Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Odens 21-22 August 2010

I Lekbos nyhedsbrev står der "Vi ses i Odense 21-22 Aug. Nogen der ved hvad der skal foregå ? På jernbanemuseets hjemmeside står ikke meget, ud over der bli'r et arrangement omkring Lyntogets 75 års jubilæum.

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Niels A" skrev:
I Lekbos nyhedsbrev står der "Vi ses i Odense 21-22 Aug. Nogen der ved hvad der skal foregå ? På jernbanemuseets hjemmeside står ikke meget, ud over der bli'r et arrangement omkring Lyntogets 75 års jubilæum.

Rygterne siger:

Ms og Ma lyntog vil køre (hvis de kan) VT 11.5 + evt VT18.16 (den østtyske der kørte Neptun).

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

"moppe" skrev:
Rygterne siger:Ms og Ma lyntog vil køre (hvis de kan) Klaus

Nu skal man ikke altid tro på rygter, for både MS og MA kan køre... MS må bare ikke, før den er blevet godkendt.

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Triangel" skrev:
Nu skal man ikke altid tro på rygter, for både MS og MA kan køre... MS må bare ikke, før den er blevet godkendt.

JA, de kan køre lige nu, men der kan jo nå at ske skader på dem inden......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Det er rigtigt... Wink

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Fik lige en snak med Finn Lekbo. Han ved heller ikke selv helt hvad der skal foregå, blot at han vil være tilstede ved arrangementet med en stand med nogle gode tilbud.

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Så er er lidt nyt omkring arrangementet http://www.jernbanemuseet.dk/DK/B1/2010/lyntogsjubi/kal_lyntogsjubi.html Det ser ud til at blive en spændende weekend

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Det er bestemt et spændende arrangement. Jeg har lagt en billedreportage op med indtryk fra dagen: 75 års jubilæum for de røde lyntog

Billede

Har man mulighed for at kigge forbi søndag, kan jeg anbefale det.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Det er bestemt et spændende arrangement. Jeg har lagt en billedreportage op med indtryk fra dagen: 75 års jubilæum for de røde lyntogHar man mulighed for at kigge forbi søndag, kan jeg anbefale det.

Flotte billeder!

Det er dog ikke "Der fliegende Hamburger" (den hedder SVT 877), men som du skriver et togsæt "bauart Hamburg".

Vi tog 2 friske fyre afsted - ikke mindst fordi der skulle være

en "bauart Hamburg" at se og som en lille ekstragevinst en E 18 (vi er

"Tyskertogtossede").

Først kiggede vi på E 18. Flot og lækker så den ud og det var nærmest

magisk at kunne få lov til at røre dette lokomotiv man har læst og

hørt om og ikke mindst har kørt med i model i mange år. Vi blev

inviteret indenfor (op) i førerstanden. Manden præsenterede stolt sin

flotte E 18 der var kørt fra Halle og til Leipzig for at få spændt SVT

137 på slæb. Herefter var turen gået til Padborg, hvor en My tog over

og trak dem resten af vejen til Odense.

Da vi (på det tyske vi nu kan) fortalte om vores større forkærlighed

for de tyske maskiner, blev han en kende begejstret og vi fik omend

endnu mere historie. Størst var glæden dog, da han pænt lukkede

yderdøren, satte slåen for og inviterede os på rundvisning i hele

maskinen- Hver en lille detalje blev forklaret.

Det var en yderst positiv oplevelse!

Så var det ellers rundt for at se lidt og ikke mindst for at skulle på

en tur med "Sølvpilen". Første afgang var totalt proppet, så vi

ventede en time og gik i stedet over til den flotte SVT 137 der stod

og ventede på os. Her blev vi dog mødt med en anelse mere kølighed fra

de medrejsende tyskere. Værsgo, adgang til motor/førerrum og ikke

mere. Resten var spærret af og de så ikke ud til at ville tale, da de

havde "barrikaderet" sig bag et par stole der tydeligvis spærrede

vejen for tilskuere.

Derfor videre til MS lyntoget, som jo er fint, men desværre ikke

godkendt til at kunne køre. Sjovt at sammenligne de to togsæt, og ikke

mindst førerpladserne. På den tyske SVT sidder man nærmest ovenpå

trækasen der isolerer for den store motor, hvorimod der i MS er en

skillevæg. Typisk for Frichs motoren var den godt smurt ind i

udsivende motorolie.....

MG (IC4) var også kommet på museum, min "lidelsesfælle" syntes dog

ikke at kunne genkende noget museumstogsagtigt over det, men vi blev

enige om at næste jul, kunne vi fint have juletræsfest i

lavgulvssektionen og alligevel have plads til et ordentligt juletræ.

Damn det er god plads!

Bagefter var vi en tur med Sølvpilen til Tommerup og retur. Den

"vidunderlige komfort" der ofte tales om i forbindelse med MA

lyntoget, kunne vi dog ikke rigtigt mærke. Jo der var ingen motorlarm

(sad i styrevognen), men den nok så roste rolige gang i sporet syntes

ikke meget anderledes end i et IC3 togsæt. Til gengæld var en pølse

med brød ikke i den dyre klasse som ellers normalt har kendetegnet DSB

- og ketchuppen dertil var af den rigtige "grynede slags" man kun

finder slige steder.

Der blev også tid til at se lidt modeltog, herunder køre lidt med

"Games on track" (det bliver jeg vidst aldrig venner med) og hvad var

der så der på et bord - jo en KATO V65 som bare ville med hjem til

Hammel, sammen med en Lima V20 af nyere afstamning.

Alt i alt en god dag der kan abefales til andre "togtosser" - ikke

mindst på grund af den (for os) glædelige overraskelse at blive vist

rundt i en E 18....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Flotte billeder!Det er dog ikke "Der fliegende Hamburger" (den hedder SVT 877), men som du skriver et togsæt "bauart Hamburg".Klaus

Tak Klaus.

Så blev jeg det klogere. Det er rettet.

Det er godt at høre, at I også havde en god dag.

(og nåede en tur med sølvpilen, suk).

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Erik 1:87" skrev:
Det er bestemt et spændende arrangement. Jeg har lagt en billedreportage op med indtryk fra dagen:

Tak for den fine reportage - dejligt, at man igen har fjernet de grimme "grafitti-mærker" fra fronten af MS Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Fin reportage fra arrangementet. Var også lige en hurtig tur forbi.

Ja det var en skam at MS-lyntoget ikke måtte køre. Men heldigvis kunne man så komme ind og se det. Det er forbavsende så lidt plads der er i den, specielt i førerrummet, efter vore dages standarder.

Billederne fra Eriks reportage giver et godt indtryk af hvordan det er, der må være brugt mange kræfter på at få det restatureret.

IC4-toget var jeg ikke så imponeret af. Og nu ser det ud til at vi skal have dem i mange år, efter de meldinger der er kommet ud fra politikernes side. En skam at man ikke fra starten besluttede at sætte el-master op videre fra Fredericia til Århus-Aalborg og til Esbjerg. Så havde der ikke været noget skandaleprojekt. Men sådan er der så meget......

Finn Lekbo var der. Han havde bl.a. et udsnit af sine fine modeller med, det er jo rent sukkertøj. F-maskinen med høj kulkasse og cylinderpuffer som han får lavet gennem Hobbytrade, får i øvrigt unikke numre.

Jernbanemuseet havde en stand hvor de solgte ud af gamle bøger og hæfter. Der var flere interessante ting imellem, men købte man ikke stort ind, kunne der ikke opnås rabat. Så jeg beholdte tegnebogen i lommen.

Var en tur med det sorte lyntog til Tommerup. Det havde en spændede oprangering, nemlig Mo+Cc+Ac+Mo. Men som Klaus siger, så var det Sølvpilen der i den grad trak folk til. Perronen var helt sort af mennesker til den første afgang.

Ellers vil jeg karakterisere det hele som et hyggeligt arrangement, hvor der også var rig lejlighed til at få snakket med togvenner fra gamle dage Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Sundbybanen" skrev:
Finn Lekbo var der. Han havde bl.a. et udsnit af sine fine modeller med, det er jo rent sukkertøj. F-maskinen med høj kulkasse og cylinderpuffer som han får lavet gennem Hobbytrade, får i øvrigt unikke numre.

Og ikke mindst Roco maskiner.......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

"moppe" skrev:
"Sundbybanen" skrev:
Finn Lekbo var der. Han havde bl.a. et udsnit af sine fine modeller med, det er jo rent sukkertøj. F-maskinen med høj kulkasse og cylinderpuffer som han får lavet gennem Hobbytrade, får i øvrigt unikke numre.
Klaus

Er der nogle billeder på nuværende tidspunkt?

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Hej!

Har været der begge dage og må sige der igen er meget at se på! Smile

Ic4 toget var simpelt hen for ringe. De er grimme og upraktiske. Fx. med den der "mad elevator". Folk bruger den jo som et sæde hvis der ikke er plads andre steder. :?

Så var der oldtimer klubben: Det var rigtig sjovt, fik kørt nogle ture kystbanen og mødte Track teens! Laughing out loud

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Gert Frikke" skrev:
Er der nogle billeder på nuværende tidspunkt?Gert

Mit tudsegamle digitalkamera tager ikke gode nok billeder (skal tage mig sammen til at få skaffet et nyt), så det tog jeg ikke med. Men måske Erik har?

Lekbos modeller stod fint linet op. Der var både Marcipanbrød, Rulleskøjte, Lokovogn fra Mariagerbanen og O-maskinen. Modeller af meget høj kaliber.

Til orientering kan det siges at O-maskinen ikke kan laves i AC, der er simpelthen for lidt plads til det.

Og som Klaus siger det, så havde han også andre ting med. Også diverse ting fra Hobbytrade.

Hejlesen himself var der også. Her købte jeg et rigtig flot resinsæt af et lille ledvogterhus fra Danscale. Det var herinde at selve hejseværket til bommene stod. Sat sammen med ledvogterhuset fra Epoke, som haves i forvejen, tror jeg det kan blive en rigtig god kombination Laughing out loud

Derudover var der naturligvis Felderbanen, Epoke, Tog og Tekno samt Odense Modeljernbanecenter. Plus diverse andre, herunder DJK der solgte diverse udgivelser.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Sundbybanen" skrev:
Derudover var der naturligvis Felderbanen, Tog og Tekno samt Odense Modeljernbanecenter. Plus diverse andre, herunder DJK der solgte diverse udgivelser.

Og ike mindst Bent J. kendt fra QXL med sine rimelige produkter og priser. Dert var der jeg hentede KATO V 65 og Lima V 20.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Sundbybanen" skrev:
Men måske Erik har?

Nej, desværre fik jeg ikke taget nogen billeder indendørs. Det ærgrede mig også bagefter.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Erik 1:87" skrev:
"Sundbybanen" skrev:
Men måske Erik har?
Nej, desværre fik jeg ikke taget nogen billeder indendørs. Det ærgrede mig også bagefter.

Jeg tror da forresten at vi var med samme Mo-tog Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Her er et enkelt billede indefra

Billede

Nederst i forgrunden fra højre Tog og Tekno og en anden forhandler, overfor i baggrunden fra højre Felderbanen, jernbanebøger og DWA.

Der var flere forhandlere i den anden side af hallen og nede for enden ud mod drejeskiven. Her stod bla. Vejlesen.

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Sundbybanen" skrev:
Jeg tror da forresten at vi var med samme Mo-tog Laughing out loud

Det var da en skam, at vi ikke lige fik hilst på hinanden.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Erik 1:87" skrev:
"Sundbybanen" skrev:
Jeg tror da forresten at vi var med samme Mo-tog Laughing out loud
Det var da en skam, at vi ikke lige fik hilst på hinanden.

Ja helt afgjort. Men det er jo også lidt svært. Så skal man næsten aftale et mødested på arrangementet herinde i forvejen. Men det er jo bare at gøre det næste gang, det kunne være helt sjovt at få sat nogen flere ansigter på.

Men fik da lige hilst kort på Klaus (Moppe).

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
Det er bestemt et spændende arrangement. Jeg har lagt en billedreportage op med indtryk fra dagen: 75 års jubilæum for de røde lyntog

Det er en fin beskrivelse. Jeg kan se jeg er omtalt som drejeskive-drejer. He he. Laughing out loud

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Desværre kunne jeg ikke deltage, selvom det var et arrangement som jeg virkeligt brændte for at komme til.

Men torsdag ved frokosttid sad jeg hos min faster og onkel som bor i Frølunde udenfor Korsør - lige op af jernbanestrækningen og der kom en MY susende med Sølvpilen på slæb ... så lidt fik jeg da set. Smile

Jeg glæder mig til en dag at køre med Sølvpilen ... det er min barndoms supertog, som jeg nød at kigge på fra mit værelse (jeg voksede op i Slagelse med udsigt over jernbanesporene mod Korsør).

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Jeg var der også, selvom jeg ikke er med på Lars´ billede. Hos DWA fik jeg købt to godsvogne fra Langelandsbanen, selvom jeg stadig er i tvivl om at farven er rigtig (sammenlignet med farvefotografi på evp´s hjemmeside). Købte endvidere et samlesæt af en Bedford lastbil type O hos DWA til 75 kr - samme koster hos Epoke 90 kr (begge kan anbefales som alternativ til den noget dyrere færdigmodel). Det er dejligt at kunne gå og sammenligne udvalg og priser - samt finde nye og positive overraskelser - og som sædvanligt blev det noget dyrere end forudset hjemmefra Smile

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frankks

4100 Ringsted

Indlæg: 149

PB

Hej. Her er lige nogle foto, jeg tog, da jeg besøgte museet om søndagen.

P8221190

P8221193

P8221210

P8221230

P8221211

__________________

Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frankks

4100 Ringsted

Indlæg: 149

PB

Hej. Her er noget til dem, der holder af Sølvpilen.

P8221194

P8221230

P8221232

P8221233

P8221249

__________________

Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

BlackThorne

Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd

Skødstrup

Indlæg: 134

PB  Hjemmeside

Et lille måske simpelt spørgsmål.

Hvilken type kobling havde (har) Sølvpilen?

Det ser ud som om de har sat en metal kasse oven på en Scharfenberg kobling.

__________________

Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler Smile
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"BlackThorne" skrev:
Et lille måske simpelt spørgsmål.Hvilken type kobling havde (har) Sølvpilen?Det ser ud som om de har sat en metal kasse oven på en Scharfenberg kobling.

Det er så vidt jeg kan gennemskue en gummiprop. På modellen fra Roco er der i hvert fald samme gummipropper, som kan tages ud. Ma havde mange problemer med is i automatkoblingerne i starten og det er måske en forebyggende foranstaltning?

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Det er bare en glasfiber hætte der er sat udenpå for at der ikke går skidt i det fedt der sidder i koblingen. Smile

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.