var jeg næsten færdig, så kunne jeg lige så godt gøre det ordenligt og offentliggøre det.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.