hej jeg har været i de runde bunker som filmen er optaget i og gådet på de spor toget har kørt på men tingte på hvor den station hvor de stjal toget er vis man følger sporebe eller der hvor man kan se de har været går alle hen til en vej så er stationen væk eller ligger den et andet sted?
__________________
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Mig bekendt lå det du tænker på på nordsiden af Thyborøn Kanal, på sydspidsen af Agger Tange, og det tilhørte Vandbygningsvæsenet. (Det hedder nu vistnok Kystdirektoratet, og har hovedsæde i Thyborøn.) Deres smalsporsanlæg er væk, både på nordsiden og på sydsiden af Thyborøn Kanal. Nogle af bygningerne er bevaret på nordsiden. De kan faktisk identificeres på Google Maps. Men sporene er mig bekendt som sagt forlængst pillet op.
Der findes iøvrigt en fremragende tysk Olsen Banden hjemmeside, administreret af en tysker ved navn Holger. Han forstår og taler/skriver iøvrigt dansk ganske godt, og han kan givetvis besvare dit spørgsmål helt præcist, men i så fald må du også formulere dig mere præcist end ovenfor, eller fatter han som udlænding ikke hvad du mener.
Se: http://www.olsenbande-homepage.de
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Eller send en mail til bunkermusset, de ved en masse!
Og disavelo har ret. Togsporene tilhørte VBV og lgger på kanalen 50 km fra filmsstedet. Stationen? Tænker du på den inde i bunkeren? Den ligger nok i et studie i Valby:) Du kan i øvrigt komme ud og køre med et amotog på Museumscenterenrets anlæg! Har selv prøvet det mange gange da jeg bor tæt på:)
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
disavelo
Herning
Indlæg: 319
Jeg har netop i dag været på udflugt til Thyborøn. Der er en del af Kystdirektoratets gamle røde træbygninger tilbage, og Kystdirektoratet (tidligere VBV - Vandbygningsvæsenet) har faktisk stadig til huse i nogle af dem. De ligger hvor de altid har gjort - helt tæt på den gamle havn. Andre ligger ved siden af Kystcentret (som i sig selv er et meget anbefalelsesværdigt udflugtsmål), foran den omvendte fiskekutter med restaurant Mallemukken. Der er ingen rester af (smal-)spor.
Den gamle stationsbygning for VLTJ ligger der også stadig, men er en privatbolig i noget trist stand.
Havnen er kæmpestor, og én af landets største, og der er også (normal-)spor rundt på havnen, uden blinklys ved de talrige overskæringer!
Thyborøn er bestemt et besøg værd, især af andre end jernbanemæssige grunde.
Venlige hilsner
Søren
Venlige hilsner
Søren
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
VBV var ikke det, der nu hedder Kystdirektoratet: VBV var en selvstændig organisation, der skulle sikre vore kyster - og udbygge landet gennem landvinding ("Hvad udaf tabes..."). Det blev nedlagt i 1973 og opgaverne overdraget til bl.a. Statshavnsadministrationen og Kystdirektoratet.
VBV havde hovedsæde i København og stod for bygningen af alle høfderne langs den jyske vestkyst - og var for den sags skyld en vigtig faktor i udbygningen af Thyborøn. Nordenfjords kørte VBV med normalspor, mens man kørte med smalspor søndenfjords. Søndenfjords lå remiseanlæg mm. i Thyborøn.
På et tidspunkt var VLTJ - nu Lemvigbanen - ved at opgive kørsel mellem Lemvig og Thyborøn, man tjente pengene mellem Vemb og Lemvig, men VBV spyttede penge i kassen og var skyld i, at banen blev bevaret og Thyborøn udbygget, fordi VBV havde brug for Thyborøn som base for høfdebyggeriet.
VBV havde også pengepungen fremme, da man omlagde en del af strækningen mellem Lemvig og Thyborøn, så banen kom længere om bag klitterne på det indvundne land. Så VBV må siges at have en ikke ringe del af æren for, at Thyborøn er blevet, hvad det er i dag.
Men et fantastisk sted er det: Som barn havde vi "fast" sommerhus på vestkysten, og jeg kom næsten hver sommer i Thyborøn, hvor jeg var vildt fascineret af VBVs smalsporstog. Af samme grund vil jeg også prøve at genskabe dette miljø på min kommende modelbane.
MVH
Lars
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Arh det er nu ikke helt rigtig!
I Agger er der stadig en del spor inde i de sorte huse, der er smalspor. Her var både remisebygninger og værksteder!
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Nu skal jeg så til at vride hjernen: Så vidt jeg husker, blev man færdig med høfderne nordenfjords længe før man blev det søndenfjords. Man nedlagde derfor VBVs jernbanedrift på Agger - men senere fik man brug for vedligeholdelse og flyttede derfor noget smalsporsmateriel fra Thyborøn til Agger?
MVH
Lars
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Ja det kan sagtens passe!
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Søndenfjords
Indlæg: 284
Måske dette link kan afgøre spørgsmålet: http://www.ibk.dk/projekt%20vbv_d13%20ny.htm#Top
Søndenfjords
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Det ser unægteligt ud til, at jeg husker forkert - jeg skal prøve at finde mine kilder frem og vende tilbage til sagen på et senere tidspunkt.
MVH
Lars