I Lekbos nyhedsbrev står der "Vi ses i Odense 21-22 Aug. Nogen der ved hvad der skal foregå ? På jernbanemuseets hjemmeside står ikke meget, ud over der bli'r et arrangement omkring Lyntogets 75 års jubilæum.
__________________
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Rygterne siger:
Ms og Ma lyntog vil køre (hvis de kan) VT 11.5 + evt VT18.16 (den østtyske der kørte Neptun).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Nu skal man ikke altid tro på rygter, for både MS og MA kan køre... MS må bare ikke, før den er blevet godkendt.
Med venlig hilsen
Peter
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
JA, de kan køre lige nu, men der kan jo nå at ske skader på dem inden......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Det er rigtigt...
Med venlig hilsen
Peter
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Fik lige en snak med Finn Lekbo. Han ved heller ikke selv helt hvad der skal foregå, blot at han vil være tilstede ved arrangementet med en stand med nogle gode tilbud.
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Så er er lidt nyt omkring arrangementet http://www.jernbanemuseet.dk/DK/B1/2010/lyntogsjubi/kal_lyntogsjubi.html Det ser ud til at blive en spændende weekend
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Det er bestemt et spændende arrangement. Jeg har lagt en billedreportage op med indtryk fra dagen: 75 års jubilæum for de røde lyntog
Har man mulighed for at kigge forbi søndag, kan jeg anbefale det.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Flotte billeder!
Det er dog ikke "Der fliegende Hamburger" (den hedder SVT 877), men som du skriver et togsæt "bauart Hamburg".
Vi tog 2 friske fyre afsted - ikke mindst fordi der skulle være
en "bauart Hamburg" at se og som en lille ekstragevinst en E 18 (vi er
"Tyskertogtossede").
Først kiggede vi på E 18. Flot og lækker så den ud og det var nærmest
magisk at kunne få lov til at røre dette lokomotiv man har læst og
hørt om og ikke mindst har kørt med i model i mange år. Vi blev
inviteret indenfor (op) i førerstanden. Manden præsenterede stolt sin
flotte E 18 der var kørt fra Halle og til Leipzig for at få spændt SVT
137 på slæb. Herefter var turen gået til Padborg, hvor en My tog over
og trak dem resten af vejen til Odense.
Da vi (på det tyske vi nu kan) fortalte om vores større forkærlighed
for de tyske maskiner, blev han en kende begejstret og vi fik omend
endnu mere historie. Størst var glæden dog, da han pænt lukkede
yderdøren, satte slåen for og inviterede os på rundvisning i hele
maskinen- Hver en lille detalje blev forklaret.
Det var en yderst positiv oplevelse!
Så var det ellers rundt for at se lidt og ikke mindst for at skulle på
en tur med "Sølvpilen". Første afgang var totalt proppet, så vi
ventede en time og gik i stedet over til den flotte SVT 137 der stod
og ventede på os. Her blev vi dog mødt med en anelse mere kølighed fra
de medrejsende tyskere. Værsgo, adgang til motor/førerrum og ikke
mere. Resten var spærret af og de så ikke ud til at ville tale, da de
havde "barrikaderet" sig bag et par stole der tydeligvis spærrede
vejen for tilskuere.
Derfor videre til MS lyntoget, som jo er fint, men desværre ikke
godkendt til at kunne køre. Sjovt at sammenligne de to togsæt, og ikke
mindst førerpladserne. På den tyske SVT sidder man nærmest ovenpå
trækasen der isolerer for den store motor, hvorimod der i MS er en
skillevæg. Typisk for Frichs motoren var den godt smurt ind i
udsivende motorolie.....
MG (IC4) var også kommet på museum, min "lidelsesfælle" syntes dog
ikke at kunne genkende noget museumstogsagtigt over det, men vi blev
enige om at næste jul, kunne vi fint have juletræsfest i
lavgulvssektionen og alligevel have plads til et ordentligt juletræ.
Damn det er god plads!
Bagefter var vi en tur med Sølvpilen til Tommerup og retur. Den
"vidunderlige komfort" der ofte tales om i forbindelse med MA
lyntoget, kunne vi dog ikke rigtigt mærke. Jo der var ingen motorlarm
(sad i styrevognen), men den nok så roste rolige gang i sporet syntes
ikke meget anderledes end i et IC3 togsæt. Til gengæld var en pølse
med brød ikke i den dyre klasse som ellers normalt har kendetegnet DSB
- og ketchuppen dertil var af den rigtige "grynede slags" man kun
finder slige steder.
Der blev også tid til at se lidt modeltog, herunder køre lidt med
"Games on track" (det bliver jeg vidst aldrig venner med) og hvad var
der så der på et bord - jo en KATO V65 som bare ville med hjem til
Hammel, sammen med en Lima V20 af nyere afstamning.
Alt i alt en god dag der kan abefales til andre "togtosser" - ikke
mindst på grund af den (for os) glædelige overraskelse at blive vist
rundt i en E 18....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Tak Klaus.
Så blev jeg det klogere. Det er rettet.
Det er godt at høre, at I også havde en god dag.
(og nåede en tur med sølvpilen, suk).
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Tak for den fine reportage - dejligt, at man igen har fjernet de grimme "grafitti-mærker" fra fronten af MS
Med venlig hilsen
Skott
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Fin reportage fra arrangementet. Var også lige en hurtig tur forbi.
Ja det var en skam at MS-lyntoget ikke måtte køre. Men heldigvis kunne man så komme ind og se det. Det er forbavsende så lidt plads der er i den, specielt i førerrummet, efter vore dages standarder.
Billederne fra Eriks reportage giver et godt indtryk af hvordan det er, der må være brugt mange kræfter på at få det restatureret.
IC4-toget var jeg ikke så imponeret af. Og nu ser det ud til at vi skal have dem i mange år, efter de meldinger der er kommet ud fra politikernes side. En skam at man ikke fra starten besluttede at sætte el-master op videre fra Fredericia til Århus-Aalborg og til Esbjerg. Så havde der ikke været noget skandaleprojekt. Men sådan er der så meget......
Finn Lekbo var der. Han havde bl.a. et udsnit af sine fine modeller med, det er jo rent sukkertøj. F-maskinen med høj kulkasse og cylinderpuffer som han får lavet gennem Hobbytrade, får i øvrigt unikke numre.
Jernbanemuseet havde en stand hvor de solgte ud af gamle bøger og hæfter. Der var flere interessante ting imellem, men købte man ikke stort ind, kunne der ikke opnås rabat. Så jeg beholdte tegnebogen i lommen.
Var en tur med det sorte lyntog til Tommerup. Det havde en spændede oprangering, nemlig Mo+Cc+Ac+Mo. Men som Klaus siger, så var det Sølvpilen der i den grad trak folk til. Perronen var helt sort af mennesker til den første afgang.
Ellers vil jeg karakterisere det hele som et hyggeligt arrangement, hvor der også var rig lejlighed til at få snakket med togvenner fra gamle dage
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og ikke mindst Roco maskiner.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.328
Er der nogle billeder på nuværende tidspunkt?
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Hej!
Har været der begge dage og må sige der igen er meget at se på!
Ic4 toget var simpelt hen for ringe. De er grimme og upraktiske. Fx. med den der "mad elevator". Folk bruger den jo som et sæde hvis der ikke er plads andre steder. :?
Så var der oldtimer klubben: Det var rigtig sjovt, fik kørt nogle ture kystbanen og mødte Track teens!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Mit tudsegamle digitalkamera tager ikke gode nok billeder (skal tage mig sammen til at få skaffet et nyt), så det tog jeg ikke med. Men måske Erik har?
Lekbos modeller stod fint linet op. Der var både Marcipanbrød, Rulleskøjte, Lokovogn fra Mariagerbanen og O-maskinen. Modeller af meget høj kaliber.
Til orientering kan det siges at O-maskinen ikke kan laves i AC, der er simpelthen for lidt plads til det.
Og som Klaus siger det, så havde han også andre ting med. Også diverse ting fra Hobbytrade.
Hejlesen himself var der også. Her købte jeg et rigtig flot resinsæt af et lille ledvogterhus fra Danscale. Det var herinde at selve hejseværket til bommene stod. Sat sammen med ledvogterhuset fra Epoke, som haves i forvejen, tror jeg det kan blive en rigtig god kombination
Derudover var der naturligvis Felderbanen, Epoke, Tog og Tekno samt Odense Modeljernbanecenter. Plus diverse andre, herunder DJK der solgte diverse udgivelser.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og ike mindst Bent J. kendt fra QXL med sine rimelige produkter og priser. Dert var der jeg hentede KATO V 65 og Lima V 20.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Nej, desværre fik jeg ikke taget nogen billeder indendørs. Det ærgrede mig også bagefter.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg tror da forresten at vi var med samme Mo-tog
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars
Indlæg: 538
Her er et enkelt billede indefra
Nederst i forgrunden fra højre Tog og Tekno og en anden forhandler, overfor i baggrunden fra højre Felderbanen, jernbanebøger og DWA.
Der var flere forhandlere i den anden side af hallen og nede for enden ud mod drejeskiven. Her stod bla. Vejlesen.
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Det var da en skam, at vi ikke lige fik hilst på hinanden.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja helt afgjort. Men det er jo også lidt svært. Så skal man næsten aftale et mødested på arrangementet herinde i forvejen. Men det er jo bare at gøre det næste gang, det kunne være helt sjovt at få sat nogen flere ansigter på.
Men fik da lige hilst kort på Klaus (Moppe).
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det er en fin beskrivelse. Jeg kan se jeg er omtalt som drejeskive-drejer. He he.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Desværre kunne jeg ikke deltage, selvom det var et arrangement som jeg virkeligt brændte for at komme til.
Men torsdag ved frokosttid sad jeg hos min faster og onkel som bor i Frølunde udenfor Korsør - lige op af jernbanestrækningen og der kom en MY susende med Sølvpilen på slæb ... så lidt fik jeg da set.
Jeg glæder mig til en dag at køre med Sølvpilen ... det er min barndoms supertog, som jeg nød at kigge på fra mit værelse (jeg voksede op i Slagelse med udsigt over jernbanesporene mod Korsør).
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Jeg var der også, selvom jeg ikke er med på Lars´ billede. Hos DWA fik jeg købt to godsvogne fra Langelandsbanen, selvom jeg stadig er i tvivl om at farven er rigtig (sammenlignet med farvefotografi på evp´s hjemmeside). Købte endvidere et samlesæt af en Bedford lastbil type O hos DWA til 75 kr - samme koster hos Epoke 90 kr (begge kan anbefales som alternativ til den noget dyrere færdigmodel). Det er dejligt at kunne gå og sammenligne udvalg og priser - samt finde nye og positive overraskelser - og som sædvanligt blev det noget dyrere end forudset hjemmefra
Svend
Frankks
4100 Ringsted
Indlæg: 149
Hej. Her er lige nogle foto, jeg tog, da jeg besøgte museet om søndagen.
Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.
Frankks
4100 Ringsted
Indlæg: 149
Hej. Her er noget til dem, der holder af Sølvpilen.
Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Et lille måske simpelt spørgsmål.
Hvilken type kobling havde (har) Sølvpilen?
Det ser ud som om de har sat en metal kasse oven på en Scharfenberg kobling.
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det er så vidt jeg kan gennemskue en gummiprop. På modellen fra Roco er der i hvert fald samme gummipropper, som kan tages ud. Ma havde mange problemer med is i automatkoblingerne i starten og det er måske en forebyggende foranstaltning?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Det er bare en glasfiber hætte der er sat udenpå for at der ikke går skidt i det fedt der sidder i koblingen.
Med venlig hilsen
Peter